2013-09-19, 18:06
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Att PK är en fri man imorgon. Jag skulle vilka vända på frågeställningen; oavsett tingsrättens dom, finns det någon som läst FUP (båda) och tror/anser att PK är oskyldig?

Han är INTE oskyldig. Han har ju gjort mordbrand till en affärsidé vetja.
Det skulle bli ramaskri från hela norra Öland om han frikändes.
Överläggningen kan vara ett spel för gallerierna.
Domare, nämdemän, åklagare etc är väl medvetna om att de inte lyckades
sätta dit en PK förra gången, han gick ut och mördade igen!
Egentligen skulle det till en lagändring vid mordbrand då alla bevis är förstörda.
Att hellre fälla än fria!
Citera
2013-09-19, 18:18
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Han är INTE oskyldig.
Det är ointressant för rätten, de har att pröva om bevisningen i målet är tillräcklig för en fällande dom.

Citat:
Vad skulle det innebära rent konkret?
Skulle personer som har valt att vara tysta vara beredda att vittna?

Jag tänker på den speciella mentalliteten.
Citat:
Ursprungligen postat av Kollafakta
Ny i tråden, men följt den från början. Nu talar alla om lufsa, men ingen tycks veta hur man gör. När jag gräddar min lufsa har jag ugnen på 250 grader och gräddar i cirka en och en halv timme (täcker sista tiden för att inte bränna fläsket). Sedan måste den stå minst en halvtimme för att "sätta"sig. Är ugnen på 180 lär det ta minst två timmar plus att den bör vila ett tag. Tar alltså ganska lång tid att tillaga.

Beträffande bilobservationerna så vet nog folk här vad de pratar om, ingen säger något de inte kan stå för. fallet är alltför infekterat och vi vet att det är offentligt. Men här på norra Öland är det vi och dom som råder, dvs. man ska akta sig att säga för mycket till överheten (Kalmar), det går långt tillbaka i tiden och vi är vana att göra på vårt eget sätt. Det är bl. a. därför så många vittnesmål saknas och sen har vi ju lärt oss från förra gången att allt blir offentligt. Och det är inget vi gillar.

Förklarar ju också varför ingen ev. tjuvjägare anmält sig. Vem vill stoltsera med att ha jagat olaga tid o på andras marker! Varför åker så många släckta bilar omkring här i skymningen/mörkret. Speciellt söndagsmorgnar - kom till norra Öland vid femtiden på morgonen på hösten så får ni höra en hel del och det är varken vildsvin eller skabbrävar de skjuter.

Så klart vi vill att den skyldige ska gripas, men överlag är vi nog alltför fega för att säga det vi vet.

Vi är inte inavlade, men vi håller oss för oss själva, även om det innebär att en mördare går fri. Det är en särskild mentalitet här, som tydligen är mycket svårt för utomstående att förstå.
Citera
2013-09-19, 18:21
Bannlyst
Citat:
Han är INTE oskyldig. Han har ju gjort mordbrand till en affärsidé vetja.
Överläggningen kan vara ett spel för gallerierna.
Domare, nämdemän, åklagare etc är väl medvetna om att de inte lyckades
sätta dit en PK förra gången, han gick ut och mördade igen!
Egentligen skulle det till en lagändring vid mordbrand då alla bevis är förstörda.
Att hellre fälla än fria!

1. Som fyren säger är det ointressant om han är oskyldig.
2. Hur norra Öland reagerar tror jag påverkar domstolen minimalt.
3. Det förekommer då och då att förslag om att man ska sänka beviskraven för särskilt grova brott. Jag förstår inte riktigt det: Ska det vara strängare krav att döma någon till böter för fortkörning än till livstid för mordbrand. Det känns inte helt hundra om man säger.
Citera
2013-09-19, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att publicera en bild på en person och samtidigt antyda att han är en mördare är förtal om han frikänns i domstol.

Så visst kan han stämma Aftonbladet.
Självklart har Lalajlaj rätt. Den häktade och sedemera frikända PS som misstänktes för Anna Lindhmordet gick inte lottlös, för att ta ett exempel.
Att man namngett honom innan dom är också en försvårande omständighet i ett förtalsmål.
Citera
2013-09-19, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Just nu hoppas jag att du har fel. Blodfläckarna på geväret är väl fortfarande en lika besvärande omständighet i dag som de var innan rättegången började. SKL anger 4+ i sitt antagande att det har fallit blod från G på PKs gevär. Drotz, SKL, sa inget som ändrar detta antagande. Han vidhöll att blodmärkena han tittat på var ca 4 månader gamla pga att fläckarna fortfarande var röda. Att de sedan kan ha kommit dit tidigare är en annan sak men det är inte denna yrkesmans uppfattning.

Hur i hela världen har blodet hamnat på PKs gevär ? Varken PK eller hans advokat föreslår någon rimlig förklaring. Om de hade gjort det skulle de vara tvungna att gå in på detaljer och ljuga en massa. Då skulle de lätt kunna göra bort sig.

Om det istället hade varit P*ll*s blod, den goda vännens och grannens blod (dvs den grannen som brann inne och dog 2002) hade jag inte tyckt att det vore osannolikt. PK och grannen kunde säkert stå och vakta på något rådjur tillsammans och att Pelle skadade sig vid något tillfälle. De hade en helt annan relation till varandra än vad GN och PK hade. De var kompisar. GN var mer av en vän som tyckte att PK skulle skärpa sig. Konstigt nog så dog både P*ll* och GN på samma sätt - kompis och/eller vänner.

Jag håller fast vid att blodet inte går att bortse ifrån och att PK döms som skyldig.

Blodet är ett hyggligt bevis, men tyvärr inte helt hundra. Det jag stör mig på är hur han lyckats städa undan alla blodspår av G från bil, kläder och hem. Det är många, många timmars gnuggande med DNA för att få bort allt DNA. Sedan glömmer han en tydlig blodfläck på geväret. Kan karlen verkligen vara så j*a dum och ändå vid minst ett tillfälle överlista Kalmarpolisen?

Å andra sidan finns det ju andra exempel på skickliga skurkar som åker dit på enkla misstag. Har för mig att det var Dariusz Ledzion, med ett riktigt högt IQ, som höll en kvinna gisslan och torterade henne i många timmar. Sedan gick han över varenda kvadratcentimeter med Klorin och tog bort varenda dna-spår. Fingeravtryck fanns inte heller så inget pekade på honom. Utom plånboken han råkade glömma i lägenheten.
Så visst kan PK missat denna detalj. Att göra det i fyra månader undrar jag dock om domstolen köper?
Citera
2013-09-19, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
En känd advokat är inte detsamma som en bra advokat.
1. I Kalmar är M ansedd som den bästa advokaten.
2. Showadvokater som Silbersky avskys på landsbygden och ibland får jag intrycket att domstolen ger ett extra högt straff för att knäppa honom på näsan.
Citera
2013-09-19, 18:34
Medlem
Citat:
Egentligen skulle det till en lagändring vid mordbrand då alla bevis är förstörda. Att hellre fälla än fria!

Det är lite så jag tror att rätten tänker. Man har ju facit från rättegången 2007. Nu hade de nämndemännen inte så mycket att välja på än att frikänna. Ändå har de fått utstå kritik för att de friade PK så att han kunde begå ytterligare brott.

Hellre fälla än fria - det låter som ett vinnande koncept. Är det någon som tror / vet om nämndemännen i det här målet läser den här tråden på FB ?
Citera
2013-09-19, 18:35
Bannlyst
Spammar tråden nu, sorry!
En rolig detalj, chickenracet mellan åklagare och advokat.
Åklagare yrkade på att det skulle genomföras en rättspsykiatrisk undersökning på PK, men advokaten sa nej.
Det innebär att advokaten inte med hedern i behåll kan yrka på rättspsykiatrisk vård, även om RPU:n mot all förmodan visar att han led av en allvarlig psykisk störning.
Varför sa då advokaten nej? Eftersom han hörde åklagaren rekommendera en rättspsykiatrisk undersökning. Då kan han lugnt säga att klienten är oskyldig och frisk.
Tack vare begäran om RPU kommer vi med stor säkerhet redan i morgon få reda på hur rätten resonerar. Skyldig eller oskyldig.
Citera
2013-09-19, 18:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Om han fälls kommer det naturligtvis överklagas av försvarssidan. Den överklagan kan lämnas in så fort domen meddelats. Om han däremot frias så måste det till nya fakta eller bevis för att det ska kunna väckas ett nytt åtal i hovrätten.
Nej, nej! Åklagaren kan överklaga, och ett sånt här mål har automatiskt prövningstillstånd i hovrätt, oavsett vem som överklagar. (Se RB 49 kap, §13, 1 st.) Det är också därför som frågan om ME är en tänkbar alternativ gärningsman är ointressant för den slutliga utgången. Quarrel må anse att det inte är styrkt för domstolen var ME i själva verket har varit vid brottstillfället hur mycket h*n vill, men om tingsrätten friar av den anledningen, är de ju bara att plocka fram nya vittnen som kan styrka att ME verkligen befann sig i stockholmstrakten när morden begicks.

I någon mån gäller detsamma med blodet. Om tingsrätten friar för att kriminalteknikern var onödigt försiktig i sin formulering om blodspårens ålder, skulle jag som försöka få en figur med högre auktoritet som är tydligare. Fan, jag såg ju från fotot i FUP att den vänstra fläcken inte var tjugo år gammal!
Citera
2013-09-19, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Som fyren säger är det ointressant om han är oskyldig.
2. Hur norra Öland reagerar tror jag påverkar domstolen minimalt.
3. Det förekommer då och då att förslag om att man ska sänka beviskraven för särskilt grova brott. Jag förstår inte riktigt det: Ska det vara strängare krav att döma någon till böter för fortkörning än till livstid för mordbrand. Det känns inte helt hundra om man säger.
Just när det gäller mordbrand specifikt kan jag faktiskt tycka att det ibland har varit beviskrav i högsta laget. Den friande domen mot gryningspyromanen när ett hus mirakulöst börjat brinna precis efter att han först dokumenterats gå in, och sedan gå ut, från byggnaden tillhör inte topp tio i svenska domstolars bevisprövning.
Citera
2013-09-19, 18:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, nej! Åklagaren kan överklaga, och ett sånt här mål har automatiskt prövningstillstånd i hovrätt, oavsett vem som överklagar. (Se RB 49 kap, §13, 1 st.) Det är också därför som frågan om ME är en tänkbar alternativ gärningsman är ointressant för den slutliga utgången. Quarrel må anse att det inte är styrkt för domstolen var ME i själva verket har varit vid brottstillfället hur mycket h*n vill, men om tingsrätten friar av den anledningen, är de ju bara att plocka fram nya vittnen som kan styrka att ME verkligen befann sig i stockholmstrakten när morden begicks.

I någon mån gäller detsamma med blodet. Om tingsrätten friar för att kriminalteknikern var onödigt försiktig i sin formulering om blodspårens ålder, skulle jag som försöka få en figur med högre auktoritet som är tydligare. Fan, jag såg ju från fotot i FUP att den vänstra fläcken inte var tjugo år gammal!
Domstolen kan knappast fria med ett utpekande av ME: "ME kan ha gjort det istället för PK", den uttrycker sig vagare, "alternativ GM kan inte uteslutas". Det är, efter vad jag förstår, inte ME som står åtalad.
Citera
2013-09-19, 18:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Domstolen kan knappast fria med ett utpekande av ME: "ME kan ha gjort det istället för PK", den uttrycker sig vagare, "alternativ GM kan inte uteslutas". Det är, efter vad jag förstår, inte ME som står åtalad.
Utpekande och utpekande. I ett bra domskäl framgår det ungefär i vilken riktning domstolen anser att det finns tänkbara gärningsmän. Och factum est att det enda ens halvbakade försöket att hitta tänkbara alternativa gärningsmän är ME. Om ME:s alibi kan beläggas, vågar jag garantera att ingen svensk hovrätt anser att annan gärningsman inte kan uteslutas i det har fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in