Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Nu jävlar ska vi ta och summera vad skribenterna - och andra nissar - tror kommer bli det juridiska resultatet i fallet:
Tror/är övertygande om fällande dom:
-countrychick
-Wooloomooloon
-FUP-12
-Quoter
-smålandtintin
-Svithjod
-Sonnenwende
-Hamilkar
-Oisin Cantwill (sa så i "Aftonbladet/Brottscentralen")
-Grandioso
Känner sig mycket tveksamma:
-DadoPrso
-UtomRimligtTvivel
-Thewinner6
Ingen chansning från Quarrel, som vanligt.
---
Kan givetvis ha missat något tyckande, körde bara igenom delar av tråden lite halvsnabbt. Onekligen en övervikt för den fällande sidan. Återstår att se vem som får rätt.

Jag är nog tvungen att ta upp den kastade handsken. Först vill jag påpeka att jag faktiskt i marinamålet gissade på friande dom innan TR hade påbörjat sin förhandling.
Nu är USB-kontakten på kristallkulan trasig, men jag ska ändå ge mig på en chansning vad det gäller domslutet i TR. Notera att jag nu tar inte ställning i skuldfrågan.
Många försvårande omständigheter har kommit fram i tråden, men inte till domstolen. Den får bara ta ställning till det som presenteras i rättegången. Jag har följt rättegången genom den utmärkta bloggen. Åklagaren har inte mycket bevisning att komma med, det mesta är indicier. Motiv och brist på alibi är inte bevis, motivet pengar har alla, och alibi kan vem som helst sakna vid en random tidpunkt.
Ett bevis finns, blodfläcken på bössan. Men som advokaten sa, enligt bloggen:
Citat:
Blodet på bössan. Här gör åklagaren alldeles för enkelt för sig. Bara för att blod eller DNA påträffas hos en person så innebär det inte att ägaren till föremålet har gjort det. Advokaten hänvisar till ett rättsfall. I HA-målet var det en person som hade målsägarblod på sig, men som ändå blev frikänd.
Det finns andra förklaringar till att blodet finns på bössan än att PK är skyldig, och att åldern på blodet inte går att tidsbestämma är besvärande för åklagaren.
Nu lägger jag in en brasklapp för att TR kanske tycker skuldfrågan är för svår att avgöra och överlåter det till HR genom en fällande dom, men jag tror att PK kommer att frias i TR.