2013-09-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Du verkar ha reducerat inför stormigare vatten. Ska bli intressant att se hur börsen avslutas för året, över 16% hittills i år känns tillräckligt för att hämta hem lite.

BlackPearl är intressant, bäst av allt är att det är/har varit extremt opopulärt bolag ett tag vilket öppnar upp för bättre köptillfällen. Tre gånger så hög omsättning i fredags i Toronto jämfört med månadssnittet. Blir det blåsigare väder på börsen kommande året tror jag BlackPearl är det bolag med mest vind i segeln. Det är dags att ta beslut om att ta in mer pengar och börja producera på riktigt. Nyemission hade inte varit mig emot, kursen är redan tillräckligt slacktad som den är, ett tillfälle att öka på ordentligt innan vi sätter igång mot ny mål. 10.000 fat håller inte!

Jo. Jag är rätt nöjd med årets avkastning och ha trappat ner lite.
Har endast kvar bolag som har lätt att slita sig ifrån index.

Jo Blackpearl är väldigt intressant. Tror ett tillstånd till Onion Lake dyker upp inom kort. 12000 fat hade suttit mumma. Sedan är ett större bolag på jakt efter ett Kanadensiskt tungoljebolag så även det kan trigga upp. Tror/hoppas dock att inte Blackpearl blir uppköpt i nuläget.
Citera
2013-09-22, 15:09
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Jo. Jag är rätt nöjd med årets avkastning och ha trappat ner lite.
Har endast kvar bolag som har lätt att slita sig ifrån index.

Jo Blackpearl är väldigt intressant. Tror ett tillstånd till Onion Lake dyker upp inom kort. 12000 fat hade suttit mumma. Sedan är ett större bolag på jakt efter ett Kanadensiskt tungoljebolag så även det kan trigga upp. Tror/hoppas dock att inte Blackpearl blir uppköpt i nuläget.

Nej, uppköp i nuläget hade jag gärna avstått. Det var ju tal om uppköp redan för 2-3 år sedan när kursen stod i det tredubbla, i nuläget tror jag inte någon skulle lägga ett tillräckligt attraktivt bud för aktieägarna med tanke på det finansieringshål som måste fyllas. Att Mr. Buffett köper in sig med en halv miljard dollar i Suncor kan vara en indikation på uppgång för sektorn. Warren brukar ju vara duktig på att pricka rätt så det skruvar ju upp intresset hos många. En vända till under 10 kronor hade inte vart mig emot!

On topic:
BlackPearl
Atlas Copco
Tele2
Ratos
Betsson
Spiltan Kort

Har dålig struktur för tillfället, tre olika portföljer och ett större norskt sparkonto där pengarna ska omvandlas till aktier i framtiden. Norska kronan ligger på en nivå som är på tok för låg för att jag ska lockas att förvandla till svenska kronor. Varje öre gör signifikant skillnad och jag hoppas ett nu högerstyrt Norge kan få fart på detta. Känner dock ingen stress då jag inte behöver använda detta sparkapital och nyförvärv på börsen är idag inte aktuellt för min del. Jag köper hellre när aktiekurserna släpar efter världsekonomin, inte vice versa. Min ostruktur gör mig galen, men får dock vänta tills tillfälle ges och jag ska satsa på att investera i utbildning härnäst, så detta får ligga och gro. Majoriteten av pengarna kommer iallafall diversifieras över large cap bolag. Jag gillar företag som genererar säker vinst, så tråkig är jag.
Citera
2013-09-22, 23:41
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Tikspac AB ska bli intressant när den börjar handlas 23 Okt.

Tikspacs affär går ut på att de erbjuder en "station" med påsar för hundskit där det finns påsar gratis för hundägarna. De sluter ett avtal med kommunen om att placera ut stationen, vilket för kommunen är gratis, men de måste underhålla och sköta stationen. Sedan har tikspac sponsorer vilka de får pengar på i utbyte mot att de sätter sin logga på skitstationen. En tredjedel av intäkterna är från Norge och resten är i huvudsak från Norge. Ledningen vill använda pengarna från nyemissionen till att expandera till UK och Finland. Målet är aggressivt. Avtal med kunderna skrivs alltid på 2 år och enligt bolaget brukar 50-70 % av kunderna förlänga kontraktet vid avtalsperiodens slut. Det gör att de måste vara framgångsrika i försäljningen. Nuvarande räkneskapsår skyller man på att det varit svårt att hitta säljare.

Deras omsättning blir uppblåst pga de redovisningsprinciper de tillämpar. Direkt när de skriver ett kontrakt på två år tar de upp allt som en intäkt, bokat mot upplupna intäkter. I takt med att de får cash bokas upplupna skulder bort och kassan ökas. Det gör att balansräkningen är tung, eftersom sitter på tillgångar avseende pengar de ska få i framtiden konstant. För de första tio månaderna var EBITDA 2,8 m och EBIT 1,95 m. Värderingen innan nyemissionen är 15 Mkr. De har en hel del skulder och eftersom pengarna ska användas i expansiva syften, lär inte skuldsättningen sjunka mycket från dagens relativt låga nivåer. Värderingen är inte förvånansvärt låg. Ingen kassaflödesanalys avseende koncernen har heller publicerats. Har man mycket fritid kan man backa ut siffrorna genom att använda indirekt metod.

Churnraten om 50-30 % tyder på att kundlojaliteten (dvs sponsorerna) inte är särskilt hög. Man har inga patent eller andra skydd, det enda de har är varumärket Tikspac, vilket torde vara en lövtunn konkurrensfördel. En hundägare som glömt påse eller är lat eller allmänt korkad kunde inte bry sig mindre om vem som byggt sopstationen. Det gäller även för kommunen. Om någon annan kunde erbjuda en likvärdig tjänst skulle kommunen förmodligen inte bry sig. I dagsläget säger de sig sakna konkurrenter. De framgångar de haft beror därför till största del på first-mover advantage. Visar sig konceptet vara framgångsrikt finns det ingenting som hindrar Nisse från Hökarängen från att starta en liknande affär.

Jag avstår på dessa nivåer och skulle jag köpa skulle det vara en lottsedel på avsevärt lägre multiplar. Bolaget prissätts som om riskerna på nedsidan inte existerade.
Citera
2013-09-23, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Tikspac AB ska bli intressant när den börjar handlas 23 Okt.

Ett kommande Aktietorgsbolag som troligtvis tappat 80% av sitt värde inom 2 år. Vad är det som är så intressant med hundskit såvida man själv inte är involverad i företaget?

Låter som om det kan bli ett ytterligare Cefour. Majoriteten av de som noterar sina bolag på Aktietorget tror att de ska bli rika på det. Känns dock inte som att detta företag är något unikt, eller har de patent på skitpåsarna?

MVH
J
Senast redigerad av Dealbreaker 2013-09-23 kl. 06:17.
Citera
2013-09-23, 10:44
Medlem
moellers avatar
Har ganska nyss börjat spara i aktier. Har ett ISK på avanza och en del fonder. Är i uppbyggnadsasen så har bara tre aktier just nu:
Industrivärden C
Ratos B
Swedbank A

Är en defensivportfölj som ska generera utdelning som sedan ska återinvesteras. På sikt har jag tänkt att ha 8-10 bolag.
Citera
2013-09-23, 17:30
Medlem
teamminttus avatar
Är inte så erfaren inom aktiehandel, men detta är ifall vad jag äger:

Swedbank A
KappAhl
Ericsson B
EasyFill B

Några reflektioner eller tips?
Citera
2013-09-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamminttu

Swedbank A
KappAhl
Ericsson B
EasyFill B

Skulle personligen undvika att äga storbanker i Sverige, eftersom deras kapital ratio kontra utlåning är på en cirkus 300%, dvs de är grovt underkapitaliserade vid en eventuell run-on-the-bank. Jag ser inte heller någon uppsida från dem heller, eftersom räntorna bör stiga framöver + amorteringskrav. De kan klara sig, men jag ser inte precis någon stor uppgång. +-0 eller stor nedgång :P
Citera
2013-09-23, 19:47
Medlem
Arnoldt101s avatar
Har kört på Berkshire Hathaway i snart 3 år (warren buffets hjärtebolag för er oinvigda )
Har gett mig ca 10 % årlig värdeökning samt avkastning utöver det.

Detta är altså B aktien, A aktien är som ni säkert vet aldrig splittad så värdet på den är närmare 100 000 dollar per st, lite dyrt för en student som mig med andra ord.

Har också Boliden (20 %) samt SCA A o B (30 % ) i min portfölj, haft dessa bolag i 3 år nu, boliden har alltid gett en bra årlig avkastning på ca 5% medans SCA köpte jag då de varit i topp med omställning från papp/massatillverkning till att ha gett större del åt sin mjukpapper avdelning (tork om ni känner till det, sitter på de flesta allmänna toaletter/kontor numera). har haft ca 20 % värdeökning där plus avkastning.

Köpte SIVERS IMA samt Aro Cell nyligen, de får stå för min ''gamblingdel'' av portföljen... tror stenhårt på sivers som satsar på radioteknik samt dataöverföringar mm.. är en stabil leverantör av radiomaster till amerikanska armén mm. men har stigit stort nu pga. förhoppningar om att få ta större del av världsmarknaden för 4g/5g master som nu byggs ut. Sivers har stigit ca 36% sen jag köpte den. Aro Cell är ett förhoppningsbolag från mina hemtrakter (uppsala) som säljer metoder för att mäta cancertillväxt hos patienter. Både VD samt anställda har stora innehav i aktien så uppenbarligen tror både de anställda (samt jag ) på bolaget. håller tummarna just nu då en fas 3 studie snart kommer att avslutas om en kommande produkt, är den positiv blir det förhoppningsvis aktierally
Citera
2013-09-24, 11:26
Medlem
Motherlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
Har kört på Berkshire Hathaway i snart 3 år (warren buffets hjärtebolag för er oinvigda )
Har gett mig ca 10 % årlig värdeökning samt avkastning utöver det.

Detta är altså B aktien, A aktien är som ni säkert vet aldrig splittad så värdet på den är närmare 100 000 dollar per st, lite dyrt för en student som mig med andra ord.

Har också Boliden (20 %) samt SCA A o B (30 % ) i min portfölj, haft dessa bolag i 3 år nu, boliden har alltid gett en bra årlig avkastning på ca 5% medans SCA köpte jag då de varit i topp med omställning från papp/massatillverkning till att ha gett större del åt sin mjukpapper avdelning (tork om ni känner till det, sitter på de flesta allmänna toaletter/kontor numera). har haft ca 20 % värdeökning där plus avkastning.

Köpte SIVERS IMA samt Aro Cell nyligen, de får stå för min ''gamblingdel'' av portföljen... tror stenhårt på sivers som satsar på radioteknik samt dataöverföringar mm.. är en stabil leverantör av radiomaster till amerikanska armén mm. men har stigit stort nu pga. förhoppningar om att få ta större del av världsmarknaden för 4g/5g master som nu byggs ut. Sivers har stigit ca 36% sen jag köpte den. Aro Cell är ett förhoppningsbolag från mina hemtrakter (uppsala) som säljer metoder för att mäta cancertillväxt hos patienter. Både VD samt anställda har stora innehav i aktien så uppenbarligen tror både de anställda (samt jag ) på bolaget. håller tummarna just nu då en fas 3 studie snart kommer att avslutas om en kommande produkt, är den positiv blir det förhoppningsvis aktierally

Hur ser du på Boliden? Är det ett bolag med potential att leverera en fin avkastning många år framåt?
Citera
2013-09-24, 14:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamminttu

Swedbank A
KappAhl
Ericsson B
EasyFill B

Skulle själv slänga ut sorgebarnet Kappahl. Det är inga som handlar där längre. Att aktien ser billig ut har sina förklaringar. Köp H&M istället så är du med i vinnarklubben, även om den är "dyrare".

I övrigt är jag inget fan av chansbolag som EasyFill. Jag skulle byta ut det bolaget mot ett mer stabilt bolag som exempelvis ett investmentbolag som Investor. Där har du allt mer och mer utdelning att räkna med som aktieägare.
Citera
2013-09-24, 20:56
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherland
Hur ser du på Boliden? Är det ett bolag med potential att leverera en fin avkastning många år framåt?

Direktavkastningen har de senaste 10 åren legat på 4-5 % per år med mycket stabila utsikter framöver. Aktien har enligt mig obefogat dippat 10 % senaste halvåret, mkt pga. småsparare som säljer pga världsläget etc (vinsten i bolaget är fortfarande detsamma så tekniskt sett har den ju blivit mer köpvärd) . själv har jag köpt på mig, tror stenhårt på boliden. dels så har deras största gruva, koppargruvan aitik som haft lite stopp de senaste åren pga uppstart mm. ökat i produktion 2 år i rad nu o går nu nästan för fullt... dessutom har boliden lite unikt valt att inte enbart satsa på gruvdrift utan också satsa på återvinning av elektronikskrot vilket de nu är en av europas största aktörer inom. bolaget är altså inte enbart ett gruvbolag.

De flesta gruvorna har ju dessutom en framtida livslängd på 20-25 år med dagens teknik så för mig är det en trygg långtidsinvestering. Man ska ju inte förvänta sig att de ska bli en aktieraket rent värdemässigt då det redan är fullvärderat utan det är främst avkastningen man är ute efter sveriges stabilaste gruvbolag helt klart
Citera
2013-09-24, 22:28
Medlem
Gick ifrn denna portfölj:

Kinnevik: 20%
Protector: 20%
Betsson: 20%

Fortum: 10%
Oriflame:10%
Gjensidige: 10%
Castellum: 10%

Till: