2013-09-20, 09:17
Medlem
Idag kommer inget att hända eller? Vet man det?
Citera
2013-09-20, 09:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666
Idag kommer inget att hända eller? Vet man det?
Läs senaste timmens inlägg. Något kommer troligen att hända.
Citera
2013-09-20, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Domstolen kan vela i skuldfrågan och inte fatta beslut om RPU eller frisläppande idag. Betyder det att domstolen kommer att sammanträda i helgen, eller måste PK försmäkta i cellen till på måndag?
Inte sammanträder de i helgen. Har du indikationer på att beslut inte meddelas i dag? Det normala är att man alltid meddelar beslut om RPU senast dagen efter.
Citera
2013-09-20, 09:20
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Försvarsadvokaten Claes Möllersten har begärt att han klient, i händelse av att han bedöms skyldig, får genomgå stor psykiatrisk undersökning före en slutgiltig dom??????????(KVP)

Sa inte advokaten NEJ till det i rätten igår?

Jo, advokaten tyckte inte det behövdes.
Undrar varför han har ändrat sig.
Citera
2013-09-20, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Vi ska kanske inte utgå från att Kvp har rätt?
Citera
2013-09-20, 09:22
Medlem
hatte99s avatar
Citat:

Mmm..Sitter man inne kortare tid om man får vård kanske?
Citera
2013-09-20, 09:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Inte sammanträder de i helgen. Har du indikationer på att beslut inte meddelas i dag? Det normala är att man alltid meddelar beslut om RPU senast dagen efter.
Nej, jag har inga sådana indikationer. Jag tycker bara att skuldfrågan är svår att avgöra på det som presenterades i rättegången.
Citera
2013-09-20, 09:25
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:

Kan det vara så att PK blivit galen i cellen och visat upp sitt andra jag.
Advokaten misstänker en fällande dom och tycker det skulle vara bättre för PK
med vård och kanske tidigare frigivning.
Citera
2013-09-20, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag har inga sådana indikationer. Jag tycker bara att skuldfrågan är svår att avgöra på det som presenterades i rättegången.
Normalt brukar man avgöra skuldfrågan snabbt, medan påföljden tar lite längre tid. Mest tid går åt till formuleringskonst för det skriftliga domslutet.
Citera
2013-09-20, 09:27
Medlem
Ja, Kvp´s journalist har inte koll, advokaten har inte förespråkat RPU. Jo, arv eller arvsandel kan utmätas. Endast då egendom förvärvats genom testamente och det är formulerat på ett sätt som skyddar egendomen, går den inte att utmäta. Gällande blodfläckarna, är det åklagaren som måste visa att dessa har uppkommit åtminstone omkring den tid då morden skedde. Pierre genom Advokaten, har ingen bevisbörda alls. Åklagaren har inte utom rimlig tvivel, visat att blodfläckarna har uppkommit i närtid till morden. I svensk rätt är det meningen att domstolen hellre ska fira en gärningsman, än att fälla en oskyldig. Ju svårare brott- desto tydligare bevisning krävs för att fälla för brott. Rimligen borde Pierre släppas fri. Polisen har misslyckats. Att Pierres anhöriga inte bor kvar, beror framförallt på att KFM, hittills inte har återlämnat villan.
Citera
2013-09-20, 09:28
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Kan det vara så att PK blivit galen i cellen och visat upp sitt andra jag.
Advokaten misstänker en fällande dom och tycker det skulle vara bättre för PK
med vård och kanske tidigare frigivning.

Ja, men är det så att man sitter kortare tid om man döms till vård (dvs om man blir frisk)?
Citera
2013-09-20, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Mmm..Sitter man inne kortare tid om man får vård kanske?
Man kan väl säga att det är varierande. Det finns mördare som mirakulöst tillfrisknat bara några år efter morden, men det är extremt ovanligt nu för tiden.
Sedan finns det ju sådana som Sture Bergwall, som suttit sedan 1991 för grovt rån och fortfarande sitter där. Det normala är att mördare nu för tiden sitter riktigt länge, ofta lika länge som livstidsdömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in