2013-09-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Flera av sakerna har redan behandlats flera gånger, bland annat det om FN har jag tagit upp tidigare:

https://www.flashback.org/sp34868089
https://www.flashback.org/sp34865980
https://www.flashback.org/sp34864036
https://www.flashback.org/sp34858727

Men vad hjälper det?

Förklaringen om FN väcker mer frågor än den besvarar.

Till exempel varför Jehovas vittnens och FN:s svar om kraven för medlemskap skiljer sig så markant åt? Skillnaderna är så stora att en sida måste ha rejält fel. Varför skulle man då tro att FN inte har reda på vilka regler som gäller för deras egen organisation?

Förklaringen med "lånekort" är ett annat mysterium när FN uppger att tillgången till deras bibliotek är fritt för alla. En annan fråga är varför över huvud taget söka medlemskap i en organisation som Jehovas vittnen fördömer och som de kritiserar andra religioner för samma medlemskap som de själva hade?
Citera
2013-09-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
En sammanfattning av vad som gör Jehovas Vittnen impopulära...ingen speciell rangordning för punkterna.

1. Springer runt och stör folk på morgnarna!

JV försöker att inte störa på morgonen men visst finns risken att de som varit ute och festat eller jobbar natt blir störda om vi ringer på kl 10 en vardag och kanske kl 11 en helg.

2. Basunerar ut jordens snara undergång och gläds åt att 7 miljarder människor ska mördas!

Finns inget JV som gläds åt någons död. JV älskar alla människorna det är en grundläggande del i deras tro.

3. Skyddande av pedofiler och andra övergrepp, förtryckande av kvinnor m.m!

JV skyddar inga pedofiler, tror du JV tillåter pedofili när man inte kan vara ett JV om man röker?

4. Citatförvrängning och allmän historieförfalskning.

Står för dig, svårt att bemöta.

5. Påstår falskeligen sig vara bibelgudens utvalda organisation sedan ca 100 år utan tillstymmelse till bevis!

Återigen alla samfunden söker väl "sanningen" och JV tror sig ha funnit den sanna vägen dock har de inte full förståelse i allt som bibeln säger och därför korrigerar det sin tro för att komma ännu närmare bibelns sanning.

6. Håller på med icke rumsrena fastighetsaffärer, söker statsbidrag trots att man baktalar staten och varit NGO i FN utan medlemmars insyn!

Finns trådar som besvarar detta, tar för mkt utrymme att bemöta det här.

7. Uteslutningar av medlemmar på lösa grunder!

På bibelenliga grunder och det är ju bibeln som man stödjer sig på.

8. Rent godtycke i medicinska frågor som blodet och organtransplantationer osv!

JV tar inte emot blod på religiösa grunder och därför söker de annan vård som innebär blodfri behandling och det har visat sig fungera mycket bra. Men oavsett detta så är det ytterst en religiös fråga och inte medicinsk.

Listan kan dessvärre göras i det närmaste oändlig men fyll gärna på om jag missat några punkter...

....
Citera
2013-09-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du precisera/specificera "syndare i allmänhet"?

Det här skriftstället kanske klargör det?

"I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning." (1 Kor 5:9-11 Bibel2000)
Citera
2013-09-29, 18:53
Medlem
Citat:

"I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning." (1 Kor 5:9-11 Bibel2000)

Den självklara invändningen måste bli att en som inte längre är medlem i rörelsen inte heller längre "kallas broder". Det kan därför inte tillämpas på före detta medlemmar.
Citera
2013-09-29, 18:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan du precisera/specificera "syndare i allmänhet"?

Citat:

Tackar för ditt svar, som jag tyvärr inte blir klokare av, eftersom jag inte direkt kan se sambandet med "syndare" där. Men det kan ju tänkas vara min egen okunskap om JVs special-terminologi som refererar till "syndare" på ett särskild sätt.

Ekasnah kommenterade t.ex. nyss att "vi är alla syndiga människor" vilket jag gissar på betydar något annat än det du syfter till.
Citera
2013-09-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Förklaringen om FN väcker mer frågor än den besvarar.

Jag tror inte du läste trådarna ordentligt, jag har redan besvarat på flera frågor.

Citat:
Till exempel varför Jehovas vittnens och FN:s svar om kraven för medlemskap skiljer sig så markant åt? Skillnaderna är så stora att en sida måste ha rejält fel. Varför skulle man då tro att FN inte har reda på vilka regler som gäller för deras egen organisation?

Om nu regeln var att man skulle stödja FN, så var det inte tydligt nog i den information man hade på den tiden då Jehovas vittnen registrerade sig. I det papper som Jehovas vittnen skulle fylla i, så stod det inget om ett krav på att stödja FN för att få tillgång till informationsmaterial.

Detta verkade Paul Hoeffel inte vara medveten om när han svarade på frågor, men det är bara att kolla dom papper som Jehovas vittnen fyllde i på den tiden.

Citat:
Förklaringen med "lånekort" är ett annat mysterium när FN uppger att tillgången till deras bibliotek är fritt för alla.

Fast nu var det ju inte fritt för alla eftersom man var tvungen att registrera organisationen innan man fick tillgång till materialet.

Citat:
En annan fråga är varför över huvud taget söka medlemskap i en organisation som Jehovas vittnen fördömer och som de kritiserar andra religioner för samma medlemskap som de själva hade?

Man sökte inte medlemskap i FN, det GÅR INTE att söka medlemskap i FN för organisationer och samfund, bara länder kan söka medlemskap i FN.

Orsaken till att man registrerade sig som "non-governmental organization" var för att få tillgång till information och fakta som FN kan tillhandahålla. Syftet med att få tillgång till detta material var för att man skulle kunna skriva korrekta och aktuella tidskrifter som Vakna och Vakttornet.

Bara för att man vill ha tillgång till material som motståndare skriver, så betyder det inte att man stödjer motståndaren.

Kan du förklara vad Jehovas vittnens ledning skulle vinna på att gå bakom ryggen på Jehovas vittnen och "stödja FN"? Det är ju helt absurt.
Citera
2013-09-29, 19:52
Medlem
Citat:
Den självklara invändningen måste bli att en som inte längre är medlem i rörelsen inte heller längre "kallas broder". Det kan därför inte tillämpas på före detta medlemmar.

Var finns det bibliska stödet för detta resonemang?
Citera
2013-09-29, 19:55
Medlem
Citat:
Tackar för ditt svar, som jag tyvärr inte blir klokare av, eftersom jag inte direkt kan se sambandet med "syndare" där. Men det kan ju tänkas vara min egen okunskap om JVs special-terminologi som refererar till "syndare" på ett särskild sätt.

En som håller på med otukt är en syndare, det är inget konstigt eller "JVs special-terminologi" med det, det är allmän biblisk kunskap.

Citat:
Ekasnah kommenterade t.ex. nyss att "vi är alla syndiga människor" vilket jag gissar på betydar något annat än det du syfter till.

Ja skillnaden är att i det ena fallet ångrar man sina synder, i det andra fallet ångrar man inte sina synder, utan man kanske t.o.m. tycker att det inte är en synd.
Citera
2013-09-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi är alla syndiga människor.
JV umgås med alla människor.

Även de uteslutna?
Citera
2013-09-29, 20:10
Medlem
Citat:
En som håller på med otukt är en syndare, det är inget konstigt eller "JVs special-terminologi" med det, det är allmän biblisk kunskap.

Ja skillnaden är att i det ena fallet ångrar man sina synder, i det andra fallet ångrar man inte sina synder, utan man kanske t.o.m. tycker att det inte är en synd.

Anta att det skulle uppdagas att det finns en pedofil som förgripit sig på sina barn bland er i någon församling. Blir pedofilen inte utesluten om hen ångrar sina synder tillräckligt? Tvingas de förgripna barnen träffa förövaren vid varje sammankomst bara för att pedofilen ångrat sig?
Citera
2013-09-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
....

Varför kan man inte vara JW om man röker?
Citera
2013-09-29, 20:15
Medlem
Citat:

Jag är lite nyfiken på hur ni i JW definierar och tolkar otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning? Särskilt nyfiken är jag på hur ni tolkar ovettigt tal.

Mord, misshandel, stöld, etc nämns inte.. ?? Är det tillåtet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in