2013-09-30, 01:55
Medlem
Ett kort klipp med Hans Holmer där han hävdar att mordet utförts av en professionell mördare och lanserar fantombilden.

http://www.youtube.com/watch?v=OnLA6MSFYW0
Citera
2013-09-30, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jodå, orden jag ur minnet citerade tämligen ordagrant föll över KF:s läppar, jag hörde inte fel.

nej, du har fel. kanske hörde du rätt, men minns fel. kanske hörde du rätt och förvanskar medvetet. KOF sa inte detta. jag vet det, du vet det nog du också.

be mig inte om bevis, sånt larv behöver vi inte, eller hur?
Citera
2013-09-30, 02:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
nej, du har fel. kanske hörde du rätt, men minns fel. kanske hörde du rätt och förvanskar medvetet. KOF sa inte detta. jag vet det, du vet det nog du också.

be mig inte om bevis, sånt larv behöver vi inte, eller hur?

Min hörsel är ua och mitt minne sviker mig aldrig. Om man så säger ..
Citera
2013-09-30, 06:52
Medlem
Citat:
This goes for both MBoudine and maybe LP!

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24286258

Nä Du Mboudine Du är nog en Högerkraft som vill miss-kreditera, om någon skulle få för sig att jag tack vare mitt nick skulle vara GamSosse ,...så har Ni fel! Dvs Ni minns Thage fel!
Thages memoarer "Resan till Mars" är nog den minst utlånade boken på Biblioteken idag.

Men Mboudine har väl en poäng med att det enbart utifrån Svenska bevekelsegrunder om bevisat eller förmodat OPs Agent-in-Place agerande,... skulle skjutningen säkert inte ha skett.

Och nu skall jag skriva om mina "känslor" inför CP. Eftersom nu är det fritt fram i tråden att skriva utan större belägg för vad man för fram. Jag trodde i många år att man fått fast rätt kille tills jag började läsa själv.
Skulle han CP kunnat ha fejkat så bra, fast han var skådis (?) Tror knappt inte det. T.ex över tid sen man först hörde hans yttrande och svar till LP i rätten: "-O m OP i himmelen,.... och om Du tror på vad Du säger så är det OK" vad som ändrats är kanske min och andras syn på tilltalet.
Sen skulle han verkligen gått med på en Polygraphtest om han var skyldig, ..näe. Skulle han kunna fejkat sin känslostorm när han sitter och tittar på TV och blir frikänd en andra gång (Resningsansökan?!)...
Citera
2013-09-30, 09:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
This goes for both MBoudine and maybe LP!

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24286258

Nä Du Mboudine Du är nog en Högerkraft som vill miss-kreditera, om någon skulle få för sig att jag tack vare mitt nick skulle vara GamSosse ,...så har Ni fel! Dvs Ni minns Thage fel!
Thages memoarer "Resan till Mars" är nog den minst utlånade boken på Biblioteken idag.

Men Mboudine har väl en poäng med att det enbart utifrån Svenska bevekelsegrunder om bevisat eller förmodat OPs Agent-in-Place agerande,... skulle skjutningen säkert inte ha skett.

Och nu skall jag skriva om mina "känslor" inför CP. Eftersom nu är det fritt fram i tråden att skriva utan större belägg för vad man för fram. Jag trodde i många år att man fått fast rätt kille tills jag började läsa själv.
Skulle han CP kunnat ha fejkat så bra, fast han var skådis (?) Tror knappt inte det. T.ex över tid sen man först hörde hans yttrande och svar till LP i rätten: "-O m OP i himmelen,.... och om Du tror på vad Du säger så är det OK" vad som ändrats är kanske min och andras syn på tilltalet.
Sen skulle han verkligen gått med på en Polygraphtest om han var skyldig, ..näe. Skulle han kunna fejkat sin känslostorm när han sitter och tittar på TV och blir frikänd en andra gång (Resningsansökan?!)...

Känslostormen inom Pettersson när han framför sin tv mottog beskedet att RÅ:s resningsansökan avslagits i HD betvivlar jag var skådespeleri, det kändes genuint och 100 pct äkta. Beskedet CP förmedlades genom tv-rutan klädde av honom varje spår av mask och fasad. I den stunden var Chrille Petterssons ansikte naket - ytterst nära att börja storgråta.
Citera
2013-09-30, 09:34
Medlem
Citat:

Då återstår alltså bara ett alternativ: medveten förvanskning. Tack för klargörandet, då kan vi lämna det
Citera
2013-09-30, 09:35
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Har Lisbet Palme uppgivit något skäl till varför hennes inledande uppfattning om två gärningsmän, sannolikt Ustasjakroater, efter samtal med polis reformerades till att bli en gärningsman ?

Frågan är intressant, men jag har inget svar på den. Det finns många tänkbara skäl till att två gärningsmän blev en. Det går inte att dra någon kategorisk slutsats kring vad det hela beror på. Frågan måste undersökas förutsättningslöst utifrån fakta och uppgifter som kan styrkas med källor. Att utgå från en tes och uppmärksamma de uppgifter som kan överstämma med denna samtidigt som man bortser från allt som vederlägger tesen leder med all säkerhet fel.

Citat:
Har vittnen som kontaktat polisen mötts av beskedet att man inte är intresserade av ljushåriga gärningsmän, och andra vittnen vid något annat tillfälle fått beskedet att man inte är intresserad av utlänningar/mörkhåriga gärningsmän, beroende på vad vittnena haft att berätta ? Om det är riktigt, skulle du betrakta det som en evidensbaserad teori om mörkläggning i något avseende ?

Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Är frågorna hypotetiskt ställda eller finns det belägg för att Palmeutredningen inte varit intresserade av tips om ljus- eller mörkhåriga personer som tänkbara gärningsmän? Det är i så fall ingenting jag känner till. Oavsett vilket kan jag inte se det som någon evidens för mörkläggning. I bästa fall ett svagt indicium.

Citat:
Du ansluter dig uppenbarligen inte till min teori om motiv och gärningsman i MOP och jag har heller inte noterat att du vid något tillfälle tagit CP-teorin till ditt hjärta, och vad återstår då om du någon gång kommer på att du borde sätta ner foten och visa var du står i det här ? Skjutglada poliser/nazister ? Men även dessa har väl ett motiv att blåsa Palme av banan, tror du inte ? Ligger det då inte närmast till hands att deras motiv praktiskt taget blir identiskt med boboslackes landsförrädarmotiv ? Rätt eller fel, men det är skälet till att jag kopplat dig till landsförrädarspåret.

Det är en av många skillnader mellan dig och mig. Jag har ingen kategorisk uppfattning om mordmotiv eller vilken grupp gärningsmannen tillhör. Jag ställer mig inte bakom något enskilt spår eftersom det är omöjligt att sluta sig till. En allmän uppfattning jag har är att en enklare lösning är mer sannolik än en invecklad och långsökt. Det finns normalt sett ingen anledning att gå över ån efter vatten.

Jag hade gärna accepterat Christer Pettersson, den ensamme galningen, som gärningsman om det inte funnits starka skäl att betvivla den teorin, vilket det gör. Det mesta pekar på att mordet inte är slumpmässigt utan välplanerat. Det mesta pekar på att mordet är politiskt motiverat och professionellt genomfört (det vill säga av någon väl förtrogen med att hantera skjutvapen).

Den enklaste förklaringen utifrån dessa förutsättningar är att mordmotivet gick ut på att Olof Palme sågs som ett hot eller en säkerhetsrisk enligt gärningsmannens världsbild. Den enklaste förklaringen är också att någon i Palmes omedelbara närhet är inblandad på ett eller annat vis, och då menar jag inte familjemedlemmar. På något sätt har gärningsmannen fått reda på var Palme befann sig just den här kvällen. Att han saknade livvaktsskydd den 28 februari 1986 tycks vara mindre betydelsefullt eftersom det var mer utav regel än undantag. Att man valde att slå till just då bör därför rimligtvis ha en annan orsak.
Senast redigerad av Castalius 2013-09-30 kl. 09:38.
Citera
2013-09-30, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Hmm...skulle som sagt vara vara intressant att veta dödsorsaken, om dödsdatum stämmer.

Följande är klipp från Proletären, som fått ut tidigare hemligstämplade dokument ang. Östling.

*Nå, vad är det då för handlingar som lämnats ut som är sensationella? Jo, bland annat följande två vittnesuppgifter gällande Östling som tidigare varit totalt okända för media och svenska folket:

• Först citat ur ett brev från den 20/7 1988 från överåklagare Ola Nilsson i Malmö som fått ett telefonsamtal från en livrädd polisman på vaktdistrikt 1 vid Norrmalmspolisen. Brevet är delvis maskerat:

”Ca ett halvår efter Palmemordet var NN befäl på en radiobil. Han skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar inom Stockholmspolisen, OM anm.] och Östling. Båda var civilklädda, upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme./…/ NN är orolig för att hans namn kommer ut. Han har tidigare inte tordas berätta. Alla i piketen har haft våldshistorier på fritiden. De är utbildade till jägare i det militära. Man tystar den som ställer upp och berättar. Det har hänt förr. De har goda kontakter i polisledningen/…/ På fråga av ON säger NN att kärnan i piketen är bruna till mörkblå. Östling och Åkerbring är värst.”

• Samma dag som Palmeutredningen får Ola Nilssons brev inkommer ett annat tips från en taxichaufför:

”Tid som ovan inkom telefonsamtal till KCV där anmälaren ansåg sig känna igen en taxipassagerare som dem i tidningen den senaste tiden publicerade bilden på fd polismannen och vapenhandlaren Östling.

UL tog mordnatten upp ovannämnda man tillsammans med en annan man i 30-årsåldern i korsningen Mäster Samuelsgatan/Malmskillnadsgatan (ca 400-500 meter från mordplatsen), min anm.), UL beräknar att detta hände 4-5 minuter efter mordet. Körningen gick till Duvnäsgatan. Båda verkade nervösa och uppträdde konstigt.-

UL har kontaktat polisen vid två tidigare tillfällen, senast för ett halvår sedan, men har själv inte blivit kontaktad.”*

Dessa uppgifter publicerades på nätet den 15 sept. 2010 ,och i Proletären nr.37 2010 och har förmodligen lämnats ut från Palmeutredningen strax innan.
Slump att Östling dog (om datum stämmer) ev. samma vecka som detta kommer ut offentligt ?

http://www.proletaren.se/inrikes/vad-doljer-sig-i-de-hemliga-palmedokumenten

Om nu uppgiften stämmer att Ös*li*g och Å*erbr*ng en gång skulle ha suttit i en bil och sagt att de visste vem Palmes mördare var, så kanske man borde ha det i åtanke när vapenhandlaren, bloggaren och journalisten "Johan" pekar ut en av dessa båda herrar som den person som skulle ha bett honom skjuta Palme? Den ene, Ö*stl*ng är förvisso död (men ständigt på tapeten som misstänkt No 1 i det här forumet) men den andre lever väl? Intressant är det ju att Ö*stl*ng var betrodd av de båda (s) förtrogna och lojala medarbetarna Ebbe och Holmér, annars hade de väl knappast uppdragit åt Ö*stl*ng att fixa avlyssningsutrustning som skulle användas mot Näss och Pierre Schori.

Sedan förstår jag mig inte riktigt på landsförrädarspåret. Det spelar väl ingen roll ur "mordutredningssynpunkt" om Palme mördades pga av misstanke om landsförräderi eller om Palme mördades för att han verkligen VAR en landsförrädare? Kan någon förklara den viktiga skillnaden isåfall?

Sen undrar man förstås hur det kom sig att Proletären fick dessa sekretesslagda uppgifter av PU (om ovanstående uppgift nu stämmer förstås) som väl inte användes i rättegången mot CP, men att det tog tvärsstopp när "Nätteknikern" ville ta del av uppgifter om en tomhylsa som hade hittats vid mordplatsen. Konstig ordning är kanske bara förnamnet isåfall.
Senast redigerad av tundra2000 2013-09-30 kl. 11:46.
Citera
2013-09-30, 12:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Om nu uppgiften stämmer att Ös*li*g och Å*erbr*ng en gång skulle ha suttit i en bil och sagt att de visste vem Palmes mördare var, så kanske man borde ha det i åtanke när vapenhandlaren, bloggaren och journalisten "Johan" pekar ut en av dessa båda herrar som den person som skulle ha bett honom skjuta Palme? Den ene, Ö*stl*ng är förvisso död (men ständigt på tapeten som misstänkt No 1 i det här forumet) men den andre lever väl? Intressant är det ju att Ö*stl*ng var betrodd av de båda (s) förtrogna och lojala medarbetarna Ebbe och Holmér, annars hade de väl knappast uppdragit åt Ö*stl*ng att fixa avlyssningsutrustning som skulle användas mot Näss och Pierre Schori.

Sedan förstår jag mig inte riktigt på landsförrädarspåret. Det spelar väl ingen roll ur "mordutredningssynpunkt" om Palme mördades pga av misstanke om landsförräderi eller om Palme mördades för att han verkligen VAR en landsförrädare? Kan någon förklara den viktiga skillnaden isåfall?

Sen undrar man förstås hur det kom sig att Proletären fick dessa sekretesslagda uppgifter av PU (om ovanstående uppgift nu stämmer förstås) som väl inte användes i rättegången mot CP, men att det tog tvärsstopp när "Nätteknikern" ville ta del av uppgifter om en tomhylsa som hade hittats vid mordplatsen. Konstig ordning är kanske bara förnamnet isåfall.
Vad som verkar ganska sannolikt är att landsförrädarmotiv kan ha påverkat vissa av de inblandade och att NATO kan ha varit intresserat av att neutralisera OP inför slutfasen av kalla kriget.

Att Proletären fick ut uppgifter kan bero på att man insåg att tidningen kanske skulle göra större "skada" om de inte fick ut uppgifterna, medan privatspanare kan hållas kort utan större risk, vilket dessutom minskar arbetsbördan för PU.
Citera
2013-09-30, 12:05
Bannlyst
Idag har GW sagt något om uppgiftslämnaren "Johan" också, men jag fattar inte: Den här frilansjournalisten/vapenkännaren/författaren/bloggaren som pekades ut med namn å allt (Ber*g) här på forumet igår, är han en expolis?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17566900.ab
Citera
2013-09-30, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad som verkar ganska sannolikt är att landsförrädarmotiv kan ha påverkat vissa av de inblandade och att NATO kan ha varit intresserat av att neutralisera OP inför slutfasen av kalla kriget.

Att Proletären fick ut uppgifter kan bero på att man insåg att tidningen kanske skulle göra större "skada" om de inte fick ut uppgifterna, medan privatspanare kan hållas kort utan större risk, vilket dessutom minskar arbetsbördan för PU.

Jo, men det är inte det jag frågar om. Folk med Frånstedt i spetsen poängterar gärna orden "misstanke om landsförräderi", och morddebatten handlar väldigt ofta om OP var inflytelseagent eller inte, men jag tycker bara att det inte spelar så stor roll i det stora hela. Palme dog ju av någons kula oavsett om han var agent eller ej menar jag. Jaså,du menar att en vänstertidning kan idka en slags utpressning mot PU alltså? Ojdå.
Citera
2013-09-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Idag har GW sagt något om uppgiftslämnaren "Johan" också, men jag fattar inte: Den här frilansjournalisten/vapenkännaren/författaren/bloggaren som pekades ut med namn å allt (Ber*g) här på forumet igår, är han en expolis?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17566900.ab

"Företagsledaren Johan pekade ut en före detta polis.
Nu har expolisen förhörts av Palmegruppen."

Alltså polisen (numera expolis) som "Johan" pekade ut har förhörts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in