2013-09-14, 14:38
Medlem
Vet ikke om Marit Christensens bokprosjekt om ABBs mor har vært nevnt tidligere i tråden.

Dagbladet i dag; Wenche Behring Breivik prøvde til det siste å stanse utgivelsen av boken om henne selv.

Citat:
Før hun døde sa terrordømte Anders Behring Breiviks mor opp intensjonsavtalen med Aschehoug, og betalte ifølge advokaten tilbake forskuddshonoraret hun fikk da hun skrev under på avtalen, skriver VG.

Grunnen var at hun følte forfatteren, tidligere NRK-journalist Marit Christensen, hadde tatt over bokprosjektet.

- Dette plaget henne veldig da hun lå på dødsleiet. Det hun sa var: «Hun har stjålet boken min». Det gjentok hun flere ganger, sier advokat Ragnhild Torgersen.

Citat:
Verken Marit Christensen, hennes advokat Jon Wessel-Aas eller forlaget Aschehoug ønsker å kommentere saken overfor avisen.

Når boken blir utgitt, vil mange flere detaljer fra ABBs barndom og oppvekst bli offentlig kjent. For jeg er ikke i tvil om at boken vil bli utgitt. Til det er etterspørselen og interessen alt for stor.

Men vi den gi forklaring på hvordan en psykisk syk ung mann, fikk utvikle sykdommen til han endte opp som Norgeshistoriens verste massemorder?

Er ikke sikker på det.
Citera
2013-09-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allapologies
Vet ikke om Marit Christensens bokprosjekt om ABBs mor har vært nevnt tidligere i tråden.

Dagbladet i dag; Wenche Behring Breivik prøvde til det siste å stanse utgivelsen av boken om henne selv.

Når boken blir utgitt, vil mange flere detaljer fra ABBs barndom og oppvekst bli offentlig kjent. For jeg er ikke i tvil om at boken vil bli utgitt. Til det er etterspørselen og interessen alt for stor.

Men vi den gi forklaring på hvordan en psykisk syk ung mann, fikk utvikle sykdommen til han endte opp som Norgeshistoriens verste massemorder?

Er ikke sikker på det.
Som norrman borde du veta att Breivik dömdes som tillräknelig.

Citat:
Hun beskriver sin relasjon til Wenche Behring Breivik som en blanding av terapeut, støtte, fortrolig og journalist.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10106234

Att utnyttja situationen på det här sättet som den före detta NRK-journalisten Moskva-Marit Christensen verkar ha gjort är förkastligt. Hon har uppenbarligen lurat Breiviks sjuka gamla mamma som låg på sin dödsbädd och låtsats vara hennes nära vän för att på så sätt få ut så mycket information som möjligt som hon sedan kan vrida och vända på som hon vill för att smutskasta Breiviks familj och att försöka tjäna pengar på det till sitt missbruk.

Citat:
Marit Christensen bruker like mye på kosttilskudd som matbudsjettet til en kjernefamilie.
http://www.seher.no/880564/marit-christensen-tar-20-piller-hver-dag

Marit Christensen har tidigare varit misstänkt för kriminalitet. Hon mår bevisligen inte bra och borde kanske läggas in på psykiatrisk avdelningen igen så att hon inte kan skada andra.
Citat:
I 2000 ble Christensens eksmann dømt til fengsel i to og et halvt år, blant annet for underslag av smykker. Samme år ble Christensen siktet for medvirkning til underslag. Hun ble også siktet for bedrageri i forbindelse med et bilkjøp. Sakene ble henlagt av riksadvokaten.

I sin biografi «Liv i bilder», som kom i 2011 skildrer hun blant annet kampen mot overvekten, anklagene i smykkesaken og de psykiske problememe som hun fikk i kjølvannet etter smykkesaken og de negative presseoppslagene. I et intervju med Viggo Johansen i NRK i 2010 fortalte Marit Christensen at det gikk så langt som at hun bestemte seg for å ta sitt eget liv, men hun ble reddet ved et tilfelle og innlagt på sykehus i 8-9 måneder.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marit_Christensen
Citera
2013-09-14, 18:05
Medlem
Citat:

Er ikke sikker på det.

Knappast, då Breivik inte är eller har varit psykiskt sjuk på någon tidpunkt vilket rätten också konkluderade med. (Relaterat till de ogiltiga domarna..) Eventuellt har han några narcissistiska drag, men knappast tillräckligt många för att få diagnosen "narcissistisk personlighetsstörning". Då krävs 5 av 9 symptom och han uppfyller bara 2-3 av dem. Enligt Wikipedia:
  • Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).
    Stämmer föga in då han aldrig har påstått sig vara bättre än någon annan. Tvärtom: han har ofta sagt (både under rättegången, på olika internetforum och i brev) att han inte är särskilt speciell utan bara en fotsoldat av många.
  • Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
    Absolut inte. Han är väldigt rationell vad gäller allt detta.
  • Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
    "Speciell" är väl fel ord, men det är uppenbart att väldigt få personer förstår sig på honom, vilket gör dem "speciella" på sätt och vis. Han är ju faktiskt ganska unik också, så jag vet inte om jag skulle vilja kalla det sjukligt.
  • Kräver stor beundran.
    Nej, men han blir irriterad när personer har svårt att förstå hans logik (framträder tydligt om man läser hans forumposter på internet, t ex. på FpU:s forum, vilket kan få det att framstå som att han ser sig bättre än andra människor.
  • Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
    Nej på det första och ja på det sista. Han är inte särskilt tålmodig.
  • Är interpersonellt explorativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
    Tvärtom - han är väldigt omtänksam av sig, både mot familj, vänner och fångvaktare (även de som inte förtjänar det).
  • Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
    Han använder sig av selektiv empati. Det innebär att han kan känna precis lika mycket empati som andra människor, men väljer att temporärt "stänga av" den under tidsperioder då empati kan ses som en svaghet - 22/7 är ett bra exempel på när han självfallet måste vara "empatilös". Till skillnad mot psykopater kan han känna empati så fort han åter vill det; psykopater är kroniskt/permanent empatilösa individer.
  • Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
    Han var väldigt upptagen av att ha hög status när han var yngre, men han växte ifrån det. Personlighetsstörningar går inte att växa ifrån utan är permanenta - därför uppfyller han inte den här punkten då hans jakt på rikedom var temporär.
  • Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.
    Ja, i vissa fall. Inte de senare två, men han har uttryckt sig arrogant när han har debatterat med andra, och även vissa gånger under rättegången (speciellt mot Holden har jag för mig, men han förtjänade det han fick).

Vad gäller boken: Jag hoppas att någon kommer reagera på att Marit Christensen utnyttjade en förvirrad, nerdrogad och dödssjuk kvinna bara för att åter hamna i rampljuset och tjäna lite pengar. Det finns ingenting värre än personer som utnyttjar de som är försvarslösa, vilket mamma Breivik var med tanke på hennes livssituation, och detta visar tydligt vilken sorts hagga Christensen är.
Bland det sista mamma Breivik sa i livet var "Jag önskar att media lämnar mig och min familj ifred" vilket säkerligen hade någonting med denna situation att göra. Detta ignorerade alltså Christensen som nu ämnar gå i Geir "Jesus" Lippestads fotspår och bli en av de invigda med exklusiv insikt i "terrorns högborg"...
Att journalister är asätande gamar är förvisso knappast någonting nytt men jag blir likväl förbannad. Vill media veta någonting kan de ändå intervjua Breivik själv - förutsatt att journalister är välkomna till fängelset med tanke på den permanenta munkaveln de satt på honom - men det blir ju självfallet så mycket mer spännande och intressant (enligt dem) om de kommer med lite välkryddade halvsanningar och regelrätta lögner istället för tråkig fakta.

Edit:
Citat:
Marit Christensen har tidigare varit misstänkt för kriminalitet. Hon mår bevisligen inte bra och borde kanske läggas in på psykiatrisk avdelningen igen så att hon inte kan skada andra.
Tack, NothingToLose. Jag har helt missat att kolla upp henne även om det är uppenbart att hon har mentala problem (syns i ögonen på henne). Det är synd att en såpass instabil människa ska få uttrycka sig offentligt angående en situation som uppenbarligen är för avancerad för att hon ska kunna begripa den. Dessa "kosttillskott" hon knaprar på kan mycket väl också ha gett henne smärre hjärnskador vilket gjort en ond situation värre. Jag tycker nästan synd om henne. Kanske vet hon inte själv vad hon gör.
Senast redigerad av ThisIsALie 2013-09-14 kl. 18:10.
Citera
2013-09-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Som norrman borde du veta att Breivik dömdes som tillräknelig.
Det er delte meninger om Breiviks psykiske helsetilstand:

Aftenposten 28. juni 2013; Mener Breivik ble vurdert på feil grunnlag.

Citat:
Flere mener at dommen har feil og svakheter i helt avgjørende spørsmål. Spesielt når retten definerer vrangforestillinger, som står sentralt i rettens vurdering av om terroristen skulle straffes eller ikke.

Citat:
Psykiateren mener de rettspsykiatriske erklæringene og dommen, lest sammen, styrker ideen om at Behring Breivik hadde klassiske vrangforestillinger av politisk karakter, vrangforestillinger som var mulige, men feilaktige.

Citat:
- Det var en sterk opinion som ville ha han dømt, så det kan synes som om retten er blitt påvirket av dette. Det er naturlig og forståelig. Resultatet synes styrt av det merkbare presset fra opinionen. Jeg mener dermed ikke at en motsatt konklusjonen hadde vært mye bedre eller prinsipielt å foretrekke. Jeg tilhører ikke dem som mener at dommen var så modig ved å finne ham tilregnelig. Tvert imot, sier Kinander.

Spørsmålet om en presis nok definsjon på "vrangforestillinger" ble brukt, vil dukke opp, igjen og igjen, i tiden fremover. Mange mener at den andre rettsspykiatriske rapporten var et bestillingsverk, for å møte politiske krav om at ABB måtte idømmes fengselsstraff.

Om så er tilfelle, er det sterkt kritikkverdig, og stiller store spørsmål ved rettsikkerheten i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsALie

Vad gäller boken: Jag hoppas att någon kommer reagera på att Marit Christensen utnyttjade en förvirrad, nerdrogad och dödssjuk kvinna bara för att åter hamna i rampljuset och tjäna lite pengar. Det finns ingenting värre än personer som utnyttjar de som är försvarslösa, vilket mamma Breivik var med tanke på hennes livssituation, och detta visar tydligt vilken sorts hagga Christensen är.

VG i dag; Wenche Behring Breivik ville stanse boken på dødsleiet .

Citat:
Før hun døde engasjerte Wenche Behring Breivik advokat for å hindre at forfatter Marit Christensen gir ut boken «Moren».

Citat:
- Etter min klients egne utsagn har hun har tilegnet seg dette materialet under bristende forutsetninger. Hun har rett og slett lurt Wenche Breivik. Hadde det vært penger, hadde man åpenbart snakket om et bedrageri, sier advokat Hans Marius Graasvold.

Hvor lenge kan de to advokatene hindre bokutgivelsen? Så lenge det finnes penger igjen i dødsboet?

Tror det kan bli snakk om store penger å tjene på denne boken. Tror den vil vekke mye større interesse, enn Lippestads bok. Spesielt internasjonalt.
Citera
2013-09-15, 14:26
Medlem
Citat:
Det er delte meninger om Breiviks psykiske helsetilstand:

Aftenposten 28. juni 2013; Mener Breivik ble vurdert på feil grunnlag.

Spørsmålet om en presis nok definsjon på "vrangforestillinger" ble brukt, vil dukke opp, igjen og igjen, i tiden fremover. Mange mener at den andre rettsspykiatriske rapporten var et bestillingsverk, for å møte politiske krav om at ABB måtte idømmes fengselsstraff.

Om så er tilfelle, er det sterkt kritikkverdig, og stiller store spørsmål ved rettsikkerheten i Norge.
Slutt å tulle nå! Hva du og andre troll mener om Breiviks psykiske helse er ikke viktig! Han er blitt vurdert som tilregnelig av sakkyndige i retten. Et observasjonsteam, bestående av psykiatriske sykepleiere, psykiater og psykolog som observerte Breivik på Ila fra klokken 8 om morgenen til 21.30 om kvelden og hver halvtime gjennom natten i tre uker, mente at han ikke var psykotisk.
Jeg er ikke dum, jeg forstår hva du er ute etter. Du prøver å sverte Breivik akkurat som hundrevis tullinger før deg for at han ikke skal få fler tilhengere. Jeg er ikke norsk men har sikkert lest mer enn deg av norske artikler om Breivik og dessuten fulgt hele rettssaken online. Breivik er langt mye friskere en mange andre mennsker, selv om han gikk for langt. Jeg kommer ikke til å forsvare hans handlinger her, men jeg liker ikke når man lyver om ham. Alle oppegående folk skjønner at den første rettspsykiatriske erklæringen var et bestillingsverk.

(Tack till Google Translate! )
Citera
2013-09-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Slutt å tulle nå! Hva du og andre troll mener om Breiviks psykiske helse er ikke viktig! Han er blitt vurdert som tilregnelig av sakkyndige i retten. Et observasjonsteam, bestående av psykiatriske sykepleiere, psykiater og psykolog som observerte Breivik på Ila fra klokken 8 om morgenen til 21.30 om kvelden og hver halvtime gjennom natten i tre uker, mente at han ikke var psykotisk.
Jeg er ikke dum, jeg forstår hva du er ute etter. Du prøver å sverte Breivik akkurat som hundrevis tullinger før deg for at han ikke skal få fler tilhengere. Jeg er ikke norsk men har sikkert lest mer enn deg av norske artikler om Breivik og dessuten fulgt hele rettssaken online. Breivik er langt mye friskere en mange andre mennsker, selv om han gikk for langt. Jeg kommer ikke til å forsvare hans handlinger her, men jeg liker ikke når man lyver om ham. Alle oppegående folk skjønner at den første rettspsykiatriske erklæringen var et bestillingsverk.

(Tack till Google Translate! )

Som sagt, det er delte meninger om ABB er tilregnelig.

Vi vet at ABB har begynt å studere denne høsten. Dette er min personlige mening! Men, jeg tror det er ekstremt vanskelig å studere om man lider av en psykiatrisk diagnose. Studieresultatene kan gi en pekepinn på hvordan det står til med ABBs psykiske helsetilstand.

Så får vi vente og se hvordan det går. Om ABB kan legge frem strålende eksamenskarakterer til jul, lover jeg at jeg skal tenke igjennom saken grundig på nytt.

Og nei, jeg prøver ikke å sverte Breivik. Det har han gjort selv, til gagns og mye verre enn hva jeg noen sinne kan gjøre.

22. juli-terroren har svekket innvandringsmotstanden i Norge. Det er blitt vanskeligere å fremme logiske argumenter mot en for høy innvandring. Nå kommer ABB-kortet og rasisme-kortet veldig kjapt opp.

Om vi ser på "frigjørings-terror-organisasjonene" i Europa som har hatt politiske fløyer, som IRA og ETA, er mitt inntrykk at varslede bombetrussler der både tap av menneskeliv og materielle skader har vært mulig å unngå, ikke har svekket den folkelige oppslutningen på samme måte som terroraksjoner der uskyldige og tilfeldige mennesker er blitt drept.

I Europa skaper terroraksjoner økt og sterkere motstand mot terroristene. Terror som politisk virkemiddel blir da meningsløst.

Dersom ABB hadde til hensikt å styrke innvandringsmotstanden, burde han ha valgt andre og fredelige virkemidler.
Citera
2013-09-16, 15:19
Medlem
Citat:
Som sagt, det er delte meninger om ABB er tilregnelig.

Vi vet at ABB har begynt å studere denne høsten. Dette er min personlige mening! Men, jeg tror det er ekstremt vanskelig å studere om man lider av en psykiatrisk diagnose. Studieresultatene kan gi en pekepinn på hvordan det står til med ABBs psykiske helsetilstand.

Så får vi vente og se hvordan det går. Om ABB kan legge frem strålende eksamenskarakterer til jul, lover jeg at jeg skal tenke igjennom saken grundig på nytt.

Og nei, jeg prøver ikke å sverte Breivik. Det har han gjort selv, til gagns og mye verre enn hva jeg noen sinne kan gjøre.

22. juli-terroren har svekket innvandringsmotstanden i Norge. Det er blitt vanskeligere å fremme logiske argumenter mot en for høy innvandring. Nå kommer ABB-kortet og rasisme-kortet veldig kjapt opp.

Om vi ser på "frigjørings-terror-organisasjonene" i Europa som har hatt politiske fløyer, som IRA og ETA, er mitt inntrykk at varslede bombetrussler der både tap av menneskeliv og materielle skader har vært mulig å unngå, ikke har svekket den folkelige oppslutningen på samme måte som terroraksjoner der uskyldige og tilfeldige mennesker er blitt drept.

I Europa skaper terroraksjoner økt og sterkere motstand mot terroristene. Terror som politisk virkemiddel blir da meningsløst.

Dersom ABB hadde til hensikt å styrke innvandringsmotstanden, burde han ha valgt andre og fredelige virkemidler.
Hvis studiene går dårlig for Breivik, så er det enda et bevis på at han konsekvent motarbeides.

Og hvis det du sier er sant, det vil si at 22. juli-terroren bidratt til å gjøre det vanskeligere å fremme argumenter mot en for høy innvandring i Norge, så er det bare å gratulere Breivik. Det var nettopp dette han ønsket.

Såkalt breiviking, heksejakt, og sensur -> polarisering -> radikalisering.
Citera
2013-09-17, 01:22
Medlem
Moskva-Marit ger sig inte. Hon tänker ge ut boken om Breiviks mor.
Citat:
- Det er ikke hennes historie, det er min historie

Det sier Marit Christensen til NRK Dagsrevyen om boken hun skriver om Wenche Behring Breivik.

- Noen tror kanskje dette er en biografi, der jeg later som om jeg er Wenche Behring Breivik. Men dette er ikke hennes historie, det er min, sier Christensen til NRK.

- Etter en lang og vanskelig rettssak, satt vi igjen med flere spørsmål enn svar. Min samfunnsoppgave er å gi noen flere svar. Vi må aldri glemme at dette er mye større enn meg og Wenche Behring Breivik, det handler om en viktig hendelse i norsk historie, sier Christensen.

Lørdag ble det kjent at Behring Breivik prøvde å stanse utgivelsen av boken før hun døde i mars, fordi hun følte seg sveket av sin tidligere medforfatter Christensen, og at det ikke lenger var hennes bok.
http://www.nyhetene24.no/kultur/det-er-ikke-hennes-historie-det-er-min-historie

Citat:
- Dette er ingen vanlig biografi, men en historie som er min. Vi må aldri glemme hvor stor og viktig del dette er av norsk historie, og hvilke lidelser Anders forårsaket, sier Christensen til NRK.
http://m.db.no/2013/09/16/nyheter/forlag/breivik/29297270/?www=1

Citat:
I et lydopptak på dødsleiet fortalte Behring Breivik at hun reagerte sterkt da forfatter Christensen uten hennes samtykke forsøkte å sette seg på Radiumhospitalets pårørende-liste.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorangrepet-22-juli/etikkekspert-kritisk-til-christensen/10126514/

Citat:
Marit Christensener journalist og forfatter. Hun jobbet i NRK fra 1977 til 2002 og fikk kallenavnet Moskva-Marit etter at hun var utenrikskorrespondent i Moskva fra 1984 til 1988.
http://mobil.tv2.no/underholdning/gkn/kjendis/marit-christensen-2409667.html

En annan person som har skrivit om Behring Breivik-familjen är Aage Storm Borchgrevink.

Citat:
Det usagte er en kunst Borchgrevink er vel kjent med fra sitt arbeid i det tidligere Sovjetunionen.
http://www.document.no/2011/03/muhammed-og-aftenposten/

Citat:
Debutanten Aage Storm Borchrevink fortel historia gjennom tre ulike personar, som får kvar sine kapittel: ei ungjente som er dotter til den første demokratisk valte presidenten, ein stor, aldrande forfattar, og kona hans. Dei har visse håp om at endringane i samfunnet skal bli til det betre, men blir etterkvart sugd inn i etterretningas nett, på kvar sine måtar.

I arkivene står nemleg ting som kan brukast mot folk, og om det ikkje står, så går det alltids an å fabrikere noko. Det nye regimet fell tilbake på gamle synder, og noko av det sterkaste i boka er nettopp den uvissa alle lever under: kven kan ein stole på? Er dei allierte frå i går blitt fiendar i dag? Dei tre flettar seg ut og inn av kvarandres historier, og har kvar sine versjonar av sanninga.

Litt ute i boka dukkar også rapportar opp, rapportar frå etterretninga og frå menneskerettsorganisasjonar. Desse rapportane gjer meg litt usikker. Stolar ikkje forfattaren på fiksjonen? For anten rapportane er oppdikta eller verkelege, så bryt dei med historia slik den vert fortalt av dei tre. Dei er gode nok til å bere historia aleine.
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/264411.html

Någon som vet mer om dessa två författare? Kanske kan ni trevliga norrmän som har dykt upp på forumet på senare tid berätta lite om dessa norska kändisar?
Citera
2013-09-18, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Brukar läsa tråden "hur var det att sitta i fängelse"/Brott och brottsbekämpning" och kom då att tänka på en grej : Har han TV i Cellen ?

Har jag inte fel för mig har han tre olika celler som sitter ihop.

Han har en dator och löpband så en TV lär han ha ^^

Vet dock inte om detta fortfarande är så men ska ha varit så tidigare iallafall.
Citera
2013-09-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamby
Har jag inte fel för mig har han tre olika celler som sitter ihop.

Han har en dator och löpband så en TV lär han ha ^^

Vet dock inte om detta fortfarande är så men ska ha varit så tidigare iallafall.
På Ila har han tre celler. En sovcell, en träningscell och en kontorscell. När han ska förflyttas mellan någon av dessa celler måste han kläs av naken och kroppsvisiteras varje gång! Det är bland annat detta som han uppfattar som tortyr och det är en av anledningarna till att han har gjort en polisanmälan.

På Skien som Breivik bor nu, trivs han bättre. Jag vet inte hur fängelset är byggt men gissar att det är ordnat på ett sådant sätt att Breivik inte behöver genomgå kroppsvisitation vid förflyttningar till olika aktiviteter.

Angående TV så är det inte något ovanligt eller lyx på fängelser. Det är ingen särskild förmån Breivik har. Han måste dessutom tillkalla vakt om han vill stänga av TV:n på kvällarna och det kan ta lång tid innan någon har tid eller tar sig tid att hjälpa honom. Men det är alldeles riktigt att han får se på TV. Han följer med på allt som händer i världen utanför men han har inte lika stor möjlighet nu som i friheten att kontrollera fakta. De kulturmarxistiska "fakta" som han får serverade via exempelvis nyheterna på NRK, är det han har att förlita sig på. Brev från sina politiska anhängare med en alternativ världsbild får han inte längre ta emot.

Datorn behöver Breivik till sitt författarskap och löpbandet måste han ha för att kunna hålla sig i god form tills han kommer ut igen om några år...
Citera
2013-09-18, 21:42
Medlem
Vilken häxa hon är rent ut sagt! Tror ni att Breivik nappar på det här? Det ger honom ju ytterligare chans till uppmärksamhet men är det värt det?

Citat:
Ber massemorderen og søsteren melde seg som part i bok-konflikten

Hvis ikke mener Marit Christensens advokat at de må akseptere boka om deres avdøde mor.
http://m.db.no/2013/09/18/nyheter/22_juli/bok_samfunn/29335342/?www=1
Citera
2013-09-19, 17:34
Medlem
Det går ett rykte på Skien om att Breivik kräver extra resurser så att de andra fångarna blir lidande när det måste sparas in. Denna information sprids nu vidare via fängelsets förtroendevalda trots att fängelset har fått extraresurser just för att Breiviks behov inte ska gå ut över de andra intagnas behov. Jag antar att spridandet av sådan felaktig information är ämnad till att göra Breivik illa omtyckt bland de andra intagna.
Citat:
Benjamin Lipski är förtroendevald vid en av avdelningarna på Ila. Han berättar att många intagna är frustrerade över att de får mindre tid med kriminalvårdarna som jobbar på avdelningen. De upplever att de får mindre uppmärksamhet och hjälp och att oerfarna kriminalvårdare spenderar längre tid på att hjälpa dem.

Lipski hävdar att det är färre kriminalvårdare i arbete efter att Breivik kom till fängelset, och att krimninalvårdarna inte kan följa med de intagna på ärenden utanför fängelset vid köp av kläder eller vid läkarbesök.

Ingeborg Kivle, förtroendevald för de intagna, bekräftar att kriminalvårdarna har fått andra uppgifter efter att Breivik kom till fängelset, men att det hör ihop med att fängelset ska spara pengar.

Karl Hillesland är näst högsta chef vid Telemark fengsel, avdeling Skien.

Han bekräftar att fängelset är i en situation där det måste sparas, men säger samtidigt att fängelset fick extra resurser när Breivik överfördes till dem, så att det inte skulle gå ut över de intagna. Hillesland medger att flera erfarna kriminalvårdare sätts till att arbeta med Breivik.

http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/--darligere-soning-med-breivik-1.11251098
Senast redigerad av NothingToLose 2013-09-19 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in