Citat:
Ursprungligen postat av
Paddak
Hej! Jag är nybörjare på området men håller trots det på med att försöka sätta ihop en portfölj samtidigt som jag lär mig, jag är därför tacksam för alla åsikter jag kan få.
Tanken är att hålla på dessa aktier under en längre tid. Gärna för evigt då jag ser det som ett sätta att spara mina pengar på samt få betalt i form av utdelning.
Just nu består min portfölj av följande aktier:
Castellum Ak 21,06%
Ncc Ak A 24,11%
Ratos Ak A 17,87%
Teliasoner Ak 36,96%
Den totala summan är ca 40k.
När jag får mer pengar över funderar jag på att lägga dessa på aktier i:
Icagruppen, Handelsbanken, H&M och Industrivärden.
Jag har även ett fondkonto i motsvarande storlek som jag haft sen barnsben. Jag är osäker på vad jag ska göra med detta. Det har haft en bra utveckling, ligger på ungefär +50% för tillfället. Jag lockas av att sälja fonderna ändå för att investera i fler aktier. Åsikter på det?
Edit: Jag har märkt att många använder sig av Avanza och Nordnet när de handlar. Jag har hittills skött all min handel genom min gammelbank. Gör jag fel i detta eller spelar det inte särskilt stor roll om man inte ägnar sig åt daglig handel?
Har tittat på dina aktier;
Castellum verkar klart intressant och har potential.
Ratos har jag haft själv engång i tiden och tyckte dem var bra.Investmentbolag,ger riskspridningoch med ägande i onoterade företag är det alltid intressant då det ibland kan "smälla till" och läggas bud på dem eller så delas ut till aktieägarna då det går trögt med konjunkturen.
Just nu ingen imponernde intjäningsförmåga.
TeliaSonera,har själv dem och väntar på när de ska få valuta för alla obekväma investeringar österut.
NCC,tycker jag är svajigt,läste snabbt in några kvartalsrapporter och ser att NCC lämnar felaktiga siffror för P/E talet när de redovisar i tabellform 2012-2013.Frågn är ifall det finns fler felaktiga siffror!