2013-09-19, 22:35
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Ja, alltså, det är inte så att jag tänkt kliva in just nu (tycker den ligger en aning högt), samt att det isf skulle röra sig om en post på kanske 15k. Är mest att jag vill kunna säga att jag "äger" en liten, liten del av LMT

Att det skulle hända något som sänker LMT totalt ser jag som otänkbart - USA lär fortsätta spendera massa pengar på alla de stridsflyg, fraktflyg, missiler (Hellfire-missilen t.ex. har fått många, många talibaner att pulvriseras genom åren och är mäkta populär hehe) m.m. LMT producerar många år framöver.

Själva kärnvapenstridsspetsarna i sig vet jag inte om Lockheed tillverkar men, ja, Tridentmissilerna tillverkar de ju. Har inga som helst moraliska betänkligheter över det

Det är en cool grej. Är du beredd att betala för den? Hur går det med F35? Är som sagt några år sedan. Det senaste jag hörde var att det är ett alternativ att spola den. Men det är nog inte realistiskt.
Citera
2013-09-20, 23:32
Medlem
CheckMyBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bättre utdelning, men SCA är en av mina absoluta favoritaktier fortfarande. SCA har mer starka konsumentprodukter än Holmen och är påväg att växa i bland annat Indien, som är en jättemarknad för hygienprodukter.

SCA har rusat betydligt mer än Holmen och därför fyller jag på med mer Holmen nu.

Tittar man historiskt på Holmen så köper man absolut inte på någon topp. Över tid har aktiekursen pendlat men gått i stort sett horisontellt. Men det gör ju inget, så länge man får utdelning.

Holmen ligger på 205 (ca) nu, när köper du?
Säger känslan att den går under 200?
Citera
2013-09-21, 00:47
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Köpte faktiskt lite Doro idag. Så man får hoppas att det inte är försent

Har gått lite sådär på senaste, tror det har panik sålts lite efter artikeln. köpte inn mig en del nu när den dippade.
Tror på doro iallfall långsiktigt.

Köpte även in mig lite i east captial turkey nu som jag tror kan stiga ganska rejält nu, gick upp nästan 7% idag.
Senast redigerad av RagGAnoF 2013-09-21 kl. 00:52.
Citera
2013-09-21, 13:51
Medlem
coxis avatar
Tjena!

Har nyligen börjat jobba efter att ha tagit studenten nu i våras. Planen för nästkommande 10 månader, fram till aug 2014 då jag börjar plugga, är att spara 12 000 i månaden och hysta in dem i en portfölj.

Totalt blir det 120 000 :- som troligen kommer att investeras i följande 10 bolag: ( 12 000:- i varje)

Teknik - IBM
Bank - Danske Bank
Telekom - Telenor eller Telia
Läkemedel - Hansa Medical
Olja - Statoil
Bygg/Fastigheter - Skanska eller Castelum
Industri - Aker eller Sandvik
Shipping - Jinhui shipping
Investment - Kinnevik
Säkerhet - Mindmancer

Vad tror ni om detta? Ge gärna förslag på vad som är bättre/sämre. Är medveten om att jag håller en ganska hög riskprofil.
Citera
2013-09-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coxi
Tjena!

Har nyligen börjat jobba efter att ha tagit studenten nu i våras. Planen för nästkommande 10 månader, fram till aug 2014 då jag börjar plugga, är att spara 12 000 i månaden och hysta in dem i en portfölj.

Totalt blir det 120 000 :- som troligen kommer att investeras i följande 10 bolag: ( 12 000:- i varje)

Teknik - IBM
Bank - Danske Bank
Olja - Statoil
Investment - Kinnevik
Säkerhet - Mindmancer

Vad tror ni om detta? Ge gärna förslag på vad som är bättre/sämre. Är medveten om att jag håller en ganska hög riskprofil.

Gillar spridningen, helt klart. Kinnevik känns dock lite övervärderad i dagsläget så kika gärna på investor, industrivärden, Lundberg istället. På säkerhet hade jag tagit Securitas. Castellum är perfekt. Olja finns det mycket att välja på, dålig koll på det, Statoil är nog bra. Tele2 på telekombolag, bra utdelning. I industrivärden har du 25% handelsbanken, tänk på det om du väljer den som investment. Danske bank ser bra ut.
Citera
2013-09-21, 17:48
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Tjena!

Teknik - IBM
Bank - Danske Bank
Olja - Statoil
Investment - Kinnevik
Säkerhet - Mindmancer

Tycker att Swedbank lockar mer med sin höga utdelning 6,34% än danskebanken Resten ser fint ut, och någon tidigare nämnde som sagt Kinnevik.
Citera
2013-09-21, 18:58
Medlem
coxis avatar
Tack för den snabba responsen Har kollat lite på Swedbank, men fick lite kalla fötter när jag läste att Claes Hemberg rekade sälj. Behöver ju i och för sig inte betyda något, men men. Vad gäller Kinnevik valde jag den för att jag tror på deras stora innehav i Zalando. Har ni koll på vilka andra investmentbolag som är exponerade mot näthandeln? Ska fundera mer på Securitas men tycker att Mindmancer, som introduceras på First North om cirkus en månad, verkar ha något på gång.
Citera
2013-09-21, 19:55
Medlem
MLHs avatar
Citat:
Tjena!

Teknik - IBM
Bank - Danske Bank
Olja - Statoil
Investment - Kinnevik
Säkerhet - Mindmancer

På olja hade jag valt Exxon mobile eller Lundin petroleum, industri hade jag tagit atlas copco, investment = industrivärden, bank = handelsbanken. Teknik har jag ingen åsikt mer än att det kan vara värt att kolla på google också, och på shipping har du Maersk som ett alternativ. Jag hade skippat läkemedel och säkerhet helt och hållet men det är ju jag, såg annars ut som en bra blandning
Citera
2013-09-21, 20:57
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLH
På olja hade jag valt Exxon mobile eller Lundin petroleum, industri hade jag tagit atlas copco, investment = industrivärden, bank = handelsbanken. Teknik har jag ingen åsikt mer än att det kan vara värt att kolla på google också, och på shipping har du Maersk som ett alternativ. Jag hade skippat läkemedel och säkerhet helt och hållet men det är ju jag, såg annars ut som en bra blandning

Maersk är inget alternativ om du bara ska investera 12kkr.
Citera
2013-09-21, 21:41
Medlem
Sensodetect
Black earth farming
Pilum
Black Pearl
Xact Bear.

och hela 50% likvid.
Citera
2013-09-21, 22:11
Medlem
jhon bickles avatar
Tikspac AB ska bli intressant när den börjar handlas 23 Okt.
Citera
2013-09-22, 00:16
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Sensodetect
Black earth farming
Pilum
Black Pearl
Xact Bear.

och hela 50% likvid.

Du verkar ha reducerat inför stormigare vatten. Ska bli intressant att se hur börsen avslutas för året, över 16% hittills i år känns tillräckligt för att hämta hem lite.

BlackPearl är intressant, bäst av allt är att det är/har varit extremt opopulärt bolag ett tag vilket öppnar upp för bättre köptillfällen. Tre gånger så hög omsättning i fredags i Toronto jämfört med månadssnittet. Blir det blåsigare väder på börsen kommande året tror jag BlackPearl är det bolag med mest vind i segeln. Det är dags att ta beslut om att ta in mer pengar och börja producera på riktigt. Nyemission hade inte varit mig emot, kursen är redan tillräckligt slacktad som den är, ett tillfälle att öka på ordentligt innan vi sätter igång mot ny mål. 10.000 fat håller inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in