2013-09-30, 23:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Va det inte så också att Sven Aspling va dåligt nykter denna eftermiddag ?

Att OP`s telefon var avlyssnad kan man nog utgå ifrån. bl.a U Lingärde vittnar ju om hur man avlyssnar samtal/rummet. m.pålagd lur m det nya AXE systemet.

Har för mig det är Ulf Lingärde som påstår att Sven Aspling skulle varit påstruken. Tycker det är osannolikt när han hade sonen Björn Aspling och dennes båda söner på besök MOP-natten.
Intressant artikel i länken där BA berättar hur fadern reagerar som en politiker och redan på natten funderar över vad det kommer att betyda dör partiet och regeringen. En gammal riksväktare ballar inte ur.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3065088--olof-var-en-fin-familjefar-
Citera
2013-09-30, 23:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Att mordet skedde där det skedde behöver ju inte vara någon stor grej egentligen. Inte alla visste att tunnelbanenedgången var stängd så det snurrade gott om taxibilar i området, hela tiden. Säkert hade inte heller Palme koll på att nedgången var stängd (han hade ju inte ens koll på vad en liter mjölk kostade... ).

Risken var då överhängande att paret skulla vinka in en taxi och åka hem. Då hade det inte blivit något MOP den kvällen.

Eftersom OP var vanemänniska hade man nog räknat med att LOP skulle ta samma väg hem som till bion (och de allra flesta gör nog så). Nämligen via Rådmansgatan. När så de börjar gå mot Hötorget måste det ha tagit fart.

Finns det några indikationer på WT-män eller annan övervakning i den riktningen?
Citera
2013-09-30, 23:51
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Finns det några indikationer på WT-män eller annan övervakning i den riktningen?
Har man ens frågat efter sådana iakttagelser? Allt har ju koncentrerats till Grand och vägen ner till mordplatsen. Eventuell övervakning på väg till Grand har man ju verkligen ansträngt sig för att bortförklara.
Citera
2013-10-01, 00:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har man ens frågat efter sådana iakttagelser? Allt har ju koncentrerats till Grand och vägen ner till mordplatsen. Eventuell övervakning på väg till Grand har man ju verkligen ansträngt sig för att bortförklara.

Skulle inte förvåna mig om det finns sådana uppgifter dolda i PU.
Annette Kohuts förhör skulle kunna peka i den riktningen.
Sedan har vi ju Sigge Cedergrens joggande man norrut på Luntmakargatan.
Men han ses tio minuter efter MOP och sen ser ju Sigge ingen WT.
Citera
2013-10-01, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tråden är sig inte lik utan mister MBoudine.
Den har liksom tappat dynamik och nerv.

https://www.flashback.org/t2229766

Får se om comebackande herr Mollvik kan fylla tomrummet med sin osvikliga saklighet
och sina sansade teorier.

Topic: Ser lite ut som "favoritpolisen" hos privatspanarna, A*san plötsligt har fått
allvarlig konkurrens i den där SÅ med viss påstådd politisk dragning åt Adolf och hans käcka lära,
genom skriverierna i pressen senaste dagarna. (Länkade artikeln är dock från början på året.)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16177750.ab

Visst är det väl något skumt med Mboudines avstängning om du tittar noga, Grandioso? Det gjorde jag, eftersom jag blev nyfiken på vilken slags ohörsamhet det var som hade kunnat få stenstoden MBoudine på fall. Personligen tycker jag att MBoudine varmt förtjänar lite påtvingad eller självvald semester.
Citera
2013-10-01, 01:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Visst är det väl något skumt med Mboudines avstängning om du tittar noga, Grandioso? Det gjorde jag, eftersom jag blev nyfiken på vilken slags ohörsamhet det var som hade kunnat få stenstoden MBoudine på fall. Personligen tycker jag att MBoudine varmt förtjänar lite påtvingad eller självvald semester.
Jag kan inte se vad det är som har föranlett denna lilla vistelse i utvisningsbåset.
Inte värt kanske att spekulera i det heller.
Jo, visst behöver vår flitige Boudine lite skön vila härifrån. Under tiden den varar så
kanske han förhoppningsvis kan gräva bland alla SVT:s gamla klipp så att han äntligen
kan bjuda oss alla här på det där omdebatterade inslaget där herr Feldt ska ha uttalat
sig på ett mycket speciellt sätt, när han kommer tillbaka, fräsch och fin.
Det ser vi verkligen fram emot!
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-01 kl. 02:02.
Citera
2013-10-01, 07:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du menar i riktning mot Rådmansgatans T-banestation så var det där som Robert Gustafsson såg WT-män. Det finns ett vittnesmål (som trollades bort av polisen) om tre män som springer söderut på Holländargatan ungefär vid tiden för utsläppet.

Till diskussionen om allmän övervakning och kunskap om skyddet som förklaring, bör man också väga in alla tips om att något var på gång. Redan innan makarna bestämt sig att gå på bio förekom antydningar i närradiosändningar och många rykten tycktes vara i omlopp att det skulle ske denna helg.

Detta är sådant som talar för att LOP var extremt övervakade, även av personer i sin närhet.
Citera
2013-10-01, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om du menar i riktning mot Rådmansgatans T-banestation så var det där som Robert Gustafsson såg WT-män. Det finns ett vittnesmål (som trollades bort av polisen) om tre män som springer söderut på Holländargatan ungefär vid tiden för utsläppet.

Till diskussionen om allmän övervakning och kunskap om skyddet som förklaring, bör man också väga in alla tips om att något var på gång. Redan innan makarna bestämt sig att gå på bio förekom antydningar i närradiosändningar och många rykten tycktes vara i omlopp att det skulle ske denna helg.

Detta är sådant som talar för att LOP var extremt övervakade, även av personer i sin närhet.

"Antydningar i närradiosändningar och många rykten om att det skulle ske denna helg" skriver du. Vad är "det"? Mordet på Palme? Kan du utveckla det hela lite mera så det blir lite mer förståeligt ?
Citera
2013-10-01, 12:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
"Antydningar i närradiosändningar och många rykten om att det skulle ske denna helg" skriver du. Vad är "det"? Mordet på Palme? Kan du utveckla det hela lite mera så det blir lite mer förståeligt ?
Jag det = MOP. Vad annars? Tänker på närradiosändningarna från Avantes Guardia Societas eller hur det nu stavas. Där även Anders Larsson var aktiv, väl? Det finns många exempel, som tidskriften Kulturnytt, högerextremister som åker runt och pratar om MOP innan det hände.

Allt detta tyder på en extrem övervakning och organisation.
Citera
2013-10-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tråden är sig inte lik utan mister MBoudine.
Den har liksom tappat dynamik och nerv.

https://www.flashback.org/t2229766

Får se om comebackande herr Mollvik kan fylla tomrummet med sin osvikliga saklighet
och sina sansade teorier.

Topic: Ser lite ut som "favoritpolisen" hos privatspanarna, A*san plötsligt har fått
allvarlig konkurrens i den där SÅ med viss påstådd politisk dragning åt Adolf och hans käcka lära,
genom skriverierna i pressen senaste dagarna. (Länkade artikeln är dock från början på året.)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16177750.ab

Comeback här i varje fall Grandioso, om ni ursäktar
Citera
2013-10-01, 12:57
Medlem
Det finns ett gammalt talesätt som säger "Tillfället gör tjuven". Jag tror att det kan passa in även på palmemordet. Det kan omöjligen ha varit planerat, eftersom varken biobesök eller resväg var förutbestämt! Något grep tillfället!

Den palmehatande mördaren såg ett uppenbart tillfälle att mörda Olof Palme efter filmens slut. Och den insikten hade uppenbarat sig för mördaren någon gång under den tid som paret Palme lämnade bostaden och reste till biografen Grand.
Möjligen kan mördaren av en tillfällighet ha fått se Olof Palme och Lisbet helt utan livvakter på Sveavägen strax innan han gick in i biografen. Det gav honom tid att under filmvisningen på ca 1,5 timmar sticka och hämta ett vapen och ställa sig att vänta någonstans utanför biografen för att försöka slå till i ett lämpligt ögonblick. Det var mörkt och kväll, så han var medveten om att han hade alla chanser i världen att snabbt försvinna efteråt i city.

Det betyder att även om det finns många konspirationsteorier, så kan mordet ha utförts av någon ensam gärningsman. Leif GW tror på någon i Palmes närhet. Det är jag inte övertygad om. Kan ha varit i periferin, som man inte tänker på. En uppfattad ogärning mot någon som vill hämnas? Däremot kan händelsen med de stulna handlingarna beträffande sonens USA stipendium och straffskatten dagarna innan kanske ge en ledtråd i mordet. Även samtalet under lunchen som gjorde Palme upprörd, samma dag. Ingen vet vem som ringde eller vad som gjorde honom så upprörd.
Citera
2013-10-01, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Det finns ett gammalt talesätt som säger "Tillfället gör tjuven". Jag tror att det kan passa in även på palmemordet. Det kan omöjligen ha varit planerat, eftersom varken biobesök eller resväg var förutbestämt! Något grep tillfället!

Den palmehatande mördaren såg ett uppenbart tillfälle att mörda Olof Palme efter filmens slut. Och den insikten hade uppenbarat sig för mördaren någon gång under den tid som paret Palme lämnade bostaden och reste till biografen Grand.
Möjligen kan mördaren av en tillfällighet ha fått se Olof Palme och Lisbet helt utan livvakter på Sveavägen strax innan han gick in i biografen. Det gav honom tid att under filmvisningen på ca 1,5 timmar sticka och hämta ett vapen och ställa sig att vänta någonstans utanför biografen för att försöka slå till i ett lämpligt ögonblick. Det var mörkt och kväll, så han var medveten om att han hade alla chanser i världen att snabbt försvinna efteråt i city.

Det betyder att även om det finns många konspirationsteorier, så kan mordet ha utförts av någon ensam gärningsman. Leif GW tror på någon i Palmes närhet. Det är jag inte övertygad om. Kan ha varit i periferin, som man inte tänker på. En uppfattad ogärning mot någon som vill hämnas? Däremot kan händelsen med de stulna handlingarna beträffande sonens USA stipendium och straffskatten dagarna innan kanske ge en ledtråd i mordet. Även samtalet under lunchen som gjorde Palme upprörd, samma dag. Ingen vet vem som ringde eller vad som gjorde honom så upprörd.

Tycker också jag låter som ett fullt rimligt scenario. En ensam galning som efter dådet "slukas upp av mörkret" ovanför trappan lär nog också vara svårare att hitta än om det hade handlat om ett konspirationsdåd med flera personer inblandade. Men det som lite svårt att förstå är varför statsmakten valde att ta bort preskriptionstiden för mord. För det var väl just Palmemordet som aktualiserade den förändringen? Hade man inte gjort den förändringen hade det ju inte längre rått någon förundersökningssekretess, men nu vänds ju ofta den lagändringen mot statsmakten, ja hela statsapparaten, av begåvade och energiska privatspanare istället, vilket ytterligare bidrar till "konspirationstänket." Det är ju synd. Men å andra sidan tycks ju PU lämna ut lite sekretessuppgifter också och det är ju inte utan att man blir lite nyfiken på vilken urvalsprincip det är då som praktiseras?
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-01 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in