2013-09-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Är det en paulusdyrkan ni hänger er åt?

Om Paulus används som ursäkt för livslång mobbning borde man åtminstone hålla sig till vad han säger.
JV plockar det som passar och skiter i resten och påstår sen att de bara följer Bibeln.
Citera
2013-09-23, 23:26
Medlem
svart-rullstols avatar
Har aldrig träffat på ett Jehovas vittne personligen, men vet att det finns några som stryker omkring här. Däremot har jag läst berättelser om Jehovas Vittnen av människor som lyckats tagit sig ur sekten och ja, måste man verkligen ställa sig frågan varför denna rörelse är impopulär? Att ägna sig åt personförtryck och kontroll utav sina medelmmars liv får väl vem som helst att rynka på näsan, oavsett vad rörelsen heter.
Citera
2013-09-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
1) Så du ignorerar att Paulus säger till hela församlingen i 1 Kor 5 bara för att han i nästa brev säger "de flesta"?

2) Menar du att det är ok att "de flesta" i en församling "stöter ut" en person?

3) Vad är problemet med att hela församlingen stöter ut en person i jämförelse med att "de flesta" stöter ut en person? Menar du att det är ont att hela församlingen stöter ut en person, medan det inte är ont att "de flesta" i en församling stöter ut en person?

1) Vilka belägg har du för att Paulus säger till hela församlingen? Att han använder ordet "ni"?
Vad säger du om det han skriver i nästa brev? Varför klagar han inte på de som inte deltog om det var så viktigt?

2) En församling har givetvis rätt att reagera mot ett grovt brott som det här var fråga om. Församlingen uppmanades att markera att det inte var ett acceptabelt agerande.

3) "Utstötningen" varade i en period av några få månader enligt de tider som anges för brevens skrivande. Sedan talar Paulus om att personen ska bli förlåten och få tröst för att han inte ska bli allt för ledsen. Hur rimmar det med de bestraffningar som t.ex. Jv delar ut som kan vara livet ut?
Senast redigerad av Pan73 2013-09-23 kl. 23:44.
Citera
2013-09-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har läst det i bibeln:

"betrakta honom då som en hedning"(Matteus 18:17 Bibel2000)

"Lyssnar han inte heller till församlingen, då skall han vara för dig som en hedning" (Matteus 18:17 Folkbibeln)

Det verkar som att du har missat ett par ord i versen. Så här lyder den:
"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare."

Jämför det med vad Jesus gjorde enligt Matt 9:10,11:
"När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. 11Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: ”Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?"

Hur rimmar det med åsikten att inte umgås med en hedning eller tullindrivare?
Citera
2013-09-24, 00:05
Medlem
Shadow913s avatar
Orsaken att jag som kristen, och många med mig, anser att Jehovas Vittnen är
väldigt dåliga är deras syn på Gud. De har inte tron att Gud är treenig.

Detta gör att de ställer sig själva utanför den kristna tron även om de bekänner
att de är kristna till namnet. JV och Mormoner är inte kristna därför att de inte
har tron på treenigheten.

Jag är inte så insatt i JV i övrigt, men en del grejer som dykt upp i media gör att
man får lite "sektkänsla". Sekt är ju ett rätt negativt ord och det är inte ovanligt
att folk slänger ur sig det ordet så snart de inte förstår något. Men orsaken att jag
säger att jag får sektkänsla av JV är att jag har hört talas om så många exempel på
individer som mått mycket psykiskt dåligt inom JV. Men jag vet inte så noga.

JV har en evangelisationsmetod som en del människor tycker är jobbigt. Dvs att de
knackar dörr. Själv tycker jag inte att det är så dåligt. Men däremot tycker jag inte
att man skall släppa in dem eftersom de sprider icke-kristna läror om Gud.

De tror inte att Jesus är sann Gud, utan något annat. Jag tycker dock att Bibeln
visar tytdligt att han är det. Han gör precis sådana gärningar som endast Gud gör,
såsom att förlåta synder, att bota i kraft av sin egen vilja, att göra underverk, att
ge liv, uppväcka döda, att han är Frälsare, att man ska tror på honom, att han tillbeds
av människor och änglar, att han skall döma världen, att världen är skapad genom
Honom osv. Allt detta tillsammans är sådana gärningar som endast Gud gör.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?
Citera
2013-09-24, 02:11
Medlem
Har en bekant som fått en höna inlobbad genom badrumsfönstret, och själv har jag blivit trackad av mina kära grannjävlar med diverse skräp de slängt in i brevlådan. Då var det lite mildare än en höna åtminstone, bara en massa trams om någon förening som de fortsatte försöka få mig att gå med i. Man kan väl säga många av dem är lite för.. extrema?
Citera
2013-09-24, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare."

"När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. 11Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: ”Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?"

Även hedningar skulle behandlas väl av de de på Jesus troende judarna. Jesus samtalade själv med en hednisk officer. Men hedningar var inte med i den innersta gemenskapen hos Jesustroende judar. Det är dock en stor skillnad att inte räkna någon till den nära gemenskapen och att inte alls vilja ha med en sådan person att göra. Efter Jesu uppståndelse och himmelsfärd kom snart också hedningar att ingå i gemenskapen. Då som troende hedningar.
Citera
2013-09-24, 03:05
Medlem
Shadow913s avatar
Du förklarar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Även hedningar skulle behandlas väl av de de på Jesus troende judarna. Jesus samtalade själv med en hednisk officer. Men hedningar var inte med i den innersta gemenskapen hos Jesustroende judar. Det är dock en stor skillnad att inte räkna någon till den nära gemenskapen och att inte alls vilja ha med en sådan person att göra. Efter Jesu uppståndelse och himmelsfärd kom snart också hedningar att ingå i gemenskapen. Då som troende hedningar.
Citera
2013-09-24, 07:05
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tycker att Jesus kärleksbudskap är poetiskt vackert fulländat till gudomlighet.

Vad är det du syftar på då?
Citera
2013-09-24, 07:22
Medlem
Citat:
1) Vilka belägg har du för att Paulus säger till hela församlingen? Att han använder ordet "ni"?
Vad säger du om det han skriver i nästa brev? Varför klagar han inte på de som inte deltog om det var så viktigt?

2) En församling har givetvis rätt att reagera mot ett grovt brott som det här var fråga om. Församlingen uppmanades att markera att det inte var ett acceptabelt agerande.

3) "Utstötningen" varade i en period av några få månader enligt de tider som anges för brevens skrivande. Sedan talar Paulus om att personen ska bli förlåten och få tröst för att han inte ska bli allt för ledsen. Hur rimmar det med de bestraffningar som t.ex. Jv delar ut som kan vara livet ut?

Det ttsp nogsamt undviker att tala om är att man kan bli utesluten för bagateller om det går emot styrande kretsens irrläror.

Att manipulera sanningen är bevisat en paradgren inom Jv där ordbajseriet och utelämnande av fakta görs systematiskt av ledarna för att vilseleda och styra tankemönstret hos medlemmarna.

Sektmedlemmarna märker inte ens hur galet man resonerar vilket ttsp är ett utmärkt exempel på...man försvarar lögner och rena felaktigheter i läran till absurdum trots att alla fakta pekar åt ett annat håll.
Citera
2013-09-24, 10:35
Medlem
Citat:

Det är väl självklart när han skriver ett brev till församlingen, och han säger "ni"? Och när han säger:

"Man säger att det förekommer otukt bland er" (1 Kor 5:1 Bibel2000)

Hur kommer du fram till att han menar en del av församlingen och inte hela församlingen?
Att han senare inte tillrättavisar för att inte hela församlingen lydde hans ord, har ju inget med vad Paulus menade i första brevet.

Citat:

Han förklarar själv att han ville inte komma med mer tillrättavisning:

"Jag har nämligen föresatt mig att inte komma till er med bedrövelse igen." (2Kor 2:1 Bibel2000)

Detta för att dom flesta i församlingen hade ångrat och lyssnat till Paulus och stött ut den som höll på med otukt värre än hedningarna. Dessutom hade mannen tydligen också visat ånger och omvänt sig eftersom Paulus sade att man nu skulle ta emot honom och förlåta honom. Förmodligen just på grund av att dom flesta i församlingen reagerade på hans otukt.

Personer i församlingen som inte gjorde som Paulus sade kanske stod närmare mannen och inte ville stöta sig med honom, eller av andra anledningar. Men bara för att dom stod och såg på hur mannen begick otukt utan att reagera, så betyder det inte att det är så man i en församling ska agera. Hela församlingen ska stöta ut sådana personer enligt bibeln.

Citat:

Ja exakt, man stötte ut honom, man skulle inte ha något med honom att göra, man skulle göra sig av med den som var ond. Det är exakt det uteslutning handlar om.

Citat:

Du har fel uppfattning om Jehovas vittnen, man delar inte ut bestraffningar som varar livet ut. Man utesluter personer som inte visar ånger för sina synder, men man återupptar igen och förlåter personer och välkomnar personer tillbaka som förlorade söner om dom visar ånger och vill vända om från deras onda handlingar, precis så som det står i bibeln.
Citera
2013-09-24, 11:09
Medlem
Citat:

Jesus umgicks alltså med tullindrivare och syndare, detta visar att tullindrivare jämställdes med syndare. Tullindrivare stod utanför det judiska samhället på liknande sätt som hedningar. Judarna betraktade tullindrivare som orena eftersom dom hade kontakt med hedningar, romarna. Judarna umgicks varken med tullindrivare eller hedningar, så när Jesus säger att man ska betrakta en broder som hedning eller tullindrivare så betyder det att man inte ska umgås med personen på liknande sätt som judar inte umgicks med hedningar och tullindrivare.

MEN visst var det så att Jesus umgicks med tullindrivare, prostituerade och andra syndare, varför? Jo för att just dom individerna var ödmjuka och ville omvända sig från sin synd, det var dessa som följde Jesus som han umgicks med:

"När Jesus sedan låg till bords i hans hus var det många tullindrivare och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar, för det var många som följde honom." (Mark 2:15 Bibel2000)

Jesus umgicks alltså inte med alla tullindrivare, prostituerade och andra syndare, utan bara dom som var villiga att ta emot hans budskap och villiga att omvända sig från onda handlingar. Han ödslade ingen tid på hårdnackade syndare, fariséer talar Jesus inte gott om, men vissa fariséer umgicks han ändå med, sådana som var ödmjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in