2013-09-26, 10:57
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Japp, så är det. Även om förnekaren utfört goda handlingar så accepteras detta inte av Gud. Eftersom den som förnekat Gud så kommer Gud också att förneka denne, medans den som accepterat Gud kommer Gud också att acceptera. Gud är rättvis, Tinuviel.

Vad ligger det för rättvisa i att en god och rättfärdig person hamnar i helvetet för avsaknad av tro?

DFSM skakar på alla nudlar åt sådana tokerier.
Citat:
Ja, det finns olika grader av tro. Att tro betyder att man har förtroende för något. Jag tror på mina föräldrar, vilket betyder att jag har ett förtroende för dem. Ju starkare tro, desto starkare förtroende. Graden av tro kan öka till en viss nivå så att man kan anse sig vara övertygad. Jag anser mig ha en tro som leder mig till övertygelse om att Jesus existerade. Om jag skulle vända ryggen då skulle jag betraktas som en förnekare. Men jag kan inte betraktas som en förnekare om jag är okunnig eller inte är övertygad. Hoppas att du förstår?
Det finns flera problem här. När anses en tro så stark att det är en övertygelse och därmed ett brott att förlora den. Och HUR förlorar du den?

Om du har en så stark tro att du anser dig övertygad om att Gud finns kan du förneka honom (vilket vore dumt då du därmed också är övertygad om att det leder till helvetet) eller så kan du av någon anledning förlora din tro (din tro rann ut i sanden eller något inträffade som gjorde att du inte längre kunde tro).

Är du i det senare fallet en förnekare?

Citat:
Jag tror heller inte på evigt tortyr. På samma sätt som en livstidsdömd fånge inte behöver sitta i fängelset i hela livet om tingsrätten bestämmer det, så behöver inte en som är evighetsdömd vara i helvetet för evigt om Gud bestämmer det. Gud är oändligt mer kärleksfull är tingsrätten. Så varför skulle han inte göra det?
Nu improviserar du igen. VAD i Bibeln tyder på att de som inte tror eller har kommer till himlen?

Citat:
Jag tror att du har missat poängen. Gud krävde inte av Abraham att han skulle slakta sin son, och beviset är att Gud förhindrade honom från att offra sin son och skickade en vädur som han skulle offra istället. Denna berättelse ville bara visa hur långt Abraham kunde gå för sin lydnad och kärlek till Gud.
Jo, det gjorde Gud. Han beordrade Abraham. Med vilje orsakade han sorg och ångest hos en man som trodde och litade på honom. Bra där Gud!
Take now your son, your only son, whom you love, Isaac, and go to the land of Moriah; and offer him there as a burnt offering on one of the mountains of which I will tell you
(Gen. 22:1-2).
Varför skulle en allvetande och god Gud utsätta en människa för sådan ångest? En så oerhört onskefull handling - och helt onödig om nu Gud är allvetande.
Citat:
Det är inget vansinne, det är ett test. Vi utsätts för alla sorters test här i livet. Testen vill bara avslöja vem vi är på riktigt; har vi en stark tro eller en svag? Detta avgörs bara genom att testas, inte sant?
Så allt det som sker är att betrakta som prövningar från Gud?

Citat:
Att Gud skickade djävulen på Job är felaktigt att säga. Eftersom det var djävulen som torterade Job och inte Gud. Gud tillät djävulen att testa Jobs tro, då djävulen inte trodde att Job hade en sådan stark tro. Oavsett vad djävulen gjorde, vände Job inte ryggen åt Gud eller skylla på honom. Som sagt, det är endast genom testen som den sanna personligheten kommer fram. Och det visade sig att Job var en rättfärdig och tålmodig människa.
Dumheter, Kunskap1. Det var GUD som först uppmärksammade djävulen på att Job existerade och när djävulen föreslog att Gud skulle utsätta Job för prövning sade Gud, nej det får du göra (Gud ville väl inte bloda ner händerna).

Så nej, du kan inte frikänna Gudfadern i detta.

Tyckte du att det var rätt och riktigt av Gud att mörda Jobs tio barn bara för att få bekräftelse på att Job (uppenbarligen en galning) ändå älskade honom?

Citat:
Att Gud blev "nöjd", ska inte tolkas bokstavligt. Hur en människa kan bli nöjd kan vi förstå, men vi kan inte förstå hur Gud skulle bli nöjd eller missnöjd. Eftersom vi inte kan förstå Hans sanna natur. Som sagt, Gud behöver inte oss för att bli nöjd. För då betyder det att han är ofullkomlig.
Varför ska det inte tolkas bokstavligt. Det står ju så. Varför denna fixering vid olika offer? Varför denna detaljrikedom? Vingarna av fåglarna ska slitas av på det här sättet, blodet ska skvättas över den här delen av altaret etc.

Citat:
Barn som dör och inte tror på Gud, var hamnar de? Helvetet? Varför skulle Gud kasta barn i helvetet? Folk som bor långt från civilisationen, och inte vet vem Gud är, varför ska de slängas i helvetet? Folk som ärligt sökt efter sanningen, utfört goda handlingar och hjälpt de sjuka och fattiga men inte funnit Gud, varför ska de straffas? Nej du, så fungerar det inte. Helvetet är en plats för onda människor som förnekat sanningen (Matt 10:33). De som förnekar Gud, ja då kommer Gud också att förneka dem. Enkel ekvation.
Som sagt. Det verkar inte finnas något värre brott i Guds ögon än att "förneka honom".

Så med andra ord vi har en Gud som i en tid före internet valde att sända sin son till mellanöstern där folk var illiterata och det gick 13 profeter på dussinet för att offra denne och lägga grunden för författandet av en motsägelsefull text.

Förnekar man detta är man dömd.

Citat:
Angående citatet "Ingen kommer till fadern annat än genom mig" (John 14:6) så får du läsa versen i dess kontext. Jesus talade med sina lärjungar och han sa inte "jag är den ENDA vägen för att undvika helvetet." Helvetet är inte ens en del av diskussionen. Jesus säger bara "Jag är vägen" direkt i samband med att hans lärjungar frågade "du vet vägen?." Läs mer här om du är intresserad.
Nej. Det är tydligt i Bibeln att den enda vägen till himlen är genom tro på Jesus Kristus. Jag är ärligt talat förvånad att du bestrider detta.

Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me.John 14:6
And this is the will of him that sent me, that every one which seeth the Son, and believeth on him, may have everlasting life: and I will raise him up at the last day. John 6:40
And saying, The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand: repent ye, and believe the gospel. Mark 1:15
To open their eyes, and to turn them from darkness to light, and from the power of Satan unto God, that they may receive forgiveness of sins, and inheritance among them which are sanctified by faith that is in me.Acts 26:18

Citat:
Så DFSM accepterar förnekare i sitt rike? Då är DFSM inte rättvis. Min Gud är däremot rättvis. På samma sätt som de förnekat Gud, kommer Gud också att förneka dem och de släpps inte in i hans rike. Så enkelt är det.
Som sagt, det är inte så viktigt för DFSM om människor tror eller ej så länge de betett sig anständigt mot andra. Han har inte det bekräftelsebehovet - han är trots allt ett Flygande Spagettimonster.

Vi troende (om jag nu får uttala mig å andra pastafarianerns vägar) tycker dessutom att det är trevligare ju fler som vistas runt ölvulkanen. Att se snett på andra för att de "trott fel" är inte vår grej, lika lite som religionskrig är det.

Dessutom. DFSM uppmuntrar rationellt tänkande. Om då någon kommer fram till att han inte finns som en konsekvens av det, varför straffa denne för att den brukar de frukter DFSM har givit oss.
Citera
2013-09-26, 15:49
Medlem
Bogomils avatar
Kanske har apastologetiken en ... till synes ..... svaghet. Vi pastafarianer presenterar överlag den sanna guden DSFM på det minst irrationella sätt av hur guder brukar manifestera sig, vilket egentligen borde vara en tillgång.

Men jag har bemärkt en ny trend på forumet: Dess mer oförståelig, luddig, outgrundlig och icke-observerbar en 'gud' är dess bättra passar h*n ... i en form av inverterat logik .... till bilden av vad en 'gud' är.

M.a.o.: Det osynliga och nonsens-aktiga 'bevisar' sig själv genom att vara osynligt och nonsens-aktigt för det är så det osynliga och nonsens-aktiga ska' vara.

Men jag tar starkt avstånd från sånt argumenterande och hävdar att den pastafarianske apastologetik inte har användning för denna extremist-lutheranism.

Ifall nån undrar.
Citera
2013-09-26, 23:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad ligger det för rättvisa i att en god och rättfärdig person hamnar i helvetet för avsaknad av tro?

DFSM skakar på alla nudlar åt sådana tokerier.
Har inte sagt att en god och rättfärdig person som saknar tro hamnar i helvetet. Har bara sagt att en person som är förnekare kommer inte att accepteras av Gud, därmed är helvetet hens plats. En god och rättfärdig person kan hamna i himlen även om han saknar tro, men bara på villkoret att denne inte är förnekare (Matt 10:33). Ja, bli inte förvånad. Å andra sidan kan en teist (t.ex. Breivik) som utfört onda handlingar slängas i helvetet, även om hen har tron (Matt 7:21-23).
Citat:
Det finns flera problem här. När anses en tro så stark att det är en övertygelse och därmed ett brott att förlora den. Och HUR förlorar du den?

Om du har en så stark tro att du anser dig övertygad om att Gud finns kan du förneka honom (vilket vore dumt då du därmed också är övertygad om att det leder till helvetet) eller så kan du av någon anledning förlora din tro (din tro rann ut i sanden eller något inträffade som gjorde att du inte längre kunde tro).

Är du i det senare fallet en förnekare?
Om jag skulle förlora min tro (av någon anledning) så räknas jag inte som en förnekare, utan skulle räknas som okunnig. En som förlorar tron är oftast en tvivlare (dvs. har en svag tro).

En förnekare är en person som känner till en sanning, men väljer aktivt och medvetet att förneka den. Ett exempel: jag vet att en person X har rätt och jag har fel, men jag väljer ändå att förneka det.
Citat:
Nu improviserar du igen. VAD i Bibeln tyder på att de som inte tror eller har kommer till himlen?
Du har redan fått svaret. Det är bara förnekare som inte kommer till himlen. Är man okunnig så är man ingen förnekare.

Sen så tror jag inte på en evig vistelse i varken himlen eller helvetet. Eftersom Gud är den första och den sista, så måste all existens förutom Gud upphöra för att Han ska bli den sista. Det är bara Gud som är evig och vi kan inte bli eviga med Gud. Efter det så tror jag att en ny skapelse kommer att skapas, och så fortsätter det i all evighet. Så tror jag i alla fall.

Citat:
Jo, det gjorde Gud. Han beordrade Abraham. Med vilje orsakade han sorg och ångest hos en man som trodde och litade på honom. Bra där Gud!
Take now your son, your only son, whom you love, Isaac, and go to the land of Moriah; and offer him there as a burnt offering on one of the mountains of which I will tell you
(Gen. 22:1-2).
Varför skulle en allvetande och god Gud utsätta en människa för sådan ångest? En så oerhört onskefull handling - och helt onödig om nu Gud är allvetande.
Var står det att Abraham fick ångest(kan ha missat det)? Skriften säger inte hur Abraham kände eller vad han tänkte. När han Fick ordern om att offra sin son, kunde han välja mellan två alternativ: antingen bli förbannad och vända ryggen mot Gud eller välja att lyda. Han valde att lyda av sin kärlek till Gud. Den man älskar lyder man, eller hur?

Sen hade Gud lovat Abraham att hans ättlingar skulle komma från sin son. Abraham hade högt förtroende för Gud och trodde därför att Gud på något sätt skulle ordna det (Hebrews 11:17-19). Har man ångest när man vet att Gud kommer att ordna det?

En allvetande Gud prövar sin skapelse, inte för att han inte vet, utan för att skapelsen ska kunna välja att antingen lyda eller inte. Guds profeter väljer alltid att lyda av sin kärlek till Gud.
Citat:
Så allt det som sker är att betrakta som prövningar från Gud?
Alla människor prövas här livet. Man kan förlora sina barn, sina rikedomar, sin hälsa osv. Ska man vända ryggen mot Gud och blir förbannad eller ska man bli som Abraham och Job? Så fort människor förlorar hälsan börjar de svära på Gud. Dessa har en svag tro och är okunniga, eftersom dessa tror att Gud orsakar sjukdomar. Men så är inte fallet.

Citat:
Dumheter, Kunskap1. Det var GUD som först uppmärksammade djävulen på att Job existerade och när djävulen föreslog att Gud skulle utsätta Job för prövning sade Gud, nej det får du göra (Gud ville väl inte bloda ner händerna).

Så nej, du kan inte frikänna Gudfadern i detta.

Tyckte du att det var rätt och riktigt av Gud att mörda Jobs tio barn bara för att få bekräftelse på att Job (uppenbarligen en galning) ändå älskade honom?
Om du påstår att djävulen och Gud ingår i samma lag så har du fel. Djävulen och Gud är nämligen fiender. Att Jobs barn blev sjuka och dog är en del av livet. Människan lever i en värld av orsak och verkan, och måste acceptera dess konsekvenser. Enligt berättelsen så var det djävulen som var orsaken till sjukdomar. Men det betyder inte att Gud gör folk sjuka. Det är bara okunniga människor som påstår att Gud orsakar sjukdomar. Job visste vem som låg bakom sjukdomar, och blev därför inte arg på Gud.
Citat:
Varför ska det inte tolkas bokstavligt. Det står ju så. Varför denna fixering vid olika offer? Varför denna detaljrikedom? Vingarna av fåglarna ska slitas av på det här sättet, blodet ska skvättas över den här delen av altaret etc.
Ja, det står att Gud kan bli nöjd och missnöjd. I och med att vi inte förstår vad Guds sanna natur är, dvs. vad Gud är för något så kan vi inte uttala oss om betydelsen av att Gud skulle bli nöjd resp. missnöjd. Vi kan förstå hur en människa kan bli nöjd, men vi kan inte jämföra det med Gud. Därför bör detta tolkas metaforiskt och inte bokstavligt.
Citat:
Som sagt. Det verkar inte finnas något värre brott i Guds ögon än att "förneka honom".

Så med andra ord vi har en Gud som i en tid före internet valde att sända sin son till mellanöstern där folk var illiterata och det gick 13 profeter på dussinet för att offra denne och lägga grunden för författandet av en motsägelsefull text.

Förnekar man detta är man dömd.
Om du väljer att förneka mig, så kommer jag även att förneka dig. Så gör Gud mot de som förnekar honom. Sen spelar det ingen roll om denna person har gjort goda handlingar, dessa handlingar kommer inte att accepteras. Det är bättre att leva i ignorans än att vara en förnekare. Men den som väljer att leva i ignorans i detta högteknologiska samhälle, bör förklara sin position för Gud.

Citat:
Nej. Det är tydligt i Bibeln att den enda vägen till himlen är genom tro på Jesus Kristus. Jag är ärligt talat förvånad att du bestrider detta.

Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me.John 14:6
And this is the will of him that sent me, that every one which seeth the Son, and believeth on him, may have everlasting life: and I will raise him up at the last day. John 6:40
And saying, The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand: repent ye, and believe the gospel. Mark 1:15
To open their eyes, and to turn them from darkness to light, and from the power of Satan unto God, that they may receive forgiveness of sins, and inheritance among them which are sanctified by faith that is in me.Acts 26:18

Denna tolkning görs tyvärr av fundamentalister som inte har något annat för sig än att bara hota med helvetet. De påstår att himlen är avsedd bara för just dem och alla andra går till helvetet. Är det verkligen så? Vad händer med dem som följer efter Moses? Eller vad händer med de som trodde på Abraham, eller andra profeter? Om den enda vägen är Jesus, så hade dessa hamnat i helvetet. Vad händer med barn som inte tror på Jesus? Ska de också slängas i helvetet? Vad händer med okunniga människor som inte har en aning vem Jesus var? Nej du, så står det inte i versen. Vad som menas med versen kan du finna här, då jag inte har mycket plats kvar för att skriva det.
Citat:
Som sagt, det är inte så viktigt för DFSM om människor tror eller ej så länge de betett sig anständigt mot andra. Han har inte det bekräftelsebehovet - han är trots allt ett Flygande Spagettimonster.
Så länge man inte är någon förnekare och skött sig bra så kan vem som helst släppas in.
Citat:
Vi troende (om jag nu får uttala mig å andra pastafarianerns vägar) tycker dessutom att det är trevligare ju fler som vistas runt ölvulkanen. Att se snett på andra för att de "trott fel" är inte vår grej, lika lite som religionskrig är det.
Så du menar att DFSM låter mördaren och offret få vistas runt ölvulkanen? Nej, offret vill ju inte se sin mördare runt ölvulkanen. Den som blivit utsatt för våldtäckt vill heller inte se sin förövare vid ölvulkanen. För annars vore det inte rättvist, eller hur?
Citat:
Dessutom. DFSM uppmuntrar rationellt tänkande. Om då någon kommer fram till att han inte finns som en konsekvens av det, varför straffa denne för att den brukar de frukter DFSM har givit oss.
Gud uppmuntrar även till rationellt tänkande istället för ignorans. Det är endast genom rationellt tänkande man inser att Gud existerar. Ta hand om dig, Tinuviel
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-26 kl. 23:42.
Citera
2013-09-27, 07:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den man älskar lyder man, eller hur?

Inte som pastafarian. Vi är inte krälare, men anser att individualism och en sund portion kritisk tänkande ledar oss till denna sanna guden DFSM.
Citera
2013-09-27, 10:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Tänkte plocka ut lite höjdpunkter här..

Citat:
Var står det att Abraham fick ångest(kan ha missat det)? Skriften säger inte hur Abraham kände eller vad han tänkte. När han Fick ordern om att offra sin son, kunde han välja mellan två alternativ: antingen bli förbannad och vända ryggen mot Gud eller välja att lyda. Han valde att lyda av sin kärlek till Gud. Den man älskar lyder man, eller hur?
Så Abraham kände ingen ångest över att behöva offra sin son? Ja men det förklarar ju en del, inte nog med att Gud själv är psykopat, man måste vara psykopat för att följa honom också.
Du älskar förmodligen din mamma? Så om hon skulle säga till dig att offra din bror på ett altare så skulle du såklart lyda helt utan att känna någon ångest eller liknande?

Citat:
En allvetande Gud prövar sin skapelse, inte för att han inte vet, utan för att skapelsen ska kunna välja att antingen lyda eller inte. Guds profeter väljer alltid att lyda av sin kärlek till Gud.
Så istället för att som DFSM uppmuntra till kritiskt tänkande så prövar han sina underlydande med diverse hemskheter? Ja jag är verkligen glad att jag inte har en sån ond gud.

Citat:
Om du påstår att djävulen och Gud ingår i samma lag så har du fel. Djävulen och Gud är nämligen fiender. Att Jobs barn blev sjuka och dog är en del av livet. Människan lever i en värld av orsak och verkan, och måste acceptera dess konsekvenser. Enligt berättelsen så var det djävulen som var orsaken till sjukdomar. Men det betyder inte att Gud gör folk sjuka. Det är bara okunniga människor som påstår att Gud orsakar sjukdomar. Job visste vem som låg bakom sjukdomar, och blev därför inte arg på Gud.
Men varför skapade då gud djävulen? Var inte det jävligt puckat, alternativt väldigt ondskefullt av honom? Jag är i alla fall glad att DFSM varken är puckad eller ond.

Citat:
Om du väljer att förneka mig, så kommer jag även att förneka dig. Så gör Gud mot de som förnekar honom. Sen spelar det ingen roll om denna person har gjort goda handlingar, dessa handlingar kommer inte att accepteras. Det är bättre att leva i ignorans än att vara en förnekare. Men den som väljer att leva i ignorans i detta högteknologiska samhälle, bör förklara sin position för Gud.
Oj... Det var inte lite småsint som din gud är. Det är helt ok med massmord och våldtäkter så länge man ångrar sig efteråt. Förnekar man honom däremot så blir det att brinna i evighet. Grymt småsint och ondskefullt, tur att DFSM inte är sån. Eller det är kanske så att guden passar dom som följer honom? Dom som tycker att ens ovänner ska brinna i helvetet för evigt tror på din småsinta psykopatgud, dom som tycker att alla ska ha rätt till sina egna åsikter tror på en god gudom som DFSM.

Citat:
Så du menar att DFSM låter mördaren och offret få vistas runt ölvulkanen? Nej, offret vill ju inte se sin mördare runt ölvulkanen. Den som blivit utsatt för våldtäckt vill heller inte se sin förövare vid ölvulkanen. För annars vore det inte rättvist, eller hur?
Läsförståelse och logik är visst inte din starka sida. Nej, det är i din himmel som offer och våldtäktsman (som har ångrat sig efter alla 47 gånger han har våldtagit) får tillbringa evigheten tillsammans.
DFSM ser till att våldtäktsmannen hamnar vid ölvulkanen som sprutar avslagen Bud light där alla stripporna är fula och har könssjukdomar, offret (om han/hon/den/det varit god) hamnar vid en ölvulkan som sprudlar av fin engelsk bitter, svalkande tjeckisk lager och en smakfull belgisk trapistöl. Mmmmmmm.... Nu blev jag törstig.

Citat:
Gud uppmuntrar även till rationellt tänkande istället för ignorans. Det är endast genom rationellt tänkande man inser att Gud existerar. Ta hand om dig, Tinuviel
Alla dina självmotsägelser håller med dig. Det enda man kan komma fram till utan ignorans är såklart DFSM:s storhet.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2013-09-27 kl. 10:12.
Citera
2013-09-27, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud uppmuntrar även till rationellt tänkande istället för ignorans. Det är endast genom rationellt tänkande man inser att Gud existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Alla dina självmotsägelser håller med dig. Det enda man kan komma fram till utan ignorans är såklart DFSM:s storhet.

Kunskap1 är möjligen en closet-pastafarian, som inte vågar komme ut.

Iövrigt för ditt inlägg.
Citera
2013-09-27, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du påstår att djävulen och Gud ingår i samma lag så har du fel.

Kan du bli mer specifik? Vilken "djävul" refererar du till?

(Jag förmodar att du HAR läst bibeln).
Citera
2013-09-27, 11:08
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Har inte sagt att en god och rättfärdig person som saknar tro hamnar i helvetet. Har bara sagt att en person som är förnekare kommer inte att accepteras av Gud, därmed är helvetet hens plats. En god och rättfärdig person kan hamna i himlen även om han saknar tro, men bara på villkoret att denne inte är förnekare (Matt 10:33). Ja, bli inte förvånad. Å andra sidan kan en teist (t.ex. Breivik) som utfört onda handlingar slängas i helvetet, även om hen har tron (Matt 7:21-23).
Är inte det riktigt sjukt? Att din sjuka sagobok tycker att jag ska till helvetet bara för att jag inte tror på saker utan bevis?
Citera
2013-09-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Är inte det riktigt sjukt? Att din sjuka sagobok tycker att jag ska till helvetet bara för att jag inte tror på saker utan bevis?

Men om du hade bevis skulle du inte längre tro utan veta.
Citera
2013-09-27, 11:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men om du hade bevis skulle du inte längre tro utan veta.

Och ????

Är "tro" nån sorts ultimativ existentiell supermetodologi?
Citera
2013-09-27, 11:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om jag skulle förlora min tro (av någon anledning) så räknas jag inte som en förnekare, utan skulle räknas som okunnig. En som förlorar tron är oftast en tvivlare (dvs. har en svag tro).

En förnekare är en person som känner till en sanning, men väljer aktivt och medvetet att förneka den. Ett exempel: jag vet att en person X har rätt och jag har fel, men jag väljer ändå att förneka det.

Du har redan fått svaret. Det är bara förnekare som inte kommer till himlen. Är man okunnig så är man ingen förnekare.
Så den enda (förutom brottslingar) som inte kommer till himlen är den som VET att Gud finns men ÄNDÅ av någon anledning (vilken???) skulle förneka Guds existens mot sitt eget bättre vetande.

Du ger uttryck för en rätt så orginell tolkning, Kunskap1.

Citat:
Okej, Kunskap1. Antingen var Abraham en normal människa som kände ångest inför att behöva döda sin son (Bibeln:Tag din son Isak, din ende son, som du älskar) eller så betydde offret ingenting och då kände han inte ångest. Om han INTE kände ångest vore det ingen prövning av hans tro att uppmana honom att döda sin son. Credo, ångest.

Citat:
Sen hade Gud lovat Abraham att hans ättlingar skulle komma från sin son. Abraham hade högt förtroende för Gud och trodde därför att Gud på något sätt skulle ordna det (Hebrews 11:17-19). Har man ångest när man vet att Gud kommer att ordna det?
Så barn är inga individer utan utbytbara mot varandra. Dödar man en av dem på Guds order är det okej så länge som man får ett nytt? Allvarligt?

Citat:
Om Gud vet, varför då framkalla ångest och lidande för att bekräfta denna vetskap.

Citat:
Samma lag? Nej, men de verkar vara goda grannar. Så här gick det till enligt Bibeln:

One day the angels[a] came to present themselves before the Lord, and Satan[b] also came with them. 7 The Lord said to Satan, “Where have you come from?” Satan answered the Lord, “From roaming throughout the earth, going back and forth on it.”

Se, lite artig konversation. Läget, Satan? Tack, bra - strövat runt lite på jorden.

8 Then the Lord said to Satan, “Have you considered my servant Job? There is no one on earth like him; he is blameless and upright, a man who fears God and shuns evil.”

Notera, Kunskap1. Gud uppmärksammar djävulen på Job.

9 “Does Job fear God for nothing?” Satan replied. 10 “Have you not put a hedge around him and his household and everything he has? You have blessed the work of his hands, so that his flocks and herds are spread throughout the land. 11 But now stretch out your hand and strike everything he has, and he will surely curse you to your face.”

Djävulen föreslår att Gud ska jävlas lite med Job för att pröva hans tro. Nu vet Gud att Job är den mest rättfärdiga och Gudsfruktige mannen på jorden (This man was blameless and upright; he feared God and shunned evil) så Job levde i sanning som på det sätt Gud önskade. Så förväntan är här att Gud skulle säga nej. Men icke:

12 The Lord said to Satan, “Very well, then, everything he has is in your power, but on the man himself do not lay a finger.”

Se! Gud ger djävulen i stort sett fria händer, väl medveten om vad han kommer att göra!

Sedan vet vi hur det gick. Djävulen dödade Jobs tio barn, alla hans tjänare, tusentals får, oxar och kameler (som inte hade gjort något ont) för att Gud lät honom göra det.

Citat:
Ja, din Gud är lite sådär öga för öga tand för tand. Lite barnsligt, inte sant. "Förnekar du mig, förnekar jag dig". DFSM är mer: If Some People Don't Believe In Me, That's Okay. Really, I'm Not That Vain. (ur budorden)

Citat:
Denna tolkning görs tyvärr av fundamentalister som inte har något annat för sig än att bara hota med helvetet. De påstår att himlen är avsedd bara för just dem och alla andra går till helvetet. Är det verkligen så? Vad händer med dem som följer efter Moses? Eller vad händer med de som trodde på Abraham, eller andra profeter? Om den enda vägen är Jesus, så hade dessa hamnat i helvetet. Vad händer med barn som inte tror på Jesus? Ska de också slängas i helvetet? Vad händer med okunniga människor som inte har en aning vem Jesus var? Nej du, så står det inte i versen. Vad som menas med versen kan du finna här, då jag inte har mycket plats kvar för att skriva det.
Jag vidhåller att vägen till himlen går via en tro på Jesus (vilket naturligtvis gäller de som levt efter Jesus) och att detta inte är en ståndpunkt som är exklusiv för fundamentalister. Men jag ska läsa dina länkar.
Citat:
Så länge man inte är någon förnekare och skött sig bra så kan vem som helst släppas in.
Ja. Så agerar en DFSM utan osäkerhet och mindervärdeskomplex. Varför skulle han ta illa upp att du förnekar honom Kunskap1? Du är blott en liten skapelse och DFSM vet att DU finns, det räcker.
Citat:
Nu talade jag om de som trodde på andra Gudar eller hade förnekat DFSM. För dessa finns alltid plats runt ölvulkanen - det gör konversationerna mer intressanta.

Citat:
Du också, Kunskap1. Ytterst handlar dock tron på DFSM om magkänsla. Rationellt tänkande är bara en bonus. Som pesto på pastan.
Citera
2013-09-27, 13:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så barn är inga individer utan utbytbara mot varandra. Dödar man en av dem på Guds order är det okej så länge som man får ett nytt? Allvarligt?

Citat:
Sedan vet vi hur det gick. Djävulen dödade Jobs tio barn, alla hans tjänare, tusentals får, oxar och kameler (som inte hade gjort något ont) för att Gud lät honom göra det.

Men det måste väl vara honky dory, för Job fick ju en helt ny uppsättning av det hela. Och vem bryr sig om några barn, slavar och djur om 'gud' "can prove a point" till det pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in