2013-09-26, 08:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
När man är på forumet så brukade man kunna se kursen för den aktuella aktien man var inne på. Är detta borttaget eller nån inställning?

Grafen för respektive akties forum kommer lanseras inom kort och du kommer då även kunna se aktiekursen. Så håll ut så dyker snart denna funktion upp på forumet igen.

/Sanna, Avanza Bank
Citera
2013-09-26, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Grafen för respektive akties forum kommer lanseras inom kort och du kommer då även kunna se aktiekursen. Så håll ut så dyker snart denna funktion upp på forumet igen.

/Sanna, Avanza Bank

Ett förslag...

Säg att jag har 1000 Ericssonaktier för 100 kr, aktien står i 98 kr. Där har jag 2000 förlust. Om jag ska köpa ytterligare 1000 kr på en annan nivå, kan ni ordna sajten så att man kan få dessa nya 1000 st separat?

Jag vill ibland bara kunna ta ut vinsten för dessa 1000 istället för att baka in den i de andra 1000 aktierna som jag har förlust på. Är ni med?

IG-markets har en sån funktion och det tycker jag ni också borde ha! :P
Citera
2013-09-26, 15:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen
Ett förslag...

Säg att jag har 1000 Ericssonaktier för 100 kr, aktien står i 98 kr. Där har jag 2000 förlust. Om jag ska köpa ytterligare 1000 kr på en annan nivå, kan ni ordna sajten så att man kan få dessa nya 1000 st separat?

Jag vill ibland bara kunna ta ut vinsten för dessa 1000 istället för att baka in den i de andra 1000 aktierna som jag har förlust på. Är ni med?

IG-markets har en sån funktion och det tycker jag ni också borde ha! :P
Hej!

Jag förstår vad du menar. Det är dock rätt missvisande att inte räkna det som två enskilda positioner och inte räkna ihop det genomsnittliga anskaffningsvärdet (GAV) i och med att man ska använda GAV när du ska deklarera försäljningarna. I och med att detta skulle bli väldigt förvirrande för de flesta kunder och rent av missvisande i deklarationssammanhang så har vi valt att alltid visa positioner i värdepapper som endast en position.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-09-26, 17:56
Medlem
Någon mer som har problem med comviq på nya siten?
Det går inte att logga in, knappen är grå istället för grön. Loggar man in på gamla siten så fungerar det, men går man över till nya siten så laddas inte grafer mm.
Använder en iPad 3 med safari och chrome browser, med ett comviq kontantkort, med 3 och Fogg kort så fungerar allt som det ska. Alla andra sidor verkar fungera med comviq.
Citera
2013-09-26, 18:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Någon mer som har problem med comviq på nya siten?
Det går inte att logga in, knappen är grå istället för grön. Loggar man in på gamla siten så fungerar det, men går man över till nya siten så laddas inte grafer mm.
Använder en iPad 3 med safari och chrome browser, med ett comviq kontantkort, med 3 och Fogg kort så fungerar allt som det ska. Alla andra sidor verkar fungera med comviq.
Det låter väldigt märkligt. Hör gärna av dig till oss imorgon när vår IT-avdelning finns på plats så kan vi felsöka detta. Jag uppmärksammar givetvis IT-avdelningen utan att du behöver höra av dig men det blir lättare för oss att felsöka om vi får möjlighet att kika i diverse loggar. Om någon annan upplever samma problem så får ni gärna svara här eller skicka ett meddelande.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-10-06, 11:42
Medlem
Graferna funkar ofta inte alls på den nya sidan utan verkar helt enkelt sluta uppdateras lite slumpmässigt. Se till exempel Diadrom vars graf inte uppdaterats sedan 1 oktober.

Därtill verkar detta leda till att innehav blir felaktigt redovisade. Senaste avslut ska ha skett på 19 kronor, både enligt den nya och den gamla sidan. Trots det är marknadsvärdet på mitt innehav på den nya sidan beräknat såsom att senaste avslut var 18 kronor. Den gamla visar dock korrekt siffror.

Trots att grundläggande funktioner inte fungerar ska man alltså släcka ner den fungerande sidan om fem dagar. Hemberg gillar att gnälla på gammalbankerna för deras kundförakt, frågan är om han inte kastar sten i glashus.
Citera
2013-10-06, 11:53
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Graferna funkar ofta inte alls på den nya sidan utan verkar helt enkelt sluta uppdateras lite slumpmässigt. Se till exempel Diadrom vars graf inte uppdaterats sedan 1 oktober.

Därtill verkar detta leda till att innehav blir felaktigt redovisade. Senaste avslut ska ha skett på 19 kronor, både enligt den nya och den gamla sidan. Trots det är marknadsvärdet på mitt innehav på den nya sidan beräknat såsom att senaste avslut var 18 kronor. Den gamla visar dock korrekt siffror.

Trots att grundläggande funktioner inte fungerar ska man alltså släcka ner den fungerande sidan om fem dagar. Hemberg gillar att gnälla på gammalbankerna för deras kundförakt, frågan är om han inte kastar sten i glashus.
Hej!

Det du beskriver är inte någon bugg utan det fungerar helt enligt specifikation. Grafen uppdateras när avslut sker. Eftersom det inte skett något avslut sedan den 1 oktober har inte heller grafen ritat ut några nya punkter. Grafen på den gamla sajten fungerar enligt samma logik.

Det som är förbättrat på nya sajten är hur marknadsvärdet räknas. Logiken är som följer: Om inget avslut har skett under aktuell eller föregående handelsdag så räknas marknadsvärdet efter den senaste köpkursen då detta anses vara ett mer rättvisande värde än senast betalt. Detta på grund av att det finns många värdepapper där det kan gå långa perioder mellan avsluten, flera veckor eller ibland månader. Om ett avslut har skett för en månad sedan men köp/säljkurserna halverats efter detta utan att avslut skett så är det därför bättre att använda sig av den senaste köpkursen för att visa ett realistiskt marknadsvärde.

Jag vill dock säga att vi inte är helt nöjda med graferna på den nya sajten, det kommer att komma nya grafer inom kort som är mycket snyggare och mer informativa.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-10-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det du beskriver är inte någon bugg utan det fungerar helt enligt specifikation. Grafen uppdateras när avslut sker. Eftersom det inte skett något avslut sedan den 1 oktober har inte heller grafen ritat ut några nya punkter. Grafen på den gamla sajten fungerar enligt samma logik.

Det som är förbättrat på nya sajten är hur marknadsvärdet räknas. Logiken är som följer: Om inget avslut har skett under aktuell eller föregående handelsdag så räknas marknadsvärdet efter den senaste köpkursen då detta anses vara ett mer rättvisande värde än senast betalt. Detta på grund av att det finns många värdepapper där det kan gå långa perioder mellan avsluten, flera veckor eller ibland månader. Om ett avslut har skett för en månad sedan men köp/säljkurserna halverats efter detta utan att avslut skett så är det därför bättre att använda sig av den senaste köpkursen för att visa ett realistiskt marknadsvärde.

Jag vill dock säga att vi inte är helt nöjda med graferna på den nya sajten, det kommer att komma nya grafer inom kort som är mycket snyggare och mer informativa.

/Daniel, Avanza Bank

Så om avslut sker varannan dag på 19 kronor och inga avslut sker varannan dag men köporder på 1 kronor finns så kommer marknadsvärdet alltså enligt er "förbättrade" modell sjunka med ~96 % och sedan stiga med 1800 % dagen efter?

Har personen som kom fram med den logiken möjligtvis hämtat inspiration från den här killen: "https://www.flashback.org/sp45541889" fast valt att göra tvärtom?
Citera
2013-10-06, 12:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Så om avslut sker varannan dag på 19 kronor och inga avslut sker varannan dag men köporder på 1 kronor finns så kommer marknadsvärdet alltså enligt er "förbättrade" modell sjunka med ~96 % och sedan stiga med 1800 % dagen efter?

Har personen som kom fram med den logiken möjligtvis hämtat inspiration från den här killen: "https://www.flashback.org/sp45541889" fast valt att göra tvärtom?
Hej igen!

Ja det stämmer, ett exempel som ditt sker extremt sällan i vanliga värdepapper men detta sker hela tiden i exempelvis optionspositioner där avslut sällan sker. Däremot så räknas alltså inte utvecklingen på själva instrumentet i sig efter samma logik. Det är endast marknadsvärdet på din depå som räknas ut enligt logiken ovan.

Ja, jag ser det som ett exempel på motsatsen till det trådskrivaren beskriver. Läs inlägg #22 av SparkMan, det är snarare denna logik som efterföljs. Personligen ser jag det som en stor förbättring då jag ofta handlar med värdepapper där avslut sker mer sällan och jag hade på gamla sajten mycket svårare att få en uppfattning om värdet på mitt konto (behövde gå in och titta på köp/säljkurserna på alla mina värdepapper och själv räkna ut marknadsvärdet). Tanken var att även den gamla sajten skulle ändras till att följa samma logik så detta har inget med nya sajten att göra.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-10-06 kl. 12:34.
Citera
2013-10-07, 01:37
Medlem
Hej avanza

Varför kan inte ni visa större orderdjup och vilka som ligger bakom? Kolla på netfonds tex..

Mvh
Citera
2013-10-07, 08:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearded
Hej avanza

Varför kan inte ni visa större orderdjup och vilka som ligger bakom? Kolla på netfonds tex..

Mvh
Hej!

Detta är en ren kostnadsfråga. Marknadsdata är en av våra största kostnader och total view i orderdjupet är väldigt dyrt. Vi är medvetna om att det finns viss efterfrågan för det men tyvärr så är den i dagsläget alldeles för liten för att kunna motivera kostnaden.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-10-11, 10:22
Medlem
Tyckte nya sajten var skit först. Nu har jag varit sjuk ett par dagar och "kört in mej" och tycker den är kanon. Trist bara att det är orange istället för rött vid minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in