2013-10-01, 22:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Visst är den väldigt lik, men generellt sett så krävs det väldigt mycket för att det ska gälla som intrång (åtminstone i Sverige). Meermin gör helt klart snygga saker, men jag föredrar såklart originalet.

Nu var det ju iofs ett tag sedan jag sysslade med immaterialrätt, men jag vill inte minnas att det skulle vara svårare att hävda mönsterintrång än någon annat immaterialrättsskydd. Sedan finns det ju alltid - precis som vanligt - en miljard hänsynstaganden och specialkriterier för varje bransch och typ av mönster, men spontant skulle jag inte bli förvånad om Meermins sko innebär ett mönsterintrång. Allt detta förutsatt att EG har och öht kan mönsterskydda Dovern.

Annars håller jag med dig - inget slår originalet.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Finns väldigt begränsat skydd av den typen i konfektions/modebranschen. Det är i princip fritt fram. Det är inte som med mobiltelefoner och surfplattor, då vissa tillverkare verkar vilja mena att de har uppfunnit rektangeln.

Okej, ja så kan det ju absolut vara. Egendomligt, kan jag tycka.
Citera
2013-10-01, 22:10
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nu var det ju iofs ett tag sedan jag sysslade med immaterialrätt, men jag vill inte minnas att det skulle vara svårare att hävda mönsterintrång än någon annat immaterialrättsskydd. Sedan finns det ju alltid - precis som vanligt - en miljard hänsynstaganden och specialkriterier för varje bransch och typ av mönster, men spontant skulle jag inte bli förvånad om Meermins sko innebär ett mönsterintrång. Allt detta förutsatt att EG har och öht kan mönsterskydda Dovern.

Annars håller jag med dig - inget slår originalet.

Jag är verkligen ingen expert - ty jag är en juridisk nybörjare - men det finns exempel på när väldigt lika mönster ej har resulterat i ett intrång. Se t ex fallet om mönstret "Smultron" och ett jordgubbsmönster. Nedan två olika mönster som inte ansågs vara tillräckligt lika.

https://www.studentlitteratur.se/fileaccess/imagecache/private/fid4013/vara_forfattare/_pm_w-420_h-186/rattsfall_01.jpg

Det kan vara så att det har varit på tapeten här, men jag påminner hur som helst om att det på fredag och lördag är trunk show för Edward Green på Skoaktiebolaget. Jag kommer vara där.
Citera
2013-10-01, 22:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Det kan vara så att det har varit på tapeten här, men jag påminner hur som helst om att det på fredag och lördag är trunk show för Edward Green på Skoaktiebolaget. Jag kommer vara där.

Kommer inte kunna besöka tillställningen, men kräver som vanligt vid liknande tillställningar rikligt med bilder från er som är där!

I gengälld kan jag bjuda på bildgodis från Northampton och Kettering istället, dit jag ska torsdag-fredag.
Citera
2013-10-01, 23:51
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Jag kommer också att göra ett besök.
Citera
2013-10-02, 08:24
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Någon som varit och klämt och känt på Carminas Tanker Boots?

Yes. En tydlig parafras av Alden's tanker, apropå mönsterskydd 😉.
Om man gillar skotypen så är det en jättefin version.
Och, som vanligt, så är Carminas kvalitet och konsistens i utförandet överlägsen originalet.
Citera
2013-10-02, 12:09
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Och, som vanligt, så är Carminas kvalitet och konsistens i utförandet överlägsen originalet.

Min erfarenhet är nog snarare att Carmina är en bit under Alden i både materialkvalitet och utförande.
Speciellt när det kommer till finish, många av Carminas modeller känns ganska platta.
Citera
2013-10-02, 12:12
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Själv har jag enormt svårt att välja mellan vilken jag föredrar av doak/walnut och doak/mink suede... Någon annan som har ett avgörande argument att anföra för eller emot dessa?

Ingen?

På tal om någonting helt annat. Har ni testat på www.sizeadvisors.com? Jag gick in där igår och matade in mina mått, mest för skojs skull. Resultatet var dock allt annat än roande. Tex menar de att min fotlängd (som ändå är ett förhållandevis objektivt mått när det handlar om skostorlek) skulle innebära att jag har UK 10,5 i skostorlek. Detta verkar var enormt stort. Jag har nämligen ingen sko som är i närheten av det - oftast ligger jag på mellan UK 9-9,5 beroende på tillverkare.
Citera
2013-10-02, 12:55
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Min erfarenhet är nog snarare att Carmina är en bit under Alden i både materialkvalitet och utförande.
Speciellt när det kommer till finish, många av Carminas modeller känns ganska platta.

Känns som Alden är bra med cordovan men känns inte så mycket mer än så med tanke på läst, design, variaritet och konstruktion.
Citera
2013-10-02, 13:23
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Hej!

Sitter och kollar efter ett nytt par höst/vinter kängor och tycker att Herrings Tregony http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=7359 verkar sköna, mycket p.g.a. att de är fodrade med lammull. Men så börjar jag fundera på hur bra det är med detta? Hur mycket trycks ullen ihop efter ett tag? Någon som har kängor som är fodrade som kan komma med input? Sedan dras det visuella intrycket ned lite av att det bara är sex hålpar på dessa kängor av någon anledning? Jag tycker att det är vackrare och behändigare med åtta hålpar och där de fyra översta är hakar.

Utöver dessa tittar jag på Herrings Keswick http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3010 samt Meermins 101487 http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4080 några som har dessa och kan komma med ett omdöme? Eller liknande kängor i samma prisklass?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-02, 13:38
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
I gengälld kan jag bjuda på bildgodis från Northampton och Kettering istället, dit jag ska torsdag-fredag.

Wow, det här ser jag mycket fram emot. Kan du berätta lite om vilka ställen du ska besöka och vad du ska göra?
Citera
2013-10-02, 13:45
Medlem
Grytters avatar
http://postimg.org/image/fqza0yh0j/

Har rengjort dem!
Citera
2013-10-02, 14:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Utöver dessa tittar jag på Herrings Keswick http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3010 samt Meermins 101487 http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4080 några som har dessa och kan komma med ett omdöme? Eller liknande kängor i samma prisklass?

Tack på förhand!

Exakt den där diskussionen förs varenda jävla år vid den här tidpunkten och ibland vid ytterligare ett par tillfällen. Mer förutsägbart än tidvattnet. Sök i tråden (trådarna) efter "Coniston" för alternativ.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-10-02 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in