Citat:
Ursprungligen postat av
Hej_tjo
Är det någon som kan säga mig som har vairt på testerna förut, vad ställer psykologen för frågor?
Sedan det där testet på dator, är det någonstans man kan förbereda sig för det? Bara något exempel eller dylikt
Psykologen är lite som en utökad arbetsintervju, dina bra och dåliga sidor, framtidsplaner och liknande "standardfrågor". Man ska även berätta lite om sig själv... vad man gör på fritiden, familjesituation. Frågade också om man varit med om något jobbigt och hur det har påverkat en osv (tror man tjänar på att inte bli allt för personlig här, jag började snacka om problem jag haft i familjen och tror det sänkte mitt resultat..). Sen kommer jag ihåg en fråga speciellt som jag inte alls hade något bra svar på: "Vilken roll har du i din bekantskapskrets?" Tycker det är väldigt svårt att ransaka mig själv sådär på fläcken, tror inte jag är ensam. En del fick mer moraliska frågor också, t.ex. hur man skulle känna inför att rikta ett vapen mot en annan människa. Verkar bero på vilken psykolog man får.
Till testet på dator är bästa tipset jag har att ta det lugnt, det kommer låta som att ni knappt har tid att svara på frågorna men man har ganska gott om tid iallafall. Ofta vet man väl också ifall man brukade vara långsam eller snabb på prov i skolan och kan anpassa takten lite efter det... Det är mycket logiska problem, IQ-testaktiga frågor. Talföljderna hade jag problem med kommer jag ihåg. Även spatiala problem som att veckla ut figurer och liknande,
Värt att notera att i princip alla som mönstrade samtidigt som mig verkade få en 6:a hos psykologen (mig själv inräknad). Tror det lönar sig att tänka igenom lite och vara på sin vakt! Det största intrycket jag fick av hela mönstringen var att all personal bara var där för att lura dig! Gäller väl speciellt Psykologen och "yrkesvägledarna" (notera citationstecken) men överlag skulle jag inte lita på någon personal där uppe