2013-09-28, 09:15
  #3229
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
40 procent av svensk media, vad är det? DN, Expressen, en del av TV4?
Bonnier kontrollerar sitt eget imperium, TV4 och i praktiken hela SR/SVT. De har ett enormt inflytande som de lyckas hålla dolt tack vare att de själva kontrollerar alla större nyhetskanaler eller har samarbeten med dem. Inflytandet går betydligt längre än vad många vill tro och att de endast skall ha 40% känns lite lågt för mig, möjligen om man räknar antal istället för upplaga och "täckning".

Finns omfattande studier på hur de både kontrollerar och styr media som skrivits ner i lättlästa böcker för er som inte själva vill studera hur omfattande deras kontroll är (har varit?) på den Svenska mediamarknaden,
Citera
2013-09-28, 09:17
  #3230
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Bonnier kontrollerar sitt eget imperium, TV4 och i praktiken hela SR/SVT.

Du menar på att Bonnier kontrollerar public service? Hur tänker du då...?
Citera
2013-09-30, 19:38
  #3231
Medlem
White Christmass avatar
I Norrbotten provar man nya sätt för att kunna överleva. Man sätter helt enkelt ett värde på läsaren.

Citat:
Norrbottningar värda journalistik som kostar

Norrbottningarna är värda att få bra journalistik och bra journalistik kostar. Så resonerar tidningarna inom Norrbotten Media som i höst börjar ta betalt för all nätjournalistik.

Såvitt Norrländska Social-Demokratens chefredaktör Kalle Sandhammar vet blir NSD och Norrbottens-Kuriren de första dagstidningarna i Sverige som tar betalt för all journalistik på webben.

– Det är jätteviktigt att ta betalt, säger han. Det signalerar att den lokala journalistiken har ett värde.

Citat:
– Reaktionerna har hittills varit alltifrån att vi är dumma i huvudet till att det är klokt att slå in på den här vägen. Resurser kostar pengar. Norrbotningarna är värda att ha två konkurrerande tidningar.

Kalle Sandhammar påpekar att situationen i Norrbotten är unik där två dagstidningar i skarp konkurrens, men med samma ägare. Det ger dem möjlighet att enas om att samtidigt införa en total betalväg, utan att behöva bekymra sig över vad andra konkurrenter gör.
Citera
2013-09-30, 20:58
  #3232
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
I Norrbotten provar man nya sätt för att kunna överleva. Man sätter helt enkelt ett värde på läsaren.
Citat:
– Reaktionerna har hittills varit alltifrån att vi är dumma i huvudet till att det är klokt att slå in på den här vägen. Resurser kostar pengar. Norrbotningarna är värda att ha två konkurrerande tidningar.

Kalle Sandhammar påpekar att situationen i Norrbotten är unik där två dagstidningar i skarp konkurrens, men med samma ägare. Det ger dem möjlighet att enas om att samtidigt införa en total betalväg, utan att behöva bekymra sig över vad andra konkurrenter gör.

Med tanke på hur lysande socialdemokrater driver företag så leder tveklöst en sådan strategi till dessa tidningars undergång. Bara att påstå att det är skarp konkurrens när man har ett "monopol" och utnyttjar detta till att höja priserna samtidigt visar ju tydligt vilka jävla spån de är.
Citera
2013-09-30, 21:28
  #3233
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Med tanke på hur lysande socialdemokrater driver företag så leder tveklöst en sådan strategi till dessa tidningars undergång. Bara att påstå att det är skarp konkurrens när man har ett "monopol" och utnyttjar detta till att höja priserna samtidigt visar ju tydligt vilka jävla spån de är.
Ja spån är verkligen ordet. Deras sidvisningar, unika besökare och läsares hänvisningar via sociala medier kommer att rasa vilket i sin tur kommer ge ett ras bland annonsörerna i vart fall till de annonspriser de hoppas kunna fortsätta att debitera. Om det blir deras undergång ska vara osagt då jag tror att de har hyggligt många trogna pappersläsare men att de kommer att tappa ekonomiskt på detta är givet. Dessutom sju kronor om dagen för något som gemene man skrollar igenom på några minuter visar om något vilken drömvärld journalistfrälset lever i.
Citera
2013-09-30, 21:41
  #3234
Medlem
Detta två år gamla klipp ligger nu på Expressens förstasida: http://www.youtube.com/watch?v=6t0xqNln5RU

Ingen stor nyhet, vi får inte veta någonting nytt, bara exakt samma info som för två år sedan.
"Kille hoppar från helikopter och flyger med wingsuit mellan två klippor. Jättespännande!"
Patetiskt att folk som kallar sig själva för journalister får betalt för att lägga upp gammalt skit. Stör mig fan lika mycket varje gång.
Citera
2013-09-30, 22:15
  #3235
Medlem
Nästan alla från slutet 70talet och framåt kommer ej betala för nyheter på webben eftersom de inte är naturligt för oss, Dom äldre kör med sin papperstidning så dom kan man knappt räkna med. Kommer dröja mycket länge innan folk är beredda att betala för nyheter på webben något annat är korkat och naivt att tro. Företag kommer ej betala samma pengar som tidigare för webbannonser eftersom läsarantalet ej kommer vara de samma, Pengarna man får in från betalande besökare kommer ej täcka upp för förlusterna på annonssidan.

Tror Norrbottens Kuriren och NSD på nätet snart blir gratis igen, hehe
__________________
Senast redigerad av HTT 2013-09-30 kl. 22:20.
Citera
2013-09-30, 22:58
  #3236
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTT
Nästan alla från slutet 70talet och framåt kommer ej betala för nyheter på webben eftersom de inte är naturligt för oss, Dom äldre kör med sin papperstidning så dom kan man knappt räkna med. Kommer dröja mycket länge innan folk är beredda att betala för nyheter på webben något annat är korkat och naivt att tro. Företag kommer ej betala samma pengar som tidigare för webbannonser eftersom läsarantalet ej kommer vara de samma, Pengarna man får in från betalande besökare kommer ej täcka upp för förlusterna på annonssidan.

Tror Norrbottens Kuriren och NSD på nätet snart blir gratis igen, hehe
Jag tror du har väldigt fel här, Att betala för nyheter är inget problem för mig och jag har donerat en mindre summa till Fria Tider. Ljugmedias problem är att ingen vettig människa vill betala för den skit de producerar och där ligger problemet för ljugmedia, de har en produkt ingen vill ha och då blir det väldigt svårt att ta betalt. De saknar även förtroende hos folk och hur de tänkt bygga upp det igen har jag svårt att se. Om Spotify kan ta betalt för musik somfolk vill lyssna på går det att ta betalt för nyheter folk vill läsa.

Ni som gillar nymedia bör när ni har mölighet ge dem en slant. Det hjälper mer än ni tror och leker vimed tanken att alla som skrivit i den här tråden skänkte 100 kronor om året har man bara där ett par tusen. Vill ni se ljugmedia gå under måste ni hjälpa nymedia att växa och tränga ur dem.
Citera
2013-09-30, 23:43
  #3237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror du har väldigt fel här, Att betala för nyheter är inget problem för mig och jag har donerat en mindre summa till Fria Tider. Ljugmedias problem är att ingen vettig människa vill betala för den skit de producerar och där ligger problemet för ljugmedia, de har en produkt ingen vill ha och då blir det väldigt svårt att ta betalt. De saknar även förtroende hos folk och hur de tänkt bygga upp det igen har jag svårt att se. Om Spotify kan ta betalt för musik somfolk vill lyssna på går det att ta betalt för nyheter folk vill läsa.

Ni som gillar nymedia bör när ni har mölighet ge dem en slant. Det hjälper mer än ni tror och leker vimed tanken att alla som skrivit i den här tråden skänkte 100 kronor om året har man bara där ett par tusen. Vill ni se ljugmedia gå under måste ni hjälpa nymedia att växa och tränga ur dem.

Javisst men detta är ju en PK blaska inte pröjar du för de?
Citera
2013-10-01, 00:05
  #3238
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTT
Javisst men detta är ju en PK blaska inte pröjar du för de?
jag erkänner inte ljugmedia
Citera
2013-10-01, 05:29
  #3239
Medlem
MoLoKs avatar
Ett av medias problem när det gäller att ta betalt av sina läsare/tittare är ju att gammelmedia är vana vid att ta betalt två gånger för samma produkt. Vi har betalt för DN och TV3 samtidigt som vi har fått stå ut med deras reklam.

Om Netflix hade reklam så skulle jag aldrig betala för det. Nu har de inte reklam, är så pass billiga att jag inte märker av utgiften och har en sida som väldigt enkel och ren. Därför är jag kund hos dem.

Jag skulle kunna tänka mig att prenumerera på en dagstidning också, under vissa förutsättningar.

1. En ärlig journalistik. Detta är den viktigaste punkten och den som känns mest avlägsen.

2. Ingen reklam.

3. Läsarinteraktivitet där ett tydligt regelverk avgör vad som tillåts. Dvs det är omöjligt att godtyckligt ta bort läsarkommentarer som "tycker fel".
Citera
2013-10-01, 10:51
  #3240
Medlem
Squeekys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
I Norrbotten provar man nya sätt för att kunna överleva. Man sätter helt enkelt ett värde på läsaren.

De har inte bara samma ägare. Redaktionerna sitter dessutom i samma byggnad och samma artiklar förekommer i båda blaskorna med nån dags fördröjning. De lata jävlarna använder till och med samma bilder så man inte ens av misstag kan tro att det är olika tidningar man läser.

Det enda de inte kan ljuga om är sportresultaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in