2013-09-24, 00:56
Medlem
Vad i helvete! Trodde detta var fixat för länge sen! Går det FORTFARANDE inte att ladda ner redan köpta låtar i iTunes?! Jag har ett amerikanskt konto också, där jag tyvärr inte köpt speciellt mycket. Där fick jag utan problem ner köpt musik till både min iPhone och min Mac.
...men på det Svenska iTunes har jag köpt hela album (..och dom är som ni säkert vet inte speciellt billiga)

Finns det ens NÅGON anledning till att man har kvar Itunes på datorn? Seriöst - 2013!
Eller har jag missat något?
Citera
2013-09-24, 01:17
Medlem
Aireess avatar
Enligt Apple så köper man inga låtar, utan man bara hyr dom, så om du förlorar en låt, så får du betala för att få hyra låtarna igen.

Airees.
Citera
2013-09-24, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Enligt Apple så köper man inga låtar, utan man bara hyr dom, så om du förlorar en låt, så får du betala för att få hyra låtarna igen.

Airees.

Då hade man gärna fått kalla det "hyra" i Itunes också. "Är du säker på att du vill hyra albumet XXX för XXkr?"
Konstigt resonemang. Vart har du hört det? I de flesta länder verkar man nämligen kunna få tillbaka sin köpta musik utan problem(se min första post).
Citera
2013-09-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Vad i helvete! Trodde detta var fixat för länge sen! Går det FORTFARANDE inte att ladda ner redan köpta låtar i iTunes?! Jag har ett amerikanskt konto också, där jag tyvärr inte köpt speciellt mycket. Där fick jag utan problem ner köpt musik till både min iPhone och min Mac.
...men på det Svenska iTunes har jag köpt hela album (..och dom är som ni säkert vet inte speciellt billiga)

Finns det ens NÅGON anledning till att man har kvar Itunes på datorn? Seriöst - 2013!
Eller har jag missat något?

Enklast är väl att se till att man inte förlorar sådant man är rädd om, t ex musik man köpt.

Testa att gå in och köp en CD-skiva på en musikaffär och gå sen in en månad senare och säg att du tappat bort skivan och vill ha en ny av dem....

Här finns i alla fall regler och rättigheter ang. iTunes i Sverige, det kan finnas skillnader mot andra länder.

http://www.apple.com/legal/internet-.../se/terms.html

Ja, det kan finnas mycket stor anledning att ha iTunes på datorn 2013.
Har man som jag själv en stor musiksamling från allt från egna skivor till nedladdad musik, filmer och annat, så är iTunes ett bra sätt att ha allt detta material arkiverat och organinserat på, och man kan sen lätt söka och spela upp det man vill på en massa olika sätt.
Citera
2013-09-24, 08:46
Medlem
felstavadds avatar
Hmm, men kan man inte göra på samma sätt som om man ska installera det på fler enheter som iphone, padda, annan dator (med iTunes installerad och ens samma konto då). Enligt avtalet får man ju ha materialet på upp till fem enheter, då bör man ju kunna komma åt det också från dessa enheter via iTunes, eller
Citera
2013-09-24, 13:57
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Testa att gå in och köp en CD-skiva på en musikaffär och gå sen in en månad senare och säg att du tappat bort skivan och vill ha en ny av dem....
Skillnaden är att med en fysisk produkt går utgivaren back på produktionen men tar igen det med ganska saftiga vinstmarginaler (i förhållande till produktionskostnaden för en CD). Om du vill ha en ny CD så förlorar utgivaren en potentiell inkomst, eftersom det inte går att sälja skivor man skänker bort.

Har man däremot gjort eller köpt en digital kopia av ett album ser jag ingen anledning till att man får lagra den musiken fritt. Jag vill minnas att det redan är lagligt att kopiera skivor för privat bruk, t.ex att kopiera en CD för att ha i bilen. Har jag då fler än en dator/platta/telefon ser jag inte varför jag inte skulle få ladda ner skivan där. Apple är ju minst sagt själva en drivande kraft för att ta död på fysiska lagringsmedier i största möjliga mån och erbjuder redan möjligheten att på nytt ladda ner appar man köpt.

TS: Var hittade du möjligheten att ladda ner musiken på nytt genom ditt amerikanska konto? Och går det alltid att ladda ner från det amerikanska kontot? Dvs det var inte någon gammal nedladdningslänk du kom över eller liknande...?
Citera
2013-09-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Skillnaden är att med en fysisk produkt går utgivaren back på produktionen men tar igen det med ganska saftiga vinstmarginaler (i förhållande till produktionskostnaden för en CD). Om du vill ha en ny CD så förlorar utgivaren en potentiell inkomst, eftersom det inte går att sälja skivor man skänker bort.

Har man däremot gjort eller köpt en digital kopia av ett album ser jag ingen anledning till att man får lagra den musiken fritt. Jag vill minnas att det redan är lagligt att kopiera skivor för privat bruk, t.ex att kopiera en CD för att ha i bilen. Har jag då fler än en dator/platta/telefon ser jag inte varför jag inte skulle få ladda ner skivan där. Apple är ju minst sagt själva en drivande kraft för att ta död på fysiska lagringsmedier i största möjliga mån och erbjuder redan möjligheten att på nytt ladda ner appar man köpt.

TS: Var hittade du möjligheten att ladda ner musiken på nytt genom ditt amerikanska konto? Och går det alltid att ladda ner från det amerikanska kontot? Dvs det var inte någon gammal nedladdningslänk du kom över eller liknande...?

Om man läser avtalen för musik köpt i iTunes så framgår det att man både får kopiera, eller ge bort musiken till nära och kära. Men man får inte sprida den hur som helst vilket man inte får med fysiska skivor man köp heller.

Apple har länge jobbat för att man ska kunna ladda ner tidigare köpt musik igen, som man nu kan göra med filmer, men man har jag förstått inte fått till avtalen med berörda musikbolag etc.

Music match är ju en bit på vägen kan man säga! även om det bara finns i USA och några få andra länder ännu. Då kan man t ex få tillgång till musik i 256 kbps AAC på Apples servrar och lyssna på den, om man själv har samma musik själv men piratnedladdad i sämre kvalitet. Och det är t o m så finurligt att då får musikerna betalt för den musiken vilket de inte fått om man fortsatt och lyssna på den egna piratkopian.
Citera
2013-09-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Nej, det var från itunes.

På min Iphone: Musikappen - Affär - Mer - Köpt - Här har jag all min köpta historik som också gick att ladda ner igen.

Itunes(Dator): Här dök dom upp automatiskt. (du har hämtningar du kan hämta, vill du hämta dom?)
De går även hämta under "köpt" i Itunes store.

Gör jag samma sak med det svenska kontot får jag inte upp någonting på min Iphone, och Itunes Sverige visar bara köpta filmer och köpta Appar, ingen köpt musik. Vad jag vet är det snarare standard än undantag att man kan ladda ner filerna igen. Antagligen några marknadsmässigt värdelösa länder detta inte går i än(Läs 2013..).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in