2013-09-19, 18:51
Medlem
Så, efter sex av de nio dagarna på plats i rätten (Avlyssningen, bloggaren och CC alla nio, KS fem) är den nu över. Rättegången i TR mot Pierre Karlsson.

En reflektion är att mildast för Pierre faktiskt kan vara att bli fälld och få livstid. Äntligen få slut på ekonomiska problem (efter några år kan han söka och få skuldsanering), mat på regelbundna tider, tid för motion och möjlighet att hålla kroppen i trim på gym, se på tv och kanske börja läsa böcker. Det finns många bra sådana att välja bland.

Alternativet är att i morgon eftermiddag gå ut i septembersolen i Kalmar.

Till vad? Inget eget hus i Getterum i alla fall och dessutom troligen omöjligt att någonsin återvända till hemtrakten som varit honom så kär i alla 55 år. Ut i friheten till en familj som nog inte är lika homogen och stöttande som tidigare. Barnen i stort sett vuxna har funderat och diskuterat på egen hand. Är det sedan som ryktet säger att sambon redan övergett honom (det tror jag dessutom, absolut) har han ingenstans att kalla sitt hem.

Redan i förhören indikerar hon en ny syn på sin sambo.

Då har han ingen och inget. Inga syskon, inga vänner, inget jobb. Om inte pingstpastorn tar honom till Värnamo för snickeriuppdrag, förstås.

Den gode pastorn har haft en bra fast inkomstkälla i Pierre på mellan 15 och 20 tusen i månaden. Säg nu inte emot detta snälla ni, jag råkar vara i ungefär samma bransch, och kan räkna. Det är samma goda pastor som likt en barmhärtig samarit tog hand om Pierres ekonomi och fixade ett Blue Step lån med nio procents ränta!!! Allt vad I villjen...

Tycker advokaten inte räckte till idag. I sin slutplädering var har flera gånger lite luddig och inte väldigt övertygande. Lite som sin klient.

Att Pierre valde honom igen var nog inte så märkligt men han kunde ha valt precis vilken advokat som helst och fått Althin, Per E Samuelson, eller Thomas Olsson (framför allt). Claes Borgström och Silbersky kunde han däremot fortsatt ha valt bort. Men gjort är gjort.

Hagman, åklagare gjorde ett gott jobb, han verkar vara en lättsam, ytterst sympatisk och trevlig människa. En sådan man vill ha till kompis. Målsägarbiträdet Nicklasson gjorde ett riktigt gediget slutanförande. Övertygande och med känsla presenterade hon det som Hagman inte sagt. Säkert en bra överenskommelse dem emellan.

Att Nicklassons anförande var starkt framgår som ni säkert sett på bloggen. Har ni som uppskattat denna finfina blogg från rättegången förresten arvoderat än? Om inte gör det! Dnn har kostat tid och kraft och ideellt arbete.

Övertecknad och KS bidrog med vår på plats igår och idag. Det har säkert CC också gjort. Vet ju fortfarande inte vem du är.
Citera
2013-09-19, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Han är INTE oskyldig. Han har ju gjort mordbrand till en affärsidé vetja.
Det skulle bli ramaskri från hela norra Öland om han frikändes.
Överläggningen kan vara ett spel för gallerierna.
Domare, nämdemän, åklagare etc är väl medvetna om att de inte lyckades
sätta dit en PK förra gången, han gick ut och mördade igen!
Egentligen skulle det till en lagändring vid mordbrand då alla bevis är förstörda.
Att hellre fälla än fria!

Vilken nämndeman vill ha på sitt samvete att han kan få göra det ännu en gång?
Citera
2013-09-19, 18:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Åklagaren har inte mycket bevisning att komma med, det mesta är indicier.
Nej, inte du också! Indicier är bevis, bara inte ensamt bindande bevis, utan bevisning som i kombination binder den tilltalade till dådet. Indicier är ofta fan så mycket bättre bevisning än direkt utpekande vittnesmål.
Citera
2013-09-19, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, inte du också! Indicier är bevis, bara inte ensamt bindande bevis, utan bevisning som i kombination binder den tilltalade till dådet. Indicier är ofta fan så mycket bättre bevisning än direkt utpekande vittnesmål.
I sak har du rätt, men jag är inte säker att domstolar alltid delar din uppfattning.
Citera
2013-09-19, 19:19
Medlem
*Kofot. Fann man någon kofot i PK:s bil och har denna undersökts av SKL? PK hade en kofot i bilen på morddagen. Den kan vara intressant av flera anledningar.
*Arbetsskor: Har man kunnat fastställa att de skor PK lämnat i garaget var de han använde under december och i så fall- har SKL undersökt dessa? Var de i så fall rengjorda eller inte?

Kan någon ge svar på dessa frågor?
Senast redigerad av Xzeeed 2013-09-19 kl. 19:22.
Citera
2013-09-19, 19:32
Medlem
Tror på fällande. På grund av blodet. Domstolar gillar teknisk bevisning och framför allt experter.
Om inte i TR så i HoR.
Citera
2013-09-19, 19:43
Medlem
Jag tror på en fällande dom efter ha läst slutpläderingarna. Tycker att advokaten svamlade väl mycket och inte hade någon förklaring till blodet, mastningarna mm. Kändes som om han famlade efter halmstrån i den ena frågan efter den andra. Nä Pk fälls. Och det är rätt eftersom jag tror han är skyldig till mer än detta dubbelmord.
Citera
2013-09-19, 19:45
Medlem
PaterNoster777s avatar
Det kan onekligen bli en intressant dag.

Om PK fälls blir det säkert en psykundersökning, men det vore närmast otroligt att han skulle vara psyksjuk i lagens mening.
Två döda, det betyder att det i så fall knappast kan bli något annat än livstid.

Alternativet är ett frikännande.
Allt eller inget.
Citera
2013-09-19, 19:55
Medlem
Jag läste igenom referaten av slutpläderingarna och reagerade precis som jag trodde att jag skulle göra. Efter att ha läst åklagarsidans pläderingar var jag övertygad om en fällande dom för att snabbt ändra mig när jag läst försvarets...

Det är så obegripligt att P skulle mörda BO för rykten om pengar i ett kassaskåp. BO som dessutom försvarat P och hävdat hans oskuld efter tidigare bränder. Jag tror att det är det som gnager i mig. Jag har svårt att tro på Ps skuld även om så mycket pekar på honom, bara för att jag inte förstår hur en sådan människa skulle kunna fungera.

Men ME tror jag inte på, inte heller några balter eller ryssar. ME är möjligen en ganska ohederlig typ, men jag tror att han håller sig till ekonomiska oegentligheter och att han dessutom var i Sthlm när morden skedde. Plus att han inte har något trovärdigt motiv. Och jag tror inte att G vågade riskera något fuffens igen efter smugglinghistorien. Så vem skulle det annars kunna vara?

Och kan det som talar emot P verkligen vara en slump? Avstängd mobil, mastningen före och efter morden, de försvunna timmarna i Kolstad när han inte minns vad han gjorde, pengabekymren och jakten på lång just den dagen, tidigare bränder, blod på geväret...

Nej, jag tror nog ändå på en fällande dom och på att P är skyldig.
Citera
2013-09-19, 20:01
Medlem
cem77s avatar
Om man tillbringar 3 timmar i en (plåt?)container med dålig mobiltäckning så skulle ju mobilen kunna tappa täckningen? Går jag in under plåttak här så är signalen så svag att mobilen kopplas ner från nätet och varken samtal eller sms kommer fram.
Citera
2013-09-19, 20:01
Medlem
hatte99s avatar
Någon här som vet om någon person blivit frikänd för 2 st dubbelmord i Sverige?
Detta skulle ju kunna bli en helt sensationell historia om han frikänns alltså.
Citera
2013-09-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Om man tillbringar 3 timmar i en (plåt?)container med dålig mobiltäckning så skulle ju mobilen kunna tappa täckningen? Går jag in under plåttak här så är signalen så svag att mobilen kopplas ner från nätet och varken samtal eller sms kommer fram.

Läs FUP alt. denna tråd. Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in