2013-09-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Trollspöt i funktion igen.
Citera
2013-09-19, 12:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Detta är orsaken till att Jehovas vittnen inte tar emot blod:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk.

Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas.
"(3 Mose 17:10-14

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod,"(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Jag förstår inte? Det står ju bara om att ÄTA blodet?

Edit:
Det torde vara underförstått även i Apg...
Citera
2013-09-19, 12:06
Medlem
Citat:
Detta är orsaken till att Jehovas vittnen inte tar emot blod:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk.

Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas.
"(3 Mose 17:10-14

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod,"(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Alla dessa texter handlar om slaktblod då livet,representerat av blodet, skulle återlämnas till Gud. Texterna har ingenting med medicinskt bruk av blod att göra.
Citera
2013-09-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-varför-inte-blodtransfusioner/

Enligt JW:s officiella hemsida så är blodtransfusion inte förenligt med Guds ord och är i grund och botten därför en religiös fråga och den medicinska aspekten torde därför vara helt irrelevant för diskussionen. Tydligen sitter människans (och djurens) själ i blodet och detta är anledningen till att det finns påbud mot blodtransfusioner.

Bra att du undersöker källan, det finns så många som litar på andrahandsuppgifter, rykten om Jehovas vittnen.

Människans själ är blodet i symbolisk mening, blodet representerar livet. En "själ" enligt Jehovas vittnen är själva människan och själva djuret som lever på jorden, själen är inte en osynlig del av människan utan är människan som helhet. Så om människan/djuret dör, så är det själen/människan/djuret som dör.

Citat:
Lite oklart vad som tros ligga till Guds påbud mot blodtransfusioner (enligt JW:s tolkningen). Vad tros hända med själen hos donatorn och mottagaren vid blodtransfussion? Att någons eller bådas själ förintas? Att de sammansmälter? Väldigt oklart.

Nej det är i symbolisk mening, Gud har reserverat blodet, blodet är en symbol för livet.

Innan floden så fick människor inte äta kött/djur, bara växter. Efter floden fick människor äta kött om man tappade ur blodet som respekt för livet. Om man använder blod till annat så respekterar man inte livet som Gud skapat.
Citera
2013-09-19, 12:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jasså, "dra över en kam". Menar du att majoriteten av amerikaner inte vill veta av USA:s krig?

Sa jag det?

Hur som helst, det beror såklart helt på vilket krig och vid vilken tidpunkt man ställer frågan. Som exempel så vill idag 60-80 % inte veta av ingrepp i Syrien...Att jämföra med tex Vietnam:

Month, Percentage who agreed with war
August 1965, 61%
/.../
May 1967, 50%
/.../
May 1971, 28%

Poängen är hur som helst att du gav en ganska orättvis bild av det amerikanska folket som helhet. Träffat många amerikaner?

Citat:
Ja Gud som skapare har rätten att ta bort människor av typen Hitler, har du något emot det?

1. Om gud som det påstås är allvetande, allsmäktig, och har fri vilja så är ju han ju enligt mig ansvarig för Hitlers handlingar. (Men jag har för mig att du skrev att nån gång att gud inte kunde förutse människors val?)

2. Jag har generellt inga problem med att någon röjer Hitler ur vägen.

3. Jag förstår inte varför en skapare skulle ha rätt att döda och ej heller hur han samtidigt kan kalla sig god.

4. När jag nämnde GT syftade jag snarare på alla de gånger gud enligt bibeln låg bakom och beordrade massakrer på andra folk, inklusive kvinnor och barn.
Citera
2013-09-19, 12:33
Medlem
Citat:
Och vad är sanningen som Jesus kom att vittna för?

Många saker, att Gud existerar, att Gud inte är treenig, att det finns en ljus evig framtid i ett trädgårdsliknande paradis utan krig, död, sjukdomar och annat elände m.m.
Citera
2013-09-19, 12:34
Medlem
Citat:
Bra att du undersöker källan, det finns så många som litar på andrahandsuppgifter, rykten om Jehovas vittnen.

Människans själ är blodet i symbolisk mening, blodet representerar livet. En "själ" enligt Jehovas vittnen är själva människan och själva djuret som lever på jorden, själen är inte en osynlig del av människan utan är människan som helhet. Så om människan/djuret dör, så är det själen/människan/djuret som dör.

Nej det är i symbolisk mening, Gud har reserverat blodet, blodet är en symbol för livet.

Innan floden så fick människor inte äta kött/djur, bara växter. Efter floden fick människor äta kött om man tappade ur blodet som respekt för livet. Om man använder blod till annat så respekterar man inte livet som Gud skapat.

Kan kroppen och själen leva oberoende av varandra? Eller är den ena en nödvändighet för den andra?
Citera
2013-09-19, 12:38
Medlem
Citat:
Men hur är det med intaget av kött som ju innehåller blod (vilket än en gång blev uppenbart för mig för någon dag sedan när jag tinade lite köttfärs)? Är det förbjudet att äta kött?

Om man har tappat ur blodet innan, så har man visat respekt för livet. Alla svenska slakterier följer denna procedur att tappa ur blodet från djuret.

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord."(3Mose 17:3 Bibel2000)
Citera
2013-09-19, 12:44
Medlem
Citat:
Om man har tappat ur blodet innan, så har man visat respekt för livet. Alla svenska slakterier följer denna procedur att tappa ur blodet från djuret.

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord."(3Mose 17:3 Bibel2000)

Ska blodet tolkas rent konkret som en varelses själ? Eller ska det tolkas symboliskt som en representation för livet?

Om en människas själ tros sitta i blodet kan jag förstå att man inte gärna vill äta upp det och att det finns ett gudomligt påbud mot det.
Men om blodet bara anses symbolisera livet så förstår jag inte logiken bakom att inte äta blod eller några gudomliga påbud mot det heller.
Citera
2013-09-19, 12:49
Medlem
Citat:
.

Det handlade om respekt för det TAGNA livet när man åt kött. Det handlade inte om användande av donatorblod för att rädda liv. Då tas inget liv utan allt handlar om respekt för livet. Symbolen för livet är självfallet inte viktigare än livet självt.
Citera
2013-09-19, 12:50
Medlem
Citat:
Kan kroppen och själen leva oberoende av varandra? Eller är den ena en nödvändighet för den andra?

Så länge en varelse lever kan inget avtappat blod sägas innehålla själen eller livet.
Citera
2013-09-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Tydligen är du en av dom som gläder sig över att ljuset går framåt, skönt för dig.

Men många ändringar, som tex 1975, och även blodet, går inte att förklara med nytt ljus. Nytt ljus ska gå framåt, inte blinka som värsta neonljus på ett diskotek!

Jaha ännu ett konstigt argumenterande av dig.
vad menar du med "blinka som värsta neonljus på ett diskotek"
Det är inte speciellt mycket som det sker ändringar på, vad syftar du på?[/quote]

Oj, en hel del, ska återkomma när jag har bättre tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in