2013-10-01, 18:57
Medlem
Är väl bara att träna den rätt? Lek dagligen, mycket och länge med den så att banden stärks ordentligt innan teknikträning bara.
Citera
2013-10-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Vi säger så här: En kvinna har haft sin labradorhane i 7 år. Under dessa 7 år har hunden aldrig någonsin varit aggresiv mot en annan människa eller hund. Den är givetvis helt otränad som vakthund och genomsnäll. En kväll efter 7 år på en promenad blir kvinnan plötsligt överfallen av en galen våldtäcktsman. Vad hade den oförargliga labben på 40 kg gjort när det väl gäller?

Hade kvinnan haft en rottweiler råder det ju ingen tvekan om att snubben blivit sliten i stycken men jag undrar vad en snäll hund hade gjort.

Någon med egna erfarenheter? Tacksam för svar

Jag hoppas du inte blir besviken, men jag är säker på att den snälla labradoren kommer vifta på svansen och vara en värdelös vakthund, om ägarinnan blir överfallen av en galen våldtäksman.

Labradorer är jätte trevliga familjehundar som inte har en enda aggressiv egenskap. Vill man har en hund som skydd på promenader måste man välja ras därefter. Jag vet att en Doberman skulle bli mycket farlig då det är kloka och tillgivna hundar som inte tycker om främlingar. Det finns andra raser som man kan lita på, och som kommer att gå till attack mot våldtäktsmän. Men för att ha dessa hundar krävs det mycket mer arbete med hundens fostran, än med Labradorer som är snälla från födseln.

Min motfråga till dig är: varför går en kvinna ut ensam på promenad på kvällen där det kan finnas eventuella våldtäktsmän?
Citera
2013-10-02, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag hoppas du inte blir besviken, men jag är säker på att den snälla labradoren kommer vifta på svansen och vara en värdelös vakthund, om ägarinnan blir överfallen av en galen våldtäksman.

Labradorer är jätte trevliga familjehundar som inte har en enda aggressiv egenskap. Vill man har en hund som skydd på promenader måste man välja ras därefter. Jag vet att en Doberman skulle bli mycket farlig då det är kloka och tillgivna hundar som inte tycker om främlingar. Det finns andra raser som man kan lita på, och som kommer att gå till attack mot våldtäktsmän. Men för att ha dessa hundar krävs det mycket mer arbete med hundens fostran, än med Labradorer som är snälla från födseln.

Min motfråga till dig är: varför går en kvinna ut ensam på promenad på kvällen där det kan finnas eventuella våldtäktsmän?

Visst är rasen till viss del avgörande i detta, men håller inte helt med dej. En labbe kan absolut bita hål i våldtäktsmannen. Man kan inte säga att vissa raser "är snällare" än andra,och inte är aggressiva osv. Det handlar om hundens mentalitet,individen,vilken situation osv.
Finns exempel på schäfrar som backat och pudlar som attackerat i liknande situationer..
Vet vad jag pratar om, jobbar med hundar dagligen.
Citera
2013-10-02, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Visst är rasen till viss del avgörande i detta, men håller inte helt med dej. En labbe kan absolut bita hål i våldtäktsmannen. Man kan inte säga att vissa raser "är snällare" än andra,och inte är aggressiva osv. Det handlar om hundens mentalitet,individen,vilken situation osv.
Finns exempel på schäfrar som backat och pudlar som attackerat i liknande situationer..
Vet vad jag pratar om, jobbar med hundar dagligen.

Om man förlitar sig på en Labrador får man jobba i det oändliga utan att uppnå resultat. Med en Doberman, en ras jag känner väl till får man jobba på att kontrollera hunden så att den inte sliter främlingar sönder och samman. Uppnår man en lydig och balanserad vakthund, har man fått sig en vakthund, och våldtäktsmän väljer annat offer.

En Pudel kan attackera, men vilken våldtäktsman är rädd för en golvmopp?

Det handlar alltid om hundens mentalitet, och det finns många ilskna men ofarliga hundar. Men förutsättningarna finns i hundens ras, om man väljer rätt individ.
Citera
2013-10-02, 06:14
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Frågan var visserligen inte ställd till mig men - för att hunden behöver pissa? Ska man inte ha hund om man är ensamstående, va? Och om man har en karl i huset, tror du det är så jävla lätt att få honom att slita sig från tex fotbollen på TV och följa med en ut med hund?
Citera
2013-10-02, 06:39
Medlem
Wolfsnakes avatar
De flesta hundar skulle nog försvara snia ägare, snälla hundar eller ej. Som någon skrev tidigare, hunden och husse/matte är ju samma flock och flocken väljer man att försvara.

Har själv en blandras schäfer/rottweiler som jag brukar säga lite skämtsamt är snäll så han är dum då han är väldigt glad i människor men jag märker ju att vaktinstinkten finns där t ex om någon ringer på dörren så sätter han i gång att skälla och ställer sig bredbent och kaxigt vid dörren, bra när Jehovas vittne ringer på iaf Ser han att jag släpper i personen eller börjar prata med den och det är lugnt så går han bara och lägger sig eller väljer och fjäska för människan.

Men jag är övertygad om att han skulle gå i klinch om jag kom i nöd, minns när jag träffade en full kille på stan när hunden och jag var ute och gick en kväll, kille var inget otrevlig egentligen annat än lite överförfriskad och tyckte han var fin hund men min vovve är inte så glad i fulla människor så han ställde sig i mellan oss, vissa upp hela garnityret och fick punkkam, det räckte för att han skulle backa. Själv var jag inte så pratglad så jag tyckte det bara var skönt så jag kunde gå därifrån.

Är uppvuxen med bordercollies, samma där de kunde gå i försvarsställning mot okända som bara klev på utan att vi hade godkänt det så jag tror som sagt att nästan alla hundar skulle försvra om det behövdes.
Citera
2013-10-02, 12:39
Medlem
Kastanjeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsnake
De flesta hundar skulle nog försvara snia ägare, snälla hundar eller ej. Som någon skrev tidigare, hunden och husse/matte är ju samma flock och flocken väljer man att försvara.

Har själv en blandras schäfer/rottweiler som jag brukar säga lite skämtsamt är snäll så han är dum då han är väldigt glad i människor men jag märker ju att vaktinstinkten finns där t ex om någon ringer på dörren så sätter han i gång att skälla och ställer sig bredbent och kaxigt vid dörren, bra när Jehovas vittne ringer på iaf Ser han att jag släpper i personen eller börjar prata med den och det är lugnt så går han bara och lägger sig eller väljer och fjäska för människan.

Men jag är övertygad om att han skulle gå i klinch om jag kom i nöd, minns när jag träffade en full kille på stan när hunden och jag var ute och gick en kväll, kille var inget otrevlig egentligen annat än lite överförfriskad och tyckte han var fin hund men min vovve är inte så glad i fulla människor så han ställde sig i mellan oss, vissa upp hela garnityret och fick punkkam, det räckte för att han skulle backa. Själv var jag inte så pratglad så jag tyckte det bara var skönt så jag kunde gå därifrån.

Är uppvuxen med bordercollies, samma där de kunde gå i försvarsställning mot okända som bara klev på utan att vi hade godkänt det så jag tror som sagt att nästan alla hundar skulle försvra om det behövdes.
Haha min grannes rottweiler e likadan. Han e typ glad o arg på främlingar samtidigt. En del av hunden vill slicka en i ansiktet och den andre bita en i pungen när han springer på mig i hissen
Citera
2013-10-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Frågan var visserligen inte ställd till mig men - för att hunden behöver pissa? Ska man inte ha hund om man är ensamstående, va? Och om man har en karl i huset, tror du det är så jävla lätt att få honom att slita sig från tex fotbollen på TV och följa med en ut med hund?

Bra synpunkter som visar att man måste jobba mer med karlar än med hundar. Det handlar om inlärningspotential och tillgivenhet. En man som låter sin kvinna gå ut för att rasta hunden ensam, där det upplevs som risk för våldtäktsmän är en lat man som inte är mottaglig för belöning. Där fotbollen ger större belöning än en glad, trygg och nöjd kvinna.

Om en ensamstående kvinna vill ha hund och promenerar på nätterna, på ställen där behov av skydd föreligger måste hon välja hudras därefter och jobba med hunden enligt de egenskaper hunden har. En hund som inger respekt, är en fördel. Respekt är ett ord som just biter på kriminella. Personligen undviker jag ställen jag känner obehag inför.
Citera
2013-10-02, 15:01
Medlem
Citat:
Om man förlitar sig på en Labrador får man jobba i det oändliga utan att uppnå resultat. Med en Doberman, en ras jag känner väl till får man jobba på att kontrollera hunden så att den inte sliter främlingar sönder och samman. Uppnår man en lydig och balanserad vakthund, har man fått sig en vakthund, och våldtäktsmän väljer annat offer.

En Pudel kan attackera, men vilken våldtäktsman är rädd för en golvmopp?

Det handlar alltid om hundens mentalitet, och det finns många ilskna men ofarliga hundar. Men förutsättningarna finns i hundens ras, om man väljer rätt individ.

Självklart är en dobermann mer benägen att skydda än en labrador. Jag anser dock inte att man kan säga att "labradorer är snälla från födsel". Hunden blir vad du formar den till,utifrån dess individ, på gott och ont. Tror absolut en labbe skulle skydda sin ägare i ett sånt läge, flockkänslan,du vet..

En gärningsman är nog inte rädd för en liten pudel (el golvmopp som du av ngn anledning kallar den),men en pudel ,eller annan mindre ras, kan helt klart förhindra ett överfall på sin ägare.

Och en dobermann föds inte med viljan att slita främlingar sönder och samman..
Citera
2013-10-02, 15:05
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Vi säger så här: En kvinna har haft sin labradorhane i 7 år. Under dessa 7 år har hunden aldrig någonsin varit aggresiv mot en annan människa eller hund. Den är givetvis helt otränad som vakthund och genomsnäll. En kväll efter 7 år på en promenad blir kvinnan plötsligt överfallen av en galen våldtäcktsman. Vad hade den oförargliga labben på 40 kg gjort när det väl gäller?

Hade kvinnan haft en rottweiler råder det ju ingen tvekan om att snubben blivit sliten i stycken men jag undrar vad en snäll hund hade gjort.

Någon med egna erfarenheter? Tacksam för svar

Jag kan hänvisa till en tik i 14-kilosklassen som jag hade för många år sedan. Hon var snäll och vänlig mot alla, nästan till larvighet, och hade aldrig "höjt rösten" eller visat några vaktegenskaper. Jag kände definitivt inte att jag skulle vara trygg med henne om jag skulle bli hotad/anfallen.

Men - så hände det en kväll när vi var ute att jag blev förföljd av ett halvfyllo som började bli obehaglig. Hunden stelnade till något och verkade bevaka fyllot. När jag stannade ställde sig hunden mellan mig och fyllot och såg allt annat än snäll och vänlig ut. När fyllot tog några steg mot oss tog hunden några steg mot fyllot och morrade lite dovt nånstans djupt inifrån. Fyllot tog ytterligare något steg mot oss och då anföll hunden. Som tur var (för fyllot) var hon kopplad så hon inte nådde honom. Fyllot tog några snedsteg och föll i backen.

Jag hade haft tiken sedan hon var ca 10 månader gammal, vid händelsen ovan var hon ca 6 år. Efter den kvällen kände jag mig helt trygg med henne men hon behövde aldrig mer visa vad hon egentligen gick för utan fortsatte sitt liv i snällhetens tecken.
Citera
2013-10-02, 15:21
Medlem
Intressant tråd. Min mamma var ute och gick med våran golden en kväll för många år sen då den fortfarande levde. Världens snällaste hund, verkligen mesig var han. Mamma såg en kille komma gående på samma cykelbana dom gick på och hon spände sig för hon tyckte han såg läskig ut. Huvan uppe och typ hängbyxor (sånt som skrämmer tanter i mörkret) hunden morrade som en galning och släppte inte killen med blicken förrän dom hade passerat varandra och var en bra bit bort. mamma var helt övertygad om att hunden skulle flugit på snubben direkt om han ens börjat gå rakt mot dom. så jag tror iaf att snälla hundar försvarar sina ägare. lär väl dock skilja från hund till hund och ägare till ägare.
Citera
2013-10-02, 18:00
Medlem
Koljarovs avatar
När jag var barn hade vi en schäferblandning som överbeskyddade mig.
En dag kom det en snäll tant som klappade mig på huvudet varvid hunden bet tanten ordentligt illa i benet.
Det slutade med att pappa tog hunden på en skogspromenad bärandes på en hagelbrakare och sedan var vi inte hundägare mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in