2010-03-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happymanwithcat
Har varit en hel del bråk med biskopsgården, kärra, tolered och andra ghetto områden i Göteborg. Bor 4% utlandsfödda i Torslanda (2006-2007) någon gång är den siffran ifrån, tror inte att andelen har ökat något nämnvärt.

Nix. väldigt lite invandrare i Torslanda.
Citera
2010-11-23, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Öhh, nä det behöver vi inte. Björlandavägen alternativt Öckeröleden går inte genom Biskops/Länsmansgården.

För övrigt är Torslanda den stadsdel i Göteborg som är minst segregerad, dvs det finns fler utlänningar i Askim, Hovås mm.

Själv ser jag en jävla massa graffitti med "patriot.nu" och "info14". I övrigt inget.
Torslanda är ett typiskt medelklassområde med mest villor och lite radhus/hyreshus kring Torslanda Torg. Nästan alla jobbar på Volvo. Kallast Volvograd internt.

Jo den är väl rätt segregerad, ungefär 96% svenskar
Citera
2010-11-24, 03:50
Medlem
Dr0sters avatar
Som någon sa, var (nog) värre förr i guess.

Säve däremot......
Citera
2010-11-24, 06:45
Medlem
Torslanda har ett rykte om sig, det har varit allt från mods, punk etc till nassar genom åren.

När jag bodde där i tonåren så fanns det i princip inte en enda hyresrätt i hela Torslanda, det innebar att alla som bodde där ägde sin bostad, eller så ägde iallafall banken merparten av den åt de ;-) Det var extremt ovanligt att nån hade en hyreslägenhet om vi säger så.

Detta gjorde att skolgången på 80-90-talet innebar ett ytterst fåtal skolkamrater med utländska namn, det som fanns var främst jugoslaviska och finska namn om jag inte missminner mig vilket ofta handlade om arbetskraftsinvandring till Volvo etc på 50-60-talet.

Jag kan inte minnas på rak arm att vi hade nån på Torslandaskolan som pratade "Rinkebyiska" (om ni förstår vad jag menar) men jag kan inte minnas att jag såg nån som heilade heller. Men jag tror att segregering som den i Torslanda där endast medel- och överklass med främst svensk bakgrund är närvarande inte är bra ur synvinkeln att rasism gror latent då.
Citera
2010-11-24, 18:10
Medlem
Trodde det bara bodde fotbollshuliganer med koppling till IFK där. Fast när GFN lanserades var ju dom senare ofta det första, så det är väl dubbelt upp.
Citera
2011-11-05, 12:09
Medlem
Nej verkligen inte men en jävla massa droger istället. Bor vid Torslanda Torg och de kan va rätt sketet på speciellt helgerna.
Citera
2012-01-26, 19:47
Medlem
District9s avatar
Min familje är nog den mest utländska familjen i Torslanda haha. - Min perspektiv efter att ha bott här i 3-4 år.

Nopp, väldigt fredlig liten svenne ort. Tex var jag ute för någon vecka sedan klockan 21:00 (kool svart nu i början av januari) och cyckla i skogen. Inte alls läskigt som i andra stadsdelar. Nej, jag tycker fan det här stället är bäst. Riktigt trevligt ställe.

Nu har jag börjat gymma på sportlife vid Torslanda torg. Nu kommer jag träffa ganska mycket lokal bor dagligen. Får se hur det slutar med

Kan bara sluta bra muhahahah ... tjejerna här i torslanda är väldigt intresserade av exotiska killar . Dom sitter och spannar in mig hela tiden

Jag bor i paradiset
Senast redigerad av District9 2012-01-26 kl. 19:49.
Citera
2012-01-26, 21:18
Medlem
Jag bor inte själv i Torslanda, men väl i Göteborg (vid havet fast mer söderut). Däremot känner jag en del personer som bor i Torslanda, däribland min bror som bor i Sillvik. Känner även några andra i Sillvik, Hjuvvik, Hästevik och Björlanda kile. Nu är det ju visserligen mestadels personer med högre löner som har råd med havsutsikt jag känner, men... Torslanda är ganska lungt område, men centrum är väl som centrum är mest, det vill säga stökigare.

Jag skulle tro att huliganer, knarkare och rasister som ni nämner här snarare är barn till personerna som bor i Torslanda. Så visst, ungdomarna kan säkert vara lite stökiga. Dock har min bror 3 barn och inget av hans barn har haft någon form av problem.

Jag hade gärna själv bott i Torslanda om det inte varit så att jag redan trivs där jag bor. Om jag någon gång flyttar finns det absolut med på listan över alternativ.
Citera
2013-09-26, 16:06
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Öhh, nä det behöver vi inte. Björlandavägen alternativt Öckeröleden går inte genom Biskops/Länsmansgården.

För övrigt är Torslanda den stadsdel i Göteborg som är minst segregerad, dvs det finns fler utlänningar i Askim, Hovås mm.

Själv ser jag en jävla massa graffitti med "patriot.nu" och "info14". I övrigt inget.
Torslanda är ett typiskt medelklassområde med mest villor och lite radhus/hyreshus kring Torslanda Torg. Nästan alla jobbar på Volvo. Kallast Volvograd internt.

Du verkar inte riktigt ha förstått begreppet segregerat/integrerar .Om det finns fler "invandrare" i hovås och Askim som är väldigt segregerade områden borde det självklart vara så att Torslanda är det som är mest segregerat. Ett segregerat område är inte per automatik ett ställe där det mest bara bor invandrare utan överhuvudtaget områden där det bara bor en etnicitet/folkgrupp ..
Citera
2013-09-27, 15:52
Medlem
Var väl så för några år sedan. http://i40.tinypic.com/mtmuds.jpg klassisk bild
Citera
2014-05-13, 21:54
Medlem
Tjena, jag bor själv i Hjuvik som är ett "rikemansområde" i Torslanda. Jag pratar inte för mig själv bara hur jag tolkar hur torslandabor ser på saken.

Visst finns det rassar i Torslanda men också vänsterextremapersoner. I övrigt ser Torslandaborna inte raserna/biologiska människor som ett problem, det ända torslandabor tycker är att politiken är riktigt dålig och att vi ska strama åt invandringen och satsa mer på de personer som redan är i Sverige, vi tycker också i allmänhet att det inte är deras fel att dom får komma till ett land med dålig politik som gör att dom har svårare att lyckas(i vissa fall). Ha en trevlig kväll!
Citera
2015-01-08, 19:49
Medlem
Citat:

Du kan nog inte riktigt kalla Torslanda ett typiskt medelklass område. I Hällsvik,Hjuvik,Andalen finns det många villor som kostar över 15 miljoner och väldigt många sportbilar och förmögna privat personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in