2013-09-20, 01:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Håller gärna med om det. Rent efterblivna vad gäller hälsa. Röker ,feta och sitter still samt äter ofta snabbmat. Men det spelar ju ingen roll för det räcker att det finns en enda som inte vill vara ohälsosamma så skall man inte tvingas in i ohälsosamhet bara för att övriga är det är går med på detta.

Spelar ingen roll vad man jobbar med. Äter man skräpmat och låter bli att träna blir man fet.

Är inte yrkets fel. Alla ansvarar över sig själva. Är liksom en del av att vara vuxen.

Tycker inte taxichaufförer är mycket fetare än folk i övrigt. Står inte ut jämfört med andra yrkesgrupper. Gäller att ta sig tid att träna helt enkelt även att man blir äldre, får familj och tiden knappt räcker till. Och det, som sagt, oavsett vad man jobbar med.
Citera
2013-09-20, 09:00
Medlem
failade proven för taxi-leg. Provet var verkligen inte lätt. Jag har taxiboken + körkortsboken.
Hur övade du inför proven?
Hur många gånger gjorde du om proven?
skylt mot förbud att stanna & parkera, gäller de taxiförare?
00.00-12.00 = förbuds-skyld för allmänhet.
12.00-00.00 = förbudsskylt för taxi att stanna och parkera.
Vad gäller?
Själv trodde jag vanliga skyltar gällde precis för alla men var uppenbart fel svar.
Citera
2013-09-20, 10:18
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

1. Läste boken
2. 0 gånger
Citera
2013-09-20, 10:58
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Spelar ingen roll vad man jobbar med. Äter man skräpmat och låter bli att träna blir man fet.

Är inte yrkets fel. Alla ansvarar över sig själva. Är liksom en del av att vara vuxen.

Tycker inte taxichaufförer är mycket fetare än folk i övrigt. Står inte ut jämfört med andra yrkesgrupper. Gäller att ta sig tid att träna helt enkelt även att man blir äldre, får familj och tiden knappt räcker till. Och det, som sagt, oavsett vad man jobbar med.

Stress samtidigt med stillasittande är mycket farligt. Då får man stresshormoner i kroppen som dessutom inte tas om hand genom fysisk energi. Många blir också mycket frustrerade i trafiken, vilket också ger högt blodtryck och andra ålderpåskyndande effekter.

Bilarna är undermåliga rent miljömässigt. Det skall vara dieselaggregat med proffsfilter (25000kr) kostar filtret. Då behöver man inte ha motorn på för att hålla värmen i kupen på vintern och man får inte i sig dieselpartiklar.

Stötdämparna och hjulupphängningen skall vara extra bra för taxibilar tman kör över så många gupp vilket inte är bra för ryggen. Stolarna skall vara extra bra ca 10 000 kronor dyrare. Naturligtvis mobilhållare så att strålningen går ut genom antennen och att man kan tala utan släppa händerna från ratten.
Detta skall vara taxibesikting, man måste alltså ha detta för godkänd taxibesikting, då kan ingen komma undan detta.

Skifte: Arbetsgivaren ersätter skifteschauffören om bilen är sen. Ser man på loggningsinfot.

Procentlön plusgarantiersättning för stå vid pissiga månader 42 procent och vid storhelger 50 procent.

Garantilön vid 40 timmarsvecka, 23 000 i månaden punkt. Kan man inte betala eller eh, har råd har man inte i branschen att göra. Affärsiden är inte bärande vilket innebär att många måste lämna (kursa) som en självklar följd av saneringen i Sverige 2013 med bnp på 500 miljarder.
Citera
2013-09-20, 12:54
Medlem
Citat:
failade proven för taxi-leg. Provet var verkligen inte lätt. Jag har taxiboken + körkortsboken.
Vad gäller?
Själv trodde jag vanliga skyltar gällde precis för alla men var uppenbart fel svar.

Failade du på alla prov?

Jag pluggade online med övningsfrågor och prov men det passar kanske inte alla precis som att plugga genom att läsa en bok fungerar inte för mig!

Klarade alla prov på första!

Har aldrig sett någon förbudsskylt bara för taxi! Dock förbud som inte gäller taxi..
Senast redigerad av TernFis 2013-09-20 kl. 13:02.
Citera
2013-09-20, 14:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vad gäller?

Klarade samtliga prov på första försöker förutom lokalkännedom. Det provet chansade jag på att köra väldigt tidigt bara för att det fanns en tid. 200kr, vem bryr sig . Andra gången klarade jag även det med bara 1 fel. Var nån ny restaurang på essingen jag inte kom ihåg.

Stoppförbud är stoppförbud även för dig. Du har rätt att paralellparkera på gator.

Vad är det för skylt du menar? Förbudskylt för motortrafik kör man förbi om kunden bor innanför.

Förbudsskylt att stanna som endast gäller taxi? Kan du hitta en bild på en sådan?

Citat:
wow, gratulerar till ditt nya guldjobb. Räcker lönen till elräkningarna.

Du måste vara en väldigt luspank person utan ekonomiskt sinne.

Regelbundet sparande & bra investeringar är vad som gäller. Man blir inte rik av att jobba för företag. Man ska äga dom.

Mina investeringar har växt 27% detta år. Du kan ju leka med siffrorna hur mycket det skulle bli om du hade 100.000, 200.000 eller kanske tom 1.000.000 investerade.

Men då har det gått väldigt bra för mina investeringar detta år. Räknar snarare med 10-13%/år i avkastning.

Edit; poängen är såklart bara att vad du tjänar inte ger hela bilden även om det såklart spelar in.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-20 kl. 14:58.
Citera
2013-09-20, 17:31
Medlem
Citat:

Förbudsskylt att stanna som endast gäller taxi? Kan du hitta en bild på en sådan?

http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/T7-2.png

På provet, så var det denna skylt + en lika dan skylt men det stod taxi.

Alltså tex 08-18 = skylten
sedan 18-08 en lika dan skylt + stod taxi.

Alltså det är precis som att man får parkera 8-18.
jag svarade i alla fall man aldrig får stanna eller parkera men var ju fel.
Citera
2013-09-20, 17:31
Medlem
Frågorna på teoriprovet för taxi. Om man ska göra om provet, är det samma frågor då?
Eller kan vissa vara samma?
Nån som vet.
Citera
2013-09-20, 19:19
Medlem
Citat:
Frågorna på teoriprovet för taxi. Om man ska göra om provet, är det samma frågor då?
Eller kan vissa vara samma?
Nån som vet.

Haha så du vet vad du ska plugga in?

Det är frågor av samma typ men inte exakt samma frågor vad jag förstått!
Citera
2013-09-21, 09:42
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Klarade samtliga prov på första försöker förutom lokalkännedom. Det provet chansade jag på att köra väldigt tidigt bara för att det fanns en tid. 200kr, vem bryr sig . Andra gången klarade jag även det med bara 1 fel. Var nån ny restaurang på essingen jag inte kom ihåg.

Du måste vara en väldigt luspank person utan ekonomiskt sinne.

Regelbundet sparande & bra investeringar är vad som gäller. Man blir inte rik av att jobba för företag. Man ska äga dom.

Mina investeringar har växt 27% detta år. Du kan ju leka med siffrorna hur mycket det skulle bli om du hade 100.000, 200.000 eller kanske tom 1.000.000 investerade.

Men då har det gått väldigt bra för mina investeringar detta år. Räknar snarare med 10-13%/år i avkastning.

Edit; poängen är såklart bara att vad du tjänar inte ger hela bilden även om det såklart spelar in.

Vad jag har för ekonomi hör inte hit. Oavsett om jag är luspank eller storförmögen kan jag sympatiseara med arbetarna i denna bransch. Så ditt argument är att ska man jobba med taxi måste man vara börsklippare för annars klarar man sig inte. Börsen kanske stiger i genom snitt 2-3 procent över den långa tiden. Det förmår knappast att täcka upp den usla lönen. En del är vinnare och en del är förlorare på börsen, jag ser helheten ett nollsummespel bortsett från de 2-3 procenten därför faller ditt argument de anställda skulle kompensera sig med detta.
Och börskrascher har du kanske hört talas om.
Gäller ditt argument för andra branscher med t.e.x busschaufförer,lastbilschufförer,budbilskörare ex.

De som jobbar i branschen tjänar så dåligt att det tar mycket lång tid att få upp någon ekonomisk bufferta du talar om. Vad skall de spara på när det inte ens går runt när basbehoven är täckta.
Citera
2013-09-21, 14:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
..

Nej, argumentet är att du inte vet ett skit om hur människors ekonomi ser ut. Så varför ställa en sån fånig fråga som, citat; wow, "gratulerar till ditt nya guldjobb. Räcker lönen till elräkningarna.".

Håller du inte med?

Återigen talar vi här om det personliga ansvar alla har för sig själva.

Jag försvarar inte villkoren som råder, men varför ska du klanka ned på personerna som jobbar under dessa?
Citera
2013-09-21, 14:54
Medlem
Alltså vafan var det som hände igår haha? Vid 24 hade jag två turer och 650kr, när jag slutade vid 05 hade jag 2700 och 20 turer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in