2013-09-22, 15:47
Medlem
Adelaides avatar
Börja med att undvika Rinkeby och Tensta i alla fall.
Citera
2013-09-22, 17:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Bor i ett nybyggt JM-hus, och det är förvånansvärt lyhört tycker jag - i synnerhet i sovrummet illa nog. Man hör när grannar stänger garderobsdörrar och liknande. Jag blev faktiskt förvånad då min förväntan var mer i linje med det du beskriver. Hyresrättshus dock.

Men jag hör inte vanligt prat från grannarna som i 50-talskåken jag bodde i tidigare åtminstone.

Det verkar vara väldigt olika mellan olika nybyggen. En kompis bor i nybyggt (eller ja, 2006 tror jag) i Hammarby sjöstad och där hör man också grannarna en del. Här är det verkligen knäpptyst, hela huset är galet välisolerat. Jag har en väldigt trafikerad väg kanske 100-150 meter från huset och den hörs rätt tydligt om fönstren är öppna, men om jag stänger dem hörs den inte alls. Hör knappt något alls utifrån då. Riktigt skönt tycker jag, ska man bo där det är mycket trafik och rätt mycket liv så måste det vara välisolerat. När jag bodde i 40-talshus var området väldigt lugnt med väldigt lite trafik på gatan utanför, skogspartier både framför och bakom huset, så där var det mest grannarna jag hörde.
Citera
2013-09-22, 19:12
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är alltid risky med belåning, höga priser i kombination med höga avgifter. 50 000 per m^2 är ju mycket pengar.

http://www.kvarnholmen.com/

Jag anser att det är större risk att köpa in sej i en äldre lågbelånad förening i innerstan som har stora reparationer framför sej, fönster, elstigar, tak, stammar etc som ska upphandlas av ett gäng amatörer, mycket som kan gå fel där, ett exempel är Sveriges största förening Kungsklippan, byggt på 30-talet, jag bodde där för 15 år sen, hade en avgift på 1450:- för 34m2, idag är den svinhöga 2433:-, alltså högre än i nyproduktion.
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-22 kl. 20:01.
Citera
2013-09-22, 19:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors

Vissa kommer reka mot Blackeberg, men det är bara bra då det fortfarande betingar en minirabatt mot resten av Bromma. Akta dig för grönsakerna på Hemköp bara.

Blackerg är ett skitbra köp, här kan du få en fin tvåa nyproduktion från 25.000:-/m2.
http://www.boratt.se/residences/search-residences/stockholm/stockholm/blackeberg/kvarnviken/
Citera
2013-09-22, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är faktiskt inte vilka sunkiga punkthus som helst. De är klurigt designade vilket gör att nästan alla lägenheter har sjöutsikt och söder/västerläge.

Därtill trevlig natur inpå krokarna, fina promenader runt Ulvsundasjön. På vintern kan man promenera på isen till Vasastan på en kvart. Har man båt lägger man den nere vid vattnet endast något hundratal meter bort.

http://bostad.at/lagenhet/solna/vastra-skogen-johan-enbergs-vag-19-1-tr-solna-699/flygfoto-johan-enbergs-vag-26.jpg

Som tur är tycker människor olika ibland. Jag tycker området är trist helt enkelt.
Citera
2013-09-22, 20:17
Medlem
tgv23000s avatar
Köp bostad i Bromma, Sundbyberg, Solna eller Hammarbyhöjden.

Vattenfalls nya huvudkontor i Arenastaden är klart, Mall of Scandinavia 101.000 m2 i Arenastaden klart 2015.

Swedbanks och Telias nya huvudkontor blir i Sundbyberg.

Skatteverkets nya huvudkontor med 2.500 arbetsplatser blir vid T-bana Vreten på Solna Strandväg, de flyttar in hösten 2014...... gissa vad detta innebär för bostadspriserna i närheten?? speciellt de i coola retro-kultförorten Västra Skogen

Hammarbyhöjden med Globen / Tele2 arena området (Söderstaden) kommer också att lyfta rejält, Ikea öppnar 2016-2017. Enligt finansborgarråd Sten Nordin kommer ett Ikea-varuhus i Söderstaden innebära 1 000 nya jobbtillfällen och 550 nya bostäder. Köper man här är det garanterat en saftig vinst om några år.
http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/ikano-och-ikea-136-000-kvm-handel-vid-globen/
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-22 kl. 20:35.
Citera
2013-09-22, 22:08
Medlem
tgv23000s avatar
Senaste statistiken för Sthlm innerstad.
vecka 34: 67 900 kr / kvm
vecka 35: 66 200 kr / kvm.
vecka 36: 65 500 kr / kvm.
vecka 37: 66 900 kr / kvm.

Vad säger bubbelmaffian nu då?
Citera
2013-09-22, 22:29
Medlem
Månsans avatar
Ingen har nämnt Täby. Lägsta kommunalskatten. Hyresrätter i det närmaste utrotade = inga ensamkommande skäggbarn, somaliska jättesläkter eller arabiska ghetton. Naturen och havet inpå knuten, 20 minuter med Roslagsbanan till Stockholms City, en skola som fortfarande fungerar.

Jag tycker inte man ska räkna bort Täby. TS budget håller. En trea går att få under 2 mille.
Citera
2013-09-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hammarbyhöjden med Globen / Tele2 arena området (Söderstaden) kommer också att lyfta rejält, Ikea öppnar 2016-2017. Enligt finansborgarråd Sten Nordin kommer ett Ikea-varuhus i Söderstaden innebära 1 000 nya jobbtillfällen och 550 nya bostäder. Köper man här är det garanterat en saftig vinst om några år.
http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/ikano-och-ikea-136-000-kvm-handel-vid-globen/
Det finns väl inget beslut om att Ikea verkligen ska byggas där ännu? Politikerna har länge haft stora planer för Slakthusområdet men ännu har inte mycket hänt. Tvivlar f.ö. starkt på att det är en bra idé med Ikea speciellt med tanke på hur illa trafiksituationen är redan idag.
Citera
2013-09-22, 22:59
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ingen har nämnt Täby. Lägsta kommunalskatten. Hyresrätter i det närmaste utrotade = inga ensamkommande skäggbarn, somaliska jättesläkter eller arabiska ghetton. Naturen och havet inpå knuten, 20 minuter med Roslagsbanan till Stockholms City, en skola som fortfarande fungerar.

Jag tycker inte man ska räkna bort Täby. TS budget håller. En trea går att få under 2 mille.

Det bor en jävla massa negrer i näsby park. Och i banan husen vid täby c.

(Med reservation för en otrolig förändring i de sista 5 åren)
Citera
2013-09-22, 23:04
Medlem
Alternativ1s avatar
All cred till solna, det är fint och så. Men, nackdelar bör även de nämnas...
Med tunnelbanan följer även kommande stationer på linjen. Jag tyckte det var skitläskigt att bege sig längst ned i berget på kvällen och dela vagn med läskiga typer (jag tjej då 18) även att sundbyberg var toppen att bo.
Och så älskar tydligen solna kommun att bygga vägar. För de bygger alltid någonstans. Vilket leder till att det alltid är kö nånstans.
Fast det som talar mest emot egentligen är nog alla aik:are du får dras med......

Vill även slå ett slag för söderort.
Årsta is the shit!
Lugnt, fint, ingen tunnelbana, men dock tvärbana och pendeltåg och galet med bussar. Skog, parker, soft folk och god mat. 2km till söder över grym gångbro.
Mmmm...tål att tänkas på!
Lycka till
Citera
2013-09-23, 06:37
Bannlyst
Staden suger riktigt hårt.

Det har slagit mig ibland när man rör sig i de centrala delarna att vad fan. Jag säger bara "rusningstid" alltså morgon, förmiddag och eftermiddag. Trafiken utgör ett larm, ljudnivån är väldigt hög. Folkmassor åt två håll.

Nybyggena är själlösa och ser fördjävliga ut. Det må vara tystare där de finns men de stackars människorna som bor där sugs in mot centrum och folkmassorna och oljudet.

Stockholm verkar ha stor dragningskraft hos dagens vilsna ungdom men det kan svänga. Staden kan inte finnas där för människorna.

Vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in