Citat:
Vad ligger det för rättvisa i att en god och rättfärdig person hamnar i helvetet för avsaknad av tro?
DFSM skakar på alla nudlar åt sådana tokerier.
Citat:
Det finns flera problem här. När anses en tro så stark att det är en övertygelse och därmed ett brott att förlora den. Och HUR förlorar du den?
Ja, det finns olika grader av tro. Att tro betyder att man har förtroende för något. Jag tror på mina föräldrar, vilket betyder att jag har ett förtroende för dem. Ju starkare tro, desto starkare förtroende. Graden av tro kan öka till en viss nivå så att man kan anse sig vara övertygad. Jag anser mig ha en tro som leder mig till övertygelse om att Jesus existerade. Om jag skulle vända ryggen då skulle jag betraktas som en förnekare. Men jag kan inte betraktas som en förnekare om jag är okunnig eller inte är övertygad. Hoppas att du förstår?
Om du har en så stark tro att du anser dig övertygad om att Gud finns kan du förneka honom (vilket vore dumt då du därmed också är övertygad om att det leder till helvetet) eller så kan du av någon anledning förlora din tro (din tro rann ut i sanden eller något inträffade som gjorde att du inte längre kunde tro).
Är du i det senare fallet en förnekare?
Citat:
Nu improviserar du igen. VAD i Bibeln tyder på att de som inte tror eller har kommer till himlen?
Jag tror heller inte på evigt tortyr. På samma sätt som en livstidsdömd fånge inte behöver sitta i fängelset i hela livet om tingsrätten bestämmer det, så behöver inte en som är evighetsdömd vara i helvetet för evigt om Gud bestämmer det. Gud är oändligt mer kärleksfull är tingsrätten. Så varför skulle han inte göra det?
Citat:
Jo, det gjorde Gud. Han beordrade Abraham. Med vilje orsakade han sorg och ångest hos en man som trodde och litade på honom. Bra där Gud!
Jag tror att du har missat poängen. Gud krävde inte av Abraham att han skulle slakta sin son, och beviset är att Gud förhindrade honom från att offra sin son och skickade en vädur som han skulle offra istället. Denna berättelse ville bara visa hur långt Abraham kunde gå för sin lydnad och kärlek till Gud.
Take now your son, your only son, whom you love, Isaac, and go to the land of Moriah; and offer him there as a burnt offering on one of the mountains of which I will tell you
(Gen. 22:1-2).
Varför skulle en allvetande och god Gud utsätta en människa för sådan ångest? En så oerhört onskefull handling - och helt onödig om nu Gud är allvetande.
Citat:
Så allt det som sker är att betrakta som prövningar från Gud?
Det är inget vansinne, det är ett test. Vi utsätts för alla sorters test här i livet. Testen vill bara avslöja vem vi är på riktigt; har vi en stark tro eller en svag? Detta avgörs bara genom att testas, inte sant?
Citat:
Dumheter, Kunskap1. Det var GUD som först uppmärksammade djävulen på att Job existerade och när djävulen föreslog att Gud skulle utsätta Job för prövning sade Gud, nej det får du göra (Gud ville väl inte bloda ner händerna).
Att Gud skickade djävulen på Job är felaktigt att säga. Eftersom det var djävulen som torterade Job och inte Gud. Gud tillät djävulen att testa Jobs tro, då djävulen inte trodde att Job hade en sådan stark tro. Oavsett vad djävulen gjorde, vände Job inte ryggen åt Gud eller skylla på honom. Som sagt, det är endast genom testen som den sanna personligheten kommer fram. Och det visade sig att Job var en rättfärdig och tålmodig människa.
Så nej, du kan inte frikänna Gudfadern i detta.
Tyckte du att det var rätt och riktigt av Gud att mörda Jobs tio barn bara för att få bekräftelse på att Job (uppenbarligen en galning) ändå älskade honom?
Citat:
Varför ska det inte tolkas bokstavligt. Det står ju så. Varför denna fixering vid olika offer? Varför denna detaljrikedom? Vingarna av fåglarna ska slitas av på det här sättet, blodet ska skvättas över den här delen av altaret etc.
Att Gud blev "nöjd", ska inte tolkas bokstavligt. Hur en människa kan bli nöjd kan vi förstå, men vi kan inte förstå hur Gud skulle bli nöjd eller missnöjd. Eftersom vi inte kan förstå Hans sanna natur. Som sagt, Gud behöver inte oss för att bli nöjd. För då betyder det att han är ofullkomlig.
Citat:
Som sagt. Det verkar inte finnas något värre brott i Guds ögon än att "förneka honom".
Barn som dör och inte tror på Gud, var hamnar de? Helvetet? Varför skulle Gud kasta barn i helvetet? Folk som bor långt från civilisationen, och inte vet vem Gud är, varför ska de slängas i helvetet? Folk som ärligt sökt efter sanningen, utfört goda handlingar och hjälpt de sjuka och fattiga men inte funnit Gud, varför ska de straffas? Nej du, så fungerar det inte. Helvetet är en plats för onda människor som förnekat sanningen (Matt 10:33). De som förnekar Gud, ja då kommer Gud också att förneka dem. Enkel ekvation.
Så med andra ord vi har en Gud som i en tid före internet valde att sända sin son till mellanöstern där folk var illiterata och det gick 13 profeter på dussinet för att offra denne och lägga grunden för författandet av en motsägelsefull text.
Förnekar man detta är man dömd.
Citat:
Nej. Det är tydligt i Bibeln att den enda vägen till himlen är genom tro på Jesus Kristus. Jag är ärligt talat förvånad att du bestrider detta.
Angående citatet "Ingen kommer till fadern annat än genom mig" (John 14:6) så får du läsa versen i dess kontext. Jesus talade med sina lärjungar och han sa inte "jag är den ENDA vägen för att undvika helvetet." Helvetet är inte ens en del av diskussionen. Jesus säger bara "Jag är vägen" direkt i samband med att hans lärjungar frågade "du vet vägen?." Läs mer här om du är intresserad.
Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me.John 14:6
And this is the will of him that sent me, that every one which seeth the Son, and believeth on him, may have everlasting life: and I will raise him up at the last day. John 6:40
And saying, The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand: repent ye, and believe the gospel. Mark 1:15
To open their eyes, and to turn them from darkness to light, and from the power of Satan unto God, that they may receive forgiveness of sins, and inheritance among them which are sanctified by faith that is in me.Acts 26:18
Citat:
Som sagt, det är inte så viktigt för DFSM om människor tror eller ej så länge de betett sig anständigt mot andra. Han har inte det bekräftelsebehovet - han är trots allt ett Flygande Spagettimonster.
Så DFSM accepterar förnekare i sitt rike? Då är DFSM inte rättvis. Min Gud är däremot rättvis. På samma sätt som de förnekat Gud, kommer Gud också att förneka dem och de släpps inte in i hans rike. Så enkelt är det.
Vi troende (om jag nu får uttala mig å andra pastafarianerns vägar) tycker dessutom att det är trevligare ju fler som vistas runt ölvulkanen. Att se snett på andra för att de "trott fel" är inte vår grej, lika lite som religionskrig är det.
Dessutom. DFSM uppmuntrar rationellt tänkande. Om då någon kommer fram till att han inte finns som en konsekvens av det, varför straffa denne för att den brukar de frukter DFSM har givit oss.