2013-09-27, 16:56
Medlem
BajsBabians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Lycka till med att nattetid försöka se stjärnorna som finns på himlens solsida, du!
Och var saklig istället för att komma med osakliga personangrepp som får dig rapporterad och varnad.
Men det är ju fortfarande samma stjärnhimmel, det är ju bara några enstaka stjärnor som saknas?

Var specifik istället för att påstå att det är olika stjärnhimlar.

Vilka stjärnor är det specifikt, som du menar att man bara kan se på sommaren respektive bara på vintern?

Dessutom i Norrland, där jag bor, där kan man inte se några stjärnor på sommaren, det är för ljust.
Citera
2013-09-27, 17:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBabian
Inga banor är stabila, det finns extremt små variationer över väldigt långa perioder.
Jag ville inte ge sken av något annat. Över något antal miljoner år är en enskild simlulering inte längre tillförlitlig, men man kan dra slutsatser rent statistiskt av simuleringar med många olika ingångsvärden. Jag har aldrig hört talas om att jordbanan skulle vara instabil.

Interplanetärt är Jorden mycket ensam. Finns inget rimligt hot mot jordbanan, om inte många jättesmå faktorer av ren slump råkar förstärka varandra under mycket lång tid. Däremot tros Jupiter och Saturnus ha kommit i resonans med varandra under en epok, och det kan ha kastat ut Uranus och Neptunus. Nån potential för en upprepning av nånting liknande har jag aldrig hört talas om.
Citat:
Kollade du ens länken eller trodde du att det är samma strunt som alla andra idioter postar i det här delforumet?
http://www.jgiesen.de/kepler/eccentricity1.html

Som du ser där, varierar eccentriciteten med nästan 0.06, över en miljon år.
Jordbanans långa elliptiska axel är alltså som mest nästan 6% längre än en perfekt cirkel, under korta perioder med ca hundratusen års mellanrum. Det motsvarar 9 miljoner km ändring i minsta avstånd till Mars respektive Venus, alltså knappt ca en fjärdedel närmare som närmast. Det är alltså bara ännu en av alla mycket små faktorer som ensam är komplett betydelselös och som kräver en oförutsägbar slumpmässig samverkan med många andra mycket små faktorer under mycket lång tid för att ge någon varaktig påverkan på Jordens bana.

Om det finns idéer om att Jordens bana skulle vara instabil på et sätt som skulle kunna påverka liv på Jorden, så vore det intressant att ta del av. En idé vars realism jag inte kan bedöma, är att flytta ut jordbanan varteftersom Solen blir varmare om hundratals miljoner år. Man kan placera asteroider som drar ut den lika sakta sakta som solvärmen ökar.
Citera
2013-09-27, 17:09
Medlem
Fris avatar
En sak som förvirrar är nog att Sverige ligger nära nordpolen. Så EN DEL stjärnor kan vi se året om, som t.ex. Polstjärnan. Och andra stjärnor kan vi aldrig se från Sverige, som t.ex. Proxima Centauri. För att förstå principen dag/natt och vilken halva av stjärnhimlen som är synlig om natten, så är det lättast att anta att man är någonstans på ekvatorn.
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBabian
Men det är ju fortfarande samma stjärnhimmel, det är ju bara några enstaka stjärnor som saknas?

Var specifik istället för att påstå att det är olika stjärnhimlar.
Olika NATThimlar menar jag. Vi om natten den halvan av stjärnhimlen som är på den sida av Jorden som vetter bort från Solen (vilket ju är nattsidan). 6 månader senare är det motsatta halvan av stjärnorna som vetter bort från Solen och alltså är synliga (om natten).

Citat:
Dessutom i Norrland, där jag bor, där kan man inte se några stjärnor på sommaren, det är för ljust.
Just det, den halvan av stjärnorna som finns på dagsidan går inte att se. Det är motsatta halvor sommar och vinter.
Citat:
Vilka stjärnor är det specifikt, som du menar att man bara kan se på sommaren respektive bara på vintern?
Jag sysslar inte med stjärntittande själv, men nån som gör det kan säkert berätta vilka stjärnor som idag ligger närmast Solen från Jorden sett. Finns online planetarium där man kan ta reda på det om man lägger ned typ 5 minuter.
Senast redigerad av Fri 2013-09-27 kl. 17:11.
Citera
2013-09-27, 18:43
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
På natten ser vi ju alltid samma stjärnor över oss. För en amatör som jag är det logiskt att vi har dessa stjärnor över oss i 12 timmar totalt och att vi under dagen har en annan stjärnhimmel över oss. Stämmer detta? På vintern när det är mörkt mellan ca 16-07 (ca 15 timmar) ser vi samma stjärnor över oss under dessa 15 timmar?

Om man ser jorden som en fast punkt så vrider sig stjärnhimlen långsamt runt jorden, ett varv på 23 timmar och 56 minuter. Att det inte tar 24 timmar beror på att jorden under ett dygn tar sig 1/365,25 av sträckan runt solen på den tiden. Om vi kunde se stjärnhimlen även på dagen skulle vi alltså se samma stjärnor under loppet av ett dygn hela året, men eftersom vi bara ser dem på natten så varierar det vilka vi ser. Det är dock inte så att vi på sommaren ser ena halvan och på vintern andra halvan - några stjärnor ser vi alltid, t ex polstjärnan, medan vi aldrig ser södra korset.

Citat:
Vinter och sommar ser vi om natten var sin halva av stjärnhimlen, för vi är ju på motsatt sida om Solen.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Låter väldigt logiskt. Så den stjärnhimmel vi ser på sommarn på natten är samma på vintern fast på dagen(Fast vi kan inte se den på grund av ljuset)? Alltså borde vi logiskt bara kunna se Karlavagnen under ena halvåret?

Nej, se ovan. Vi kan alltid se Karlavagnen.

Citat:
400ben,
Så är det!
Om man bor närmare polerna, som vi gör i Sverige, så ser vi dock alltid bara den norra delen av stjärnhimlen, aldrig den södra. Ett teleskop nära ekvatorn, som de i Chile, kan se vilken del av himlen som helst någon del av varje år. Men teleskopet som finns på Sydpolen (därför att atmosfären är torr och kall och inte stör ljuset) kommer aldrig åt den nordliga halvan av stjärnhimlen.

Observatorierna i Chile ligger inte vid ekvatorn, utan 23-29 grader söder om ekvatorn. De kan alltså inte se t ex Karlavagnen.
Citera
2013-09-27, 18:49
Medlem
jolindbes avatar
För att utvecka: Om man ser himlen som en sfär så ser vi alltid hälften av denna. Den del vi ser har sitt centrum på en fast höjd (vinkel från centrum) på sfären som bestäms av vår latitud, men detta centrum roterar längs longitudinella linjer på sfären. Från Sverige betyder det att vi alltid ser Polstjärnan & co. men aldrig de sydliga delarna av himlasfären.
Citera
2013-09-27, 20:40
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Observatorierna i Chile ligger inte vid ekvatorn, utan 23-29 grader söder om ekvatorn. De kan alltså inte se t ex Karlavagnen.

Om man ska vara petig så är just det inte sant (även om resonemanget och principen var utmärkt)

Bild från närheten av Paranal (VLT).

EDIT: Den är dock upp och ner...
Senast redigerad av gral 2013-09-27 kl. 20:43.
Citera
2013-09-27, 20:56
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Om man ska vara petig så är just det inte sant (även om resonemanget och principen var utmärkt)

Bild från närheten av Paranal (VLT).

EDIT: Den är dock upp och ner...

Haha, ok, du har rätt. Stora Björn har en deklination på +55 grader, Paranal har en latitud på 24 grader S, så den tar sig 10 grader över horisonten, som vi ser på din bild. Men Polaris ser de i alla fall inte.
Citera
2013-09-27, 20:59
Medlem
Vad händer när Andromedagalaxen krockar med Vintergatan?
Citera
2013-09-27, 21:49
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Haha, ok, du har rätt. Stora Björn har en deklination på +55 grader, Paranal har en latitud på 24 grader S, så den tar sig 10 grader över horisonten, som vi ser på din bild. Men Polaris ser de i alla fall inte.

Ge mig 10 min framför photoshop
Citera
2013-09-27, 22:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Vad händer när Andromedagalaxen krockar med Vintergatan?
Vad händer med vad? Stjärnorna? Gasen? Eller, i vilken fas? Efter hur många miljoner år?
Citera
2013-09-27, 22:11
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Någon som har (ny) info om Voyager 1? Jag är väldigt facinerad av den!
Citera
2013-09-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vad händer med vad? Stjärnorna? Gasen? Eller, i vilken fas? Efter hur många miljoner år?
Tolka frågan och svara tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in