För ett tag sedan köpte jag Burgols olja för lädersulor, mest för att testa. Oljan ska göra sulan tåligare mot väta och sen blir det också vårdande vilket är bra då sulan är av just läder. Jag har hittills vårdat mina sulor med skokräm.
Jag blev tillsagd att jag skulle mätta sulan med olja så jag gick och köpte en pensel och började stryka på. Sulan drack olja som en gammal torr bräda och jag måste ha lagt på en bit över 10 lager innan det inte sögs åt mer. Jag lät skorna torka på sidan över natten men sulan kändes fortfarande fuktig så jag lät de torka ett par dagar till. När jag sen använde skorna första gången så kändes de lite hala men det gick fort över och efter 2-3 användningar så kändes det som sulan "tryckts till" igen. Har inte varit blött på marken så hur det påverkar vet jag inte än men jag ska gå en testrunda nästa gång det regnat.
I övrigt så känns det som om sulan blev mer flexibel och mer följsam. Det blir inga "fällningar" av oljan utan sulan är helt torr. Jag oljade in tjejens C&J kängor, mina Carmina och G&G Canterbury och det gick åt ca 1/3-del av flaskan.
Här är en bild på två sulor, den ena obehandlad och den andra behandlad och använd tre gånger.
http://imgur.com/18TR0Oz