2013-09-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om du frågar Grandioso eller Mårten, Joakim eller Mattias så försökte nog OP få tag i livvakter dom tillfällen du radar upp. Men OP fick inte tag i SÄPO dom gångerna heller, livvaktsbeskyddet var mer slumpmässigt, tärningen bestämde.

Kan det vara Olle Frånstedt som stod för livvaktsbeskyddet, mvagrippa?
Frånstedt???:-)
Vad får dig att utesluta Bert-Åke Varg och Kalle Anka?
Citera
2013-09-22, 14:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
När du väl har kommit fram till varför ½ obduktionsprotokollet är överstruket kommer du fram till vem som höll i vapnet!

Vad menar du är sambandet mellan anledningen till att hälften av obduktionsprotokollet är övermålat - och svaret på vem som höll i vapnet ? Hur hänger det ihop ? Hur långt har du själv kommit i funderingarna kring detta ? Vad är din slutsats ?
Citera
2013-09-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Berätta om dina erfarenheter från SB!

Det är i högsta grad personbaserat. Rekryteringen går till så. Man har ingen större insyn i vad andra grupper gör eller har för uppgifter eller vilka som ingår. I de sammanhang man rekryterades var det dock svårt att inte se att vissa grupperingar inte hade genomsnittsbefolkningens politiska uppfattning

Där fanns olika typer av kompetenser från olika kunskapsområden med olika nätverk.

Vissa övningar och kurser genomfördes inom organisationer inom frivilligförsvaret. Jämför med det som skrivits om den politiska delen krigsIb där vissa fanns krigsplacerade.

Vad jag förstår var just de centrala delarna i kuppförsvar med skydd av statsledning etc annorlunda och än mer tajt organiserade men där hade vi ingen insyn.

All det där falnade dock bort i glömska genom åren. Skulle inte bli förvånad om något litet hemligt förråd glömts bort i den processen.
Citera
2013-09-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vilka förhållanden kan finnas som ger stöd för uppfattningen att Frånstedt vet något om MOP?

Om han vet något - vilka skäl kan då finnas att inte tala ur skägget?

Han bör väl veta det som Barbro delgav honom
Citera
2013-09-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det verkar långsökt. Men om vissa Stasiagenterna var dubbelspioner, vilka då användes operativt och än idag är verksamma inom underrättelsetjänsten, så klarar sig många av de andra som var Stasi behjälpliga. Då kan man inte släppa vissa namn men inte andra, eftersom det vore att peka ut dessa dubbelagenter för dem som har en oretuscherad namnlista.

Helt säkert är ALLA Stasiagenternas akter hemligstämplade.

Jo vi vet att det var så. Underättelsetjänsten ville utnyttja dessa istället för att lagföra dem som Säpo ville.
Citera
2013-09-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han bör väl veta det som Barbro delgav honom

Sitter Barbro på sanningen om MOP?
Citera
2013-09-22, 15:27
Medlem
Herr-Rs avatar
Mannen i beige
Lyssnade till LP´s vittnesmål i tingsrätten uppläst av stenografen. I
bröderna Poutiainen bok inuti labyrinten tar dom där upp mannen i beige
som enligt dom skulle befinna sig norrut på sveav. Först ser hon denne
person som står i dekorimahörnan och stirrar på henne sedan säger hon
ordagrant
"Då vänder jag mig snett BAKÅT och där kommer en person som
såg spensligare ut, och det var en man, men han vred sakta på huvudet
när han förstod att jag sökte hjälp, som han avvisade.. den
hjälpen.Sedan såg jag inte honom mera."

-Helin: "Kommer du ihåg mera om den personen. Klädsel eller så."

-LP: "det är nästan ett orange färgat ljus där färger är svåra att
uppfatta. Något ljusare midjelång jacka, men jag såg egentligen inte
ansiktet tydligt men han ger ett spensligare intryck"

-Helin: "sedan då."

-LP: "Det här är väldigt kort tidsrymd. Det börjar komma folk men jag
uppfattar att den personen som jag sett stirra har under tiden som jag
sökt mig BAKÅT för att få hjälp, gått över till andra sidan tunnelgatan."

Mannen i hörnan som stirrar borde vara FRAMÅT och hon ser mannen i beige
snett BAKÅT då måste det innebära att han kommer SÖDER ifrån.
eller är det bara jag.
Citera
2013-09-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Sitter Barbro på sanningen om MOP?

Tja de var ju ute denna kväll i området enligt DF. Kanske var det också honom som tecknerskan såg?! Det hade varit idioti om det inte funnits någon kommunikation mellan reguljär polis, underrättelsetjänsten och Säpo för att undvika krockar. Det finns ju exempel på när piketen stormat säpoaktioner och röjt dem.

Skall man spekulera så kan man kanske tänka sig att Barbros uppdrag krockade med andra uppdrag just där i området. T ex spaning mot Sovjetiska diplomater. Spaningen mot Oxen avbröts ju även den officiellt en bra stund före mordet vilken talar för en sådan hypotes. Kanske även någon i piketen hade sådan information att lämna fri väg. Eftersom t ex Barbro var en rekryteringsbas för Leon enligt insatta kan alltså Barbro ha varnats att hålla sig undan genom rena personkontakter sedan förr när de trampade varandra på fötterna denna gång.

När det sedan smäller kan naturligtvis inte DF känna sig trygg så han rapporterar till OF och försäkrar att de inte var delaktiga men att de hade sina aningar vilka som varit inblandade. Sådant som de inte kunde knysta om för att det var strikt sekretess. Ett sätt att senare visa sin lojalitet mot underättelsetjänsten var att ge sig in i CP-spåret.
Citera
2013-09-22, 16:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-R
Mannen i beige
Lyssnade till LP´s vittnesmål i tingsrätten uppläst av stenografen. I
bröderna Poutiainen bok inuti labyrinten tar dom där upp mannen i beige
som enligt dom skulle befinna sig norrut på sveav. Först ser hon denne
person som står i dekorimahörnan och stirrar på henne sedan säger hon
ordagrant
"Då vänder jag mig snett BAKÅT och där kommer en person som
såg spensligare ut, och det var en man, men han vred sakta på huvudet
när han förstod att jag sökte hjälp, som han avvisade.. den
hjälpen.Sedan såg jag inte honom mera."

-Helin: "Kommer du ihåg mera om den personen. Klädsel eller så."

-LP: "det är nästan ett orange färgat ljus där färger är svåra att
uppfatta. Något ljusare midjelång jacka, men jag såg egentligen inte
ansiktet tydligt men han ger ett spensligare intryck"

-Helin: "sedan då."

-LP: "Det här är väldigt kort tidsrymd. Det börjar komma folk men jag
uppfattar att den personen som jag sett stirra har under tiden som jag
sökt mig BAKÅT för att få hjälp, gått över till andra sidan tunnelgatan."

Mannen i hörnan som stirrar borde vara FRAMÅT och hon ser mannen i beige
snett BAKÅT då måste det innebära att han kommer SÖDER ifrån.
eller är det bara jag.
Det är aldrig problemfritt att tolka vittnesutsagor. 'Bakåt' bestäms kanske av vilket håll hon hon hade ryggen just vid det tillfälle då hon vände sig om. Men i polisförhör tror jag hon sa att mannen i beige kom från norr.
Citera
2013-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Frånstedt slutade på SÄPO 1978, och jobbade i Malyasia/Singapore. Hur skulle han kunna leda livakterna i Stockholm 1986

Läs ovanstående lista igen, så ser du klart att det snarare var regel än undantag att OP rörde sig utan livvakter inom den Gyllene Triangeln, Riksdagen-Rosenbad-bostaden på Västerlånggatan. Enligt all expertis och sunt förnuft är just området där man rör sig regelbundet det mest utsatta för ev attentat och övervakning.

Det naturliga hade varit en fast bevakningspunkt vid bostaden. Då hade ev skuggor kunnat iakttas på ett mycket enklare sätt. Olof Palme tackade kategoriskt nej till detta, ofattbart i mina ögon.
Jag förstod att du precis som Bobban bara skulle kommentera det ironiska jag skrev att Olle Frånstedt höll i livvaktsskyddet, det var därför jag skev det och det fäste!

Det viktiga i inlägg 49675 lämnar ni utan kommentarer https://www.flashback.org/sp45353278
Men inbitna sossar som ni är så sitter ni med tungan långt upp i röven på sönerna Palme och har/vill inte kommentera deras lögner i Skavlan, även då du mvagrippa radar upp tillfällen då OP inte hade livvaktsskydd!
Att inte resten av tråden fattar vilka rövslickare ni är är en större gåta än Palmemordet!
Senast redigerad av sovvandring 2013-09-22 kl. 16:22.
Citera
2013-09-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad menar du är sambandet mellan anledningen till att hälften av obduktionsprotokollet är övermålat - och svaret på vem som höll i vapnet ? Hur hänger det ihop ? Hur långt har du själv kommit i funderingarna kring detta ? Vad är din slutsats ?
Vilken hand tror du GM avlossade det första skottet med?
Citera
2013-09-22, 16:38
Medlem
Citat:
Men inbitna sossar som ni är så sitter ni med tungan långt upp i röven på sönerna Palme och har/vill inte kommentera deras lögner i Skavlan, även då du mvagrippa radar upp tillfällen då OP inte hade livvaktsskydd!
Att inte resten av tråden fattar vilka rövslickare ni är är en större gåta än Palmemordet!

Nu är du helt förvirrad och har dålig läsförståelse. Eller så vill du bara röra till det?

T ex har jag väl ganska skarpt formulerat mig kring att det var LP som låg bakom "den privata zonen" och att de skrönor de presenterar i Skavlan är just efterhandskonstruktioner för att slippa konfrontera sig med detta.

Den enda gåtan här är hur du lyckats skaffa ett konto här. Fått hjälp? Seså anmäl dig nu till grundvux så kan du studera på mina skattepengar istället för att göra bort dig ständigt i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in