Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Påven representerar ju 1.2 miljarder människor. Så det borde väl inte vara få? Sen om majoriteten säger en sak, så behöver det inte betyda att de har rätt.
Det rör sig fortfarande om dina tolkningar, Kunskap1. Jag tror inte att det är den katolska kyrkans officiella ståndpunkt att det finns en annan väg in i himmelriket än via tron (jag har letat efter inlägg av
anjoh66 i frågan, men sökmotorn är nere). Nåväl, jag har förstått vad du tror och vad du baserar det på, så där kommer vi inte längre.
Citat:
Det finns även plats i himelriket för den som inte tror.
Vilket DFSM har hävdat hela tiden... (till skillnad från många andra).
Citat:
Gud behöver ingen bekräftelse om Abraham skulle älska honom eller inte, för han vet redan utfallet. I och med att Abraham inte vet utfallet, och att han har fria val, så utsätts han för en prövning. Han kan därför VÄLJA att antingen vända ryggen eller så gör han inte det. Med denna berättelse vill Gud visa oss hur tålmodiga och rättfärdiga hans profeter var. Från denna berättelse bör vi ta lärdom(för den som vill ta lärdom) att Gud är den man ska älska mest i sitt liv. Varför vill Gud det? Jo, för att människan inte ska börja bli materiell och egoist, vilket är orsaken till ondskan här på jorden.
Gud (som varande Gud) borde insett att många av oss tar beteendet som intäkt för galenskap, inte tålmodighet och rättfärdighet. Vi ser en fara i blind tro, i de personer som inte ifrågasätter order. Vi har sett mycket ont komma av det.
DFSM är klar på den punkten:
I Don't Require Sacrifices.
(Budord nr 2)
Kan det sägas tydligare?
Citat:
Det är inte så du ska se på det. Du kommer väl ihåg att Gud förhindrade Abraham från att slakta sin son? Varför förhindrade han honom? Ja, för att Abraham visade att han skulle göra det och därmed klarade han testet. Som sagt, detta är en prövning för Abraham och en lärdom för mänskligheten för den som vill ta lärdom.
Ja, Gud hindrade Abraham DEN gången. Han hindrade inte djävulen från att ta död på Jobs tio barn och han hade ihjäl 42 barn för att de retade en av hans profeter. Gud dödar barn då och då - för att han vill, för att han kan.
Så frågan kvarstår. Om någon i din närvaro hotar att döda sitt barn för att Gud uppmanat honom till det. Skulle du tänka: ske Guds vilja, och gå därifrån?
Citat:
Ja, de hade en konversation, men det betyder ju inte att de är vänner för det.
Kanske inte, men djävulen släntrade in med änglarna och Gud frågade vad han hade haft för sig på sistone.
Citat:
Ja, som en prövning för Job och en lärdom för mänskligheten, så lyfte Gud bort sin hand från Job. Det mänskligheten bör ta lärdom är att ingen har en sådan stark tålamod som Job hade, och efter allt det som hände honom, så älskade han Gud. Hur många av oss skulle älska Gud om vi skulle förlora våra barn, hälsa eller rikedomar? Inte många skulle jag säga.
Nej, Kunskap1. Om en vän skickade någon som misshandlade mig skulle jag misstro den "vännen". Om Gud DIREKT skickade djävulen på mig så skulle den Guden inte vara värd min kärlek eller respekt. Så gör man inte! Att livet består av orättvisor är en sak - att Gud skickar en lönnmördare på en, en annan.
DFSM skulle ALDRIG göra så. Han säger i budorden:
I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others.
Så om han inte vill att VI ska göra så mot andra, varför i Nudlis namn skulle han vilja göra det mot oss? Döda barn? Allvarligt?
Citat:
Så fungerar inte för min Gud. Min Gud kan inte hoppa mellan icke-existens och existens. Men tydligen så kan DFSM göra det.
DFSM är allsmäktig så för honom är det givetvis inget problem.