Citat:
Ursprungligen postat av
Ann.Oying
Bara om magneten inte samtidigt är i rörelse, för du hade ju fått samma resultat om det varit magneten som färdats i konstant hastighet förbi observatören.
Sant, det är observatörens och magnetens relativa rörelse som spelar roll, givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ann.Oying
Hur kan för övrigt en observatör färdas med konstant hastighet utan att först stoppa in energi i sin rörelse? Han har ju inte fötts i konstant hastighet liksom...
Ja observatören har en rörelseenergi, ja. Men det behövs inte överföras någon energi till magneten för att det elektriska fältet ska skapas. Det elektriska fältet finns där, oavsett om observatören mäter det eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ann.Oying
I samma ögonblick han far förbi magneten så bildas ju energi i friktionen mellan magnetfältet och hans mätsticka vilket ger .... alltså, varför sitter jag och förklarar det här?
Ja jag frågar mig själv samma sak nu. Igen, det spelar ingen roll om han har en mätsticka eller inte. Det elektriska fältet runt magneten har ingenting med detta att göra, utan följer direkt av relativitetsteori.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ann.Oying
Det är ju 18-årsgräns på forumet och skolplikt i Sverige. Gå om 1'a ring. Där får du lära dig allt detta.
Det är nog du som ska gå om gymnasiet.

eller iaf läsa på lite om speciell relativitetsteori.