2013-09-25, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandhill
Fråga till tundra2000.

Tror du inte att alla i tråden, så väl läsare som aktiva debattörer, skiter i din "magkänsla" och vad du drömmer om på nätterna?

Leverera fakta, argument, logik och information eller stäng igen.

Vad är det för skillnad mellan Boboslackes drömmerier, knåpande med namn och indiciebyggande och mina egna, annat än sättet att presentera dem på, tänker jag då. Och nej, jag stänger inte igen på din order nej. Precis som så många andra härinne, tycks också du ha problem att hitta till knappen "ignore". Hur kan en sådan enkel åtgärd vara så svår att utföra?

https://www.flashback.org/t1409990

Och för övrigt har jag många gånger pläderat och argumenterat för det mycket märkliga bilbytet i Järva krog mordkvällen, med två bilar och tre män inblandade, men det tycks ha gått dig förbi. Ja, inte gör det mig något. Det spåret leder de facto också till en återvändsgränd, precis som Boboslackes oändliga namedroppingspår av avlidna personer, eftersom det inte finns någon information som berättar hur PU valde att utreda den vittnesiakttagelsen 1986 och vad utredningen kring just den händelsen isåfall landade i. Det är som det är och det är väl bara att finna sig i.
Senast redigerad av tundra2000 2013-09-25 kl. 09:19.
Citera
2013-09-25, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Vad är det för skillnad mellan Boboslackes drömmerier, knåpande med namn och indiciebyggande och mina egna, annat än sättet att presentera dem på, tänker jag då. Och nej, jag stänger inte igen på din order nej. Precis som så många andra härinne, tycks också du ha problem att hitta till knappen "ignore". Hur kan en sådan enkel åtgärd vara så svår att utföra?

https://www.flashback.org/t1409990

Och för övrigt har jag många gånger pläderat och argumenterat för det mycket märkliga bilbytet i Järva krog mordkvällen, med två bilar och tre män inblandade, men det tycks ha gått dig förbi. Ja, inte gör det mig något. Det spåret leder de facto också till en återvändsgränd, precis som Boboslackes oändliga namedroppingspår av avlidna personer, eftersom det inte finns någon information som berättar hur PU valde att utreda den vittnesiakttagelsen 1986 och vad utredningen kring just den händelsen isåfall landade i. Det är som det är och det är väl bara att finna sig i.

Timmar efter mordet, mil ifrån mordplatsen, byter ett par män bil med varandra på en väg. Kan du ge mig EN anledning till varför det skulle ha någonting med Palmemordet och göra, och därmed varför PU, eller tråden, skulle engagera sig?
Citera
2013-09-25, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandhill
Timmar efter mordet, mil ifrån mordplatsen, byter ett par män bil med varandra på en väg. Kan du ge mig EN anledning till varför det skulle ha någonting med Palmemordet och göra, och därmed varför PU, eller tråden, skulle engagera sig?

Nej, egentligen inte eftersom du uppenbarligen saknar förmåga att ta till dig det som skrivs här i tråden i form av "fakta, argumentation och logik" när det väl presenteras för dig. Bilbytet skedde ca 10 minuter efter mordet vid Järva krog och inte "timmar efter mordet", vilket är en fullt rimlig körtid från Sveavägen till Järva krog en sen februarikväll 1986. Iakttagelser av en lång, ljus man och två kortare mörka män gjordes samma vecka, utanför Palmes bostad och kring mordplatsen av flera vittnen. Polisen eftersökte en blå bil efter MOP som förmodligen var en VW passat. Den andra bilen var en vit volvo. Och det var just en blå bil och en vit bil som det otrogna paret från Esso motorhotell såg på motorvägsuppfarten när de tog en kvällspromenad. Det finns en gångväg precis bredvid uppfarten och den fanns där också 1986. Den långe, ljuse mannen hördes ropa "eile" (eller kanske allez) till chauffören i den ena bilen, men orden betyder ungefär samma sak dvs skynda på/kör. Och så körde bilarna snabbt iväg norrut i den mörka natten...

Om du hade sett ett snabbt bilbyte tio minuter efter ett statsministermord på en motorvägsuppfart i Solna, där en man snabbt hoppar ut ur en bil med en liten väska och byter till en annan bil och dessutom stressar på chauffören: Hade du inte tycks att händelsen var lite mystisk? Hur ofta har du själv sett folk hoppa in och ut ur stannade bilar på en motorvägsuppfart mörka kvällar överhuvudtaget? Visst kan det ha varit folk som "bara" skulle med ett flyg ute på Arlanda och var ute i sista minuten men...vilka var personerna? Och var hade de varit? Och vart åkte de sen?

Men skit samma, det är klart att PU har utrett det här spåret och då finns det ju ingen anledning att traggla vidare om det. PG Näss och SÄPO fick ju t.ex uppgiften av PU att utreda polismäns ev. inblandning i MOP, och det måste han väl ha gjort, så då finns det väl ingen större anledning att traggla vidare om det heller såsom Boboslacke ständigt gör. Tänker jag.

Och om du (eller "tråden" som du vill göra dig till talesman för) engagerar dig eller inte för den här iakttagelsen, är mig fullständigt egalt. Du får tycka, tro, tänka och skriva precis vad du vill, bara du låter mig göra detsamma. Och som sagt, jag har tipsat dig om det eminenta verktyget knappen ignore. Tycker du ska trycka på den nu. Nu räcker det med påhopp av oliktänkande.

(Hoppsan hejsan. Nu hovrar en polishelikopterprecis ovanför mitt tak. Är det Boboslacke som kommer på besök för att coming to take me away?)
Senast redigerad av tundra2000 2013-09-25 kl. 10:51.
Citera
2013-09-25, 20:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej, egentligen inte eftersom du uppenbarligen saknar förmåga att ta till dig det som skrivs här i tråden i form av "fakta, argumentation och logik" när det väl presenteras för dig. Bilbytet skedde ca 10 minuter efter mordet vid Järva krog och inte "timmar efter mordet", vilket är en fullt rimlig körtid från Sveavägen till Järva krog en sen februarikväll 1986. Iakttagelser av en lång, ljus man och två kortare mörka män gjordes samma vecka, utanför Palmes bostad och kring mordplatsen av flera vittnen. Polisen eftersökte en blå bil efter MOP som förmodligen var en VW passat. Den andra bilen var en vit volvo. Och det var just en blå bil och en vit bil som det otrogna paret från Esso motorhotell såg på motorvägsuppfarten när de tog en kvällspromenad. Det finns en gångväg precis bredvid uppfarten och den fanns där också 1986. Den långe, ljuse mannen hördes ropa "eile" (eller kanske allez) till chauffören i den ena bilen, men orden betyder ungefär samma sak dvs skynda på/kör. Och så körde bilarna snabbt iväg norrut i den mörka natten...

Om du hade sett ett snabbt bilbyte tio minuter efter ett statsministermord på en motorvägsuppfart i Solna, där en man snabbt hoppar ut ur en bil med en liten väska och byter till en annan bil och dessutom stressar på chauffören: Hade du inte tycks att händelsen var lite mystisk? Hur ofta har du själv sett folk hoppa in och ut ur stannade bilar på en motorvägsuppfart mörka kvällar överhuvudtaget? Visst kan det ha varit folk som "bara" skulle med ett flyg ute på Arlanda och var ute i sista minuten men...vilka var personerna? Och var hade de varit? Och vart åkte de sen?

Men skit samma, det är klart att PU har utrett det här spåret och då finns det ju ingen anledning att traggla vidare om det. PG Näss och SÄPO fick ju t.ex uppgiften av PU att utreda polismäns ev. inblandning i MOP, och det måste han väl ha gjort, så då finns det väl ingen större anledning att traggla vidare om det heller såsom Boboslacke ständigt gör. Tänker jag.

Och om du (eller "tråden" som du vill göra dig till talesman för) engagerar dig eller inte för den här iakttagelsen, är mig fullständigt egalt. Du får tycka, tro, tänka och skriva precis vad du vill, bara du låter mig göra detsamma. Och som sagt, jag har tipsat dig om det eminenta verktyget knappen ignore. Tycker du ska trycka på den nu. Nu räcker det med påhopp av oliktänkande.

(Hoppsan hejsan. Nu hovrar en polishelikopterprecis ovanför mitt tak. Är det Boboslacke som kommer på besök för att coming to take me away?)
Vill bara lägga till att den första bilen hade backat ner från motorvägen på en påfart. Och det ser man inte så ofta. Knappast alls faktiskt.

Hur gick det med helikoptern?
Citera
2013-09-25, 20:40
Medlem
Citat:
Vad är det för skillnad mellan Boboslackes drömmerier, knåpande med namn och indiciebyggande och mina egna, annat än sättet att presentera dem på, tänker jag då.

Du bygger ju absolut inget bara raserar. Skall ditt "bygge" vara att tramsa med chattigt ot med Boudine som har vilda "teorier" om grekiska söner bröstskott och en jättestor snabbt sammankommen konspiration med bland annat tre obducenter varav två som hatade varandra innerligt.

Man behöver nog inte vara särskilt väl utrustad å huvudets vägnar för att förstå vart dina illa googlade tramserier har för syfte.

Ständiga tramsangrepp på den som faktiskt söker i källor och analyserar material logiskt och sakligt.
Citera
2013-09-25, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vill bara lägga till att den första bilen hade backat ner från motorvägen på en påfart. Och det ser man inte så ofta. Knappast alls faktiskt.

Hur gick det med helikoptern?

Tack för rättelsen! Ja, den körstilen är ännu ovanligare må man säga. Helikoptern innehöll ingen lede fi såvitt jag kunde se med blotta ögat, utan flög snällt iväg så småningom.
Citera
2013-09-25, 21:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notetaken
Hur ser ni på händelserna kring riksbanken 1985. Den så kallade oktoberrevolutionen när riksbanken utan riksdagens godkänande antog regler för att få trycka hur mycket sedlar de önskade och låna pengar fritt. Även Palme var ovetande.

Medverkande i detta var riksbankschef Dennis, Feldt och en person till jag inte kommer ihåg namnet på. Detta skedde ungefär fem månader innan mordet på statsministern.

I alla fall anmärkningsvärt att finansministern och riksbanken genomförde en såpass stor förändring i svensk ekonomisk politik som möjliggjorde obegränsad lånefinansierad ekonomi, utan att tala till de folkvalda om vad som höll på att hända.

Tror du tänker på Erik Åsbrink, riksbanksfullmäktig, och blivande finansminister. Han har under åren haft en hel del intressanta kontakter.

Här kommer styrelsen från mitten av 80-talet på Iehsos kära östekonomiska byrå på Drakens gränd 1.
Finns onekligen en del namn man studsar till över.

En finansminister som bråkar öppet med sin chef och gifter sig med en ex-kommunist.
En befälhavare som bryter befälskedjan och räddar främmande ubåtar från svenska minor.
En utrikesminister som gärna jobbar med ryska gasbolag och svenska oljebolag i demokratiska regioner som Ogaden.
Och så Synnergren en sju-åtta år efter sin pensionering.

Valda av huvudmännen
Dahmén Erik Verner Harald Prof.
Ennerfelt Per Göran Dir.
Höök Erik Sten Valdemar Prof.
Ryding Per Göran Gustaf JK Ambassadör.
Swedberg Hans Olof JK Bankdir.
Synnergren Stig Gustaf Eugén General.

Valda av staten
Backlund Sven Einar PM fd Ambassadör.
Bildt Nils Daniel Carl Riksdagsled.
Nordbeck Stig Edvard Gunnar Gen.dir.
Stefenson Bror Per Harald Viceamiral.
Söder Karl Gunnar Gen.dir.
Wallén Axel Olof Anders Gen.dir.
Åsbrink Erik Statssekr

Inget tråkigt gäng.
Citera
2013-09-25, 21:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror du tänker på Erik Åsbrink, riksbanksfullmäktig, och blivande finansminister. Han har under åren haft en hel del intressanta kontakter.

Här kommer styrelsen från mitten av 80-talet på Iehsos kära östekonomiska byrå på Drakens gränd 1.
Finns onekligen en del namn man studsar till över.

En finansminister som bråkar öppet med sin chef och gifter sig med en ex-kommunist.
En befälhavare som bryter befälskedjan och räddar främmande ubåtar från svenska minor.
En utrikesminister som gärna jobbar med ryska gasbolag och svenska oljebolag i demokratiska regioner som Ogaden.
Och så Synnergren en sju-åtta år efter sin pensionering.
Inget tråkigt gäng.
Det finns en möjlig koppling mellan militära och ekonomiska spår i detta.
Novemberrevolutionen är det informella namnet på Riksbankens beslut att avreglera den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985. Beslutet innebar bland annat att bankerna fick låna ut obegränsat med pengar utan att Sveriges riksbank lade hinder i vägen.

Nationalekonomen Lars Jonung har skrivit om novemberrevolutionen: "Detta är den s.k novemberrevolutionen som markerar den mest genomgripande omläggningen av Riksbankens penningpolitiska strategi under hela efterkrigstiden.”.

Beslutet att avreglera kreditmarknaden fattades formellt av Riksbanksfullmäktige och kunde därför enligt reglerna ske utan inblandning av Sveriges riksdag eller regeringen. Finansminister Kjell Olof Feldt var dock i förväg informerad om Riksbankens planer.

Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning. Detta anses, av vissa, vara en stor bidragande orsak till den fastighetsbubbla och ekonomiska överhettning som uppstod under slutet av 1980-talet. Avregleringen har ibland beskrivits som ett misstag som starkt bidrog till den höga arbetslöshet och ekonomiska kris som Sverige gick igenom i början av 1990-talet.

Ingvar Carlsson kritiserar i sin självbiografi Kjell Olof Feldt för att denne inte på ett rakt sätt informerade dåvarande statsminister Olof Palme om vad Riksbanken planerade att göra. I boken beskriver han avregleringen som genomförd under största sekretess av i första hand finansminister Kjell Olof Feldt, Riksbanksfullmäktige Erik Åsbrink och riksbankschef Bengt Dennis. Wikipedia.
KOF hade tydligen försökt förbereda OP på detta under en tid och jag tror att det var i december 1985 som OP skulle ha sagt till KOF: "Gör vad fan ni vill! Jag förstår ändå ingenting av det där."

Erik Åsbrink gjorde värnplikten i försvarets tolkskola där han utbildades i ryska språket och är ordförande i direktionen för Stockholms handelshögskola, den svenska nyliberalismens vagga.

Det finns en tydlig koppling mellan nyliberalism och militär underrättelsetjänst vid denna tid, när nyliberalen Reagan lät CIA härja fritt i världen.
Senast redigerad av iesho 2013-09-25 kl. 22:22.
Citera
2013-09-25, 21:57
Medlem
Grandiosos avatar
Ett litet experiment skall nu försöka sjösättas i onsdagskvällningen, där vi ska försöka
pressa in de flesta förekommande teorier kring själva gärningsförloppet och då blir
det som följer: (Konstigt som fan antagligen men det får gå ändå )

Jo, då har vi först paret Palme som har lämnat biografen och inleder sin sista gemensamma
promenad i senvinterkvällen. Efter att ha korsat gatan och stått en stund vid ett
skylfönster så beger man sig vidare och strax efter Dekorima så skyndar en man ifatt
dem och så inleds ett kort, lågmält samtal om någonting varom vi icke veta ett dyft.
Denne man går sedan om statsministern och drar fram en revolver och sätter genast
ett skott mitt i bröstet på OP. Sedan tar han och vänder den skjutne och fyrar av ytterligare
ett skott mot ryggtavlan.
Samtidigt ligger någon på ett utskjutande tak och är beredd att göra sin insats ifall
den förste skytten skulle ha misslyckats. En tredje operatör står dold bakom en bil
många meter därifrån och är också på hugget om hans tjänster behöver tas i anspråk.
En fjärde håller sig inne bland skuggorna med en knallpulverpistol, vad det nu ska
vara bra för?

Mannen på taket drar sig undan. Hans gevär får bli obrukat denna gång. Det kommer
säkert andra tillfällen då han får visa vad han duger till...Och han vid bilen konstaterar också
att förste skytten skött sig perfekt och avlägsnar sig likaså från sin position, lugnt och diskret.
Mördaren tittar ner på sitt offer och förstår att hans uppdrag varit lyckat.
Ska han sätta en kula i makan också kanske? För säkerhets skull? Nej, han avstår för
hon kommer ju ändå aldrig att konfronteras med honom efteråt för han ska ut ur landet redan
samma natt. Så försvinner han från platsen, helt utan brådska, iskallt och fint.

Nu har makan segnat ner vid sin dödligt skadade mans sida och är alldeles förtvivlad och
chockad naturligtvis men det är bara falskspel som sätts igång från det hållet.
Så när en ung flicka som håller på med en undersköterskeutbildning kommer fram
för att erbjuda sin hjälp så råkar offrets maka försäga sig när hon utbrister i orden
"Det var en otäck man", vilket blir enda gången man kan misstänka att det nog inte står
riktigt rätt till här. Strax ska hennes kappa bli utbytt och det ska sedan se ut som om
också hon blivit träffad.

Medan allt mer tillströmmande folk har koncentrationen oavbrutet riktad mot det blodiga
dramat på gatan, den troligen stendöde statsministern och hans allt mer hysteriska,
falskspelande maka, försiggår annan aktivitet runt om dem allesammans.
Nämligen ett par ytterligare i komplotten inblandade mörklädda figurer som letar efter
kulorna vilka snart hittas och därefter byts dom ut, helt enligt planerna.

Nu är nästan allt klart. På andra håll träder andra inblandade in för att göra sin
nödvändiga sak. På larmcentralen gör nu utvalt folk sitt bästa för att fördröja
saker och ting i akt och mening för att ge gärningsman med kompanjoner ett bra
försprång.

Detta om själva gärningsförloppet.
Dagarna efter igångsätts spelet med att ge svenska allmänheten helt fel uppfattning
om hur mördaren kan se ty det prånglas ut en fantombild som alla invigda i komplotten
skrattar gott åt. Likaså drar man folket vid näsan genom att visa upp helt fel
revolver som ska ha använts vid gärningen. Sedan trixar man hejvilt med 33-åringar och
bröllopsglada kurder och 41-åriga pundare med en inställd skådespelarkarriär.
Och ett obduktionsprotokoll förfalskas å det grövsta för att dölja vissa sanningar.

Ja, mörkläggningen är i full gång nu och den pågår väl fortfarande antagligen...

Nu fick jag nog med det mesta, tror jag.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-25 kl. 22:17.
Citera
2013-09-25, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns en möjlig koppling mellan militära och ekonomiska spår i detta.
Novemberrevolutionen är det informella namnet på Riksbankens beslut att avreglera den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985. Beslutet innebar bland annat att bankerna fick låna ut obegränsat med pengar utan att Sveriges riksbank lade hinder i vägen.

Nationalekonomen Lars Jonung har skrivit om novemberrevolutionen: "Detta är den s.k novemberrevolutionen som markerar den mest genomgripande omläggningen av Riksbankens penningpolitiska strategi under hela efterkrigstiden.”.

Beslutet att avreglera kreditmarknaden fattades formellt av Riksbanksfullmäktige och kunde därför enligt reglerna ske utan inblandning av Sveriges riksdag eller regeringen. Finansminister Kjell Olof Feldt var dock i förväg informerad om Riksbankens planer.

Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning. Detta anses, av vissa, vara en stor bidragande orsak till den fastighetsbubbla och ekonomiska överhettning som uppstod under slutet av 1980-talet. Avregleringen har ibland beskrivits som ett misstag som starkt bidrog till den höga arbetslöshet och ekonomiska kris som Sverige gick igenom i början av 1990-talet.

Ingvar Carlsson kritiserar i sin självbiografi Kjell Olof Feldt för att denne inte på ett rakt sätt informerade dåvarande statsminister Olof Palme om vad Riksbanken planerade att göra. I boken beskriver han avregleringen som genomförd under största sekretess av i första hand finansminister Kjell Olof Feldt, Riksbanksfullmäktige Erik Åsbrink och riksbankschef Bengt Dennis. Wikipedia.
KOF hade tydligen försökt förbereda OP på detta under en tid och jag tror att det var i december 1985 som OP skulle ha sagt till KOF: "Gör vad fan ni vill! Jag förstår ändå ingenting av det där."

Erik Åsbrink gjorde värnplikten i försvarets tolkskola där han utbildades i ryska språket och är ordförande i direktionen för Stockholms handelshögskola, den svenska nyliberalismens vagga.

Det finns en tydlig koppling mellan nyliberalism och militär underrättelsetjänst vid denna tid, när nyliberalen Reagan lät CIA härja fritt i världen.

Här låter du din världsbild diktera omdömet. Du kan inte tänka bort att vårt eget land var nerlusat med Stasi-agenter , KGB-dito och svenska quislingar som än idag skyddas av sveriges regering. I fallet med CIA var det inte dom som invaderat Afghanistan eller kvävt Solidaritets resning i Polen med hot om invasion.

Gäller att plocka fram fakta som stöder teorierna. Tycker till en början med att det är rätt spännande att Erik Åsbrink,Calle Bildt och Stig Synnergren samsades under samma tak.

Har för egen del svårt att tro att Olof Palme inte skulle kontrollerat sin regerings strategiska ställningstaganden. Det är omvittnat att han kopplade ett ordentligt om regeringsarbetet när han återkom till makten 1982. Då slapp han också en myndig finansminister som inte lät sig rundas i första taget.
Citera
2013-09-25, 23:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här låter du din världsbild diktera omdömet. Du kan inte tänka bort att vårt eget land var nerlusat med Stasi-agenter , KGB-dito och svenska quislingar som än idag skyddas av sveriges regering. I fallet med CIA var det inte dom som invaderat Afghanistan eller kvävt Solidaritets resning i Polen med hot om invasion.

Gäller att plocka fram fakta som stöder teorierna. Tycker till en början med att det är rätt spännande att Erik Åsbrink,Calle Bildt och Stig Synnergren samsades under samma tak.

Har för egen del svårt att tro att Olof Palme inte skulle kontrollerat sin regerings strategiska ställningstaganden. Det är omvittnat att han kopplade ett ordentligt om regeringsarbetet när han återkom till makten 1982. Då slapp han också en myndig finansminister som inte lät sig rundas i första taget.
Min världsbild är att nyliberalismen har införts i land efter land och att den som bekant infördes även i Ryssland på 90-talet. Och min bild av MOP är definitivt inte att kommunister eller Sovjet var inblandade. Möjligen var Jeltsin och KGB redan då på det klara med hur Ryssland skulle återuppstå, men någon nostalgisk jakt på kommunister lär nog inte leda till klarhet vad det gäller mordet på Olof Palme.
Citera
2013-09-26, 10:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Händelsen vid Järva krog där bilbyte under stor brådska och tycks ha skett tio minuter efter mordet på Olof Palme, och där några vittnen tyckte sig ha hört tyska "eile" eller franska "allez" (fritt översatt: "sno dig på") är uppseendeväckande, och jag håller inte för otroligt att personerna i bilarna hade med mordet att göra. Enligt vittnesuppgift drog man efter bilbytet i väg i olika riktningar - en bil E4:an norrut mot Arlanda/Uppsala, den andra tog E18 västerut. Tycker händelsen, samt utropet på utrikiska, stärker min teori och misstanke om att gärningsmannen och den grupp denne tillhör inte är svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in