Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Egen majoritet för Venstre och DF. Och partierna är i stort sett lika stora så DF skulle kunna göra anspråk på tunga ministerposter, typ finansministerposten om Venstre tar hand om statsministerposten.
Är det någon som vet hur Venstre ställer sig till ett regeringssamarbete? Jag har för mig att Liberal Alliance uttalade sig positivt till samarbete med DF för en månad sedan, men de är ju helt irrelevanta om det här resultatet skulle stå sig.
Hur som helst, fantastiska siffror. Danmark kan bli första landet som återfår sin självständighet.
Vad jag vet så är Venstre och DF självklara samarbetspartners. Venstre har uttalat sig kritisk vid en mängd tillfällen mot en för slapp invandringspolitik. Sen vet jag ju inte om det är deras egen vilja eller för att blidka DF.
Venstre är alltså inget rent Vänsterparti, likt V i Sverige. Utan är snarare ett mittenparti lite till vänster, liberalt, socio-iiberalt, socio-konservativt. Vet inte i detalj vart dom ligger.
Som Dansk så är jag ju stolt. Dock har jag inga tankar på att flytta tillbaka ditt så det känns ju lite trist med utvecklingen i Sverige, men får hoppas att vi kommer och att utvecklingen där smittar av sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Trevligt, men skrattet fastnar i halsen när man vet att ytterligare skärpningar av dansk, norsk, fransk och brittisk invandringspolitik bara ökar trycket på Sverige. I en normalt fungerande värld skulle Sverige dra öronen åt sig och följa med, men dynamiken fungerar tvärtom - ju mer resten av Europa bygger murar desto mer potential ser sjuklövern för Sverige att sticka ut och vara duktiga kärringar mot strömmen. Och ingenting tycks avskräcka dem. Syrieninvandringen närmar sig nu tältlägernivå. SD växer. Spelar ingen roll. Alliansen+MP håller fast kurs mot avgrunden.
Så sant så. Sverige verkar vilja göra tvärtom alla i den frågan. Andra vill strama och Sverige säger kom kom.
Men det finns nog fortfarande gott om tid. Problemet är bara att SD kommer aldrig kunna regera ensamma, utan måste ha minst 1 partner och då en stark partner.
DF har ju sin i Venstre. Tillsammans är dom idag oslagbara och kan peka finger åt både motvarande M och S.
I dagsläget är det svårt att hitta någon partner till SD, som det finns en rimlig chans med.