2013-09-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Så enligt dig skulle man inte ha åtalat Pierre eller?

Gällande bakgrunden till åtalet, har endast åklagaren hela bilden. Det finns absolut mer som är besvärande för Pierre. Åklagaren är en skicklig yrkesman. Åklagaren har säkert tänkt att ta upp mer, men på grund av olika skäl tvingades han att inse att det inte var möjligt. Åklagare måste förhålla sig objektivt under utredningen. När han väl har valt att åtala, tar han endast fram en så stark beviskedja som möjligt. När han har något som är besvärande för gärningsmannen men som inte passar in i beviskedjan, måste åklagaren antingen strunta i att ta upp den eller att ändra i beviskedjan. Under arbetets gång, måste alltså även en åklagare "kill your darlings" - ett begrepp inom journalistiken som innebär att vissa meningar som man gillar, måste utelämnas. Åklagaren arbetar taktiskt och följer en plan. Jag är osäker på om åklagaren får ta upp nytt - som inte har tagits upp i Tingsrätten, i Hovrätten. I tvistemål är det inte tillåtet, men i brottsmål kan det vara tillåtet. Åklagarens sammantagna informationsmängd var säkert mer än väl för att resultera i fällande dom. Men han kunde inte använda det på bästa sätt. En åklagare som åtalar utan tillräcklig grund för fällande dom, begår tjänstefel. Det skulle inte denna rutinerade åklagare riskera.
Citera
2013-09-20, 10:09
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Gällande bakgrunden till åtalet, har endast åklagaren hela bilden. Det finns absolut mer som är besvärande för Pierre. Åklagaren är en skicklig yrkesman. Åklagaren har säkert tänkt att ta upp mer, men på grund av olika skäl tvingades han att inse att det inte var möjligt. Åklagare måste förhålla sig objektivt under utredningen. När han väl har valt att åtala, tar han endast fram en så stark beviskedja som möjligt. När han har något som är besvärande för gärningsmannen men som inte passar in i beviskedjan, måste åklagaren antingen strunta i att ta upp den eller att ändra i beviskedjan. Under arbetets gång, måste alltså även en åklagare "kill your darlings" - ett begrepp inom journalistiken som innebär att vissa meningar som man gillar, måste utelämnas. Åklagaren arbetar taktiskt och följer en plan. Jag är osäker på om åklagaren får ta upp nytt - som inte har tagits upp i Tingsrätten, i Hovrätten. I tvistemål är det inte tillåtet, men i brottsmål kan det vara tillåtet. Åklagarens sammantagna informationsmängd var säkert mer än väl för att resultera i fällande dom. Men han kunde inte använda det på bästa sätt. En åklagare som åtalar utan tillräcklig grund för fällande dom, begår tjänstefel. Det skulle inte denna rutinerade åklagare riskera.

Ok, jag förstår. Jag menade inte att vara otrevlig mot dig.
Citera
2013-09-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det är Lilj*s vittnesmål det hänvisas till. Rutor har uppenbarligen smällt före brandkåren anländer utan att branden tagit fart. Man bör kunna ta reda på hur det låter (men det borde kunna smälla rätt högt och även påminna om hagelgevärsskott). Självklart ger två smällar på kvällen inget som helst alibi. Som redan spekulerats kan det finnas flera olika orsaker. Dessutom är AN troligen skjuten endast med ett skott. Mtp skottbilden borde man kunna få ett mer exakt värde på hur nära avstånd hon skjutits tycker jag (provskjutningar osv), men nära är det. Att skytten i det läget skulle skjuta två skott känns tveksamt men går kanske(?) inte att utesluta (hon hade över hundra hagel i ett begränsat område på bålen och föll rimligen ihop direkt), dessutom borde i så fall båda skott träffat och då är det märkligt att inte fler hagel påträffas (endast 2/3 av vad som finns i en patron). Dessutom är hon med all sannolikhet skjuten inne i garaget. Advokaten försvarar också sin klients "felkörning" med att han själv kör fel jämnt, men kom igen!

kom igen vadå?

Det är intresant att finna ut "saker" om röken. Det är ju ingen som kan säga när branden är anlagd.
Citera
2013-09-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Ok, jag förstår. Jag menade inte att vara otrevlig mot dig.

Inga problem. Jag uppfattade inte dig som otrevlig. Din fundering var logiskt, relevant och viktig.
Citera
2013-09-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Tror inte det e möjligt på denna jord att för hustru mörka det totala kaos i ekonomin som denne herre ställt till med
TRor man kan mörka ganska mycket. L***a var säkert inte helt ovetande till familjens dåliga ekonomi, men tror inte att hon på långa vägar kunde föreställa sig hur krisartad den var. (Exempelvis delgivningen). P****e har vårdat henne som en ömtålig Impatiens hawkeri.

Är väl knappast hennes mattekunskaperna som är bristfälliga heller. ”man kan ju inte göra någonting för pengar man inte har”. Men vid det hä’r laget har hon nog lärt sig att inte lita på vad P****e säger, eller hans sätt att räkna. Han drar ju av några nollor i slutet på alla skulder och lägger till dem i slutet på alla inkomster. När hon (eller barnen) försökt reda i det har han ju velat ta det senare eller skämts och börjat gråta. Svårt att prata med någon som inte vill. Varje gång han har lånat har han ju dessutom bett långivaren att inte berätta något för L***a
Citera
2013-09-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast även om det är 15 år gammalt och du är ute i regn och rusk och jagar hare så blir stocken våt och trä suger åt dig vatten, om du inte oljar stocken blir den ful.
Att 15 år gammalt blod är ljust få det rimligtvis borde ha kommit både fukt och smuts på det är inte rimligt.
Är stocken i bra skick, då har han inte använt bössan eller så har han oljat den.
Vidare påstår väl PK att han fick offrets blod på stocken när de jagade ihop för årtionden sedan?
Det påståendet borde vara enkelt att knäcka.
Att han inte jagat senare går att kolla upp, dvs med vem jagade han på vilka marker, är jaktkort löst går att kolla med kammarkollegiet. Hade offret vapen? Hade han jagat? Löst jaktkort, om inte så är chansen att offret jagat med PK senare än för årtionden sedan obefintlig.
Med lite grävande och fler vittnesmål går det beslå PK med lögn.

Förutsätter att de inte tjuvjagats, vilket man inte kan förutsätta…
Citera
2013-09-20, 10:32
Bannlyst
Citat:
Det är Lilj*s vittnesmål det hänvisas till. Rutor har uppenbarligen smällt före brandkåren anländer utan att branden tagit fart. Man bör kunna ta reda på hur det låter (men det borde kunna smälla rätt högt och även påminna om hagelgevärsskott). Självklart ger två smällar på kvällen inget som helst alibi. Som redan spekulerats kan det finnas flera olika orsaker. Dessutom är AN troligen skjuten endast med ett skott. Mtp skottbilden borde man kunna få ett mer exakt värde på hur nära avstånd hon skjutits tycker jag (provskjutningar osv), men nära är det. Att skytten i det läget skulle skjuta två skott känns tveksamt men går kanske(?) inte att utesluta (hon hade över hundra hagel i ett begränsat område på bålen och föll rimligen ihop direkt), dessutom borde i så fall båda skott träffat och då är det märkligt att inte fler hagel påträffas (endast 2/3 av vad som finns i en patron). Dessutom är hon med all sannolikhet skjuten inne i garaget. Advokaten försvarar också sin klients "felkörning" med att han själv kör fel jämnt, men kom igen!
Sorry, men inga rutor har krossats av värmen. Däremot kan det ryka från de springor som ofrånkomligt finns vid fönsterkassetter. Har en gång i tiden genomgått en rökdykarutbildning och den som gjort det vet vad som händer när en pyrande brand plötsligt får fri tillgång till syre. Då är det bara att hålla i hjälmen och hoppas på det bästa.
Citera
2013-09-20, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
Förutsätter att de inte tjuvjagats, vilket man inte kan förutsätta…
Man kan inte skjuta efter mörkrets inbrott eller utan jaktkort...
Jag tror en del överskattar ölänningars (och andra landsortsbors) laglydighet i jaktfrågor.
Citera
2013-09-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och folket på norra Öland, de som känner honom: hur kommer han att bemötas vid en eventuell återkomst? Blir det total utfrysning som träder i kraft? Blir allt socialt liv
tillintetgjort av en stor outplånlig rädsla för honom? Eller kan livet återgå till det normala
igen? Det trängs undan, det han misstänkts förr, precis som förra gången och en
någorlunda fungerande tillvaro går att fixa till?
Eller tvingas han överge alla tankar på att återvända till den ö där han gjort sig ett namn
i mindre smickrande sammanhang?

Jag var en av dem som inte trodde att P****e med familj skulle bli kvar här uppe förra gången. Det brottet var på ett sätt enklare att förstå och framförallt höll det sig inom familjen. (Visst det låter hemskt, men vi har ju, som nämnts tidigare, lite stenåldersmentalitet här uppe…) Nu är det en utomstående som drabbats och då kan det hända vem som helst av oss. Även om P****e skulle vara oskyldig är det inte många som skulle våga chansa på att så är fallet även om han skulle bli frikänd i brist på bevis. Även om han får ettt par saftiga skadestånd lär det nog inte dröja sex år till nästa gång…
Citera
2013-09-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man kan inte skjuta efter mörkrets inbrott eller utan jaktkort...
Jag tror en del överskattar ölänningars (och andra landsortsbors) laglydighet i jaktfrågor.

Du får tro vad du vill. Jag vet... Eller missuppfattade jag dig nu kanske
Senast redigerad av Tjardalen 2013-09-20 kl. 10:41. Anledning: Missuppfattning?
Citera
2013-09-20, 10:40
Medlem
Citat:

Ja, det är en säker gubbe, måste vara det bästa vittnet!
"förste" ut med att känna oro över GN och AN.
Redan kl 12.30, samma dag.

fup s535.
Citera
2013-09-20, 10:43
Bannlyst
Är det samma nämndemän i tingsrätten idag som friade i hans första dubbelmord 2006?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in