2013-09-24, 11:16
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
MEN visst var det så att Jesus umgicks med tullindrivare, prostituerade och andra syndare, varför? Jo för att just dom individerna var ödmjuka och ville omvända sig från sin synd, det var dessa som följde Jesus som han umgicks med

Vilken perverterad syn på ödmjukhet. Helt i linje med JV.

Tyck som vi = Ödmjuk
Tyck inte som vi = Inte ödmjuk

Vilka jävla nötter!
Citera
2013-09-24, 11:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Vilken perverterad syn på ödmjukhet. Helt i linje med JV.

Tyck som vi = Ödmjuk
Tyck inte som vi = Inte ödmjuk

Vilka jävla nötter!
Paranoida nötter. De är folkskygga som tusan.
Citera
2013-09-24, 11:20
Medlem
Citat:
Citat:
3) Vad är problemet med att hela församlingen stöter ut en person i jämförelse med att "de flesta" stöter ut en person? Menar du att det är ont att hela församlingen stöter ut en person, medan det inte är ont att "de flesta" i en församling stöter ut en person?
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
3) "Utstötningen" varade i en period av några få månader enligt de tider som anges för brevens skrivande. Sedan talar Paulus om att personen ska bli förlåten och få tröst för att han inte ska bli allt för ledsen. Hur rimmar det med de bestraffningar som t.ex. Jv delar ut som kan vara livet ut?

Dessutom svarade du inte på frågan i 3:an, utan ställde en egen fråga till mig.
Citera
2013-09-24, 11:20
Medlem
BlackJewels avatar
Eh att jesus enl sägnerna umgicks med dem han umgicks, har om man tar den homosexuella personskissningen, att göra med att han troligvis isf inte godkändes i sin appeal och av de anledningarna fick med drivarna att göra, inte för att han var moralist : ingen vet vems ord det var .. dessa ----> gör om gör rätt.

Det var milt sagt inte civiliserat på den tiden.
Citera
2013-09-25, 10:50
Medlem
Norrbottenss avatar
http://youtu.be/2jZB0HdW4QY

Finns det någon som tycker att mamman i denna film verkar frisk i huvudet?!

Jehova blir "ledsen".
Psykfallet blir ju inte ledsen, han blir ju rosenrasande.

Magiska leksaker... OMFG!!!
Citera
2013-09-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Orsaken att jag som kristen, och många med mig, anser att Jehovas Vittnen är
väldigt dåliga är deras syn på Gud. De har inte tron att Gud är treenig.

Detta gör att de ställer sig själva utanför den kristna tron även om de bekänner
att de är kristna till namnet. JV och Mormoner är inte kristna därför att de inte
har tron på treenigheten.

Jag är inte så insatt i JV i övrigt, men en del grejer som dykt upp i media gör att
man får lite "sektkänsla". Sekt är ju ett rätt negativt ord och det är inte ovanligt
att folk slänger ur sig det ordet så snart de inte förstår något. Men orsaken att jag
säger att jag får sektkänsla av JV är att jag har hört talas om så många exempel på
individer som mått mycket psykiskt dåligt inom JV. Men jag vet inte så noga.

JV har en evangelisationsmetod som en del människor tycker är jobbigt. Dvs att de
knackar dörr. Själv tycker jag inte att det är så dåligt. Men däremot tycker jag inte
att man skall släppa in dem eftersom de sprider icke-kristna läror om Gud.

De tror inte att Jesus är sann Gud, utan något annat. Jag tycker dock att Bibeln
visar tytdligt att han är det. Han gör precis sådana gärningar som endast Gud gör,
såsom att förlåta synder, att bota i kraft av sin egen vilja, att göra underverk, att
ge liv, uppväcka döda, att han är Frälsare, att man ska tror på honom, att han tillbeds
av människor och änglar, att han skall döma världen, att världen är skapad genom
Honom osv. Allt detta tillsammans är sådana gärningar som endast Gud gör.

Mvh

Var står det i bibeln att gud är treenig?
Finns ordet Treeing i bibeln?
Varför kallas Jesus Guds son om han nu är jämställd Gud?
Vi förstår jämförelsen med fader och son som två olika individer och där fadern alltid är äldre än sonen.
Om de är så jämlika varför används inte ordet tvillingar det skulle ju i så fall bättre beskriva deras inbördes förhållande än far och son.

Matt. 26:39 (1981): ”Han [Jesus Kristus] gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: ’Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill utan som du vill.’” (Om Fadern och Sonen inte var två helt skilda individer, skulle en sådan bön ha varit meningslös. Jesus skulle då ha bett till sig själv, och hans vilja skulle med nödvändighet ha varit Faderns vilja.)

Mark. 13:32 (1981): ”Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.” (Så skulle det naturligtvis inte kunna vara, om Fadern, Sonen och den heliga anden var jämlika, utgjorde en gudomlighet. Om Sonen inte kände till detta på grund av att han var begränsad av sin mänskliga natur, som somliga påstår, kvarstår frågan: Varför kände inte den heliga anden till detta?)
Citera
2013-09-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Var står det i bibeln att gud är treenig?
Finns ordet Treeing i bibeln?
Varför kallas Jesus Guds son om han nu är jämställd Gud?
Vi förstår jämförelsen med fader och son som två olika individer och där fadern alltid är äldre än sonen.
Om de är så jämlika varför används inte ordet tvillingar det skulle ju i så fall bättre beskriva deras inbördes förhållande än far och son.

Matt. 26:39 (1981): ”Han [Jesus Kristus] gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: ’Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill utan som du vill.’” (Om Fadern och Sonen inte var två helt skilda individer, skulle en sådan bön ha varit meningslös. Jesus skulle då ha bett till sig själv, och hans vilja skulle med nödvändighet ha varit Faderns vilja.)

Mark. 13:32 (1981): ”Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.” (Så skulle det naturligtvis inte kunna vara, om Fadern, Sonen och den heliga anden var jämlika, utgjorde en gudomlighet. Om Sonen inte kände till detta på grund av att han var begränsad av sin mänskliga natur, som somliga påstår, kvarstår frågan: Varför kände inte den heliga anden till detta?)

Jesus var både Guds son och människans son. Han var Guds manifestation på jorden. Han var en människa på jorden som var Gud innan han steg ner på jorden och han blev återigen Gud när han steg upp i himmelen.
Citera
2013-09-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jesus var både Guds son och människans son.

Visst, men var han Guds son och Gud samtidigt?

Kan en far ha en son som är han själv?

Termerna "far" och "son" i treenighetsläran är uppenbart förvrängda jämfört med vad människor normalt menar. Som föregående talare sade, varför skulle Gud använda dom termerna om treenigheten nu skulle stämma, varför inte termerna vatten, is ånga i så fall?

Men nu är det tydligt att Gud har använt sig av just dom termerna för det beskriver exakt vad det handlar om, en far och son, där fader är större och har levt längre än sonen, och där fadern är sonens huvud:

"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." (1Kor 11:3 Bibel2000)

Citat:
Han var Guds manifestation på jorden. Han var en människa på jorden som var Gud innan han steg ner på jorden och han blev återigen Gud när han steg upp i himmelen.

Treenighetsanhängare brukar använda Johannes 20:28 som bevis på att Jesus är Gud, men då menar du alltså att Tomas hädar, eller åtminstone har fel eftersom han inte var Gud vid det tillfället?
Citera
2013-09-27, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Termerna "far" och "son" i treenighetsläran är uppenbart förvrängda jämfört med vad människor normalt menar. Som föregående talare sade, varför skulle Gud använda dom termerna om treenigheten nu skulle stämma, varför inte termerna vatten, is ånga i så fall?

Men nu är det tydligt att Gud har använt sig av just dom termerna för det beskriver exakt vad det handlar om, en far och son, där fader är större och har levt längre än sonen, och där fadern är sonens huvud:

"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." (1Kor 11:3 Bibel2000)

Treenighetsanhängare brukar använda Johannes 20:28 som bevis på att Jesus är Gud, men då menar du alltså att Tomas hädar, eller åtminstone har fel eftersom han inte var Gud vid det tillfället?

I detta fall får jag undantagsvis hålla med ttsp ..... i hans kritik av den relevante terminologi. Det blir väldig semantisk rörigt i standard-trinitärisk terminologi.

Om nån skulle känna för att fördjupa sig i detta finns det 1-2 kvalitets-tråder som redan berör ämnet i ett tämligen brett perspektiv.
Citera
2013-09-27, 13:12
Medlem
Citat:

Jag är inte så insatt i läran om treenigheten men Jesus var både Gud och människa. Under sin levnadstid levde han med mänskliga begränsningar (eller valde att göra det). Efter sin död blev det annorlunda. Det är väl det som är det stora miraklet.
Citera
2013-09-27, 13:14
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i läran om treenigheten men Jesus var både Gud och människa. Under sin levnadstid levde han med mänskliga begränsningar (eller valde att göra det). Efter sin död blev det annorlunda. Det är väl det som är det stora miraklet.
Men exakt var i bibeln kan man finna detta faktum? Skrämmande är det att du påstår saker utan att ens vara "insatt". "Det bara är så".
Citera
2013-09-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Men exakt var i bibeln kan man finna detta faktum? Skrämmande är det att du påstår saker utan att ens vara "insatt". "Det bara är så".

Som jag redan sagt så är jag inte så insatt i läran om treenigheten och med det sag bör man ta allt jag säger om treenigheten med en nypa salt. Det jag säger om treenigheten är bara det jag tror att de kristna menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in