2013-09-28, 12:28
Medlem
Hestapos avatar
En aktuell och uppdaterad regel på Flashback är 1.03, användare varnas allt som oftast men det är på forumet. Nu är frågan när den enskilde användaren döms enligt lagen. Att ett forum som Flashback kan dömas är vedertaget enligt tidigare dom tex. gällande piratkort och ett bötesstraff utdelades men det drabbar inte användarna på samma sätt som en enskild dom.

Den nya HMF-lagen prövas nu i domstolar över hela landet, nya domar leder till prejudikat hur lagen bör tolkas och nya hårfina gränser kommer leda till många spekulationer.
Var gränsen går kommer alltid att diskuteras och gissar att den i flera inlägg redan överskrids.
Moderators och Admins ansvar för vad som publiceras kommer troligen prövas i framtiden, ett alternativ blir förhandsmodererade forumdelar och det vore mindre bra för Flashbacks användare.

Vad tror du kommer vara anledningen till att det väcks åtal mot en användare enligt HMF, ge exempel?

Vilka forumdelar anser du vara i farozonen?

Kan vi genom diskussion på Flashback undvika att användare i framtiden kommer åtalas och finns det andra sätt att skapa förståelse för HMF-lagen?

Länk till NE om HMF-lagens innebörd.
http://www.ne.se/hets-mot-folkgrupp
Citera
2013-09-28, 12:47
Medlem
DiagnosABs avatar
Det jag undrar är hur det skulle gå till.

Att ett inlägg kan bryta mot lagen är ju inget konstigt, så långt är jag med. Men hur går man till väga för att hitta personen som skrivit det så att denne kan åtalas? Skulle fb gå med på att dela information med myndigheter så att personen kan åtalas?
Citera
2013-09-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Vad tror du kommer vara anledningen till att det väcks åtal mot en användare enligt HMF, ge exempel?

Problemet är lagen som sådan, inte hur Flashback hanterar den. Det kommer aldrig att framgångsrikt och långsiktigt kunna gå att lagstifta bort människors tankar, åsikter, upplevelser, erfarenheter och känslor.

Det går möjligen att hålla människor i schack ett kortare tag och försöka tvinga på människor självcensur. Men i längden är det givetvis ohållbart att förbjuda människor att se det de ser, höra det de hör, känna det de känner och tycka det de tycker.
Citera
2013-09-28, 12:56
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Det jag undrar är hur det skulle gå till.

Att ett inlägg kan bryta mot lagen är ju inget konstigt, så långt är jag med. Men hur går man till väga för att hitta personen som skrivit det så att denne kan åtalas? Skulle fb gå med på att dela information med myndigheter så att personen kan åtalas?

HMF-lagen kommer leda till fler lagändringar och en av dessa kommer säkerligen innebära att alla forum tvingas lämna ut IP-nummer oavsett vilken rättslig påföljd lagbrottet innebär.
Annars vore ju hela lagen ett slag i luften, vad är din åsikt kring övriga frågeställningar?
Citera
2013-09-28, 13:03
Medlem
Citat:
HMF-lagen kommer leda till fler lagändringar och en av dessa kommer säkerligen innebära att alla forum tvingas lämna ut IP-nummer oavsett vilken rättslig påföljd lagbrottet innebär.
Annars vore ju hela lagen ett slag i luften, vad är din åsikt kring övriga frågeställningar?

Jag tänker mig att "västvärlden" på sikt får harmoniserade lagstiftningar vad gäller HMF. EU kommer förmodligen i ett första steg pressa på för att alla stater inom unionen ska ha en EU-lag om HMF. På så sätt kan man inte "gömma sig" genom att ha sin server i Holland eller Storbritannien. Kravet kommer sedan att utvidgas till samarbetspartners och bakas in i avtal som sluts med icke EU-stater i Europa, såsom Norge, Schweiz och östeuropeiska länder.

Då kommer svensk polis att kunna kontakta exempelvis en ISP i Spanien för att få ut uppgifter om en användare.
Citera
2013-09-28, 13:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Frågan är om de i samma veva kommer att lagstifta lagring utav dessa IP-adresser. Det känns lite märkligt om man ska tvinga tjänsteleverantörer att föra omfattande register över alla sina kunder, oavsett i vilken utsträckning verksamheten bedrivs.
Citera
2013-09-28, 13:07
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Problemet är lagen som sådan, inte hur Flashback hanterar den. Det kommer aldrig att framgångsrikt och långsiktigt kunna gå att lagstifta bort människors tankar, åsikter, upplevelser, erfarenheter och känslor.

Det går möjligen att hålla människor i schack ett kortare tag och försöka tvinga på människor självcensur. Men i längden är det givetvis ohållbart att förbjuda människor att se det de ser, höra det de hör, känna det de känner och tycka det de tycker.

Andemeningen med lagen är god men konsekvenserna blir att man får omskriva sanningen för att kunna framföra sina åsikter och det är en utveckling som inte gynnar någon i ett demokratiskt samhälle, det liknar mer en diktatur och Kejsarens nya kläder får nypremiär.
Ser gärna att du besvarar övriga frågor eftersom du verkar ha åsikter kring aktuell trådstart.

Men om du nu åtalas för ett inlägg och får ett straff utdömt skulle det förändra dina inlägg i framtiden?
Citera
2013-09-28, 13:07
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:

Lagen själv anser jag vara lite väl överkänslig. Men men, det är en lag nu.

Jag kan inte se framför mig hur ett fb som är förmodererat skulle kunna fungera. Man skulle behöva ett par dussin extra moderatorer som jobbade i skift. Vem betalar för detta? Och om det sker på frivillig väg så blir ju moderatorerna gissningsvis personligt ansvariga för sånt de råkar släppa igenom. Inte kul alls.

Skulle man bara kunna flytta servrarna till nåt land där inte sådant krävs? Vet inte alls vilket som varit bäst dock, men någon måste väl veta sånt.

Jag anser att alla forumdelar är i farozonen då många användare läser och skriver i många olika delar. Rasistiska inlägg kan hittas överallt, det räcker med ett inlägg där någon beskriver en person som betett sig negativt på något sätt (Relationsakuten, Aktuella brott o kriminalfall, Olyckor o katastrofer, Juridik...) för att någon skall börja gissa att det kan vara en ickearier som ställt till det. Med medföljande haranger som skulle kunna bryta mot lagen.

Eventuellt skulle man ju kunna banna minsta lilla knyst som låter nedlåtande mot ickearier i alla forumdelar utom Integration o invandring, och sen förhandsmoderera endast denna. Men det låter inget kul det heller...
Citera
2013-09-28, 13:18
Medlem
Citat:
Men om du nu åtalas för ett inlägg och får ett straff utdömt skulle det förändra dina inlägg i framtiden?

Om jag skulle bli åtalad och dömd för en åsikt jag har och som jag står för, inte bara något jävligt korkat jag sagt på fyllan?

Jag får bara känslan av att om man börjar arrestera och straffa människor pga deras åsikter "en masse" i Sverige, vilket tyvärr inte alls är en främmande tanke i dagens Sverige, så skulle jag nog vilja göra mer än bara "klaga med ord".

Jag får väl hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen.
Citera
2013-09-28, 13:34
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Om jag skulle bli åtalad och dömd för en åsikt jag har och som jag står för, inte bara något jävligt korkat jag sagt på fyllan?

Jag får bara känslan av att om man börjar arrestera och straffa människor pga deras åsikter "en masse" i Sverige, vilket tyvärr inte alls är en främmande tanke i dagens Sverige, så skulle jag nog vilja göra mer än bara "klaga med ord".

Jag får väl hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen.

Du är härmed utsedd till dagens kandidat av "Kejsarens hets mot folkgrupp utan kläder" som iom. HMF-lagen är ett nyinstiftat stipendium som utdelas till användare som kan uttrycka sin åsikt utan att bryta mot gängse lagar och regelverk.
Egentligen skulle jag vilja skriva ärthj*rna men tycker kandidat låter mer sobert och lagenligt.

Ordets makt är stor men hur skulle du agera om din trut täpps igen genom den censur som HMF-lagen leder till, du tog själv upp det så jag undrar om du vill utveckla det?
Citera
2013-09-28, 13:39
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Frågan är om de i samma veva kommer att lagstifta lagring utav dessa IP-adresser. Det känns lite märkligt om man ska tvinga tjänsteleverantörer att föra omfattande register över alla sina kunder, oavsett i vilken utsträckning verksamheten bedrivs.

Märkligt i sin sanna bemärkelse, men vad Ask och Hatt driver genom numera slutar aldrig att förvåna mig, än mindre få mig att sluta vilja head-slama datorskärmen när jag läser om deras idotupptåg.
Citera
2013-09-28, 13:54
Medlem
Citat:
Du är härmed utsedd till dagens kandidat av "Kejsarens hets mot folkgrupp utan kläder" som iom. HMF-lagen är ett nyinstiftat stipendium som utdelas till användare som kan uttrycka sin åsikt utan att bryta mot gängse lagar och regelverk.
Egentligen skulle jag vilja skriva ärthj*rna men tycker kandidat låter mer sobert och lagenligt.

Ordets makt är stor men hur skulle du agera om din trut täpps igen genom den censur som HMF-lagen leder till, du tog själv upp det så jag undrar om du vill utveckla det?

Du har min fulla tillåtelse att kalla mig ärthjärna om du anser att jag är en ärthjärna, så ingen moderator får för sig att det behöver vara ett regelbrott. Jag känner mig inte personangripen.

Precis som jag skrev. Jag tror att jag skulle vilja göra mer än "klaga med ord". Jag tror inte att mitt första bekymmer efter avtjänat straff för "HMF" vore att skapa arga trådar på Flashback. Jag skulle fundera på om det här är en samhällsutveckling jag tyst vill acceptera och om det är något jag öht tror går att stoppa på "parlamentarisk och demokratisk väg".

Att människor frihetsberövas för sina åsikter, inte sina gärningar, är en traumatisk utveckling. En spontan tanke är att Breivik gjorde helt fel som sköt ihjäl ungdomar på Utöya och att han borde ha parkerat minibussen utanför rosenbad i Stockholm istället för i Oslo. Dessutom inte under semestern utan en tidig morgon under hösten. Det är ungefär där mina tankar rör sig. Vad har jag kvar om jag berövas min frihet att tänka, tycka och känna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in