2013-09-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Moderaterna är medvetna om att de befinner sig i ett svårt läge. Reinfeldt kan inte vara partiledrare hur länge som helst. Troligtvis (ganska säkert enligt min källa) avgår han ett år efter valet 2014. Vad man än tycker om Reinfeldt har han ingett förtroende för tidigare socialdemokrater som numer röstar på moderaterna. Låt vara inte i invandrarfrågan. Men i andra områden, i huvudsak plånboksfrågor, som betyder mer för dem som röstar. Avgår Reinfeldt kommer en stor andel av dem som röstar på moderaterna idag att oavkortat gå till SD. Ett byte av partiledare inom M ger över 20 procent för SD och under 20 för M. De blir alltså mindre än SD.
Om så vore fallet så är ju den enda lösningen att forma om sin politik så att den möter SD:s halvvägs, och därefter börja samarbeta med SD för att kunna tillgodoräkna sig deras väljarstöd. Att fortsätta krympa och bli mer och mer handlingsförlamade går inte i längden. Att lansera SD-liknande politik går inte heller enligt dem som alltså hävdar att SD då växer ännu mer.

Bra. Då finns bara en lösning. Lämna walkover till rödgröna, spendera 4 års ökenvandring med att omgruppera på något sätt som möjliggör samarbete med SD, återkom nästa val.
Citera
2013-09-24, 20:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Låt oss säga att din vän är en "god människa". Han blev politiker för att göra Sverige bättre. Han deltar nu i ett folkmord. Är det inte då väldigt sannolikt att man börjar hitta på komplicerade förklaringar till varför det inte i dagsläget är "politiskt möjligt" att avbryta folkmordet? Kan inte Stalins bödlar ha resonerat lite i samma banor: "Partiledningen vill egentligen inte den här tvångskollektiviseringen men att backa nu skulle vara ännu värre och kanske leda till upplopp eller revolution".

Min vän är en god människa. Jag exemplifierade inte denne som pk-människa utan som en pragmatisk person, viket de flesta är, som inser problemen och kan se bortom Reinfeldt, men att man just nu är låst. Ledare inom politiska partier handlar om att vara diktator. Särskilt inom S och M. Man satsar på en häst och är tvungen att följa denne hela vägen, tills ny person väljs. Just nu ärr det Reinfeldt. Den som avviker är så gott som rökt. Inte ens äldre företrädare kan ha annorlunda åsikt. Säger lite om hur partier fungerar.
Citera
2013-09-24, 20:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om så vore fallet så är ju den enda lösningen att forma om sin politik så att den möter SD:s halvvägs, och därefter börja samarbeta med SD för att kunna tillgodoräkna sig deras väljarstöd. Att fortsätta krympa och bli mer och mer handlingsförlamade går inte i längden. Att lansera SD-liknande politik går inte heller enligt dem som alltså hävdar att SD då växer ännu mer.

Bra. Då finns bara en lösning. Lämna walkover till rödgröna, spendera 4 års ökenvandring med att omgruppera på något sätt som möjliggör samarbete med SD, återkom nästa val.

Om du lyssnar på Reinfeldt så säger han att politik handlar om långsiktighet. Vilket inte annat är att man satsar på en partiledare som tror på en viss sak, och att denne ledare diktatoriskt får bestämma färdriktningen för att partiet ska verka konsekvent och därmed trovärdigt. Just nu är det masinvandringen. Kan hända att Reinfeldt under resans gång ändrat sig. Men systemet kräver av honom att fortsätta. Det är den snäva handlingsyta man har att spela på. Särskilt om man inledningsvis varit så tydlig om vad man vill. Att Reinfeldt skulle ändra inställning till invandring vore detsamma som att Löfvén skulle göra det till jobbskatteavdrag. Kommer aldrig att hända. Oavsett om de personligen ser på det hela annorlunda efter ett tag.
Citera
2013-09-24, 21:02
Medlem
Citat:
Min vän är en god människa. Jag exemplifierade inte denne som pk-människa utan som en pragmatisk person, viket de flesta är, som inser problemen och kan se bortom Reinfeldt, men att man just nu är låst. Ledare inom politiska partier handlar om att vara diktator. Särskilt inom S och M. Man satsar på en häst och är tvungen att följa denne hela vägen, tills ny person väljs. Just nu ärr det Reinfeldt. Den som avviker är så gott som rökt. Inte ens äldre företrädare kan ha annorlunda åsikt. Säger lite om hur partier fungerar.
Jo de bytte snällt kläder och åsikter utåt på kommando. Frågan är bara vem som blir Reinfeldts efterträdare? Det har hävdats att Kinberg-Batra är hans egen kandidat.
Citera
2013-09-24, 21:16
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Tyckte också att det verkade långsökt. Men rapporter, enligt Heinö talar annorlunda. När man försökt att bedriva en invandringskritisk linje stiger SD:s stöd. Mer än vad det egna partiet gör. Syns tydligt i kommunerna. Men, och inte att förglömma, Alliansen gynnas å sin sida av SD framgångar. En sak som kommer att bli viktig efter valet 2014 och vi går mot 2018.

Att ta erfarenheter från kommuner och anta att det skulle fungera likadant på riksplanet är orimligt.

Till att börja med så äger kommunerna i väldigt liten utsträckning frågan. Det enda de egentligen kan göra är att riva miljonprogramslängor. Dessutom kan en lokalavdelning givetvis inte trovärdigt ifrågasätta sitt moderpartis migrationspolitik och om de gör det i för starka ordalag så får man stryk av riksorganisationen.

Rikspolitiken har helt andra möjligheter och fallgropar. Jag är helt övertygad om att en planerad omvändels under galgen av S eller M på mellanlång sikt skulle försvaga SD och stärka det parti som gör omvändelsen.

Trovärdigheten är ett minimalt problem. Väljarna är pragmatiska. Så länge omvändelsen är sann så kommer väljarna acceptera den.
Citera
2013-09-24, 21:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Att ta erfarenheter från kommuner och anta att det skulle fungera likadant på riksplanet är orimligt.

Rikspolitiken har helt andra möjligheter och fallgropar. Jag är helt övertygad om att en planerad omvändels under galgen av S eller M på mellanlång sikt skulle försvaga SD och stärka det parti som gör omvändelsen.

Trovärdigheten är ett minimalt problem. Väljarna är pragmatiska. Så länge omvändelsen är sann så kommer väljarna acceptera den.

Det här tror jag är en korrekt analys. Jag ser SD som en nödvändig katalysator i det rådande klimatet. Litet som min krukväxt som Crispy kallade det. Jag tror att på sikt kommer repatriering medelst betalning att erbjudas hopplösa grupper av invandrare. Demokratiunderstöd så dom kan åka hem och bygga "demokrati" som naturligtvis kommer att bli kaoz i deras egna länder. Men när vi väl kommer till den punkten är det inte SD med 51% som genomdriver förslaget utan t.ex. M eller S när frågan har normaliserats tillräckligt mycket och man lagt Reinfeldt och Löfven bakom sig och nya politiker har kommit fram i rikspolitiken. Dom gångbara åsikterna förändras till det mer invandringskritiska - och där gör SD ett jobb som katalysator.
Citera
2013-09-24, 21:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det här tror jag är en korrekt analys. Jag ser SD som en nödvändig katalysator i det rådande klimatet. Litet som min krukväxt som Crispy kallade det. Jag tror att på sikt kommer repatriering medelst betalning att erbjudas hopplösa grupper av invandrare. Demokratiunderstöd så dom kan åka hem och bygga "demokrati" som naturligtvis kommer att bli kaoz i deras egna länder. Men när vi väl kommer till den punkten är det inte SD med 51% som genomdriver förslaget utan t.ex. M eller S när frågan har normaliserats tillräckligt mycket och man lagt Reinfeldt och Löfven bakom sig och nya politiker har kommit fram i rikspolitiken. Dom gångbara åsikterna förändras till det mer invandringskritiska - och där gör SD ett jobb som katalysator.
En väldigt osäker plan, som kräver många om och men för att bli verklighet. Nej, det enda som kan säkra Sveriges framtid på ett säkert sätt är ett stabilt parti som tydligt och seriöst sätt kan visa på de problem vi har skapat och hur de ska lösas. Då vinner man också röster i opinionen.

Nu heter det partiet SD, även om vissa omotiverade uteslutningar och interna strider kan ge anledning till viss oro. Men detta kan också ses som ett tecken på att SD är ett levande, växande och anpassningsbart parti. Som det därmed också går bra för nu!
Citera
2013-09-24, 21:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu heter det partiet SD, även om vissa omotiverade uteslutningar och interna strider kan ge anledning till viss oro. Men detta kan också ses som ett tecken på att SD är ett levande, växande och anpassningsbart parti. Som det därmed också går bra för nu!

Det var inte riktigt en plan, men jag förstår hur du tänker.

Jag är helt med på att nu heter det partiet SD. Och det går bra nu, och SDs "enkla lösningar" är ju trots allt lösningar - dom andra partierna har ju inte några ens svåra lösningar. Men att sitta och tro att M och S inte våndas, och att dom sitter nöjda med att tappa väljare till SD är att underskatta politikernas maktkåthet. Av det enkla antagandet att makt och inflytande är roligare än inte, så kommer SDs framgångar att på sikt tvinga fram en förändring hos dom andra.

Antingen kommer förändringen eller så får SD makten till slut och bildar regering - och att släppa makten är dom andra inte så sugna på.
Citera
2013-09-24, 22:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre

Till att börja med så äger kommunerna i väldigt liten utsträckning frågan. Det enda de egentligen kan göra är att riva miljonprogramslängor. Dessutom kan en lokalavdelning givetvis inte trovärdigt ifrågasätta sitt moderpartis migrationspolitik och om de gör det i för starka ordalag så får man stryk av riksorganisationen.

Jovisst. Men saken är bara den att rikspolitiken är beroende av och analyserar vad som sker lokalt. Riksdagen är inget annat än det samlade intrycket i hela riket. Vilket få tycks begripa. Är tendensen att SD växer på grund av en allt mer växande fråga som invandring i allt fler kommuner, och som genomsyrar hela samhället, så tar man fasta detta på riksnivå. Generellt gäller: om en fråga i sin helhet stärker partiet positivt lyfts det fram, är det negativt lägger man locket på. Då får enskilda kommuner ge vika. Än så länge ger flera kommuner positiv bild av invandring trots att det är lögn. När detta spricker kommer man att på riksnivå vara tvungen att ändra sig.
Senast redigerad av TheLucky 2013-09-24 kl. 22:07.
Citera
2013-09-24, 22:05
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror att på sikt kommer repatriering medelst betalning att erbjudas hopplösa grupper av invandrare. Demokratiunderstöd så dom kan åka hem och bygga "demokrati" som naturligtvis kommer att bli kaoz i deras egna länder. Men när vi väl kommer till den punkten är det inte SD med 51% som genomdriver förslaget utan t.ex. M eller S när frågan har normaliserats tillräckligt mycket och man lagt Reinfeldt och Löfven bakom sig och nya politiker har kommit fram i rikspolitiken.
Frågan är var de politikerna ska komma i från? Ungdomsförbunden inger ju inte direkt hopp, i synnerhet inte MUF som är fullkomligt fullsmockat med ultraliberaler som står för fri invandring.
Citera
2013-09-24, 22:13
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Frågan är var de politikerna ska komma i från? Ungdomsförbunden inger ju inte direkt hopp, i synnerhet inte MUF som är fullkomligt fullsmockat med ultraliberaler som står för fri invandring.
Vad M måste göra är att be en hel generation ungmoderater att dra åt helvete. Det har i och för sig hänt förut. Jag tror sossarna gjorde något liknande, de hoppade över en generation.

Problemet för M är att det är svårt att se vem som skulle kunna föra partiet på rätt kurs överhuvudtaget. Den som det talas om, Anna Kinberg Batra är ju ett skämt. Hon kommer inte att avvika från företrädaren på en enda punkt.
Citera
2013-09-24, 22:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo de bytte snällt kläder och åsikter utåt på kommando. Frågan är bara vem som blir Reinfeldts efterträdare? Det har hävdats att Kinberg-Batra är hans egen kandidat.
Vi kan väl hoppas , med den subban vid rodret kommer M vara glada om de får 15 % i valet 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in