2013-09-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. I Kalmar är M ansedd som den bästa advokaten.
2. Showadvokater som Silbersky avskys på landsbygden och ibland får jag intrycket att domstolen ger ett extra högt straff för att knäppa honom på näsan.

Hade P****E valt en ”kändisadvokat” hade det varit detsamma som att säga ”jag är skyldig, och behöver den här advokaten för att klara mig”. Nu har han valt Kalmars bäste, vad kan det innebära???
Citera
2013-09-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
kom igen vadå?

Det är intresant att finna ut "saker" om röken. Det är ju ingen som kan säga när branden är anlagd.

Kom igen= Jag tror inte det är särskilt vanligt att folk kör fel- dessutom i flera minuter- i sina egna hemtrakter på landsbygden, särskilt inte då trafiken är så gott som obefintlig. Dessutom i ett läge där du har ytterst få vägval- när PK står vid macken på norra Öland löper endast en landsväg i nord-sydlig riktning framför honom. Vänster eller höger. Att då svänga ut från en macken norrut (på väg mot och sedermera in i "Flakebölemast-zonen"), när du i själva verket ska söderut, känns väldigt märkligt. Att vidare fortsätta norrut genom den rondell som följer efter några hundra meter ter sig ännu märkligare, om man vet att man ska söderut. Dessutom en jäkla dålig timing att någon ska råka vara säker på att ha sett ens bil svänga in på Flakebölevägen i samband med detta. Advokaten försökte förminska betydelsen av "felkörningen" genom att säga hur han själv jämt kör fel.
Citera
2013-09-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
För övrigt; är det någon som vet namnet på några ölänningar som förvarar stora kontanta belopp i sitt hem?

Inte många som har ”massvis” med pengar hemma nu för tiden. Beror antagligen inte enbart på P****e utan på att det blivit enklare att betala med kort, men folk här uppe har blivit försiktigare. P****e är inte ensam om att titta sig över axeln. Periodvis kan det ju vara företagare som har "mycket" pengar.
Citera
2013-09-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
Hade P****E valt en ”kändisadvokat” hade det varit detsamma som att säga ”jag är skyldig, och behöver den här advokaten för att klara mig”. Nu har han valt Kalmars bäste, vad kan det innebära???

Ungefär det du insinuerar.
Citera
2013-09-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Kom igen= Jag tror inte det är särskilt vanligt att folk kör fel- dessutom i flera minuter- i sina egna hemtrakter på landsbygden, särskilt inte då trafiken är så gott som obefintlig. Dessutom i ett läge där du har ytterst få vägval- när PK står vid macken på norra Öland löper endast en landsväg i nord-sydlig riktning framför honom. Vänster eller höger. Att då svänga ut från en macken norrut (på väg mot och sedermera in i "Flakebölemast-zonen"), när du i själva verket ska söderut, känns väldigt märkligt. Att vidare fortsätta norrut genom den rondell som följer efter några hundra meter ter sig ännu märkligare, om man vet att man ska söderut. Dessutom en jäkla dålig timing att någon ska råka vara säker på att ha sett ens bil svänga in på Flakebölevägen i samband med detta. Advokaten försökte förminska betydelsen av "felkörningen" genom att säga hur han själv jämt kör fel.

Har inte kommenterat bilkörningen alls, tror jag. Inget jag iaf bryr mig om.
Men jag förstår din synpunkt.
Citera
2013-09-20, 11:04
Medlem
Citat:
Sorry, men inga rutor har krossats av värmen. Däremot kan det ryka från de springor som ofrånkomligt finns vid fönsterkassetter. Har en gång i tiden genomgått en rökdykarutbildning och den som gjort det vet vad som händer när en pyrande brand plötsligt får fri tillgång till syre. Då är det bara att hålla i hjälmen och hoppas på det bästa.

Om det fick stå orört på morgon och förmiddag... skulle elden kunna "självslockna", i brist på syre?
Citera
2013-09-20, 11:07
Bannlyst
Citat:
Om det fick stå orört på morgon och förmiddag... skulle elden kunna "självslockna", i brist på syre?
Helt brist på syre blir det sällan, särskilt i hus med många kubikmeter luft och otäta väggar. Det finns alltid håligheter som det sipprar in syre i, men ett plötsligt syretillskott ger en rökgasexplosion.
Citera
2013-09-20, 11:09
Bannlyst
Citat:
Han har valt den som alla som åtalas för mord skulle välja. Det finns tre, fyra riktigt bra brottmålsadvokater i Kalmar. Att inte välja någon av dem när man är åtalad för mord vore dumt.
Citera
2013-09-20, 11:12
Bannlyst
Citat:
Du får tro vad du vill. Jag vet... Eller missuppfattade jag dig nu kanske
Med tanke på ditt inlägg tror jag vi är eniga om att varken avsaknad av jaktkort, licens eller tillstånd att skjuta i mörker innebär en hundraprocentig garanti för att det inte skjuts i Flakeböle. Eller för att tala klarspråk: Det tjuvjagas så in i h-vete, vilket gör att i alla fall jag tycker att skottet klockan 19 är en relativt meningslös iakttagelse.
Citera
2013-09-20, 11:14
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Bättre förhör, mer bevis
Kan inte se att förhören har varit dåliga, man kan inte få fram mer än vad förhörspersonen vill säga.
En misstänkt har ingen skyldighet att säga någonting alls.
Hur ska man få tag i "mer bevis"?
Citera
2013-09-20, 11:21
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Är det samma nämndemän i tingsrätten idag som friade i hans första dubbelmord 2006?
Knappast, dessa skulle eventuellt kunna riskera att anses jäviga, även om föregående fall saknar relevans för detta fall.
Citera
2013-09-20, 11:21
Medlem
Citat:
Helt brist på syre blir det sällan, särskilt i hus med många kubikmeter luft och otäta väggar. Det finns alltid håligheter som det sipprar in syre i, men ett plötsligt syretillskott ger en rökgasexplosion.

Nu blir jag lite tjatig..
I fup står det att man inte kunnat hitta var eller hur branden startade...
men kan det finnas något i garaget som tyder på brandens förlopp och när den startade etc. Metaller som smält, beläggningar som blivit på olika material, mängden sot eller annat osv..
Altså tiden när branden kunde ha startat.

Kollar man inte på sådant?
Senast redigerad av amaguard 2013-09-20 kl. 11:25. Anledning: stavfel, tillägg,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in