2013-09-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och vad betyder det?

Att PK är en fri man imorgon. Jag skulle vilka vända på frågeställningen; oavsett tingsrättens dom, finns det någon som läst FUP (båda) och tror/anser att PK är oskyldig?
Citera
2013-09-19, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och vad betyder det?
Istället för RPU släpps han, tror jag. (Å andra sidan har jag oftast fel. )
Citera
2013-09-19, 17:21
Medlem
hatte99s avatar
Tänk om PK hade valt en betydligt kändare(duktigare) advokat,
då tror jag han hade varit en fri person idag.
Det verkar ju som bevisningen är ganska så lätt att slå hål på.
Citera
2013-09-19, 17:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Det vore illa om han släpps imorgon, framförallt för Aftonbladet som har publicerat hans bild och pekat ut han som mördare.

Flera omständigheterna talar för att han är inblandad i både dubbelmorden.
Citera
2013-09-19, 17:29
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det vore illa om han släpps imorgon, framförallt för Aftonbladet som har publicerat hans bild och pekat ut han som mördare.

Flera omständigheterna talar för att han är inblandad i både dubbelmorden.

kan han stämma aftonbladet om han skulle bli frikänd?
Citera
2013-09-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag tror att PK är skyldig, men jag är inte helt övertygad om att han kommer att bli fälld.
Vad än TR kommer fram till kommer saken att prövas av HovR, så än har vi bara förspelet, inte avgörandet.
Om han fälls kommer det naturligtvis överklagas av försvarssidan. Den överklagan kan lämnas in så fort domen meddelats. Om han däremot frias så måste det till nya fakta eller bevis för att det ska kunna väckas ett nytt åtal i hovrätten. Det mislyckades man med 2006 och därför gick det målet aldrig längre än till tingsrätten. Risken finns att det, om han frias, blir likadant denna gång. Trots att det genomförts så otroligt många förhör, så tror jag att det finns de som vet mer än de talat om ännu.
Citera
2013-09-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Istället för RPU släpps han, tror jag. (Å andra sidan har jag oftast fel. )

Just nu hoppas jag att du har fel. Blodfläckarna på geväret är väl fortfarande en lika besvärande omständighet i dag som de var innan rättegången började. SKL anger 4+ i sitt antagande att det har fallit blod från G på PKs gevär. Drotz, SKL, sa inget som ändrar detta antagande. Han vidhöll att blodmärkena han tittat på var ca 4 månader gamla pga att fläckarna fortfarande var röda. Att de sedan kan ha kommit dit tidigare är en annan sak men det är inte denna yrkesmans uppfattning.

Hur i hela världen har blodet hamnat på PKs gevär ? Varken PK eller hans advokat föreslår någon rimlig förklaring. Om de hade gjort det skulle de vara tvungna att gå in på detaljer och ljuga en massa. Då skulle de lätt kunna göra bort sig.

Om det istället hade varit P*ll*s blod, den goda vännens och grannens blod (dvs den grannen som brann inne och dog 2002) hade jag inte tyckt att det vore osannolikt. PK och grannen kunde säkert stå och vakta på något rådjur tillsammans och att Pelle skadade sig vid något tillfälle. De hade en helt annan relation till varandra än vad GN och PK hade. De var kompisar. GN var mer av en vän som tyckte att PK skulle skärpa sig. Konstigt nog så dog både P*ll* och GN på samma sätt - kompis och/eller vänner.

Jag håller fast vid att blodet inte går att bortse ifrån och att PK döms som skyldig.
Citera
2013-09-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99

För att dom publicerat offentliga uppgifter? Blir nog svårt.
Citera
2013-09-19, 17:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Om han fälls kommer det naturligtvis överklagas av försvarssidan. Den överklagan kan lämnas in så fort domen meddelats. Om han däremot frias så måste det till nya fakta eller bevis för att det ska kunna väckas ett nytt åtal i hovrätten. Det mislyckades man med 2006 och därför gick det målet aldrig längre än till tingsrätten. Risken finns att det, om han frias, blir likadant denna gång. Trots att det genomförts så otroligt många förhör, så tror jag att det finns de som vet mer än de talat om ännu.
Nej, åklagaren kan överklaga med exakt samma material som han hade i TR. Men han har ju naturligtvis större chans att vinna om han kan stärka åtalet.
Citera
2013-09-19, 17:52
Medlem
Grandiosos avatar
Det var fan vad vissa är pessimistiska här beträffande utgången av målet...

Okay! Vi säger väl att vederbörande släpps fri i morgon.
Då sker följande: Människan ser till att fortast möjligt komma i besittning av en laptop,
Smartphone eller stationär dator så att han kan komma ut på det där internet för
att därefter slänga sig rappt över den här tråden.
Och sen ska det jävlar i det noggrant gås igenom hur det har skrivits om honom sedan
alltsammans drog igång med den här senaste "affären". Samtliga som dristat sig till att
skriva skit om honom och beskylla honom för de hiskeliga morden antecknas givetvis.

Vad som sedan händer kan ni ju fantisera om...
Dags att byta bostadsort och skaffa ny identitet kanske? För somliga av oss?

Nej, bara lugn mina damer och herrar: Här släpps fan ingen fri.
Det blev så förra gången. Men absolut inte nu. I detta fall har åklagaren något mycket
starkare i indicieväg än vad som lyckades vaskas fram 2006, 2007.
Hur det är resoneras kritiskt från vissa om förekomsten av blodspåret, att man tillmäter det
hela alldeles för stor och avgörande betydelse, så kvarstår jag personligen i min tro
att det ändå blir bedömt i slutändan som tillräckligt för att möjliggöra ett utslag i
negativ riktning för store, starke PK. Åtminstone i aktuella tingsrätten.
Ifall det håller även i nästa rättsinstans är jag däremot inte fullt lika övertygad om,
fast det lutar nog ändå åt det hållet.

Väntans tider gäller nu...
Särskilt nervöst förstås för huvudpersonen själv. Orolig över mest allting kanske.
Inte bara hur det ska avlöpa för honom här i målet utan säkert också mycket över
hur hans dam därute i friheten upplever alltsammans, hur hennes syn på honom ter sig.
Är allt förändrat för gott? Eller förblir hon troget vid hans sida även efter allt detta som
nu utspelat sig? Går det att hoppas på egentligen...? Har hon inte fått nog nu?
Av all pressen? Av hela honom? Av allt?
Och folket på norra Öland, de som känner honom: hur kommer han att bemötas vid
en eventuell återkomst? Blir det total utfrysning som träder i kraft? Blir allt socialt liv
tillintetgjort av en stor outplånlig rädsla för honom? Eller kan livet återgå till det normala
igen? Det trängs undan, det han misstänkts förr, precis som förra gången och en
någorlunda fungerande tillvaro går att fixa till?
Eller tvingas han överge alla tankar på att återvända till den ö där han gjort sig ett namn
i mindre smickrande sammanhang?
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-19 kl. 18:34.
Citera
2013-09-19, 18:00
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Tänk om PK hade valt en betydligt kändare(duktigare) advokat,
då tror jag han hade varit en fri person idag.
Det verkar ju som bevisningen är ganska så lätt att slå hål på.
En känd advokat är inte detsamma som en bra advokat.
Citera
2013-09-19, 18:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Att publicera en bild på en person och samtidigt antyda att han är en mördare är förtal om han frikänns i domstol.

Så visst kan han stämma Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in