2013-09-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc
Du fyller testo p vialen med 1,3 ml luft utan att dra in någon olja. Du drar ut en tom spruta och fyller den med 2,3 ml luft som du fyller testo e vialen med och drar upp 2 ml olja. Nu går du på testo p vialen igen som har ett lufttryck med 1,3 ml. Stick in nålen och dra upp 1 ml testo p lättsamt. Voila!

Tips: den vialen du förfyller med luft, se till att ha tryck på kolven tills du har dragit ur sprutan. Om du släpper kolven när du tryckt in luft så gör vaccumet att luften automatiskt åker in i sprutan igen.
suverän förklaring, det tackar jag för!

MVH
Citera
2013-09-19, 15:31
Medlem
Realityjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUS.
varför ska man fylla med luft?
Har du quotat fel nu eller? Jag har inte skrivit ngt om nån luft?

Citat:
Ursprungligen postat av ZEUS.
det är ju rätt korkat att inte sticka in hela nålen... gör du inte det är det nästa bortkastat att aspirera! för inbilla inte mej att du kan hålla nålen still om du inte kört in hela!

det är lätt hänt att den åker in o ut lite o då har du noll koll på om du sätter i en ven eller liknande

mvh

Men om du trycker in den fullt och sedan lägger tryck på kolven så händer ju precis samma sak? Nålen går djupare och du kan stöta på vener etc.. Du fattar hur ja menar? Helt 100 är det ju aldrig isf.. Hursomhelst har det gått prima för mig, så jävla taskigt kan de inte va :P Fått hosta 1 gång på 69stick

OBS! Jag skrev ju i mitt senaste inlägg att jag börjat köra den längre in!
Citera
2013-09-19, 22:34
Medlem
ZEUS.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realityjunkie
Har du quotat fel nu eller? Jag har inte skrivit ngt om nån luft?

Men om du trycker in den fullt och sedan lägger tryck på kolven så händer ju precis samma sak? Nålen går djupare och du kan stöta på vener etc.. Du fattar hur ja menar? Helt 100 är det ju aldrig isf.. Hursomhelst har det gått prima för mig, så jävla taskigt kan de inte va :P Fått hosta 1 gång på 69stick

OBS! Jag skrev ju i mitt senaste inlägg att jag börjat köra den längre in!

japp skulle citera den andra

du kan omöjligt trycka in nålen längre än de 30mm den är!!! men förstår va du menar. blir inte detsamma som att trycka in en del av nålen.. bra att det funkat för dej men inget som rekas likväl o du gör rätt i att börja trycka in hela nålen.. välj en 25mm om det känns bättre. gå av kommer den aldrig göra iaf

mvh
Citera
2013-11-19, 15:27
Medlem
Körde mitt första stick idag. Försökte göra allt enligt instruktionerna men det var några saker som gick mindre bra. Första, när jag skulle spruta in luft i vialen (DP's testo e) så gick inte det. Pressade först in luft men sen när jag släppte kolven åkte ju allt tillbaka igen. När jag skulle aspirera så hade jag väldigt svårt att dra tillbaka kolven. Verkade hända samma sak där att det blev en vakuum effekt så jag hade svårt att få ut någon luft, tror dock det kom lite. Det kom iaf inget blov när jag drog ut kanylen så det borde väll betyda att jag inte träffade något blodkärl? Och vad händer om man injicerar vid ett blodkärl? Börjar bli riktigt nojjig nu efter sticket att jag gjort något fel. Skakade värre än Muhammed Ali när jag stack...

Nu efteråt känner jag definitivt att jag har stuckit mig. Känner det inne i muskeln på något sätt. Ska det vara så? Känns som ett blåmärke/lårkaka typ.

Skulle verkligen uppskatta ett snabbt svar här. Börjar som sagt bli rejält nojjig nu.

/e körde med 0.25mm nål i låret.
Citera
2013-11-19, 15:32
Medlem
svennerubinsfans avatar
Givetvis åker det tillbaka luft om du släpper kolven. Nålhuvudet ska vara i oljan när du släpper och börjar dra.

Aspirera behöver man egentligen inte göra, och om man gör det så behöver du knappt dra alls för att se om det sitter i ett blodkärl eller inte. Du ska liksom inte dra tillbaka 1ml. Snarare 0,1ml max.

Klart att det känns om du trycker in vätska i en muskel.
Citera
2013-11-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennerubinsfan
Givetvis åker det tillbaka luft om du släpper kolven. Nålhuvudet ska vara i oljan när du släpper och börjar dra.

Aspirera behöver man egentligen inte göra, och om man gör det så behöver du knappt dra alls för att se om det sitter i ett blodkärl eller inte. Du ska liksom inte dra tillbaka 1ml. Snarare 0,1ml max.

Klart att det känns om du trycker in vätska i en muskel.

Okej, då förstår jag.

/e Har lugnat ner mig lite nu. Trodde inte jag skulle bli så nervös av att sticka men tydligen hade jag fel där

Du säger att man inte behöver apirera. Varför är det onödigt? Har läst att det är riktigt farligt att få in oljan i blodomloppet. Undrar fortfarande vad man får för symptom om man får in något i blodet. Har sökt runt en del men ej hittat.
Senast redigerad av Skyldig1 2013-11-19 kl. 16:15.
Citera
2013-11-19, 18:01
Medlem
Realityjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Okej, då förstår jag.

/e Har lugnat ner mig lite nu. Trodde inte jag skulle bli så nervös av att sticka men tydligen hade jag fel där

Du säger att man inte behöver apirera. Varför är det onödigt? Har läst att det är riktigt farligt att få in oljan i blodomloppet. Undrar fortfarande vad man får för symptom om man får in något i blodet. Har sökt runt en del men ej hittat.

Anafylaktisk chock i värsta fall. Google it. Aspirera eller ej, upp till dig.

Tycker det är onödigt att ifrågasätta aspirerande, det tar varken tid eller är komplicerat, gör det och var nöjd
Citera
2013-11-19, 18:08
Medlem
sedans avatar
Citat:
Okej, då förstår jag.

Du får metallsmak i truten och börjar hosta lungorna ur dig.
Citera
2013-11-19, 20:41
Medlem
Du kan även få svårt att andas, Och som sedan sa kommer du hosta som satan.. För mig satt det i en bra stund, Kunde inte dra djupa andetag på 1-2 timmar utan att börja hosta igen..
Det går inte missa haha.
Citera
2013-11-19, 22:40
Medlem
Som redan nämnt, onödigt att inte aspirera.
Citera
2013-11-20, 00:50
Medlem
Absolut, har inga tankar på att skippa att aspirera, undrade mer varför vissa säger att det inte spelar någon roll. När jag skulle aspirera behövde jag dra hårt som satan i kolven, jag valde att trycka in det till slut för om jag skulle dragit hårdare i kolven hade det nog slutat illa. Kommer iaf inte chansa nästa gång.

Är det direkt in till akuten när det händer eller brukar det gå över? Kan tänka mig att det kan hända även fast man aspirerar, iaf om man är lite skakis när man sticker.
Citera
2013-11-20, 08:50
Medlem
HeadOfBoos avatar
Citat:
Absolut, har inga tankar på att skippa att aspirera, undrade mer varför vissa säger att det inte spelar någon roll. När jag skulle aspirera behövde jag dra hårt som satan i kolven, jag valde att trycka in det till slut för om jag skulle dragit hårdare i kolven hade det nog slutat illa. Kommer iaf inte chansa nästa gång.

Är det direkt in till akuten när det händer eller brukar det gå över? Kan tänka mig att det kan hända även fast man aspirerar, iaf om man är lite skakis när man sticker.

Men för helvete, man aspirerar inte hårt. Finns blod kommer det lätt, finns det inte blod kommer inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in