2013-09-28, 23:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Gårdagens anstormning av vackra skor lämnade mig lite bitter och avundsjuk. Det kändes liksom inte som om mina Vass hade kommit till sin rätt genom ett gäng sunkiga mobilbilder med dålig ljussättning. Dessutom kändes de aningen... Ja, vad ska man säga? ...osexiga, efter att Alister och Kopparstaden fullkomligt tillintetgjort dem med sina bidrag. Deras skor var ju mer eller mindre "sex on a plate".

"Bättring!" tänkte jag därför när jag som gräsänkling satt hemma i kväll utan något som helst planerat de kommande timmarna. Så, här har ni mitt försök till vedergällning. Dessutom hade jag ju inte bjudit på uppackningsbilder på dessa heller, så där hade jag en del att ta igen.

Enjoy!

http://imgur.com/a/aGcOj

Grymma skor verkligen! Snygg patinering, men det ser ut som att hela skon är mörkare nu, stämmer det eller är det bara på bilderna? Älskar ju som du vet den varma antique cognag-färgen, och lite synd om den försvunnit kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av paycheck
Lite tråkigt med inomhusbild... men ändå.
Det första paret kvalitetsskor jag köpte, C&J Clifford. Det har blivit några till efter det
http://i.imgur.com/pqNU0c9.jpg

Snygga! Men ja, du behöver lära dig både snöra och knyta, som Kopparstaden påpekar (http://shoegazingpunktse.blogspot.se/2012/10/tipset-snorning-och-knut.html)

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
För ett tag sedan köpte jag Burgols olja för lädersulor, mest för att testa. Oljan ska göra sulan tåligare mot väta och sen blir det också vårdande vilket är bra då sulan är av just läder. Jag har hittills vårdat mina sulor med skokräm.

Jag blev tillsagd att jag skulle mätta sulan med olja så jag gick och köpte en pensel och började stryka på. Sulan drack olja som en gammal torr bräda och jag måste ha lagt på en bit över 10 lager innan det inte sögs åt mer. Jag lät skorna torka på sidan över natten men sulan kändes fortfarande fuktig så jag lät de torka ett par dagar till. När jag sen använde skorna första gången så kändes de lite hala men det gick fort över och efter 2-3 användningar så kändes det som sulan "tryckts till" igen. Har inte varit blött på marken så hur det påverkar vet jag inte än men jag ska gå en testrunda nästa gång det regnat.

I övrigt så känns det som om sulan blev mer flexibel och mer följsam. Det blir inga "fällningar" av oljan utan sulan är helt torr. Jag oljade in tjejens C&J kängor, mina Carmina och G&G Canterbury och det gick åt ca 1/3-del av flaskan.

Här är en bild på två sulor, den ena obehandlad och den andra behandlad och använd tre gånger.

http://imgur.com/18TR0Oz

Intressant. Har själv en flaska, men inte provat än. Återkom gärna när du använt de lite mer och säg om du upplever att de håller bättre också.
Citera
2013-09-28, 23:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
För ett tag sedan köpte jag Burgols olja för lädersulor, mest för att testa. Oljan ska göra sulan tåligare mot väta och sen blir det också vårdande vilket är bra då sulan är av just läder.

Finns det någon mer detaljerad innehållsförteckning på flaskan? Funderar på om jag inte ska ta och prova kokt linolja, Skansen kan väl inte ha fel?
Citera
2013-09-29, 02:56
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Finns det någon mer detaljerad innehållsförteckning på flaskan? Funderar på om jag inte ska ta och prova kokt linolja, Skansen kan väl inte ha fel?
Nej, receptet är hemligt. Oljan är dock klart linoljebaserad, vilket "doften" avslöjar. Det är fråga om rå, inte kokt, linolja. Här dömer jag utifrån färgen, kokt linolja är mörkare. Klart är vidare att den innehåller torkmedel. Klibbig dagen efter, torr efter två dagar.

Jag behandlade ett par skor i våras och har dragit slutsatsen att denna olja faktiskt bromsar slitage på sullädret. Den hindrar också smutsupptagning - den distinkta rand mellan lerigt och icke-lerigt som brukar uppstå när man gått i lite gör-före, uppstår inte.

Att nöta av sulsömmen framtill efter en vecka, som jag vanligen gör, har jag sluppit. Den är ännu intakt. Nu ska man inberäkna att det handlar om ett par bolognasydda skor, med sömmen lite längre in från kanten.

Hur många kilometer jag gått vet jag inte, men paret (Magnanni) hör till de skor jag använt varje vecka det senaste halvåret.

Skorna är fortfarande påtagligt mer hala i sullädret än vad normalt är, inberäknat linoljestrukna sulor. Inte så att det direkt är ett problem.

Skansen har förmodligen inte fel.
Citera
2013-09-29, 09:14
Medlem
Någon efterfrågade storleken på AS Moore, jag kan instämma med föregående talare, har C&J coniston samt grassmere i UK11 och Moore i UK 11 satt som handen i handsken.

Hoppas verkligen det nya lädret ser ut som Museum calf, är lite bitter att man inte hann beställa från Vass innan lädret försvann.
Citera
2013-09-29, 10:31
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
En riktigt bra "vedergällning".
Dina chukkas är grymma och helt i klass med mina, de är bara snygga på olika sätt. För mig är en chukka en vardagssko som man använder med jeans och byxor med grövre tyger. För att "kompensera" G&G:s smäckra läster och höga finish så valde jag grain. På samma sätt har dina skor en bra balans mellan en lite rundare läst och vanligt läder som är lite mattare i finishen.

Tack för bilderna!

Tack! Och tack för att du uttrycker dig så diplomatiskt och ödmjukt...

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Grymma skor verkligen! Snygg patinering, men det ser ut som att hela skon är mörkare nu, stämmer det eller är det bara på bilderna? Älskar ju som du vet den varma antique cognag-färgen, och lite synd om den försvunnit kan jag tycka.

Ja, jag tycker de blev bättre när jag fixade lite patinering på tån och bakre delen av quartern. Det var det som fattades för att göra dem riktigt bra. I övrigt har jag inte rört färgen på resten av skon, så där gäller fortfarande den härliga antique cognac-tonen som vi älskar... Att de är lite mörkare på bilderna har nog att göra med vitbalansen och kontrasten. Dessutom kan inte jpg-bilder visa lika mycket nyanser som en RAW-bild, så en hel del försvinner ju tyvärr alltid i konverteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nu blev det desto porrigare...

När kommer Jeffrey West-bilderna egentligen??? Jag har ju laddat upp med ett helt batteri av superlativ som är ready to go!
Citera
2013-09-29, 11:42
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Någon efterfrågade storleken på AS Moore, jag kan instämma med föregående talare, har C&J coniston samt grassmere i UK11 och Moore i UK 11 satt som handen i handsken.

Vad skönt att få det dubbelbekräftat. Jag har C&J Grenville II och Grasmere i 8,5. Gjorden en beställning på AS Moore i 8,5.
Citera
2013-09-29, 12:47
Medlem
hoodogs avatar
Eftersom jag som sagt är gräsänkling hela den här helgen och då tydligen inte har något liv kvar öht, tänkte jag bidra till tråden med något jag varit sugen på att göra sedan länge: bilder på hela skogarderoben!

http://imgur.com/a/QsxgA

Bakre raden
BB Peal & CO, Horween Burgundy Cordovan
Vass London Chukka, F-läst, Antique Cognac
C&J Chelsea 3, 238, Chestnut
JL William, 9795, Ardilla Buffalo Calf

Mellersta raden
EG Inverness, 888, Dark Oak Antique
C&J Weymouth, 337, Dark Brown Antique Calf
EG Westminister, 888, Dark Oak Antique
C&J Finsbury, 341, Chestnut

Främre raden
EG Dover, 202, Dark Oak Antique
RL Marlow, Horween Dark Brown Cordovan
C&J Eaton, 325, Snuff Suede
EG Belgravia, 184, Chesnut Antique

Skor som inte sitter säkert
C&J Chelsea och Eaton

Eventuellt inkommande
...säger man "A" behöver man tydligen inte längre säga "B".

Och sist, men inte minst - en bubblare!

Undrar vad jag nu ska hitta på resten av dagen....
Senast redigerad av hoodog 2013-09-29 kl. 12:50.
Citera
2013-09-29, 13:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Eftersom jag som sagt är gräsänkling hela den här helgen och då tydligen inte har något liv kvar öht, tänkte jag bidra till tråden med något jag varit sugen på att göra sedan länge: bilder på hela skogarderoben!

Bakre raden

Mellersta raden

Främre raden

C&J Chelsea och Eaton

Eventuellt inkommande

Men vad fan. Skaffa dig ett liv.

Mycket vackra skor, är det fejkad eller äkta patina på London Chukkan och Westministern?
Citera
2013-09-29, 13:57
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Bakre raden

Mellersta raden

Främre raden

C&J Chelsea och Eaton

Eventuellt inkommande

Ögongodis utan dess like! Hur lång tid tog det att bygga upp den?
Citera
2013-09-29, 14:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
När kommer Jeffrey West-bilderna egentligen??? Jag har ju laddat upp med ett helt batteri av superlativ som är ready to go!

Haft lite ont om tid på senaste, särskilt under dygnets ljusa timmar (och jag vill ta bilder i dagsljus, annars får det vara). Just nu är kängorna hos skomakaren (han lyste upp som en sol när jag slängde upp dem på disken), drar till med en gissning att det blir bilder till nästa helg i varje fall.

Nyligen har det ju varit ett sällan skådat bildbombardemang i tråden, så det är inte säkert att jag hade lagt upp bilder även om jag hade haft några, man vill ju vänta tills man har trådens fulla uppmärksamhet innan man slår till. Särskilt när det rör sig om det sista paret skor jag har för avsikt att införskaffa inom överskådlig framtid (ev. nytillskott förutsätter att jag säljer något gammalt par först). Känner mig tillfreds nu faktiskt, och ämnar att lägga skobudgeten på vård och reparationer (en omsulning är ju inte gratis direkt, som vi har konstaterat i tråden tidigare).

Citat:
C&J Chelsea och Eaton

...vilka råkar vara exakt de två par jag tyckte minst om. Chelsea går alltid bort per definition, Eaton såg lite trött ut (särskilt i det där sällskapet, en Sydney hade kanske kunnat ta för sig lite mer). Huruvida det är bra idé att fimpa den enda mockaskon och behålla två tassel är en annan fråga.

I övrigt en högkalibrig samling.
Citera
2013-09-29, 22:18
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Bakre raden

Mellersta raden

Främre raden

C&J Chelsea och Eaton

Eventuellt inkommande

Helt fantastisk samling Hoodog! Riktigt hög lägstanivå får man säga. Personliga favoriterna är Inverness och Weymoth (är som bekant en sucker för whole cuts), och sen gillar jag tvärtemot dig och Johnny verkligen chelseas och dina från C&J tycker jag är svinfina. Eaton kan jag dock hålla med om är lite tråkig, föredrar ju Sydney exempelvis. Det du behöver nu är ju ett par mocka-oxfords, en sko i burgundy (kanske Horween #8..) och en "slit- och slängkänga".
Citera
2013-09-29, 22:42
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Helt fantastisk samling Hoodog! Riktigt hög lägstanivå får man säga. Personliga favoriterna är Inverness och Weymoth (är som bekant en sucker för whole cuts), och sen gillar jag tvärtemot dig och Johnny verkligen chelseas och dina från C&J tycker jag är svinfina. Eaton kan jag dock hålla med om är lite tråkig, föredrar ju Sydney exempelvis. Det du behöver nu är ju ett par mocka-oxfords, en sko i burgundy (kanske Horween #8..) och en "slit- och slängkänga".

+1 som det heter på internetspråk.

Grym samling, jag gillar verkligen på det sätt du putsat/patinerat flera av skorna. Du får följa upp med närbilder på resp. sko
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in