2013-09-26, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hahaha...men det är ju sant att bibelns skapelseberättelse är rent nonsens ur vetenskaplig synpunkt! Du hade Moses som exempel och nu ska du bevisa att den är sann...Mose ska ju varit profet enligt dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Är den det?

Benny Hedningen kritiserar bibelns skapelsesberättelse för att vara ovetenskaplig, så din fråga "Är den det?" verkar vara helt goddag ...yxskaft eftersom du själv fortsättar med:

Citat:
Bara för att du inte förstår vad du läser i så fall. Det är bara liknelser, och liknelser är nånting du inte förstår.

Vad har liknelser med vetenskap att göre, varför anser du det hela att vara liknelser och hur du tolkar du öht liknelser?

Citat:
Det enda ni har är en idiotisk TEORI!

Som är?
Citera
2013-09-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Benny Hedningen kritiserar bibelns skapelsesberättelse för att vara ovetenskaplig, så din fråga "Är den det?" verkar vara helt goddag ...yxskaft eftersom du själv fortsättar med:

Vad har liknelser med vetenskap att göre, varför anser du det hela att vara liknelser och hur du tolkar du öht liknelser?

Som är?

Jo jag måste hålla med om att jag blev rätt konfunderad av den här Bassiehof som verkar mer än lovligt virrig t o m för att vara religiös.

Bassiehof verkar inte fatta att jag är totalt ointresserad av vad hen anser vara sanning i en sagobok...men så är det väl i sektlivet, man lever i sin egen bubbla!
Citera
2013-09-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bibeln. läs själv

Har du kapitel och vers att citera, muntergök?
Citera
2013-09-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind

vad är det du är ute efter, bara att slå upp Bibeln, brukar man kunna läsa på nätet.
Citera
2013-09-28, 14:02
Medlem
Citat:
vad är det du är ute efter, bara att slå upp Bibeln, brukar man kunna läsa på nätet.

Du är med andra ord ett troll. Nåväl; gott så. Då låter vi diskussionen vara avslutad i och med det. Ha det så roligt, i detta delforum -- Bland Flashbacks mest oseriösa -- bör du känna dig som hemma.
Citera
2013-09-28, 14:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Som jag trodde...du har inget att komma med! Föga förvånande med tanke på smörjan som står i bibeln!

Citat:
Tack, detsamma, du har inget heller att komma med.

Det är faktisk ett legitimt argument att påpeka att profetior (om framtiden eller som manifestationer av 'guds ord') är ett mycket opålitligt verktyg för apologeten.
Citera
2013-09-28, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är med andra ord ett troll. Nåväl; gott så. Då låter vi diskussionen vara avslutad i och med det. Ha det så roligt, i detta delforum -- Bland Flashbacks mest oseriösa -- bör du känna dig som hemma.

Från ett externt och neutralt perspektiv kan jag inte se, att du har 'vunnit' i nån quoteminings- eller tolkningsmetodologis-kontest med mitthopp.
Citera
2013-09-29, 18:54
Medlem
Citat:

Finns 72 böcker i bibeln, hur många verser tror du det finns ?

vad är det du söker för vers, man kan inte bara skriva " VERS" utan att ange vad det är du söker.
Tror inte du kan mycket om religion eller Bibeln, när du skriver på det sätt som du gör.
Citera
2013-09-29, 18:57
Medlem
Citat:

Om det nu finns 72 böcker i Bibeln, så vilken bok vill du ha en vers ur ?
Den boken kan jag inte veta, så jag frågar dig.
Å du ska svara!
Citera
2013-10-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Jag har undrat på hur många profeter det finns egentligen inom de tre syskonreligionerna ?
Någon som vet och kan räkna upp dem eller säga ett antal.

Efter vad som framkommit i tråden så är väl antalet profeter i de abramitiska religionerna lika med noll om man nu ska vara petig med vetenskapliga och historiska bevis.

Tråden kan därmed stängas då inga som helst trovärdiga bevis presenterats, vilket heller inte var väntat!
Citera
2013-10-01, 16:33
Avslutad
Enligt Islam så finns det 124000 profeter.

Citat:
The Prophets – Islamic tradition teaches that there were 12,400 prophets, men to whom God revealed His message. The Quran mentions only 28, and 25 of those are also found in the Bible (e.g. Noah, Abraham, Moses, Jesus). Muslims believe that Muhammad was the last and greatest of all the prophets, a prophet for all people for all times.
http://www.reachinginternationals.com/six-basic-muslim-beliefs/
Citera
2013-10-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Enligt Islam så finns det 124000 profeter.

http://www.reachinginternationals.com/six-basic-muslim-beliefs/

Nja egentligen inte, då det utryckligen står i skrifterna att profeter vars budskap inte uppfylls är falska profeter....eftersom inga profetior i koranen eller bibeln uppfyller kriterierna för vad som betecknas som en sann profetia är alltså antalet "riktiga" profeter lika med noll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in