2013-09-22, 11:59
Medlem
Vilka förhållanden kan finnas som ger stöd för uppfattningen att Frånstedt vet något om MOP?

Om han vet något - vilka skäl kan då finnas att inte tala ur skägget?
Citera
2013-09-22, 11:59
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Olle hade som uppgift att säkerhetskontrollera de som rekryterades men den kontrollen avr rent administrativ och kunde inte stoppa snedrekryteringen Åke sysslade med och det oroade säkert denne mycket liksom det oroade andra av oss som haft SB-placeringar genom åren men som inte var bruna. Jag visste t ex vad Grundborg var för en typ. Man noterade men kunde kanske inte komma åt det. OF hade ju erfarenhet av hur det fungerade med gamla IB med ovederhäftiga rapporter och rena provokationer som t ex Ekberg sysslade med så hans misstänksamhet är kanske befogad liksom hans försök att själv skaffa sig koll. Hans efterföljare var nog inte heller ovetande.

Berätta om dina erfarenheter från SB!
Citera
2013-09-22, 12:22
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Handlar inte om att utkräva straff för åsikter, Men exempelvis STASI-agenterna som förrått vårt land ska inte få sin identitet skyddad utan hängas ut vid offentliga skampålen.

När diktaturkramare tar ton ska dom oförtrutet påminnas om sina ställningstaganden och lidandet hos de offer som slaktades av deras dyrkade idoler.

I fallet med Ek fick han leva och frodas och utvecklas till ett av de största hoten mot det svenska statsskicket under efterkrigstiden. Detta trots att hans nazistiska förflutna inte var någon hemlighet. Hade offentliggjorts av Armas Sastamoinen i sin epokgörande bok "Hitlers svenska förtrupper" . Det är inte orimligt att just Åke J Ek kan varit inblandad runt MOP med sin grupp LEON.

På tal om kopplingar till Stasi länkar jag en intressant artikel.

"... I Stasiarkivet i Berlin finns däremot omfattande källmaterial kring Bofors illegala vapenhandel och hemliga krutleveranser till Iran under den tid då Olof Palme medlade i kriget mellan Iran och Irak"

http://www.document.no/2011/10/stanken-fran-ddr/
Citera
2013-09-22, 12:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

"... I Stasiarkivet i Berlin finns däremot omfattande källmaterial kring Bofors illegala vapenhandel och hemliga krutleveranser till Iran under den tid då Olof Palme medlade i kriget mellan Iran och Irak"

Sveriges krutaffärer med Iran via Östtyskland har ingenting med mordet på Olof Palme att göra. Inga andra vapenaffärer heller, för den delen.
Citera
2013-09-22, 12:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om du frågar Grandioso eller Mårten, Joakim eller Mattias så försökte nog OP få tag i livvakter dom tillfällen du radar upp. Men OP fick inte tag i SÄPO dom gångerna heller, livvaktsbeskyddet var mer slumpmässigt, tärningen bestämde.

Kan det vara Olle Frånstedt som stod för livvaktsbeskyddet, mvagrippa?

Olof Frånstedt slutade på SÄPO 1978, och jobbade i Malyasia/Singapore. Hur skulle han kunna leda livakterna i Stockholm 1986

Läs ovanstående lista igen, så ser du klart att det snarare var regel än undantag att OP rörde sig utan livvakter inom den Gyllene Triangeln, Riksdagen-Rosenbad-bostaden på Västerlånggatan. Enligt all expertis och sunt förnuft är just området där man rör sig regelbundet det mest utsatta för ev attentat och övervakning.

Det naturliga hade varit en fast bevakningspunkt vid bostaden. Då hade ev skuggor kunnat iakttas på ett mycket enklare sätt. Olof Palme tackade kategoriskt nej till detta, ofattbart i mina ögon.
Citera
2013-09-22, 12:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Tack för klargörandet. Vet man vem som tog över Olof Frånstedts uppgift att kontrollera blivande medlemmar till dessa nätverk? Vem hade den uppgiften i mitten på 80-talet?

Per-Göran Näss, chef för Byrå B
Citera
2013-09-22, 13:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Problemet är kanske att Stasiagenterna användes av någon för olika uppgifter för annans räkning när de upptäckts och att det är där hemligstämpeln har sitt ursprung?
Det verkar långsökt. Men om vissa Stasiagenterna var dubbelspioner, vilka då användes operativt och än idag är verksamma inom underrättelsetjänsten, så klarar sig många av de andra som var Stasi behjälpliga. Då kan man inte släppa vissa namn men inte andra, eftersom det vore att peka ut dessa dubbelagenter för dem som har en oretuscherad namnlista.

Helt säkert är ALLA Stasiagenternas akter hemligstämplade.
Citera
2013-09-22, 13:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jaha så nu har du övergett kapitalets konspirationer med ockulta tecken i skyn och hemliga meddelanden på adresstavlor i sann Kalle Ankastil. Dina teorier liksom MBoudines verkar fluktuera för att söka angreppspunkter mot sådant som visar sig hållbart i övrigt för att desavouera motståndet. Hittills har du drivit flera olika teorier vid olika tillfällen med flera nic i samma tråd. En tid var Mboudine din indianske schaman nästa stund fyller ni tråden med nonsensutbyten. I ett annat läge stödjer du med glada tillrop regelbrott från Utredaren och Flaxx. Finns det ett enda desinformationsspår du inte stött inklusive CP spåret under 20 år? Jag kan inte hitta det!

Är det sista rycket att vända kappan efter vinden nu?

Och nej det är inte funktionellt eller ens praktiskt möjligt att "tillverka" kulor som stämmer helt ballistiskt sett och att sedan placera ut dem. Däremot är det kanske funktionellt att inte hitta dem genast och att inte dokumentera brottsplatsen ordentligt på samma sätt som det är funktionellt att peka ut fel flyktväg eller att blanda ihop begreppen och förloppet på mordplatsen, signalement etc.
I din värld verkar mycket konstigt. Men jag föreställer mig att staten och kapitalet är intimt samverkande, inte bara när det gäller det militärindustriella. Och Timbro framstår både som allierad med dåtidens USA och som fiende till en gemensam fiende.

Enligt bl.a IM sköts kulorna snett in mot Tunnelgatan och skulle ha hittats där om det inte vore något lurt. Och självklart skulle det vara möjligt att tillverka kulor som ballistiskt stämde bra mycket bättre in än de upphittade.

Tiden efter mordet hade det varit relevanta frågeställningar för relevanta spaningsuppslag, men idag är det inte lika viktigt att klargöra sådant - om det inte finns möjlighet att presentera avgörande bevis.
Senast redigerad av iesho 2013-09-22 kl. 13:20.
Citera
2013-09-22, 13:32
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Frånstedt slutade på SÄPO 1978, och jobbade i Malyasia/Singapore. Hur skulle han kunna leda livakterna i Stockholm 1986

Läs ovanstående lista igen, så ser du klart att det snarare var regel än undantag att OP rörde sig utan livvakter inom den Gyllene Triangeln, Riksdagen-Rosenbad-bostaden på Västerlånggatan. Enligt all expertis och sunt förnuft är just området där man rör sig regelbundet det mest utsatta för ev attentat och övervakning.

Det naturliga hade varit en fast bevakningspunkt vid bostaden. Då hade ev skuggor kunnat iakttas på ett mycket enklare sätt. Olof Palme tackade kategoriskt nej till detta, ofattbart i mina ögon.
En liten artikel från -86 (tror jag) ang. Frånstedt och C.perssons firma.
http://tinypic.com/r/23mphz6/5
Citera
2013-09-22, 13:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

Mycket intressant artikel, lägg den i länktråden med klargörande rubrik så har vi att enkelt gå tillbaka till med flashbacks sökfunktion.
Citera
2013-09-22, 13:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vilka förhållanden kan finnas som ger stöd för uppfattningen att Frånstedt vet något om MOP?

Om han vet något - vilka skäl kan då finnas att inte tala ur skägget?

När man läser boken är det uppenbart att han kommer ganska bra överens med PG Näss och kan fått en del information därifrån. På fråga två kan ju sanningen vara ganska rälig.....
Citera
2013-09-22, 13:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Problemet är kanske att Stasiagenterna användes av någon för olika uppgifter för annans räkning när de upptäckts och att det är där hemligstämpeln har sitt ursprung?

En möjlighet. Tror ett och annat namn kommer orsaka ramaskri i det som finns kvar av folkhemmet. Men sanningen måste bara fram. STASI-prästen Alexander Radler visar vilka svin angivarna var. Bakom den skenheliga fasaden slog han sönder livet för ett antal av dom han skulle vara själavårdare för. När jag läser om såna är det inte utan jag hoppas på en himmelsk rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in