2013-09-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Okej varför då?
Inte tillräcklig god fysik form eller vad det stod i brevet.
2013-09-24, 16:25
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Inte tillräcklig god fysik form eller vad det stod i brevet.
Men det går ju att ändra på, visst? Jag har själv inte mycket att komma med fysiskt sett men jag har nyligen börjat träna för fullt, bara att testa och se hur det går. Fysiken går alltid att förbättra så länge man inte lider av någon skada/sjukdom.
2013-09-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Men det går ju att ändra på, visst? Jag har själv inte mycket att komma med fysiskt sett men jag har nyligen börjat träna för fullt, bara att testa och se hur det går. Fysiken går alltid att förbättra så länge man inte lider av någon skada/sjukdom.
Och så var det i mitt fall. En liten fjantgrej som tydligen är för mycket för försvarsmakten.
2013-09-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och så var det i mitt fall. En liten fjantgrej som tydligen är för mycket för försvarsmakten.
Okej vad var det förr något?
2013-09-24, 23:29
Bannlyst
När ni har bekanta som berättar att de inte klarat mönstringen av olika obskyra skäl, som att de har torr hy exempelvis (denna har jag personligen hört) - ta detta med en nypa salt. Oftast ligger det mer bakom som man inte vill erkänna - samma sak som med avhoppen under GMU som alltid beror på en diffus skada om man frågar, trots att avhoppen alltid vida överstiger skadestatistiken.

Man vill ju aldrig erkänna att man inte har vad som krävs utan hittar ofta på ursäkter, både inför sig själv och andra.
2013-09-24, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
När gmu:arna kommer gåendes spelar det ingen roll om dom har 90f på sig, man ser ändå att det är gmuare, oavsett årstid

Haha, alla persedlar ett par storleker för stora, färgad tejp på all materiell, rufsigt hår, vattenflaskor och öppna fickor
2013-09-24, 23:47
Bannlyst
Ett par saker att ta med sig inför GMU.

1 - Detta kommer att suga initialt. Tro mig, ingen kommer till militären och känner dag ett att detta är deras grej. Då är man sjuk i huvudet. Militären är en annan värld, första veckorna handlar om att ställa om mindsetet på folk, från det civila drällandet till det uppsträckta militära livet. Kom ihåg att första perioden är en lärlingsperiod som är designad för att vaska ut de som är för veka, kom ihåg det - det kommer hjälpa dig att fixa det. Och kom ihåg att alla andra tycker att första fältveckan är precis lika jävlig som du själv gör.

2 - Försök inte briljera eller visa upp dig på något sätt. Man brukar säga att ju osäkrare befälen är på ens namn, desto bättre. GMU handlar inte om att prestera eller "glänsa" på något sätt, det handlar om att lära sig. För man har inte kapaciteten att prestera eller glänsa, under GMU fattar man inte ett skit även om man skulle tro att man gör det. Lyssna noggrant, fråga om du undrar något men inte annars och gör exakt som du blir tillsagd. Självklart ska du försöka göra bra ifrån dig men försök inte stressa fram det. Vill inte för mycket för snabbt, det går tillräckligt fort ändå! Din tid kommer!

3 - Skit i vad andra tänker och tycker och kör på. Försvarsmakten är utan tvekan den myndighet i Sverige med mest skitsnack. Du kommer många gånger att säga saker bakom folks ryggar, ofta utan att reflektera över det själv, och folk kommer att prata om dig. Du kommer många gånger tvingas arbeta med, eller under, idioter du helst inte skulle vilja ha något att göra med. Skit i detta, gå bara på, bit ihop och gör DIN grej.

4 - Oroa dig inte. Jag vet att som nybakt rekryt känns det som att livet är förstört när tre befäl har vrålat åt dig i matsalen för att du inte hade t-shirten instoppad i byxorna, men jag lovar att befälen i fråga har glömt detta fem minuter senare. Man tror alltid att befälen är extra hårda just mot en själv eftersom man alltid kommer ihåg sina egna uppsträckningar väldigt tydligt men glömmer när andra råkar ut för exakt samma grejer. Alla gör bort sig i början. Spänn av och fortsätt framåt, det kommer att klarna, och så länge man inte hoppar av är det väldigt lätt att bli godkänd på GMU. Befälen är stränga och hårda, de kommer att skrika när du gör fel, men när allt kommer omkring har de faktiskt tålamod med sina rekryter.

5 - Ibland kommer du att göra saker som inte är så jävla bra. Gräver du ner dig förlorar du, lär du dig av det och går vidare vinner du. Tappade du bort en strumpa och sprang fel under stridsövningen? Fråga dig ärligt varför det hände och lägg om taktiken till nästa gång. Ingen är så stark som den som kan erkänna sina svagheter och med ödmjukhet inför uppgiften kommer du långt.
Senast redigerad av Sandhill 2013-09-25 kl. 00:14.
2013-09-25, 00:15
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandhill
Mycket givande inlägg. Tack så mycket!
Har du fler tips får du gärna dela med dig.
2013-09-25, 00:21
Medlem
GoPalts avatar
Är det någon som har en aning om ungefär hur många av de som skickat in ansökan och kommit vidare till testerna som får börja sin GMU? Jag sitter här och och funderar över hur god min chans att få börja GMU är.
2013-09-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Är det någon som har en aning om ungefär hur många av de som skickat in ansökan och kommit vidare till testerna som får börja sin GMU? Jag sitter här och och funderar över hur god min chans att få börja GMU är.
Av alla sökande till GMU så stod 7% med en lämplighet för fortsatt tjänstgöring efter GMU under 2012. Dem flesta åker ut redan vid mönstringen
2013-09-25, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Av alla sökande till GMU så stod 7% med en lämplighet för fortsatt tjänstgöring efter GMU under 2012. Dem flesta åker ut redan vid mönstringen

Är det alltså antalet sökande till GMU, kontra antalet rekryter som klarar GMU och blir godkända? Anmärkningsvärda siffror i så fall!
2013-09-25, 03:41
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandhill
Vill inte för mycket för snabbt, det går tillräckligt fort ändå! Din tid kommer!
Menar du individuella veckan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in