2013-09-19, 04:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Advokaten tar över. var pierre noggrann med sina vapen?

RN jag kan inte tänka mig att skötte dem så väl, jag kan inte se framför mig att pierre skulle stå och putsa på sina vapen utan de åkte väl in i vapenskåpen pang bom, jag vet inte men jag tror inte att han var så noggrann med vapenvård, det känns inte så, han verkar inte vara den typen.

http://www.rättegång.se/flakebole/

Inte så konstigt kanske då att han råkat "missa" det där aktuella blodet...

Citat:
Slutsatsen talar extremt starkt för att överföringen skedde vid e tidpunkt då Gustaf blödde (grad +4). SKL bedömer det som helt osannolikt, i praktiken helt omöjligt, att det skulle kunna var på det här andra sättet. Att fukta upp blod är inte lätt, att få upp en sån volym att man kan få en sån fläck på en annan plats går inte, man kan få en avstrykning men inte en sån fläck som är på vapnet.

"Extremt starkt" var det, ja.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-19 kl. 04:49.
Citera
2013-09-19, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Jag har letat för att försöka hitta om det framgår någonstans när det jäkla klistermärket sattes på Valmeten. Det enda jag hittat är att PK först trodde det var vid en jaktstig på 70-talet, men sedan kom han direkt på att han inte hade den bössan ännu då. På sid 1596-1597 däremot, berättar PK om hur Valmeten blev bucklig vid lerduveskyttetiden - då han alltså menar att G skulle ha lånat bössan (för 25-30 år sedan).

F: Mm när var det i tid då?

P: Jag tror innan klistermärket

F: Ja okey

Men kolla på bilden av besudlingen liksom, den måste ju ha tillkommit efter klistermärket sattes dit: http://www.barometern.se/nyheter/oland/blodet-pa-gevaret-blir-avgorande(3943420).gm
Att de inte trycker hårdare på detta, för att punktera hans enda "förklaring" till när G skulle ha varit i närheten av vapnet.

Tillägg: PK berättar för övrigt också att klistermärket satt på hans "kindsida" av kolven. Så blodet har inte bara överlevt åratal av hantering och rengöring, utan friktion och väta också. Fantastiskt.

Klistermärke. fup s1594
PK uppger; 70-talet någonting.
Citera
2013-09-19, 07:02
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Klistermärke. fup s1594
PK uppger; 70-talet någonting.

Ja, och som sagt: om du fortsätter läsa så ångrar han sig. Han hade inte vapnet då. Sedan menar han (som jag ju skriver i min post) att klistermärket kom på först efter lerduveskjutandet.
Citera
2013-09-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Spelar det egentligen någon roll att det inte går att säga hur länge blodet har suttit där ? Det finns överhuvudtaget ingen annan förklaring till blodet än att geväret fanns med vid mordet av BO. GN har inte vid något annat tillfälle haft möjlighet att droppa blod på PKs gevär. Att blodet sitter kvar 25 år efter lerduveskytte utesluts genom att blodfläckarna fortfarande är för röda.

Det är för mig obegripligt att PK inte drar sig till minnes att G*staf lånade bössan ett par dagar cirka två veckor före morden. Då tappar ju blodet på bössan allt värde. Dålig advokat eller tänker jag helt fel?
Citera
2013-09-19, 07:34
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ja, och som sagt: om du fortsätter läsa så ångrar han sig. Han hade inte vapnet då. Sedan menar han (som jag ju skriver i min post) att klistermärket kom på först efter lerduveskjutandet.

Då är han körd vad det gäller blodet.
Citera
2013-09-19, 07:40
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är för mig obegripligt att PK inte drar sig till minnes att G*staf lånade bössan ett par dagar cirka två veckor före morden. Då tappar ju blodet på bössan allt värde. Dålig advokat eller tänker jag helt fel?

Karln är en ganska primitiv människa och har ingen fantasi. En advokat får inte hitta på saker.
Citera
2013-09-19, 07:46
Medlem
Citat:

Värt att upprepas på flashback; 70-talet någongång säger PK i förhör.
Hur det förhåller sig egentligen/verkligheten spelar mindre roll?
(eftersom det aldrig kommer fram )
Citera
2013-09-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Karln är en ganska primitiv människa och har ingen fantasi. En advokat får inte hitta på saker.

Nja men han kan ju ställa ledande frågor.
Citera
2013-09-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Precis som i det omdiskuterade bilvittnet ger den ökade relevansen en motsvarande minskad reliabilitet.

Det hade bara fungerat att jämföra som du gör om bilvittnet klivit upp först i rätten och varit säker på vilken dag det var (från att inte ha haft en aning), dessutom utan stödvittnen och utan en bra förklaring på hur han minns såhär långt efteråt.
Citera
2013-09-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det hade bara fungerat att jämföra som du gör om bilvittnet klivit upp först i rätten och varit säker på vilken dag det var (från att inte ha haft en aning), dessutom utan stödvittnen och utan en bra förklaring på hur han minns såhär långt efteråt.

Jag tror du har råkat ut för tillfällig begreppsförvirring.
Inte helt ovanligt att det inträffar när det drar ihop sig..

Citera
2013-09-19, 08:57
Medlem
Quarrels avatar
Bloggaren har tjuvstartat innan dagens förhandling startar. http://www.rättegång.se/flakebole/
Citera
2013-09-19, 09:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Han verkar att ha varit notorisk försumlig då det gäller vapenvården.

Det är inte säkert att blodet är 25 år gammalt, det kan vara 20, 15, 10, 5 år gammalt, eller det kan härröra från mordet, inget är styrkt.
Fast även om det är 15 år gammalt och du är ute i regn och rusk och jagar hare så blir stocken våt och trä suger åt dig vatten, om du inte oljar stocken blir den ful.
Att 15 år gammalt blod är ljust få det rimligtvis borde ha kommit både fukt och smuts på det är inte rimligt.
Är stocken i bra skick, då har han inte använt bössan eller så har han oljat den.
Vidare påstår väl PK att han fick offrets blod på stocken när de jagade ihop för årtionden sedan?
Det påståendet borde vara enkelt att knäcka.
Att han inte jagat senare går att kolla upp, dvs med vem jagade han på vilka marker, är jaktkort löst går att kolla med kammarkollegiet. Hade offret vapen? Hade han jagat? Löst jaktkort, om inte så är chansen att offret jagat med PK senare än för årtionden sedan obefintlig.
Med lite grävande och fler vittnesmål går det beslå PK med lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in