2013-08-22, 23:31
Medlem
Idag 22 Augusti fick vi tid för intervju den 26 September Så det rör på sig
Citera
2013-09-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saken84
Idag 22 Augusti fick vi tid för intervju den 26 September Så det rör på sig

Vilket land är hon ifrån? Vi skickade in vår ansökan 12 juni, men har fortfarande inte hört någonting.
Citera
2013-09-07, 21:09
Medlem
Hon kommer från Kina. Vilket land kommer din partner från?
Citera
2013-09-08, 18:35
Medlem
Citat:
Hon kommer från Kina. Vilket land kommer din partner från?
Från Indien. Och vi är gifta. Men det kanske är olika väntetider beroende på land. Eller så är det helt slumpmässigt. Men man funderar ju hur systemet funkar...
Har ni ringt till dem med jämna mellanrum eller bara låtit ansökningen ligga inne?
Citera
2013-09-10, 10:32
Medlem
Jag har mailat in och ringt in. Och skickat bilder och bilder på brev via posten. Om det har gjort processen snabbare har jag ingen aning om.
Citera
2013-09-26, 14:09
Medlem
Ringde och hörde med kontoret där vårt ärende ligger, och fick beskedet att p.g.a. så stort tryck så kommer inget att hända med ansökan förrän jan/feb, d.v.s. först då kommer vi förmodligen bli tilldelade en handläggare. Förstår inte hur det är möjligt att andra som sökt efter oss redan fått både handläggare och intervju, och vi får detta besked. Jag blir så ledsen. Självklart gjorde vi också ansökan elektroniskt.
Citera
2013-09-26, 15:44
Medlem
Det är lite märligt att det kan vara så olika.

Nu kanske det främst är visum och tillfälliga UT:n som drabbas av långa handläggningstider men min fru fick sitt TUT på 71 dagar från intervjudag på ambassaden till besked och det var pappersansökan för ca två år sedan.

Nu den 12/9 skickade hon in ansökan om PUT elektroniskt och den 17/9 fick hon ett mail att migrationsverket hade fattat ett beslut i frågan. Två dagar senare damp det ned ett brev med beskedet att PUT var beviljat. Ingen intervju med oss båda eller liknande vilket var väldigt förvånande.

gl till alla som fortfarande väntar!
Citera
2013-09-26, 17:52
Medlem
Skönt att höra att i alla fall processen att få PUT verkar betydligt enklare och snabbare. Känns som en evig väntan att få TUT beviljat. Så orättvist att anstormningen av asylsökande ska gå ut över de andra ansökningarna. Speciellt då den sökande har besöksförbud i Sverige under handläggningstiden. Känns som att de stjäl ett halvår av ens liv helt utan rimlig anledning. Är tydligen ett lotteri hur lång tid det tar att få sin ansökan behandlad. De tar i alla fall garanterat inte ansökningarna i turordning, vilket de själva påstår.
Citera
2013-09-28, 12:42
Medlem
Ni som har flickvänner som fått beviljat. Hur kände de efter intervjun? Kände de att den som intervjuade tvivlade?
Och blev vissa svar fel?
Citera
2013-09-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ni som har flickvänner som fått beviljat. Hur kände de efter intervjun? Kände de att den som intervjuade tvivlade?
Och blev vissa svar fel?

För min fru kändes det inte speciellt komplicerat.

Intervjun var kort och saklig och inga uppenbara tvivel. Inga konstiga frågor och det finns ju inga "fel" svar så länge man är ärlig.

Sen är det garanterat olika från ambassad till ambassad. Utan att vara FÖR fördomsfull så får nog ambassaden i Bangkok sin beskärda del av golddiggers och oseriösa relationer vilket kanske gör dom lite mer restriktiva.
Citera
2013-09-28, 14:23
Medlem
Jo det är ju sant att det blir ju rätt bara man är ärlig. Men ibland kan man ju blanda ihop saker av misstag även om man har ett ärligt förhållande. Min flickvän blev lite orolig när hon sa att min bror jobbar på tåg. Men det blev ju fel för det är min far som gör det. Och jag känner mig inte helt 100 på hennes familj heller då jag aldrig träffat dem.
Citera
2013-09-29, 14:08
Medlem
En fråga som är off-topic;

Jag gifte mig med min flickvän i hennes hemland Nicaragua för inte så länge sen och vi ska nu söka uppehållstillstånd för henne och hennes 5-åriga son i Sverige (Webb-ansökan).

Jag har alla relevanta dokument som behövs till detta men de behöver översättas från spanska till svenska/engelska.

Jag har ringt två gånger till Migrationsverket angående detta och fått två olika svar på hur det ska gå till. Den jag pratade med första gången sade att det var okej att översätta på egen hand medan den andra sade att jag behövde kontakta en auktoriserad översättare/tolk.

Så jag undrar hur ni andra, som varit i samma sits, har gått tillväga gällande översättning av dokument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in