Det var fan vad vissa är pessimistiska här beträffande utgången av målet...
Okay! Vi säger väl att vederbörande släpps fri i morgon.
Då sker följande: Människan ser till att fortast möjligt komma i besittning av en laptop,
Smartphone eller stationär dator så att han kan komma ut på det där internet för
att därefter slänga sig rappt över den här tråden.
Och sen ska det jävlar i det noggrant gås igenom hur det har skrivits om honom sedan
alltsammans drog igång med den här senaste "affären". Samtliga som dristat sig till att
skriva skit om honom och beskylla honom för de hiskeliga morden antecknas givetvis.
Vad som sedan händer kan ni ju fantisera om...
Dags att byta bostadsort och skaffa ny identitet kanske? För somliga av oss?
Nej, bara lugn mina damer och herrar: Här släpps fan ingen fri.
Det blev så förra gången. Men absolut inte nu. I detta fall har åklagaren något mycket
starkare i indicieväg än vad som lyckades vaskas fram 2006, 2007.
Hur det är resoneras kritiskt från vissa om förekomsten av blodspåret, att man tillmäter det
hela alldeles för stor och avgörande betydelse, så kvarstår jag personligen i min tro
att det ändå blir bedömt i slutändan som tillräckligt för att möjliggöra ett utslag i
negativ riktning för store, starke PK. Åtminstone i aktuella tingsrätten.
Ifall det håller även i nästa rättsinstans är jag däremot inte fullt lika övertygad om,
fast det lutar nog ändå åt det hållet.
Väntans tider gäller nu...
Särskilt nervöst förstås för huvudpersonen själv. Orolig över mest allting kanske.
Inte bara hur det ska avlöpa för honom här i målet utan säkert också mycket över
hur hans dam därute i friheten upplever alltsammans, hur hennes syn på honom ter sig.
Är allt förändrat för gott? Eller förblir hon troget vid hans sida även efter allt detta som
nu utspelat sig? Går det att hoppas på egentligen...? Har hon inte fått nog nu?
Av all pressen? Av hela honom? Av allt?
Och folket på norra Öland, de som känner honom: hur kommer han att bemötas vid
en eventuell återkomst? Blir det total utfrysning som träder i kraft? Blir allt socialt liv
tillintetgjort av en stor outplånlig rädsla för honom? Eller kan livet återgå till det normala
igen? Det trängs undan, det han misstänkts förr, precis som förra gången och en
någorlunda fungerande tillvaro går att fixa till?
Eller tvingas han överge alla tankar på att återvända till den ö där han gjort sig ett namn
i mindre smickrande sammanhang?