2013-09-24, 23:45
Medlem
ErikVinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Gick ifrn denna portfölj:

Kinnevik: 20%
Protector: 20%
Betsson: 20%

Fortum: 10%
Oriflame:10%
Gjensidige: 10%
Castellum: 10%

Till:

75% Starbreeze.
25% Shamaran.

All in

Oj då, se till att du kommer ihåg att sälja också!
Citera
2013-09-25, 20:59
Medlem
CheckMyBrains avatar
Jag sitter med ett antal Tele2 b- aktier i min portfölj.
Kan verkligen inte enas med mig själv om jag ska sälja rubbet eller köpa mer och snitta ner mig.
Den har ju sjunkit lite här på slutet.
Tankar om Tele2? Toppen? Botten? Halvbra?
Citera
2013-09-27, 17:48
Medlem
En nybörjares aktieresa

Hållit på med aktier under lite mer än 1 månad och gått 3 % back varav jag ändrat i mina investeringar för att byta ut lite större tråkigare bolag mot mindre och lite mer intressanta bolag.

Portföljen:
19% Nordea (Köptes in idag för att få något mer stabilt i portföljen)
17% Sobi (Inköpt 2 veckor sedan) Ökat 5%
17% NCC (Inköpt 2 veckor sen) Står o stampar, ökat + 0,8 %
17% African Oil Company (Inköpt en vecka sedan) Står o stampar, ökat 0,3%
12% Lucara Diamond (Inköpt en vecka sedan) Ökat 6%
10% Active Biotech(Inköpt idag efter ett blogginlägg på www.redeye.se)
8% Dignitana(För lite spänning i portföljen! Inköpt två veckor sedan) Ökat 0,3 %

(Funderar på att gå in i Cision också, ca 15%)

Kan detta ge någon form av avkastning tror ni? Ska uppdatera tråden varannan vecka för att rapportera hur de går!
Senast redigerad av Liketed 2013-09-27 kl. 18:09.
Citera
2013-09-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Hållit på med aktier under lite mer än 1 månad och gått 3 % back varav jag ändrat i mina investeringar för att byta ut lite större tråkigare bolag mot mindre och lite mer intressanta bolag.

Portföljen:
19% Nordea (Köptes in idag för att få något mer stabilt i portföljen)
17% Sobi (Inköpt 2 veckor sedan) Ökat 4%
17% NCC (Inköpt 2 veckor sen) Står o stampar, ökat + 0,8 %
17% African Oil Company (Inköpt en vecka sedan) Står o stampar, ökat 0,3%
12% Lucara Diamond (Inköpt en vecka sedan) Ökat 5%
10% Active Biotech(Inköpt idag efter ett blogginlägg på www.redeye.se)
8% Dignitana(För lite spänning i portföljen! Inköpt två veckor sedan) Ökat 0,3 %

(Funderar på att gå in i Cision också, ca 15%)

Kan detta ge någon form av avkastning tror ni? Ska uppdatera tråden varannan vecka för att rapportera om en nybörjare kan tjäna pengar på aktier!

Spännande! Hur mycket har du investerat?
Citera
2013-09-27, 18:48
Medlem
Caparzos avatar
Köper du spännande, häftiga och omtyckta förhoppningsbolag är sannolikheten stor att du blir ekonomiskt ruinerad, får tillbringa resten av livet i en etta i bagarmossen med alkoholen som enda vän och önskar att du aldrig hade lyssnat på haussarkören av kastratsångare som skrek köp på diverse forum.

Det andra alternativet är att du köper osexiga och tråkiga bolag som tillverkar samma saker de alltid gjort och som ingen i haussarkören snackar om. Kommer du dessutom in i bolagen till hygglig värdering är sannolikheten stor att du kan sitta på en flotte ihopmonterad av härdade tusenkronorssedlar i stilla havet samtidigt som du sörplar paraplydrinkar som förbereds av barbröstade fruntimmer.

Jag vet vad jag hade valt, men som aftonhoran har för vana att säga: vi gillar olika.
Citera
2013-09-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMuff
Spännande! Hur mycket har du investerat?

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Köper du spännande, häftiga och omtyckta förhoppningsbolag är sannolikheten stor att du blir ekonomiskt ruinerad, får tillbringa resten av livet i en etta i bagarmossen med alkoholen som enda vän och önskar att du aldrig hade lyssnat på haussarkören av kastratsångare som skrek köp på diverse forum.

Det andra alternativet är att du köper osexiga och tråkiga bolag som tillverkar samma saker de alltid gjort och som ingen i haussarkören snackar om. Kommer du dessutom in i bolagen till hygglig värdering är sannolikheten stor att du kan sitta på en flotte ihopmonterad av härdade tusenkronorssedlar i stilla havet samtidigt som du sörplar paraplydrinkar som förbereds av barbröstade fruntimmer.

Jag vet vad jag hade valt, men som aftonhoran har för vana att säga: vi gillar olika.

Bara principen av att TS säger att aktier "står och stampar" efter några dagars innehav sänder stora varningssignaler. Kan jag få rekommendera en barnbok? Sköldpaddan och haren! Sköldpaddan vinner varje gång, och i det här fallet är det Caparzo som är sköldpaddan. Få personer blir rika på aktier på kort tid, även om det i allra högsta grad är möjligt och inte alls bara handlar om tur. Men jag rekommenderar alla att ta den enkla vägen och välja bra utdelande och stabila aktier i tråkiga branscher, inköpta till rimliga priser.
Citera
2013-09-27, 19:14
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:

HAHAHAHA ja, eller inte. Förhoppningsbolag är för folk utan kapital, när du väl har det är förstås bara stabila sexiga företag som gäller. Men fram tills dess finns det inga skäl att inte vara spekulativ om man är villig att ta risker.
Citera
2013-09-27, 19:15
Medlem
Citat:

Du har nog mycket rätt i vad du säger men det känns inte som att jag hittar något bra köp på large cap direkt. Osäkerheten finns väll främst i Africa Oil, Dignitana och Lucara medans majoriteten ligger säkert i NCC, Nordea och SOBI. Om jag skulle ta in/byta en aktie, vilken skulle du då rekommendera/sälja?
Citera
2013-09-27, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Bara principen av att TS säger att aktier "står och stampar" efter några dagars innehav sänder stora varningssignaler. Kan jag få rekommendera en barnbok? Sköldpaddan och haren! Sköldpaddan vinner varje gång, och i det här fallet är det Caparzo som är sköldpaddan. Få personer blir rika på aktier på kort tid, även om det i allra högsta grad är möjligt och inte alls bara handlar om tur. Men jag rekommenderar alla att ta den enkla vägen och välja bra utdelande och stabila aktier i tråkiga branscher, inköpta till rimliga priser.

+1 på den. Med aktier ska man inte ha bråttom alls. Tvärtom måste man ha is i magen och ligga kvar trots att man kan ligga back stundtals om man råkar komma in lite fel.

I ett värdebolag kommer aktien alltid tillbaka till sitt rätta värde förr eller senare. Är man tillräckligt långsiktig kan man inte förlora på aktier. Det gäller bara förstå vilken typ av aktier man ska köpa.

Ett hett tips: Det är inga aktier under kronan och inget bioteknik bolag. Köp in lite Swedbank istället 6,6% direktavkastning just nu.
Citera
2013-09-27, 19:30
Medlem
Vilken dag som helst kommer jag lägga upp en rekommendation till en nybörjarportfölj på bloggen, och ungefär såhär kommer det att se ut:

Axfood
Ett av Sveriges bästa utdelningsbolag, innehas av flera Svenska bloggare. Axfood är ett bolag som jag själv kikat på en tid och det är ett bolag som jag kommer att plocka in i portföljen, det är bara en tidsfråga. Man har starka ägare i Axel Johnson AB (Antonia Ax:son Johnson med familj), en lång och stabil historik och driver som bekant en av Sveriges största matvarukedjor. En bransch som knappast är en fluga.

Betsson
Här är ett spännande bolag som inte verkar i en lika stabil bransch som Axfood. Betsson är bäst i klassen i betting-genren och är ett av mina absoluta favoritinnehav. I skrivande stund så är bolaget ganska bra värderat vilket betyder att ett omedelbart köp inte är helt fel. Man delar ut pengar och har gjort under en längre tid, man har en ständigt växande vinst, omsättningen växer och bolaget mår bra. Betsson är ett riktigt kvalitetsbolag.

Handelsbanken
Handelsbanken är Sveriges bästa bank, inte för kunderna, men för aktieägarna. Samma sak här, stabil tillväxt, växande vinst och fina utdelningar. Kvalitetsbank som bör ligga långsiktigt i alla Svenska portföljer. "Handelsbanken är nya H&M" - inte till tillväxt, men till kvalitet!

Hennes & Mauritz
Sveriges största bolag sett till värdet. Stabilt och bra bolag som både växer i omsättning, vinst och utdelning. Ett väldigt moget bolag med starka ägare i familjen Persson. Ägs av hela 14 (!) ekonomibloggare enligt min sammanställning.

Industrivärden
Industrivärden är min favorit bland investmentbolagen med innehav i Sandvik, Handelsbanken, SSAB, SCA, Ericsson, Volvo, Skanska, Indutrade och Höganäs. Bra investmentbolag med fin utdelning. Ägs av många ekonomibloggare.

Axfood är lite dyr och H&M är jävligt dyr. De andra kan du köpa på dagens kurs utan problem.
Citera
2013-09-27, 20:05
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
.
Får jag fråga vad det spelar för roll vad vissa ekonomibloggare har i sina portföljer?
Citera
2013-09-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Får jag fråga vad det spelar för roll vad vissa ekonomibloggare har i sina portföljer?

Texten är kopierad från mitt inlägg och det är mest för att referera till en jämförelse jag gjort tidigare. Så svaret är väl: ingen speciell roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in