Orsaken att jag som kristen, och många med mig, anser att Jehovas Vittnen är
väldigt dåliga är deras syn på Gud. De har inte tron att Gud är treenig.
Detta gör att de ställer sig själva utanför den kristna tron även om de bekänner
att de är kristna till namnet. JV och Mormoner är inte kristna därför att de inte
har tron på treenigheten.
Jag är inte så insatt i JV i övrigt, men en del grejer som dykt upp i media gör att
man får lite "sektkänsla". Sekt är ju ett rätt negativt ord och det är inte ovanligt
att folk slänger ur sig det ordet så snart de inte förstår något. Men orsaken att jag
säger att jag får sektkänsla av JV är att jag har hört talas om så många exempel på
individer som mått mycket psykiskt dåligt inom JV. Men jag vet inte så noga.
JV har en evangelisationsmetod som en del människor tycker är jobbigt. Dvs att de
knackar dörr. Själv tycker jag inte att det är så dåligt. Men däremot tycker jag inte
att man skall släppa in dem eftersom de sprider icke-kristna läror om Gud.
De tror inte att Jesus är sann Gud, utan något annat. Jag tycker dock att Bibeln
visar tytdligt att han är det. Han gör precis sådana gärningar som endast Gud gör,
såsom att förlåta synder, att bota i kraft av sin egen vilja, att göra underverk, att
ge liv, uppväcka döda, att han är Frälsare, att man ska tror på honom, att han tillbeds
av människor och änglar, att han skall döma världen, att världen är skapad genom
Honom osv. Allt detta tillsammans är sådana gärningar som endast Gud gör.
Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.
Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.
De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.
När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:
De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.
Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!
Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?