2013-09-25, 19:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Dansk Folkeparti (DF) får 23.5% i ny mätning. Nu har snart DF inom räckhåll att bli Danmarks största parti

Egen majoritet för Venstre och DF. Och partierna är i stort sett lika stora så DF skulle kunna göra anspråk på tunga ministerposter, typ finansministerposten om Venstre tar hand om statsministerposten.

Är det någon som vet hur Venstre ställer sig till ett regeringssamarbete? Jag har för mig att Liberal Alliance uttalade sig positivt till samarbete med DF för en månad sedan, men de är ju helt irrelevanta om det här resultatet skulle stå sig.

Hur som helst, fantastiska siffror. Danmark kan bli första landet som återfår sin självständighet.
Senast redigerad av Menved 2013-09-25 kl. 19:56.
2013-09-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Dansk Folkeparti (DF) får 23.5% i ny mätning. Nu har snart DF inom räckhåll att bli Danmarks största parti
Trevligt, men skrattet fastnar i halsen när man vet att ytterligare skärpningar av dansk, norsk, fransk och brittisk invandringspolitik bara ökar trycket på Sverige. I en normalt fungerande värld skulle Sverige dra öronen åt sig och följa med, men dynamiken fungerar tvärtom - ju mer resten av Europa bygger murar desto mer potential ser sjuklövern för Sverige att sticka ut och vara duktiga kärringar mot strömmen. Och ingenting tycks avskräcka dem. Syrieninvandringen närmar sig nu tältlägernivå. SD växer. Spelar ingen roll. Alliansen+MP håller fast kurs mot avgrunden.
2013-09-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Egen majoritet för Venstre och DF. Och partierna är i stort sett lika stora så DF skulle kunna göra anspråk på tunga ministerposter, typ finansministerposten om Venstre tar hand om statsministerposten.

Är det någon som vet hur Venstre ställer sig till ett regeringssamarbete? Jag har för mig att Liberal Alliance uttalade sig positivt till samarbete med DF för en månad sedan, men de är ju helt irrelevanta om det här resultatet skulle stå sig.

Hur som helst, fantastiska siffror. Danmark kan bli första landet som återfår sin självständighet.

Underbar draghjälp åt Sd! Det är så man får tårar i ögonen.
2013-09-25, 20:34
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Vad jag vet så är Venstre och DF självklara samarbetspartners. Venstre har uttalat sig kritisk vid en mängd tillfällen mot en för slapp invandringspolitik. Sen vet jag ju inte om det är deras egen vilja eller för att blidka DF.

Venstre är alltså inget rent Vänsterparti, likt V i Sverige. Utan är snarare ett mittenparti lite till vänster, liberalt, socio-iiberalt, socio-konservativt. Vet inte i detalj vart dom ligger.

Som Dansk så är jag ju stolt. Dock har jag inga tankar på att flytta tillbaka ditt så det känns ju lite trist med utvecklingen i Sverige, men får hoppas att vi kommer och att utvecklingen där smittar av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Trevligt, men skrattet fastnar i halsen när man vet att ytterligare skärpningar av dansk, norsk, fransk och brittisk invandringspolitik bara ökar trycket på Sverige. I en normalt fungerande värld skulle Sverige dra öronen åt sig och följa med, men dynamiken fungerar tvärtom - ju mer resten av Europa bygger murar desto mer potential ser sjuklövern för Sverige att sticka ut och vara duktiga kärringar mot strömmen. Och ingenting tycks avskräcka dem. Syrieninvandringen närmar sig nu tältlägernivå. SD växer. Spelar ingen roll. Alliansen+MP håller fast kurs mot avgrunden.

Så sant så. Sverige verkar vilja göra tvärtom alla i den frågan. Andra vill strama och Sverige säger kom kom.

Men det finns nog fortfarande gott om tid. Problemet är bara att SD kommer aldrig kunna regera ensamma, utan måste ha minst 1 partner och då en stark partner.

DF har ju sin i Venstre. Tillsammans är dom idag oslagbara och kan peka finger åt både motvarande M och S.

I dagsläget är det svårt att hitta någon partner till SD, som det finns en rimlig chans med.
2013-09-25, 20:36
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:

Jag ser det bara som att man kommer närmare det oundvikliga snabbare. Hoppas på än högre asylsiffror framöver. Bring it on!
2013-09-25, 20:38
Medlem
shogun-rs avatar
En annan skillnad är ju att andra partier i andra länder börjar tänka till när partier som SD och DF får framgångar och tänker "lite idéer åt det hållet är nog inte så dumt ändå".

I Sverige gör man tvärtom och vräker ut sitt hat mot SD än mer frenetiskt och aggressivt.

Varje gång jag hör Ullenhag så mår jag illa och vill börja böla
2013-09-25, 20:43
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Jag ser det bara som att man kommer närmare det oundvikliga snabbare. Hoppas på än högre asylsiffror framöver. Bring it on!

Riksdagsval i Danmark om ganska precis två år, ett år efter det svenska valet. Synd att det inte är tvärtom. Tänk en Jimmie Åkesson som får hjälp i valkampanjen av den danske stats- eller finansministern.
2013-09-25, 20:45
Medlem
Citat:

Ju fortare det går åt helvete desto bättre, kanske? En rejäl ökning fram till 2014 med PUT och anhörig PUT samt återupptagna samtal om att tvångsöverta svenska sommarstugor så borde folk rösta rätt 2014 alternativt ge sig ut på gatorna. Hellre ett fort slut och sedan kunna börja om än denna långsamma strypning.
2013-09-25, 21:03
Medlem
Citat:
Jag förstår själva visualiseringen av ett däck som pumpas tills det spricker eller en kamel vars rygg går av när man lastar på ett strå för mycket. Men det är väldigt långt till den punkten. På 90-talet tog vi in hundratusentals från Jugoslavien när vi hade finanskris samtidigt och drog på oss utlandsskulder i skenande takt. Så hårt var man beredda att belasta Sveriges elasticitet. Idag har vi bra statsfinanser och regeringen kommer att bygga stålförstärkningar av den där kamelryggen tills hela kamelen är av stål. De skulle hellre ge Migrationsverket 30 miljarder extra för att köpa platser till vilka priser som helst, än ge SD rätt mitt i en valrörelse.
2013-09-25, 21:26
Medlem
Menveds avatar
Kanske kunde för övrigt Jimmie Åkesson lära sig något av sin "välpolerade" danske partiledarkollega, Kristian Thulesen Dahl som har mer än dubbelt så stort väljarstöd trots att Danmark bedriver en i för svenska förhållanden sansad invandringspolitik.

Här är han i en debatt med ett huckle från Mellanöstern som är så "arg på dig Kristian" för att han inte vill kalla henne dansk (3:45 minuter in i programmet).

När han får ordet så förklarar han lungt och sansat skillnaden mellan att vara dansk i juridisk mening och att vara "etnisk" dansk.

Det ser så lätt ut att man undrar vad det är partiledningen i SD stirrar upp sig över.
2013-09-25, 21:26
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Jag förstår själva visualiseringen av ett däck som pumpas tills det spricker eller en kamel vars rygg går av när man lastar på ett strå för mycket. Men det är väldigt långt till den punkten. På 90-talet tog vi in hundratusentals från Jugoslavien när vi hade finanskris samtidigt och drog på oss utlandsskulder i skenande takt. Så hårt var man beredda att belasta Sveriges elasticitet. Idag har vi bra statsfinanser och regeringen kommer att bygga stålförstärkningar av den där kamelryggen tills hela kamelen är av stål. De skulle hellre ge Migrationsverket 30 miljarder extra för att köpa platser till vilka priser som helst, än ge SD rätt mitt i en valrörelse.

Självklart. Men du glömmer ett par saker:

1 Kommunplaceringen av de som kommer nu kommer vara en katastrof. Under Jugoslavienvågen så fanns det trots alls massvis av tomma miljonprogramslimpor att kasta in folk i. Idag så hyr ju Migrationsverket de få lägenheter som står tomma. Antingen måste man kickstarta byggandet eller så måste man börja köpa lägenheter och villor i stor skala - båda vägarna är absurt dyra. Inte ens hela biståndsbudgeten räcker någonstans.

2. Hur mycket pengar man än kastar på Migrationsverket så kan man inte gömma flyktingarna. Någonstans hamnar de. Förr eller senare så kommer nödraketerna från kommunerna även synas på riksnivå.

3. Idag finns SD och går redan som tåget. Oavsett om man ger dem rätt eller ej så kommer asylvågen spilla över på SD.

Sist men inte minst så är ju Sveriges asylpolitik så absurt generös att övriga Europas inställning knappt har med saken att göra. Det är pengarna till människosmugglarna som är den trånga sektorn.
Senast redigerad av MenOfLowMoralFibre 2013-09-25 kl. 21:29.
2013-09-25, 22:40
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Självklart. Men du glömmer ett par saker:

1 Kommunplaceringen av de som kommer nu kommer vara en katastrof. Under Jugoslavienvågen så fanns det trots alls massvis av tomma miljonprogramslimpor att kasta in folk i. Idag så hyr ju Migrationsverket de få lägenheter som står tomma. Antingen måste man kickstarta byggandet eller så måste man börja köpa lägenheter och villor i stor skala - båda vägarna är absurt dyra. Inte ens hela biståndsbudgeten räcker någonstans.

2. Hur mycket pengar man än kastar på Migrationsverket så kan man inte gömma flyktingarna. Någonstans hamnar de. Förr eller senare så kommer nödraketerna från kommunerna även synas på riksnivå.

3. Idag finns SD och går redan som tåget. Oavsett om man ger dem rätt eller ej så kommer asylvågen spilla över på SD.

Sist men inte minst så är ju Sveriges asylpolitik så absurt generös att övriga Europas inställning knappt har med saken att göra. Det är pengarna till människosmugglarna som är den trånga sektorn.

Helt korrekt på alla punkter. Nybyggnation av hyresrätter är inte direkt lönsamt och hyrorna är ju inte billiga heller. 14 papp i månaden för en ny 5:a i Stockholm, det blir knappt 170 pannor om året endast för kallhyran för att inhysa en somalisk familj på 8, där föräldrarna varken kan läsa eller skriva.

Alternativet med att hyra villor, inhysa dem på diverse logementen eller flyktingslott är ju uppåt väggarna dyrt det med. Men nu står vi där med sjuklöverns mässande om solidaritet och "allt åt alla"-mentalitet. Det kommer märkas i opinionen inom kort, troligvis redan 2014.

Sedan är det lite surr hit och dit om zigenar-register där SD skall uttala sig om ditt eller datt. Eller att det skulle finnas en vänstervåg som SD måste hänga på när "allt åt alla"-Sjöstedt kallar SD ett borgligt parti. Detta är bara brus, svaret finns som sagt ovan som huvudsak. Våldet, PK-trams om lucia och liknande ger någon procent med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in