2013-09-25, 08:10
Medlem
När borde man ha fått kallelsen senast?
2013-09-25, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Menar du individuella veckan?

Nej, menar resten av din karriär inom FM.
2013-09-25, 11:52
Medlem
Bodjos avatar
Hur lång tid tar antagningsprövningen ungefär?

Ni som har fått en kallelse, hur tolkar ni sista stycket som gäller hemresan? Hemresan får man senast påbörja 17:00 men de rekommenderar att man bokar tågbiljett så att man åker 17:30. Hur menar dem? Ni som har kallelsen läs gärna hela stycket och sen förklara hur ni tolkar det. Är rätt seg idag kanske bara jag som inte förstår :/
2013-09-25, 17:56
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogster
Du får alla kläder du behöver där borta, så skippa civila kläder. Boken kommer du inte ha tid över till att läsa, och om du får det rekommenderar jag att du lägger den tiden på att läsa i SoldF istället.
Så kan det även vara gött att ha med sig ett par tofflor då det är skönt att lufta fötterna efter att ha gått runt en hel dag i kängor.

Man behöver civila kläder att komma dit med dessutom kan det vara bra att ta med ett par mjukis byxor eller träningshorts så man kan träna i egna kläder, även gympaskor.

Har dock inte haft tid att läsa min bok jag hade med mig, har varit väldigt stressigt med allt och mycket läsande i Sold böckerna.

Tog med tofflor, rekommenderar alla att göra det. Inte fräscht att gå runt i duscharna o hallarna barfota efter och innan dusch.
Senast redigerad av Tony.Soprano 2013-09-25 kl. 18:05.
2013-09-25, 18:17
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
När borde man ha fått kallelsen senast?

Kallelsen om du blir antagen till GMU eller till testerna? Jag väntar själv på kallelse till testerna och de ska komma i veckan.

Är det någon som kan säga mig som har vairt på testerna förut, vad ställer psykologen för frågor?
Sedan det där testet på dator, är det någonstans man kan förbereda sig för det? Bara något exempel eller dylikt
2013-09-25, 19:44
Medlem
Får man ha haft diskbråck men ändå gå GMU 2-3 år efter?
2013-09-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Kallelsen om du blir antagen till GMU eller till testerna? Jag väntar själv på kallelse till testerna och de ska komma i veckan.

Är det någon som kan säga mig som har vairt på testerna förut, vad ställer psykologen för frågor?
Sedan det där testet på dator, är det någonstans man kan förbereda sig för det? Bara något exempel eller dylikt
Kallelsen till testet
2013-09-25, 20:58
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Kallelsen till testet

Det ska komma i veckan! Har själv ringt och frågat dem. Det kommer även brev om du inte bli kallad. Så man får ett hur som helst
2013-09-25, 22:11
Medlem
Citat:
Det ska komma i veckan! Har själv ringt och frågat dem. Det kommer även brev om du inte bli kallad. Så man får ett hur som helst
Sedär, då kanske det kommer imorrn då. Min polare fick i förra veckan
2013-09-25, 23:52
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Sedär, då kanske det kommer imorrn då. Min polare fick i förra veckan

"Rekryteringsmyndigheten påbörjade utskicken den 19 september och fortsätter den här veckan. Det kan också ta några dagar med posten. Har du inte hört något om en vecka kan du höra dig för med Rekryteringsmyndigheten på 054-14 65 99. (klockan 10.00-11.30, 12.30-15.00) Oavsett om du blir kallad på vidare prövning eller ej ska du få besked."

Är svaret jag fick på mail, då jag frågade för ett tag sedan.
2013-09-26, 00:09
Medlem
CaptainMilks avatar
Citat:
Psykologen är lite som en utökad arbetsintervju, dina bra och dåliga sidor, framtidsplaner och liknande "standardfrågor". Man ska även berätta lite om sig själv... vad man gör på fritiden, familjesituation. Frågade också om man varit med om något jobbigt och hur det har påverkat en osv (tror man tjänar på att inte bli allt för personlig här, jag började snacka om problem jag haft i familjen och tror det sänkte mitt resultat..). Sen kommer jag ihåg en fråga speciellt som jag inte alls hade något bra svar på: "Vilken roll har du i din bekantskapskrets?" Tycker det är väldigt svårt att ransaka mig själv sådär på fläcken, tror inte jag är ensam. En del fick mer moraliska frågor också, t.ex. hur man skulle känna inför att rikta ett vapen mot en annan människa. Verkar bero på vilken psykolog man får.

Till testet på dator är bästa tipset jag har att ta det lugnt, det kommer låta som att ni knappt har tid att svara på frågorna men man har ganska gott om tid iallafall. Ofta vet man väl också ifall man brukade vara långsam eller snabb på prov i skolan och kan anpassa takten lite efter det... Det är mycket logiska problem, IQ-testaktiga frågor. Talföljderna hade jag problem med kommer jag ihåg. Även spatiala problem som att veckla ut figurer och liknande,

Värt att notera att i princip alla som mönstrade samtidigt som mig verkade få en 6:a hos psykologen (mig själv inräknad). Tror det lönar sig att tänka igenom lite och vara på sin vakt! Det största intrycket jag fick av hela mönstringen var att all personal bara var där för att lura dig! Gäller väl speciellt Psykologen och "yrkesvägledarna" (notera citationstecken) men överlag skulle jag inte lita på någon personal där uppe
2013-09-26, 01:21
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMilk
Psykologen är lite som en utökad arbetsintervju, dina bra och dåliga sidor, framtidsplaner och liknande "standardfrågor". Man ska även berätta lite om sig själv... vad man gör på fritiden, familjesituation. Frågade också om man varit med om något jobbigt och hur det har påverkat en osv (tror man tjänar på att inte bli allt för personlig här, jag började snacka om problem jag haft i familjen och tror det sänkte mitt resultat..). Sen kommer jag ihåg en fråga speciellt som jag inte alls hade något bra svar på: "Vilken roll har du i din bekantskapskrets?" Tycker det är väldigt svårt att ransaka mig själv sådär på fläcken, tror inte jag är ensam. En del fick mer moraliska frågor också, t.ex. hur man skulle känna inför att rikta ett vapen mot en annan människa. Verkar bero på vilken psykolog man får.
Finns det något sätt att se vad man svarade på frågorna i ansökningen? Jag kommer nämligen inte ihåg om jag svarade ja eller nej på den frågan, om man har varit med om något jobbigt. Det är väl inte bra att man svarar olika på ansökningen och psykologsamtalet.
Jag har nämligen växt upp med missbruk i familjen och jag kommer inte ihåg vad jag svarade. Det är ju i min mening inget som gör mig mindre passande för FM.

Edit: Skit också, jag hittade följande på rekryteringsmyndighetens hemsida.

"Kan jag titta på frågorna och svaren efter att jag har signerat Rekryttesten?

I samband med att du signerar undersökningen kan du ladda ner en sammanställning med frågorna och dina svar. Sammanställningen är i pdf-format. Det är bara vid det tillfället du har möjlighet att se sammanställningen. Det är en bra idé att spara sammanställningen på din dator eller skriva ut den så att du kan gå tillbaka och kontrollera dina svar."
Senast redigerad av GoPalt 2013-09-26 kl. 01:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in