2013-09-22, 23:40
Medlem
ringmuscles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Inte förrändu samlat på dig tillräckligt med godkända poäng.

Okej... Jaja så länge har jag inte råd och vänta så lär väl hoppa av
2013-09-23, 01:28
Medlem
ReaperOwnzs avatar
Tjena, har en CSN-fråga som jag hoppas kan få svar på!

Just nu går jag på ett 30 HP program, 4 x 7.5 kurser nu på höstterminen, men jag kommer kanske hoppa av den ena av 7.5 kurserna jag läser nu, med andra ord läser jag 1 7.5p kurs nu och 2 7.5 kurser senare i hösten! Kan jag då söka 100% studietakt för dom 22.5 poängen eller blir det mindre studietakt i och med att jag läser 1 kurs just nu?
2013-09-23, 05:31
Bannlyst
hellu. gjorde klart mina första tio veckor på komvux, två kurser i 100% studietakt. En avklarad kurs och en failade jag (avdankad från skolbänken som fan) båda var 100p styck. nu är det snart dags för en ny period.

så här ligger det till enligt csn.

Om du inte uppfyller kraven på studieresultat, kan du ändå få studiemedel. Det kan du få om du:

.ligger efter med högst 200 poäng under hela utbildningstiden på komvux

.klarat minst hälften av de poäng som du senast fått studiemedel för.

Frågan: det ser ganska självklart ut, men kan någon bekräfta att jag bör vara beviljad studiemedel nu när nästa period börjar? nån som har vart med om samma sak?
Senast redigerad av Masshysteria 2013-09-23 kl. 05:41.
2013-09-23, 05:56
Medlem
jettesnels avatar
Hur mycket skiljer sig tentorna från år till år? Någon som gick förra året som vet?
2013-09-23, 08:26
Medlem
927s avatar
vissa bolag har alltid hög värdering, typ p/e 20-25 medan andra alltid ligger runt 10.
en viktig sak är att kolla om p/e stämmer, dvs räknas mot rätt vpa prognos. alltså om bolaget tjänade 1,85 i q1 och 2,15 i q2 så kan man ju räkna mot 8-8,50 på helåret. vissa är ju dock svåra, tex it där vinsten oftast blir låg i q3

just fastighetsbolag värderas väl mer efter skuldsättning men framför allt eget kapital?
2013-09-23, 10:15
Medlem
Benvolios avatar
Jag har en fråga angående hur fort universitetet brukar registrera poäng man tagit.

Jag får inget csn förrän jag klarat 3 poäng. När jag ringde CSN sa handläggaren att jag kan börja få studiemedel en vecka efter att de 3 poängen är registrerade.

Min första tenta är den 2 oktober. Så jag undrar helt enkelt hur fort det brukar ta för läraren att rätta och registrera poängen? På ett ungefär givetvis.
2013-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Hur mycket skiljer sig tentorna från år till år? Någon som gick förra året som vet?

Brukar generellt sätt vara svårare tentor vid udda år och lätta vid jämna.

Nej men det beror ju helt på vilket universitet du läser vid, det brukar ofta finnas kurshemsidor där det finns gamla tentor att öva på, sedan är det bara att dra vidare slutsatser därifrån.
2013-09-23, 12:55
Medlem
dabros avatar
Ok tack för förklaringen.

Har lite mer frågor, aktier är spännande!

Om jag köper utländska bolag tex som Coca Cola, får jag då en avkastning varje år som svenska bolag?

Vart ser jag om bolagen ger avkastning per år ( oavsett utländska eller svenska bolag )

Finns det någon "minimum gräns" om hur många aktier man måste köpa? Om ja, vart ser jag denna minigräns?

När jag köper aktier på tex Avanza så står det "köp: xxkr", är det till det priset jag köper aktien just då? Hur vet jag vilket pris jag skall sätta på en aktie som jag ska köpa ?
2013-09-23, 13:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Om jag köper utländska bolag tex som Coca Cola, får jag då en avkastning varje år som svenska bolag?
Coca Cola ger liksom de flesta amerikanska bolag utdelning varje kvartal.
Citat:
Vart ser jag om bolagen ger avkastning per år ( oavsett utländska eller svenska bolag )
Tex finance.yahoo.com
Citat:
Finns det någon "minimum gräns" om hur många aktier man måste köpa? Om ja, vart ser jag denna minigräns?
På vissa börser handlar du med börsposter, det var vanligt förr. Det går att handla med annat antal men du slås då ihop med andra för att få jämna börsposter och ditt avslut kan alltså ta längre tid eller inte gå igenom alls.
Citat:
När jag köper aktier på tex Avanza så står det "köp: xxkr", är det till det priset jag köper aktien just då? Hur vet jag vilket pris jag skall sätta på en aktie som jag ska köpa ?
Du får sätta vilket pris du vill. Vill du köpa direkt så ska köpa till det priset folk säljer, dvs där det står Sälj, inte där det står Köp.
2013-09-23, 13:59
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
På vissa börser handlar du med börsposter, det var vanligt förr. Det går att handla med annat antal men du slås då ihop med andra för att få jämna börsposter och ditt avslut kan alltså ta längre tid eller inte gå igenom alls.

Du får sätta vilket pris du vill. Vill du köpa direkt så ska köpa till det priset folk säljer, dvs där det står Sälj, inte där det står Köp.

Ok, kan du utveckla det där med börsposter lite mer? Om jag tex köper 100 aktier ( vilket är lågt ) blir det svårare för mig att sälja dem då? Isodanafall varför?

Och du skrev att jag får sätta vilket pris jag vill.

Om en aktie kostar på "sälj" fliken: 50kr och jag sätter att jag vill köpa för 45kr, väntar då systemet att aktien faller till 45kr innan de kommer in i min depå?

Förstår inte logiken om att man får sätta vilket pris man vill.

Om du har tid så vill jag gärna ha lite mer detaljerad info om det

Tack så mycket!
2013-09-23, 14:16
Medlem
simonpimonpoos avatar
Varför får jag bara 8874 i studiestöd när det står att jag ska få 9024 i utbetalningsplanen?
2013-09-23, 14:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Varför får jag bara 8874 i studiestöd när det står att jag ska få 9024 i utbetalningsplanen?
Det finns en handläggningsavgift på 150 kr per termin med lån, och detta dras från första utbetalningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in