2013-09-24, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det kan det visst det. En observatör som färdas med en hastighet v bredvid magneten borde se ett nollskilt elektriskt fält av storleksordning Bv (beroende på riktning av hastigheten, B är magnetfältets styrka).

Fast där krävs ju en rörelse också (dvs du måste själv skapa den elektriska energi du vill mäta). Om du står bredvid en magnet som ligger stilla så kan du inte mäta upp ett elektriskt fält. I samma ögonblick du för mätaren fram och tillbaks över magneten kommer du se ett elektriskt fält dock, men endast ett fält som motsvarar den energi du först stoppat in genom rörelseprocessen. En magnet har ingen latent elektrisk energi.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Du kunde nog inte ha mer fel.

Skall du säga att någon har fel får du nog även förklara varför om du vill bli hörd?
Citera
2013-09-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann.Oying
Skall du säga att någon har fel får du nog även förklara varför om du vill bli hörd?
När du slänger in ordet "nigger" lägger du ribban rätt bra.

Att matematiska framsteg oftast saknar motsvarighet inom fysiken är helt enkelt felaktigt.
Senast redigerad av patwotrik 2013-09-24 kl. 15:34.
Citera
2013-09-25, 19:03
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Fast där krävs ju en rörelse också (dvs du måste själv skapa den elektriska energi du vill mäta). Om du står bredvid en magnet som ligger stilla så kan du inte mäta upp ett elektriskt fält. I samma ögonblick du för mätaren fram och tillbaks över magneten kommer du se ett elektriskt fält dock, men endast ett fält som motsvarar den energi du först stoppat in genom rörelseprocessen. En magnet har ingen latent elektrisk energi.
Nej det är ingen energi som "stoppas in". Om observatören/mätaren färdas med konstant hastighet, dvs ingen acceleration, så att ingen energi överförs mellan observatör och magnet, kommer magnetens fält ändå bestå av både ett elektriskt och ett magnetiskt.
Citera
2013-09-25, 19:16
Bannlyst
Citat:
Nej det är ingen energi som "stoppas in". Om observatören/mätaren färdas med konstant hastighet, dvs ingen acceleration, så att ingen energi överförs mellan observatör och magnet, kommer magnetens fält ändå bestå av både ett elektriskt och ett magnetiskt.

Bara om magneten inte samtidigt är i rörelse, för du hade ju fått samma resultat om det varit magneten som färdats i konstant hastighet förbi observatören.

Hur kan för övrigt en observatör färdas med konstant hastighet utan att först stoppa in energi i sin rörelse? Han har ju inte fötts i konstant hastighet liksom...
I samma ögonblick han far förbi magneten så bildas ju energi i friktionen mellan magnetfältet och hans mätsticka vilket ger .... alltså, varför sitter jag och förklarar det här?

Det är ju 18-årsgräns på forumet och skolplikt i Sverige. Gå om 1'a ring. Där får du lära dig allt detta.
Senast redigerad av Ann.Oying 2013-09-25 kl. 19:18.
Citera
2013-09-25, 20:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Visst kan det elektriska fältet vara starkt förknippat med det magnetiska och det ena ge det andra samt att det kan vara beroende på observatör men det gör ju inte att de är samma sak. Det ursprungliga påståendet var:
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Magnetism och elektricitet är dock samma sak: elektromagnetism.
Jag vidhåller att magnetism och elektricitet inte är samma sak, annars kan vi t ex avskaffa de separata enheterna för företeelserna.

Analogi (någorlunda tycker jag): Vi har röd lampa. Om man flyger med en ryslig fart mot lampan förefaller våglängden kortare och kortare ju högre hastigheten blir. Vid en viss hastighet är ljuset grönt för fartdåren men för oss som står stilla bredvid lampan är det fortfarande rött. Detta innebär inte att rött och grönt är samma sak.
Citera
2013-09-25, 20:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Mycket underligt!

I första stycket i tråden.
TS skrev det ja men jag ser inte att det står så i artikeln TS refererar till. Där står bara att geniet får stöd av en namngiven doktor på universitetet. Det kan hända att uppbackningen är rätt hög inom universitetet i stort men jag ser inte att det framgår.
Citera
2013-09-25, 20:28
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Bara om magneten inte samtidigt är i rörelse, för du hade ju fått samma resultat om det varit magneten som färdats i konstant hastighet förbi observatören.
Sant, det är observatörens och magnetens relativa rörelse som spelar roll, givetvis.
Citat:
Hur kan för övrigt en observatör färdas med konstant hastighet utan att först stoppa in energi i sin rörelse? Han har ju inte fötts i konstant hastighet liksom...
Ja observatören har en rörelseenergi, ja. Men det behövs inte överföras någon energi till magneten för att det elektriska fältet ska skapas. Det elektriska fältet finns där, oavsett om observatören mäter det eller inte.
Citat:
I samma ögonblick han far förbi magneten så bildas ju energi i friktionen mellan magnetfältet och hans mätsticka vilket ger .... alltså, varför sitter jag och förklarar det här?
Ja jag frågar mig själv samma sak nu. Igen, det spelar ingen roll om han har en mätsticka eller inte. Det elektriska fältet runt magneten har ingenting med detta att göra, utan följer direkt av relativitetsteori.
Citat:
Det är ju 18-årsgräns på forumet och skolplikt i Sverige. Gå om 1'a ring. Där får du lära dig allt detta.
Det är nog du som ska gå om gymnasiet. eller iaf läsa på lite om speciell relativitetsteori.
Senast redigerad av Kurret 2013-09-25 kl. 20:33.
Citera
2013-09-25, 20:31
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst kan det elektriska fältet vara starkt förknippat med det magnetiska och det ena ge det andra samt att det kan vara beroende på observatör men det gör ju inte att de är samma sak. Det ursprungliga påståendet var:
Jag vidhåller att magnetism och elektricitet inte är samma sak, annars kan vi t ex avskaffa de separata enheterna för företeelserna.
Jag håller med. Jag påstod inte det heller, försökte bara klargöra lite begrepp, men nu håller diskussionen nog på att spåra ur och är långt ifrån ursprungsfrågan (för att inte tala om trådens ämne.. )
Senast redigerad av Kurret 2013-09-25 kl. 20:34.
Citera
2013-09-25, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Analogi (någorlunda tycker jag): Vi har röd lampa. Om man flyger med en ryslig fart mot lampan förefaller våglängden kortare och kortare ju högre hastigheten blir. Vid en viss hastighet är ljuset grönt för fartdåren men för oss som står stilla bredvid lampan är det fortfarande rött. Detta innebär inte att rött och grönt är samma sak.

Ett enklare sätt att synliggöra detta förhållande på är att helt enkelt stå bredvid en väg och lyssna på hur signalen från ett utryckningsfordon låter när det är på väg till den plats du står, hur det låter när den kör förbi, samt hur det låter när den är på väg bort från dig igen. Ljudet som sänds ut är konstant och det samma men för observatören låter det som om ljuder kraftigt pitchar ned när det är på väg bort.
Citera
2013-09-25, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ja observatören har en rörelseenergi, ja. Men det behövs inte överföras någon energi till magneten för att det elektriska fältet ska skapas. Det elektriska fältet finns där, oavsett om observatören mäter det eller inte.

Nej, det enda som finns runt magneten är ett magnetiskt fält och när du för en metall igenom det så uppstår en elektrisk spänning i metallen som är direkt mätbar med ett mätinstrument.
Din införda rörelse-energi omvandlas delvis till elektrisk energi med andra ord.
Citera
2013-09-25, 21:01
Medlem
GRENDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Nej, hår och naglar växer inte efter att döden inträtt. Det ser bara så ut på grund av att uttorkning får huden att dra ihop sig, vilket gör att hår och naglar blottas lite extra.
Detta är något som begravningsentreprenörer känner till och i länder där begravning med öppen kista är vanligt nyttjar man balsameringsmetoder för att motverka fenomenet. Att raka den döde och behandla med formalin är ett vanligt sätt att få bort missprydande hår (formalinet får huden att svälla något så att den blir slätare och hårstråna dras in en aning).

Den framstående rättsantropolgen William R. Maples hade för övrigt följande att säga om saken:

Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Fan, du måste ha kommit på något här som resten av mänskligheten har helt missat, GRENDL!
För den allmänt accepterade teorin är att, nej - varken naglar, hår, hud, fingrar, hjärnceller, penisar eller pupiller växer när man är död.
Det som händer är att huden torkar, drar sig tillbaka, och exponerar mer av håret & naglarna.

Femton googlesekunder ger dig ovanstående förklaring, inklusive träffar från BBC, Snopes, Wikipedia, och några vetenskapssidor. Men det är ju klart, det kanske finns en världsomfattande konspiration (säkert judisk/islamsk/PK/vänster?) som vill få oss tro lögnen att keratin fortsätter produceras vid döden.

Du kunde åtminstone presenterat följande argument:
Jag skjuter mig i huvudet med ett pansarskott. Döden är ögonblicklig. Håret på min kropp kommer fortsätta växa i någon minut, tills cellerna som utgör nagelmatrix dött p.g.a. glukos/syrebrist. Men nä, fråga begravningsentreprenörerna.. ickekritiskt tänkande..
Joho! Så är det visst det för...

Nä jag skojar bara. Jag hade väl fel då. Jag kan erkänna det.
Citera
2013-09-25, 21:12
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Nej, det enda som finns runt magneten är ett magnetiskt fält och när du för en metall igenom det så uppstår en elektrisk spänning i metallen som är direkt mätbar med ett mätinstrument.
Din införda rörelse-energi omvandlas delvis till elektrisk energi med andra ord.
Men detta är ett helt annat fenomen. Du har rätt i att man kan skapa ett elektriskt fält genom att röra en metall genom det magnetiska fältet, men det finns även ett elektriskt fält runt magneten om observatören är i rörelse som endast kommer från lorentzkovariansen av den elektromagnetiska fälttensorn (om du inte förstod det sista, så är denna diskussion nog helt lönlös).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in