2013-09-17, 19:49
Medlem
Tjena köpte en Rio till min mamma för 1 månad sen och den hade rullat 4800 mil och var ägd av en farfar. Jag fick 3 år garanti på bilen av Solid Försäkringar och 1 års vägassistans så det lät väldigt lockande och inte dyr affär.

Nu har jag kört bilen mest för mamma kör knappt bilen och jag märker något konstigt från växellådan.
1.
När man tex kör på motorvägen ligger runt 90-100 km/h och vill ge mer gas för att den ska gå fortare så varvar den mer eller växlar ner så kommer det konstigt ljud ibland som ryckningar eller hugg att bilen hackar på något konstigt sätt vet inte hur jag ska förklara det.

2. om jag ligger 90-100 km/h och det kommer en uppförsbacke kommer ryckningen/hackningen ibland också..

3. när jag kör tex 50 km/h och ska svänga till höger släpper gasen och saktar ner sedan svänger jag och när jag gasar igen kommer ryckningen/huggningen till...

detta kommer endast 1 gång känns nästan som att växeln inte går in förens du gasar och huggningen kommer..

Någon som har någon erfarenhet av det åkte förbi kia idag och sa att dem måste göra felsökning.

hittade på nätet detta och eftersom jag hitta det så tänkte jag att det kan vara känd kia problem kanske

"Automatisk Växellåda Behandling" När du har problem med växling och du känner (kraftiga hugg eller ryckningar när du växlar. )

Wynns ATF oljetillsats smörjer och skyddar automatisk växellåda mot slitage på komponenter och ger torra packningar nytt liv.
Citera
2013-09-17, 21:34
Medlem
rusmags avatar
Automatlådor är jobbiga....(även om jag gillar dem).

Borde dock inte vara sådana problem som du beskriver redan efter endast drygt 5000mil?

Aja, med risk för att låta elak och dryg:

Det är en KIA, Koreansk budgetbil, vad väntar du dig?

Skrota? = Bespara den svenska bilparken dessa vidriga skapelser!

(Som sagt elakt, men jag verkligen hatar KIA)

*Harkel*...Synd ändå att få problem så tidigt efter ett "lyckat bilköp"...

EDIT: Ett riktigt tips: be en verkstad kolla oljenivån till att börja med...
Citera
2013-09-17, 21:42
Medlem
klinger75s avatar
Be verkstad kolla på det kanske byta olja i lådan , bilen kan mycket väl stått still mycket lång tid med så kort körsträcka vilket bilar inte mår bra av . Gubben kanske inte körde den de sista åren ...
Citera
2013-09-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Automatlådor är jobbiga....(även om jag gillar dem).

Borde dock inte vara sådana problem som du beskriver redan efter endast drygt 5000mil?

Aja, med risk för att låta elak och dryg:

Det är en KIA, Koreansk budgetbil, vad väntar du dig?

Skrota? = Bespara den svenska bilparken dessa vidriga skapelser!

(Som sagt elakt, men jag verkligen hatar KIA)

*Harkel*...Synd ändå att få problem så tidigt efter ett "lyckat bilköp"...

EDIT: Ett riktigt tips: be en verkstad kolla oljenivån till att börja med...

Förstår inte varför man ska hacka på koreanska bilar eller japanska..
Jag måste tala om för dig att dem tillverkar fantastiska bilar och till ett bra pris.
Jag menar jag har en vän som köpte volvo jeep vet inte vad den riktigt heter 2 gånger fick dem byta bil till honom för att motorn skurit och dem förstår inte hur, då snackar vi om en helt ny bil 2011 eller 2012 kommer inte ihåg.

En annan som hade en Audi där också Motorn hade skurit årsmodell 2013.

Det jag vill säga är att det inte handlar om vilket märke man har utan hur man tar hand om bilen. Vi har på jobbet en kia picanto 2008 eller 2009 som rullat strax över 20 tusen mil på 5 - 6 år fungerar som en klocka fortfarande
Citera
2013-09-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Be verkstad kolla på det kanske byta olja i lådan , bilen kan mycket väl stått still mycket lång tid med så kort körsträcka vilket bilar inte mår bra av . Gubben kanske inte körde den de sista åren ...

ska imorgon byta växellådsolja. kan inte fatta att oljan kia rek är billigare än Mekonomens olja,
Kia rek Castrol Transmax Dex III Multivehicle 1L 96kr/litern

och mekonomen Aut Trans MPM HFM 154 kr / Liter.
Citera
2013-09-18, 00:07
Medlem
Glömde faktiskt att skriva att när jag rattar helt åt ena sidan så kommer det något knackande ljud som jag misstänker att det är drivknuten eller axeln kan nog vara det som också spökar?
Citera
2013-09-18, 04:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nån oljesticka du kan dra upp och kolla hur oljan ser ut? och om den luktar bränt?
Citera
2013-09-18, 07:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajjkos
Tjena köpte en Rio till min mamma för 1 månad sen och den hade rullat 4800 mil och var ägd av en farfar. Jag fick 3 år garanti på bilen av Solid Försäkringar och 1 års vägassistans så det lät väldigt lockande och inte dyr affär.

Om du har 3 års garanti, varför åker du inte rakt tillbaks till firman och låter de fixa problemet? 3 år låter iof som någon helt annan meningslös försäkring, allra helst från solid.

Firman måste väl ha gett dig mrf garanti?
Citera
2013-09-18, 22:47
Medlem
har fått verkstad tid om 2 veckor. Så här ser automat lådans olja ut och den är fortfarande röd och luktar skit för mig men vet inte om det är vanligt pratade med verkstads killen och han sa att oljan skall bytas varje 9000 mil men kan ibland behövas bytas tidigare om man inte kört mycket eller om man kört mycket/hårt osv.

Vad tror ni att det kan vara då det ibland kommer hackning/ryckning kan det vara drivknut/axeln den låter alltid när man rattar typ som att det knackar?

http://imageshack.us/photo/my-images/59/mhea.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/19/31oe.jpg/
Citera
2013-09-18, 23:10
Medlem
Sväng fullt å gasa.
Knackar de då är de nog en drivknut.
Fast den har inte rullat så långt.
Du kan ju krypa under och se om damaskerna är trasiga.
Citera
2013-09-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moparlinke
Sväng fullt å gasa.
Knackar de då är de nog en drivknut.
Fast den har inte rullat så långt.
Du kan ju krypa under och se om damaskerna är trasiga.

Ska testa imorgon.. Vad tycker du om oljan titta på bilderna ser den bra ut?
Citera
2013-09-19, 00:14
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajjkos
Ska testa imorgon.. Vad tycker du om oljan titta på bilderna ser den bra ut?

Ta en bild när den sitter på Stickan eller ligger i en behållare/ metallyta . Om den är absorberad är det omöjligt att säga något om det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in