2013-09-30, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att DFSM sedan ger sig in i den akademiska sfären eller hemisfäriska ventrikeln, jag vet inte, vad hen fick för sig där egentligen, men har väl med de fakultetiska vendettorna att göra, då han inte verkar ha alldeles slöa knivar när det kommer till sans vett och logik.

Nu minns jag inte om det ingår i dom heliga pastafarianska skrifterna .... eller om det bara är pastafariansk folklore .... men det sägs ju, att när DFSM vaknade dagen efter sin skapelse och såg vad han hade gjort, var hans första ord: "Aaaaargh".

Han insåg tydligen att det hade kunnet göras bättre, men inte hur; så nu har han tatt sin skapelse människan till hjälp, så VI kan reda ut dom akademiska spetsfundigheter. Något som vi människor är så bra på: Spekulera över det vi inte vet något om, och ändå iblant lyckas med att få något vettigt ut av det.

Ty det står ju skrivit (som Tinuviel citerade) att DFSM "enjoys the simple things in life". Så det kan förmodas att DFSM inte är så värst intresserad av sin "existerar/existerar-inte" superposition, men överlämnar det till människan att reda ut det. Det var trots allt vi som kom på det här med teologi-metafysiska spekulationer.

Och för mig personligen är det båda en ära och ett nöje att kunne vara den sanna guden DFSMs lille hjälpreda genom att ge mig in i teologins semantiska värld och försöka att se om det öht finns nån mening i denna semantik.

Vem vet .... om jag hittar nån meningsfull struktur i teologins semantik, kan jag kanske ERBJUDA falangen av ångest-laddade .... från pastafarianismen dissiderande ..... snuttefilts-abrahamister båda sympati och praktisk stöd.

Jag är övertygat om att DFSM skulle ha gjort likadan, om bara han kunne ... eller ville ..... förstå metafysisk/teologisk filosofi.
Citera
2013-09-30, 13:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu minns jag inte om det ingår i dom heliga pastafarianska skrifterna .... eller om det bara är pastafariansk folklore .... men det sägs ju, att när DFSM vaknade dagen efter sin skapelse och såg vad han hade gjort, var hans första ord: "Aaaaargh".

Han insåg tydligen att det hade kunnet göras bättre, men inte hur; så nu har han tatt sin skapelse människan till hjälp, så VI kan reda ut dom akademiska spetsfundigheter. Något som vi människor är så bra på: Spekulera över det vi inte vet något om, och ändå iblant lyckas med att få något vettigt ut av det.

Ty det står ju skrivit (som Tinuviel citerade) att DFSM "enjoys the simple things in life". Så det kan förmodas att DFSM inte är så värst intresserad av sin "existerar/existerar-inte" superposition, men överlämnar det till människan att reda ut det. Det var trots allt vi som kom på det här med teologi-metafysiska spekulationer.

Och för mig personligen är det båda en ära och ett nöje att kunne vara den sanna guden DFSMs lille hjälpreda genom att ge mig in i teologins semantiska värld och försöka att se om det öht finns nån mening i denna semantik.

Vem vet .... om jag hittar nån meningsfull struktur i teologins semantik, kan jag kanske ERBJUDA falangen av ångest-laddade .... från pastafarianismen dissiderande ..... snuttefilts-abrahamister båda sympati och praktisk stöd.

Jag är övertygat om att DFSM skulle ha gjort likadan, om bara han kunne ... eller ville ..... förstå metafysisk/teologisk filosofi.
Det tror jag minsann också att han skulle om han kunde, så är även jag inget mer än glad att kunna, de gångerna jag förmår, reda ut nudeltrasslet och när du säger "falangen av ångest-laddade" då sätter du huvudet på spiken, inte minst då det finns en ansenlig mängd långväga ifrån komna, som inte har det alldeles lätt med andligt-värdsligt och teknologiska sammelsuriet, inte minst i hur islam möter christusologin och hur är vägen ur det trasslet... och de ihopkok som kommer ur det, då är väl den friska välgörande förfriskade DFSM en lisa för den hungrande själen, helt klart!

Och du gör det helt ypperligt! har ju kallat dig för pastafariologen.. inte för inte;-
Citera
2013-09-30, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du gör det helt ypperligt! har ju kallat dig för pastafariologen.. inte för inte;-

Jag tackar, men jag har endast varit frälst i några år och vi nyfrälste har en benägenhet till att bli överentusiastiska i början (det dämpas dock lite av den oändliga visdom min ålder definitions-mässigt ger mig).
Citera
2013-09-30, 14:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tackar, men jag har endast varit frälst i några år och vi nyfrälste har en benägenhet till att bli överentusiastiska i början (det dämpas dock lite av den oändliga visdom min ålder definitions-mässigt ger mig).
Så är det ju med de enkla tingen i livet... why complicate it, liksom....
Citera
2013-09-30, 14:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Är du måhända i rakt nedstigande led släkt med de pirater DFSM kallar för sitt utvalda folk? Du skrev en gång att du klädde dig som en hippie, kanske missförstod du dig själv - kanske försökte ditt undermedvetna uttrycka din inre pirat.

DFSM:s vägar äro outgrundliga (och ibland äro de inte alls).
Citera
2013-09-30, 14:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Påven representerar ju 1.2 miljarder människor. Så det borde väl inte vara få? Sen om majoriteten säger en sak, så behöver det inte betyda att de har rätt.
Det rör sig fortfarande om dina tolkningar, Kunskap1. Jag tror inte att det är den katolska kyrkans officiella ståndpunkt att det finns en annan väg in i himmelriket än via tron (jag har letat efter inlägg av anjoh66 i frågan, men sökmotorn är nere). Nåväl, jag har förstått vad du tror och vad du baserar det på, så där kommer vi inte längre.

Citat:
Det finns även plats i himelriket för den som inte tror.
Vilket DFSM har hävdat hela tiden... (till skillnad från många andra).

Citat:
Gud behöver ingen bekräftelse om Abraham skulle älska honom eller inte, för han vet redan utfallet. I och med att Abraham inte vet utfallet, och att han har fria val, så utsätts han för en prövning. Han kan därför VÄLJA att antingen vända ryggen eller så gör han inte det. Med denna berättelse vill Gud visa oss hur tålmodiga och rättfärdiga hans profeter var. Från denna berättelse bör vi ta lärdom(för den som vill ta lärdom) att Gud är den man ska älska mest i sitt liv. Varför vill Gud det? Jo, för att människan inte ska börja bli materiell och egoist, vilket är orsaken till ondskan här på jorden.
Gud (som varande Gud) borde insett att många av oss tar beteendet som intäkt för galenskap, inte tålmodighet och rättfärdighet. Vi ser en fara i blind tro, i de personer som inte ifrågasätter order. Vi har sett mycket ont komma av det.

DFSM är klar på den punkten:
I Don't Require Sacrifices.
(Budord nr 2)

Kan det sägas tydligare?

Citat:
Det är inte så du ska se på det. Du kommer väl ihåg att Gud förhindrade Abraham från att slakta sin son? Varför förhindrade han honom? Ja, för att Abraham visade att han skulle göra det och därmed klarade han testet. Som sagt, detta är en prövning för Abraham och en lärdom för mänskligheten för den som vill ta lärdom.
Ja, Gud hindrade Abraham DEN gången. Han hindrade inte djävulen från att ta död på Jobs tio barn och han hade ihjäl 42 barn för att de retade en av hans profeter. Gud dödar barn då och då - för att han vill, för att han kan.

Så frågan kvarstår. Om någon i din närvaro hotar att döda sitt barn för att Gud uppmanat honom till det. Skulle du tänka: ske Guds vilja, och gå därifrån?

Citat:
Ja, de hade en konversation, men det betyder ju inte att de är vänner för det.
Kanske inte, men djävulen släntrade in med änglarna och Gud frågade vad han hade haft för sig på sistone.

Citat:
Ja, som en prövning för Job och en lärdom för mänskligheten, så lyfte Gud bort sin hand från Job. Det mänskligheten bör ta lärdom är att ingen har en sådan stark tålamod som Job hade, och efter allt det som hände honom, så älskade han Gud. Hur många av oss skulle älska Gud om vi skulle förlora våra barn, hälsa eller rikedomar? Inte många skulle jag säga.

Nej, Kunskap1. Om en vän skickade någon som misshandlade mig skulle jag misstro den "vännen". Om Gud DIREKT skickade djävulen på mig så skulle den Guden inte vara värd min kärlek eller respekt. Så gör man inte! Att livet består av orättvisor är en sak - att Gud skickar en lönnmördare på en, en annan.

DFSM skulle ALDRIG göra så. Han säger i budorden:
I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others.

Så om han inte vill att VI ska göra så mot andra, varför i Nudlis namn skulle han vilja göra det mot oss? Döda barn? Allvarligt?

Citat:
Så fungerar inte för min Gud. Min Gud kan inte hoppa mellan icke-existens och existens. Men tydligen så kan DFSM göra det.
DFSM är allsmäktig så för honom är det givetvis inget problem.
Citera
2013-09-30, 14:13
Medlem
BlackJewels avatar
Tinuviel :

Om vi ser hur DFSM rent stilistiskt uttrycks, så tycker jag mig se likheter med ibland, allt möjligt, huruvida det är piratism eller ej, kan jag inte uttala mig någonting om, men tycker mig ibl se kuslig likhet med varumärket Versace och hur det långsökt eller ej, skulle ha finansiell pirat-aktivitet med DFSM, det är ju jä'ttesvårt att uttala sig om, när man befinner sig i den mer yttre nudelzonen och ingalunda mitt i trasslet så att säga...

Dvs alla de transaktionsvägar som ett monster tar sig, det kan måhända enbart guden själv sia om, efter en kanna öl-vin då om jag gissar.

En Gud, kommer sällan ensam... dock är DFSM, vad jag hittills sett, icke behäftad med den phantom av undergudar halvgudar och semi-pseudogudar.. sedan har jag inte heller studerat exegetiken ska sägas, men det har du kanske? Henderson är iaf av amerikansk härkomst, som sådan kosmopolit va?
Citera
2013-09-30, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Mer allmänt.

Om nu någon teist kännar sig 'kränkt' av det senaste innehållet i denna tråd, då vill jag för min del påpeka:

1/ Inget av vad jag skrivar är menat som en konfrontation mot den växande religiösa majoritet av samexistens-villiga teister (oavsett religionen ifråga).

2/ En del av argumentationen kan förekomme vara tämligen bisarr, men båda på området 'inre andligt kompass' (magkänslan) och på området fringe-kunskap synkretiserat med religion (Guds superposition av existens/icke-existens) är argumentationen på denna tråd inte annorlunda än den är i bredare teistisk apastologetik.

3/ Pastafarianismen gör inte anspråk på att ville institutionalisera sig i en monopol-sökande organisation. När pastafarianismen efterhand manifesterar sig som den ursprungliga, sanna och största religion finns det fortfarande plats för andra religioner.
Citera
2013-09-30, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är du måhända i rakt nedstigande led släkt med de pirater DFSM kallar för sitt utvalda folk? Du skrev en gång att du klädde dig som en hippie, kanske missförstod du dig själv - kanske försökte ditt undermedvetna uttrycka din inre pirat.

Det är inte orimligt att anta, att jag före min pastafarianska frälsning (om man nu kan kalla det så) hade en existentiell identitets-kris.

Men ... tyvärr .... jag är som sagt lite osäker omkring det med med pirater; dock utan att ville göre det till ett quoteminings-krig. Och om det var live-and-let-live pirater .... OK, i så fall kan jag ha piratgener.
Citera
2013-09-30, 14:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tinuviel :

Om vi ser hur DFSM rent stilistiskt uttrycks, så tycker jag mig se likheter med ibland, allt möjligt, huruvida det är piratism eller ej, kan jag inte uttala mig någonting om, men tycker mig ibl se kuslig likhet med varumärket Versace och hur det långsökt eller ej, skulle ha finansiell pirat-aktivitet med DFSM, det är ju jä'ttesvårt att uttala sig om, när man befinner sig i den mer yttre nudelzonen och ingalunda mitt i trasslet så att säga...
Inte bara varumärket... även Donatellas hår inger misstanke om en subtil hyllning till hans nudliga uppebarelse.

Citat:
Dvs alla de transaktionsvägar som ett monster tar sig, det kan måhända enbart guden själv sia om, efter en kanna öl-vin då om jag gissar.

En Gud, kommer sällan ensam... dock är DFSM, vad jag hittills sett, icke behäftad med den phantom av undergudar halvgudar och semi-pseudogudar.. sedan har jag inte heller studerat exegetiken ska sägas, men det har du kanske? Henderson är iaf av amerikansk härkomst, som sådan kosmopolit va?
Jag tror DFSM fick sig en tankeställare efter att ha begrundat vad EN enda DFSM kan åstadkomma efter en blöt natt i ölvulkanen att han av ren skapelsebevarelsedrift avstod från att skapa några halv/semigudar. Men vem vet vad hans skapelse får för sig - en liten armé av rissonigudar kanske?

Henderson är f ö från Kanada, men bor numera på Filippinerna tror jag.
Citera
2013-09-30, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror DFSM fick sig en tankeställare efter att ha begrundat vad EN enda DFSM kan åstadkomma efter en blöt natt i ölvulkanen att han av ren skapelsebevarelsedrift avstod från att skapa några halv/semigudar. Men vem vet vad hans skapelse får för sig - en liten armé av rissonigudar kanske?

Om jag får vidare-utveckla tanken.

Människan börjar från "scratch", men till synes har vi potentialet till efterhand att kunne bli 'medskapare'; OM vi tar till vara den mängd frihet kosmos medger och litar på oss själv istället för att stelna/atrofera i ett regelverk från nån spekulerat metafysisk entitet.
Citera
2013-09-30, 15:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Inte bara varumärket... även Donatellas hår inger misstanke om en subtil hyllning till hans nudliga uppebarelse.

Henderson är f ö från Kanada, men bor numera på Filippinerna tror jag.
Men se där... hur som helst, vad en enda blöt natt i vulkanistisk orgie kan göra och kan göra om intet, så har DFSM iaf torrlagt sig ordentligt med att intaga sådan hedervärd plats i akademier! Det kan jag tycka talar lite för monstrets monstruositet, eller om det kan vara antal lösa nudeltrådar i öppen dager, ja i öppen kosmos vill säga.. det är trots allt inte den världsliga digniteten som står på spel, utan den trovärdiga esoterism, som bär upp DFSM, dvs inte vad hans budskap egentligen kommer med, utan också vad inte, och vad som är bakom, och då betecknande den oändliga värld han ändå dväljer i, i kontrast till den rätt platta apologetiken med klychor och kontradiktoriska plattityder som monoteismen God Lord och allah och de andra kommit och ännu kommer med, fullständigt platt fall iom de avslöjar sig vilja härska genom att söndra demolera, något jag ändå tror att den där (spontana) vulkanistiska öleskapaden fått DFSM till den position han ändå har, och att han väl var ett barn, i behov av rejäl gudomlig impregnering på ett eller annat sätt väl...

Ja han hr ändå en ordentlig marginal ifrån det vanliga gänget/uppsättningen gudar, som behöver kämpa som bara den för att få ihop Logiken inte minst, då menar jag hållbar logik! i sammansatt kontgextualitet, inte separat och superelitistisk selektiv intill dumhet.

Lite trassligt, men försöker enbart se att spontana kallsupar öl, också har sin kosmologiska kausalitet, då DFSM inte är en person/sak eller ett element vilket som helst. Där finns dignitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in