En sak som förvirrar är nog att Sverige ligger nära nordpolen. Så EN DEL stjärnor kan vi se året om, som t.ex. Polstjärnan. Och andra stjärnor kan vi aldrig se från Sverige, som t.ex. Proxima Centauri. För att förstå principen dag/natt och vilken halva av stjärnhimlen som är synlig om natten, så är det lättast att anta att man är någonstans på ekvatorn.
Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBabian
Men det är ju fortfarande samma stjärnhimmel, det är ju bara några enstaka stjärnor som saknas?
Var specifik istället för att påstå att det är olika stjärnhimlar.
Olika NATThimlar menar jag. Vi om natten den halvan av stjärnhimlen som är på den sida av Jorden som vetter bort från Solen (vilket ju är nattsidan). 6 månader senare är det motsatta halvan av stjärnorna som vetter bort från Solen och alltså är synliga (om natten).
Citat:
Dessutom i Norrland, där jag bor, där kan man inte se några stjärnor på sommaren, det är för ljust.
Just det, den halvan av stjärnorna som finns på dagsidan går inte att se. Det är motsatta halvor sommar och vinter.
Citat:
Vilka stjärnor är det specifikt, som du menar att man bara kan se på sommaren respektive bara på vintern?
Jag sysslar inte med stjärntittande själv, men nån som gör det kan säkert berätta vilka stjärnor som idag ligger närmast Solen från Jorden sett. Finns online planetarium där man kan ta reda på det om man lägger ned typ 5 minuter.